tirsdag 15. august 2023

Islandske dikt av Jo Eggen

Sommerlesing i diktsirkelen, med tema Reise. Hvor skal du eller hvor kan du tenke deg å reise gjennom en diktsamling eller i det virkelige liv? August er den siste sommermåneden, og jeg har valgt Island i år. Ikke i RL, men gjennom Jo Eggens reisedikt, som ble gitt ut i vår. Jeg har vært på Island en gang, og kan godt tenke med å ta en tur igjen. Heller Island om sommeren enn Sør-Europa i heten. I år ble det bare gjennom diktene hans, riktignok. Jeg kjenner igjen atmosfæren, og noen steder fra da jeg var der.

Har du lest dikt fra et annet land i år?




Forlaget om boka:
Islandske dikt er den femte boka i Eggens serie med reisedikt. Hvorfor skriver han reisediktbøker? Hvorfor har han ikke skrevet annet de siste femten årene? Mange diktere skriver reisedikt - men hvem skriver bok etter bok bare med reisedikt?

Reisedikt kan gjerne framstå som versifisert reportasje, eller de hengir seg til nostalgien. Eggens dikt er ikke reportasjer, de er en slags anti-journalistikk, nesten en form for sabotasjevirksomhet. Fordi de ofte vil finne fram til steder der det skjer absolutt ingenting. Eller: Fargene skjer, tiden skjer, et nærvær oppstår. Dikt vokser fram, stemmer stiger ut av landskapet.

Boka er skrevet over den islandske dikttradisjonen, og bruker gamle skaldediktteknikker. Men den er ingen oppvisning i det formelle, ingen avhandling. Den er heller et slags diktlaboratorium. Hva oppstår når du krysser tusenårgamle diktformer med en moderne virkelighet?

Jeg leste boka et par ganger. Jeg har de samme innvendingene som sist jeg leste hans dikt fra Irland (Ruindikt). Det varierer hvor mye de gir meg, de berører ikke på samme måte som en del andre dikt om følelser gjør, men det er kanskje ikke meningen? Likevel er det noe jeg liker der. Spesielt når jeg leser dem på nytt. Følelsen av å være på reise, det gjenkjennbare i at man får mange tanker og assosiasjoner, spesielt på historiske steder.

I denne diktsamlingen har han skrevet en del lange dikt, både fra Reykjavik og andre steder rundt på Island, samt at han sveiper innom Oslo en tur på slutten av boka.

Her er noen få utdrag, det er kun starten av diktene jeg viser, med unntak av det siste, da de er såpass lange. Jeg håper de kan friste til en dykk i reisediktene hans som viser oss glimt av både natur og historie:


....

....

....





Hvor har du vært?

Mitt innlegg om Ruindikt her (fra Irland)

Mer om Jo Eggen (f.1952) her. Han har gitt ut ti diktsamlinger og tre gjendiktninger, vant Tarjei Vesaas`debutantpris etter debuten i 1980.

Mer om diktsirkelen her


Islandske dikt av Jo Eggen, 60 s
Aschehoug 2023
Papirbok lånt på biblioteket + e-bok leseeks fra forlaget



11 kommentarer:

  1. Jeg ble nysgjerrig på denne og kommer nok til å lese den engang. Jeg tror heller ikke at det er meningen at alle type dikt skal berøre leseren like mye, og som deg er det de med følelser som berører mest hos meg. Dikt kan være nydelige selv om de kanskje ikke berører en noe spesielt.
    Jeg liker best dikt som berører meg på et eller annet vis, og gjerne triste dikt er ofte nydelige.

    Jeg er veldig sen denne gangen men nå er katten levert hjem til matmor og jeg har funnet frem diktboken jeg skal lese til sirkelen og det blir Cuba på meg denne gangen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du ble nysgjerrig på bok og forfatter.
      Han har gitt ut mye, så han er jo verdt å bli litt kjent med hvis man er opptatt av lyrikk, og det er du jo:)

      Bare ta den tiden du trenger du. Cuba høres spennende ut, der har jeg vært, og jeg gleder meg til å lese om dikt derfra:)

      Slett
    2. Ja,skal definitivt sjekkes ut. Denne har jeg lastet ned på nettbrettet tidligere i sommer.
      Har allerede lest gjennom den cubanske diktboken én gang i dag, samt at jeg fant en fra Italia også. Nå var det en stund siden forrige diktbok merket jeg.


      Slett
  2. Har sett at du har holdt på med denne i sommer, veldig kjekt å få noen smakebiter og høre dine tanker om boka :)

    SvarSlett
  3. Jeg har endelig landet, etter mye styr før utstillingen i Polen. Det var et papirhelvete jeg ikke trodde fantes, med alle toll-papirer og avtaler i fleng, som skulle sendes i posten, var på posthuset hver dag en periode. Tekster som skulle oversettes til engelsk osv.
    Men kom meg til Polen og hadde en fantastisk uke med ferie og utstillingsåpning, sammen med to venninner.
    Jeg har funnet fram en tynn bok av Margaret Atwood, som hun kaller dikt. Har ikke åpnet den enda, men ligger på pulten klar for lesing.
    Så det kommer noe etter hvert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres skikkelig slitsomt ut, ja.. Bra uka ble bra tross alt:)

      Liker Atwood, så jeg er spent på hvilken bok du har valgt av henne. Har lest et par diktsamlinger av henne i tillegg til noveller og romaner.

      Slett
  4. Islandske dikt er spennende. Er på etterskudd igjen. Finner en bok før august er ute, og kommer med omtale etter hvert! Har en diger bunke bøker liggende foran meg, men ikke noen dikt.

    SvarSlett
  5. Hei! jeg har vært litt fraværende i august, tusen ting på tavla. Men her er mitt bidrag nr 4. fritt valg i Diktlesersirkelen, Marie Takvam :)
    https://kleppanrova.blogspot.com/2023/08/marie-takvam-dikt-i-anitas.html

    SvarSlett