onsdag 25. mars 2020

Noen krimtips: Risiko av Sven G.Simonsen, Brennende hat av Val McDermid, Norske tilstander av Lars Lenth og Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite

Siden jeg blogget sist har koronaen kommet i full fart inn i Norge og verden forøvrig. Jeg har lest svært lite siden jeg kom hjem fra Oslo 8.mars, grunnet kontinerlige oppdateringer i nyheter og  facebook, bekymringer, endringer på jobb, stadig nye restriksjoner, hjemmekontor, hjemmetrening (nja, sådær, men prøver) og andre familiære omstendigheter som også tar tid og energi. Å finne lesero, bloggelyst og konsentrasjon er ikke så lett for tiden, men det blir forhåpentligvis bedre etterhvert. Enn så lenge ønsker jeg i allefall å skrive litt kort om de siste bøkene jeg har lest, så de ikke går helt i glemmeboka. Krim og thrillere, that`s it. Har prøvd å lese andre bøker, men det er ikke så mye som frister for tiden.


Risiko av Sven G.Simonsen, 394 s
Press forlag 2020
Leseeksemplar

Sven G.Simonsen er krimdebutant på forlaget Press, som vanligvis ikke gir ut krim. Han var tilstede på Krimfestivalen i Oslo.

Psykolog Liv Eriksson har arbeidet i noen av verdens tøffeste områder. Hun og mannen Olav er på klatreferie i Thailand da han mister grepet i fjellet og faller i døden. Liv sørger og isolerer seg i flere måneder etter dette, helt til hun en dag ser en video på nettet og begynner å lete etter sannheten. Ble han drept? Olav var etterforsker i Økokrim. Liv kontakter de som kjente ham og andre. Det fører henne inn i farlige situasjoner og på reise til Munchen, Kypros og Beirut.
Liv er smart og tøff, men hun tar store sjanser som hun ikke ser rekkevidden av.

Spennende thriller, en lovende og velskrevet debut som jeg likte godt å lese. Noen partier er mer langsomme, men jevnt over det et bra driv, som skrur seg til mot slutten.
Anbefales!



Sven G. Simonsen i samtale med Tom Egeland på Krimfestivalen i Oslo (foto: Anita Ness)


Brennende hat av Val McDermid, 414s
Cappelen Damm 2018
Leseeksemplar

Dette er den første boka jeg har lest av Val McDermid, men jeg så noen sesonger med Tony Hill- Arr i sjelen blant annet, som jeg likte godt, for mange år siden. Brennende hat er med psykolog og profiler Tony Hill og etterforsker Carol Jordan i hovedrollene.
De får en svært vanskelig oppgave å løse sammen med resten av teamet. Kvinnelige bryllupsgjester forsvinner, blir lokket fra festen og blir funnet drept i oppbrente biler etter noen dager. De frykter at en meget kynisk og dyktig seriemorder går løs. Han etterlater seg ingen spor. Tiden går og spesialteamet har trusselen om oppløsning hengende over seg siden de ikke kommer noen vei med saken.

Jeg synes boka var ganske saktegående. Det tok sin tid å komme inn i handlingen, persongalleriet, de mange scenene. McDermid skriver på en ganske omstendelig måte, en stil som jeg brukte tid på å venne meg til. Etterhvert gikk det seg til og jeg kom meg gjennom selv om jeg brukte mange dager på denne boka. Tror jeg leste mest på trass, og da jeg hadde kommet halvveis måtte jeg lese ferdig. Jeg likte boka bedre etterhvert, men er usikker på om jeg vil lese mer av McDermid. Usikker også på hvordan det går med Tony Hill, men det er gitt ut flere bøker om han før, så de bør jeg vel uansett lese før det eventuelt kommer en ny om han.

Val McDermid skulle vært på Krimfestivalen, men meldte corona-forfall.


Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite, 239 s
Cappelen Damm 2020
Kjøpt selv

Denne romanen har fått mye oppmerksomhet siden den ble Bookernominert i 2019. "Litterær sensasjon" er en av beskrivelsene som er brukt om boka.
Braithwaite var tilstede på krimfestivalen i Oslo og deltok på flere poster. Jeg hørte henne på krimkafe på Tanum, der jeg kjøpte og fikk signert boka.

Jeg begynte på den søndag 8.mars før jeg reiste hjem fra Oslo. Det er en forholdsvis kort og luftig roman, men innholdsrik handlingsmessig. Den handler om søstrene Korede og Ayoola bor i Lagos, Nigeria. Ayoola har drept tre kjærester, og Korede må hjelpe henne og rydde opp. Hun vet hun burde gå til politiet, men greier ikke fordi hun er så glad i søsteren sin.
Korede jobber som sykepleier og er litt betatt av overlegen på avdelingen. Da han møter den vakre søsteren hennes, blir han betatt av henne, til Koredes fortvilelse. Hun er såret på egne vegne, men samtidig også redd for at han kan bli Ayoolas neste offer.

Jeg vet ikke helt hva jeg forventet, men jeg forventet vel at jeg skulle like denne bedre enn jeg gjorde, at en gjorde mer inntrykk.  Så ble jeg litt offer for hypen, kanskje. Boka var litt morsom, godt skrevet, litt spennende- men ikke så veldig , mer som en tragikomedie enn en thriller, egentlig. Vil ikke kalle den en krim akkurat. Men det er en god roman, det er ikke det, og kan absolutt anbefales, selv om jeg ikke synes den er spesielt sensasjonell eller spesielt spennende. Og at den er knapp i formen liker jeg godt. Mye kan sies uten å bruke så forferdelig mange ord. Det behersker Oyinkan Braitwaithe veldig godt.


(foto: Anita Ness)


Norske tilstander av Lars Lenth, 303 s
Kagge forlag 2020
Leseeksemplar

Norske tilstander en den femte romanen av Lars Lenth. Han har skrevet tre om advokat Leo Vangen og Rino  Gulliksen. Jeg har lest Brødrene Vega (om lakseoppdrett) og Menn som hater ulver (om ulvestriden) og har likt dem veldig godt.
Norske tilstander er i samme stilen, og handler om striden om vindturbiner. Boka handler også om asylmottak og rasisme.
I denne boka er Leo Vangen forelsket i Anita Fostervold. Tilfeldigvis er hun datter av Agnes, et troll av en gammel dame som driver en vindturbinpark ved Stadt og et gammelt familiehotell som er omgjort til asylmottak. Nå bor det ikke asylsøkere der lenger siden de har sluttet å komme til landet, bortsett fra en afghansk familie som bor papirløst og er Agnes sin tjenerstab.
Agnes har to sønner, Bill og Charles som bor i bygda. Bill driver med surfing, er eks-narkoman, en følsom fyr. Han er glad i den afghanske familien. Han er ganske undertrykket at sin mor, men håper han kan ta over hotellet for å drive det en dag.
Charles håper på å arve vindparken.
Agnes har andre planer. Hun ønsker å selge til noen dansker, men må da utvide med nabotomten.
Der bor det en trassig fyr i ei bu og han nekter å flytte.
En miljø- og vindparkmotstander; Børre Fink, som er pensjonert lærer, prøver å overtale leietakeren å flytte, men det nytter ikke.
Agnes har andre metoder på lur og det lover ikke godt for noen i hennes nærhet.
Hun må kvitte seg med mannen og afghanerne, og det fortere enn svint. Agnes skyr ingen midler.

Lenth skriver morsomt som vanlig, lett og lekende. Persongalleriet er så sært som det kan bli når det gjelder Lenth og det er veldig fornøyelig. Spennende også.
Ikke akkurat en krim, mer som en slags thriller, så morsomt som bare Lenth kan gjøre det.
Anbefales virkelig!

Andre bøker av Lenth jeg har blogget om:
Brødrene Vega (ble nominert til Brageprisen 2015)
Menn som hater ulver





26 kommentarer:

  1. Godt at du fant roen til å skrive litt om krimmen din, håper koronastresset demper deg og du finner lese og skrivelysten tilbake. Jeg har roen her hjemme, har ikke vært på jobb på 14 dager nå, og merkelig nok føles det ok. Ser nyheter og pressekonferanser og forholder meg til det myndighetene sier, men er akk så vant med å være alene.
    Synd med hypen, sånn er det vel av og til. Lenth sin bok har kommet på lyd, så den kommer jeg nok til å høre snart. Langsomme bøker styrer jeg unna så godt jeg kan (sier hun som leser Vanrefalken for tiden)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, måtte ta meg på tak, selv om jeg ikke er så veldig inspirert til å blogge for tiden.
      Jobber ikke så mye da jeg er mest sykmeldt, og har vært det en stund, så dagene er ikke så annerledes enn de siste månedene sånn sett, men koronasituasjonspreget er jeg likevel i høy grad siden det påvirker familien min mye (har flere nære i risikosonen) og meg selv også fordi påbegynt trening gjennom rehabiliteringen og fysioterapi ligger litt brakk da de tingene er stengt. Prøver litt hjemmetrening, men får ikke til å holde det på samme nivå. Sønnen min og jeg skal prøve å gå turer fremover, lettere når man er to.
      Og så synes jeg koronasituasjonen blir mer skremmende dess fortere og mer det sprer seg rundt i verden. Nå (nyhetene) snakkes det om 18 mnd med restriksjoner i en eller annen form. Det blir nok veldig hardt for temmelig mange. Vi får se, men jeg sliter litt med optimismen for tiden, var mer optimist tidligere, men da visste vi ikke like mye som nå.

      Det hjelper hvis leselysten kommer tilbake.:) Og blir det godvær fremover er det fint å sitte på verandaen.:)
      Gode lette tips tas gjerne imot. Gjerne litt humor, noe krimish eller feelgood. Kanskje biografier kan funke? Har Axel liggende, kanskje den funker..

      Slett
  2. Jeg skrev et innlegg hos deg under her et sted, ang diktlesersirkelen. Jeg har den bok jeg tenkte på, liggende på biblioteket, men sjekk hva jeg skrev.
    Du er i krimverden, jeg er bare i lydbokverden for tiden og jobber bra. Uten noen som forstyrrer meg og mas. Holder meg frisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, hvor? Har ikke funnet noe under upubliserte kommentarer, du husker ikke hvor og når?
      Har blitt en del krim og spenning i det siste, det er de som har fenget, men jeg har lest lite de siste tre ukene og vært svært lite på blogg. Diktlesing har også ligget brakk.
      Bra du er frisk:)

      Slett
    2. Hei igjen. Fant din kommentar under et av Krimfestivalinnleggene. Svarte der, håper du får varsel. Ellers sier jeg ok, selvfølgelig og beklager at jeg ikke har fått med meg kommentaren:) Bra du sier i fra.:)

      Slett
  3. Jeg følger ikke like mye med slik jeg gjorde til å begynne med men noe må jeg likevel få med meg hver dag. Håper ikke dette er noe vi må forholde oss til i 18 måneder men på en annen side har man ikke noe valg om det er slik det blir. Helt uvirkelig dette.
    Godt å se at du har fått lest noe selv om du har mye å tenke på om dagene. Synd ikke Braitwhite var slik du hadde forventet,men er enig med deg-krim er den vel ikke og den ble kalt for en "lettvekter" i bookersammenheng.
    'Risiko' har jeg fått tilsendt i tillegg til flere krimbøker i det siste.
    Godt å se at det var litt liv her inne, er ofte innom deg selv om jeg ikke er aktiv selv for tiden. Take care ❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var mer intens tidligere, men samtidig er det nye ting som skjer hver dag omtrent, og det preger nyhetsbildet og situasjonen her vi bor også, siden det øker på. Men det er lite spredning der foreldrene og den ene søstra mi bor, enda, heldigvis.
      Det var vel Camilla Stoltenberg som sa i går eller i dag at hun trodde dette ville vare i 18 mnd- til vi kanskje får vaksiner. Men hvordan tiltakene blir vet vel ingen enda. Får håpe regjeringens strategi hjelper, så noe kan dempes.
      -
      Vel, vi tilpasser vel oss og så får vi håpe det beste:)
      --
      Vet ikke helt hva jeg forventet av Braithwaite, annet enn at den skulle være god, og at den skulle være mer spennende.
      God er den, hun skriver veldig godt og snertent, men samtidig er den ikke utrolig bra heller..
      Hva kan man vente av en Bookerbok? Du som leser de hvert år?
      Så den er betraktet som en "lettvekter" altså.. Kanskje ikke så rart jeg forventet mer da, hvis det er slik.
      -
      Spent på om du liker Risiko.
      -
      Takk Beathe, og det samme til deg.
      Var innom og leste ditt siste innlegg i går, men så du hadde stengt kommentarfeltet, så jeg fikk ikke skrevet noe.
      La spesielt merke til det at Ingun skrev at Gyldendal ikke lenger sendte ut leseeks, men så hadde du fått.. ?? Jeg har ikke spurt om noe på flere måneder, så det var ukjent for meg. Den boka av Karolina Ramquist (?) om den Bjørnekvinnen du skrev om kan jeg tenke meg å lese, etter å ha lest anmeldelsen i Klassekampen sist lørdag. Det var det jeg ville skrive.

      Slett
    2. Personlig synes jeg de kunne hatt enda strengere regler,for eksempel kunne alle butikker som ikke er matbutikk og apotek holdt stengt. Og matbutikkene kunne hatt stengt for kunder og at man heller kunne bestilt varer og hentet dem utenfor butikken. Vet at et par butikker her gjør det.
      Syntes det er rart at flere klager over at de ikke får dra på hytten,som om DET er det mest grusomme ved det som skjer. Hytten står nok der til neste påske.
      Det er litt av en prøvelse å gå gjennom og man er bekymret for eldre familiemedlemmer, det vil heldigvis gå bra for de aller fleste av oss. Men det er klart,det er tøffe tider for mange på flere måter.

      Når det gjelder booker....vet ikke helt kriteriene for å komme med, det er en ny jury hvert år. Bøkene jeg har lest har vært av ulik kvalitet(I mine øyne) men likevel noe bedre kvalitetsmessig enn denne. Ikke det, jeg likte boken godt og slukte den på én dag og på engelsk.

      Har ordnet kommentarfeltet,visste ikke at den var innstilt på stenging etter en dag. Har jo lest mange gode bøker i år og det blir jo vanskelig å komme med tips og anbefalinger når jeg ikke blogger eller er særlig aktiv på insta. Har ikke kommet så langt i Bjørnekvinnen da jeg ikke har lest de siste dagene pga hodepine,men etter 100 sider liker jeg den godt.
      Merkelig det der med Gyldendal for jeg har fått bøker fra dem ubedt mange ganger i år og senest i dag. Fikk mail i dag ang en diktbok og spurte om leseeks og fikk da til svar at det ble for dyrt å sende ut leseeks så det gjorde de veldig lite av nå. Da er det jo rart at de sender mange bøker ut uten man har spurt.


      Slett
    3. Føler ikke jeg er kompetent til å mene noe om hvilken strategi som vil være best på lang sikt. Myndighetene er jo også usikre. Ingen vet med sikkerhet hvordan dette utvikler seg. Uansett hvilken strategi som velges så har det store konsekvenser. Det handler vel mest om å minimere konsekvensene og hva man legger vekt på i både et helseperspektiv men også på andre samfunnsområder.
      Jeg tenker at vi alle bør høre på hva myndighetene ber om oss og forholde oss til det. Det er nå i alle fall viktig når situasjon er som den er, uansett hva man mener.
      Hyttesaken har blitt rar. Fordi utformingen av reglene kan være vanskelig å skjønne for folk- bl.a. det med at en smittet må være hjemme, men resten av familien kan dra på hytta.
      Tror folk må ha tydelige og begripelige regler. Hytta er vel mange nordmenns andre hjem så da blir det ramaskrik og fortvilelse. Kan de ikke bare høre etter og være ferdig med det, i den perioden vi er i nå. Skjønt samtidig er det noe sunt i at folk protesterer når de ikke forstår logikken og hensikten med det. Uansett bør de høre etter.

      Bra du har åpnet kommentarfeltet da. Har ikke orket å være så mye på blogg i det siste, men sveiper som regel innom i løpet av dagen uten å være aktiv.

      Sender voksenavdelingen på Gyldendal ut bøker uoppfordret? Har jeg ikke opplevd, uten i helt spesielle tilfeller som jeg nå ikke husker, men jeg husker barn&ungdom gjorde det før. Da varslet jeg om at jeg ikke ville ha, for det leser jeg jo ikke .

      Kanskje de også må passe ekstra på budsjettet nå, i disse usikre tider. Men det høres jo ikke ut som de forskjellige avdelingene/folka er helt samkjørte.

      Slett
    4. Det var vel bare ment som en helt personlig mening, jeg har heller ikke kompetanse til å vite hva som er det beste. Er vel mer at noen må stenge mens andre kan ha åpent, som Ikea for eksempel. Hører at det er flere som har fått i gang en slags "drive-thru" hvor man kjøper på klikk og hent. Jaja,tenker det helst vil gå bra og høre etter og innrette seg deretter er selvsagt.
      Ja,Gyldendal sender oversatte bøker til stadighet,får ofte fra de og det har jeg alltid gjort. Ja,det kan godt være at det er pga situasjonen de ikke skal sende så mye bøker, det er fullt forståelig.

      Ser det er en del livestreaming på facebook fra ulike aktører, har ikke vært så flink å få med meg disse,det kan jeg bli flinkere på,kun sett et intervju med Sofi Oksanen.

      Slett
    5. Skjønner det, Beathe.:)

      Snedig at noen er på liste for bøker tilsendt, kanskje var det en mulighet en gang. Jeg har flyttet så mye og vet at de slet med å få lagra adressen min i registeret- men det merka jeg mest ved at hun som tok over leiligheten min varslet meg og at det kom bøker (barn&ungdom), og at bøker jeg hadde bedt om kom dit, selv om jeg hadde varslet mange ganger. Men, men,- det er nå en saga blott..

      Masse livestreaminger av alt mulig på fb. Jeg synes det er flott, men for meg personlig ble det etter en stund for mye. Jeg trykker interessert på veldig mye, men orker ikke å få med meg så mye når det kommer til stykket. Må vel bare fortsette å være selektiv:) Hadde på livestreaming fra Mini Litteraturfestivalen i dag, men satt med dataen og fikk med meg det jeg synes var interessant og lot resten passere.

      Slett
  4. Nei, det er jammen ikke lett å holde konsentrasjonen innenfor permene i disse dager. Likevel interessant å se hva som funker for folk, krim, chic, eller dystopier. Selv har jeg gått i bue rundt alle slags framtidsvisjoner, prøver aktivt å fortrenge alt jeg har lest om slikt, de får meg bare til å tenke at vi i dette øyeblikk går rundt som i de første kapitlene (eller filmscenene) av enhver fordumst fiksjonskatastrofe. Pusler med vanlige ting mens farene rykker nærmere. Som forsåvidt er det eneste vi kan gjøre. (Enig med Beathe om hjemlevering og stengte butikker, måtte handle i går og det var virkelig med livet som innstats, for mye folk, for liten distanse og selv om det sikkert bare var allergi, VELDIG mye snufsing. Min lokale Kiwi synes 1m er nok, men det er det uansett ingen som bryr seg om. Pluss? Nesten ingen hamstring)..

    Angående seriemordersøstera. Kanskje jeg var inne på noe da jeg avbrøt lydboka etter ca 1 time?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dystopier og skrekk er noe jeg helt klart styrer unna nå. Og så er det mye annet som ikke fester seg, ikke fenger.
      Jaja, det går vel over etterhvert. Hvordan verden ser ut om et år, det vet vi jo ikke, men lese det vil vi fortsette med i en eller annen form.

      Rart med de som fortsatt ikke greier å holde nok avstand.. glemmer de seg, eller har de ikke fått med seg budskapet eller driter de i det? Ikke godt å si.
      Pollensesongen er vel kanskje i gang noen steder? Apropos snufsing..
      Og det er mye forkjølelser.
      Er vel bare en liten prosentandel av de som testes som faktisk har coronaviruset.
      (se svar til Beathe ang det dere er enige om.)

      Så seriemordersøstra fenget deg ikke ? Kan jo være lydboka, kan være at den bare ikke var interessant nok.

      Dikt på festival på fb nå (ikke bra. ikke alt som er like godt lest)

      Slett
  5. Det har vært litt sånn her og. Med stadig oppdatering av nyheter på mobilen og nyhetsendinger på TV. Jeg er i risikogruppen så jeg er i frivillig karantene innenfor disse fire veggene og det er ganske spesielt. Ikke det at jeg klarer å være ute så mye til vanlig, men det er noe med det. Når det er noe som faktisk er skummelt for meg på utsiden. Jeg har ikke angst for å bli syk, men likevel en skikkelig respekt for alvorlighetsgraden i dette. Jeg fyker avgårde i rullestolen for å gå tur med hunden min og for å få litt frisk luft. Men mannen min tar seg av all handling, og jeg ser lite folk. Det er godt vi har blogg, Messenger og Hangouts til å holde kontakt med andre mennesker på :-)

    Jeg fikk lyst til å lese Risiko, så den har jeg skrevet ned. Lars Lenth leste jeg den første boken til, men jeg falt ikke helt for den. Jeg tror ikke det var noe galt med den, men den var ikke helt min stil :-)
    Val McDermid har stått på leselisten min lenge. Jeg burde virkelig begynne på bøkene hennes. Jeg har den siste her, den dukket opp i posten en dag. Men jeg liker best å lese bøker kronologisk, så jeg tenkte jeg ville låne bøkene hennes på biblioteket. Nå har hun skrevet så mange bøker at jeg ikke er sikker på om det er gjennomførbart, men jeg har lyst :-)
    Min søster er seriemorder likte jeg nok bedre enn deg. Jeg visste ikke noe om boken da jeg leste den og det var nok en stor fordel. På den måten ble jeg virkelig overrasket og det ga meg en god følelse for boken.

    Det blir samleinnlegg om krimmen jeg leser bare fordi jeg ikke klarer å skrive et innlegg om alt. Det er ganske praktisk å lese litt kortere stykker, slik du har gjort i dette innlegget. Nå lærte jeg noe om bøker, og det er vel det som er meningen :-)

    Stay well and stay safe <3

    SvarSlett
  6. Synes jeg ser deg fyke avgårde i rullestol med hund vekk fra krakile virus og folk.. Håper det går bra med deg.:) Man gjør jo så best man kan.

    Bra du fikk lyst til å lese Risiko, skrev ikke så mye om den, siden det var noen uker siden jeg leste den (tidlig i mars).
    Angående Seriemordersøstra, så ser jeg at leseopplevelsen helt klart kan ha vært annerledes med minst mulig snakk om den/hype i forkant.

    Fortsatt lurer jeg litt på om jeg skal gi Val McDermid en ny sjanse. Har enda en bok av henne her, det er ikke Tony Hill, tror jeg. Får se, har jo mer enn nok å lese her.

    Samleinnlegg er helt ok, ja. Men som oftest synes jeg det går raskere unna hvis jeg skriver innleggene rett etter at jeg har lest bøkene, når de hoper seg opp tar det også tid med samlelinnlegg, men det er en grei måte å gjøre det på likevel, så blir i alle fall noe skrevet.:) Jeg liker selv å lese samleinnlegg.

    Take care du også.:)

    SvarSlett
  7. He, he :-) Han har blitt ganske så flink til å løpe på siden :-)
    Ja, det er ikke mangel på lesestoff her heller. Likevel klarer jeg å låne e-bøker på biblioteket :-)
    Jeg prøver på det nå - altså å skrive om hver bok rett etterpå. Det jeg skriver blir jo bedre av at jeg huker boken skikkelig. Jeg liker også å lese samleinnlegg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Han blir sikkert kjempesprek:)
      Låner eBøker og lydbøker jeg også..innimellom.

      Slett
  8. Avsluttet Min søster er seriemorder for noen netter siden og likte den veldig godt. Den var spesiell. Boka Risiko har jeg på vent.

    Håper du snart finner lesero i denne rare tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du likte Seriesøstra da:)

      Takk, håper det Ina. Har jo så mye som gjerne vil bli lest her.

      Slett
  9. En litterær sensasjon ja, det var en sterk merkelapp på "Min søster...". Jeg er fortsatt bare sånn middels begeistret for den.

    "Risiko" høres interessant ut, og morsomt at Press gir ut noe de ikke vanligvis gjør. Hva fikk de til å gå en annen vei med denne boka? :)

    Corona ja, jeg har bare hjemmekontor om dagen med to skoleelever. Kjenner hele situasjonen stresser meg, både med tanke på arbeidsplassen min, mennesker jeg er glad i og sykdommen som sprer seg så fort at helsevesenet i mange land ikke har kapasitet til å følge opp. Må innrømme at jeg følger med mer enn hva som nok er sunt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig ang Min søster seriemorderen, ingen sensasjon.

      Ang Press og Risiko, så skrev forlaget i mail til meg at forfatteren selv ønsker Press fremfor andre forlag, men hvorfor vet jeg ikke. Og så vurderte de vel den som god, selv om thriller/krim er litt utenom kjerneområdet deres. Mer vet jeg ikke--

      Har roet ned corona-nyhets-oppdateringer de siste dagene. I kveld hadde vi familiequiz over messenger, det var gøy og godt å koble over på noe helt annet.
      Blir stadig mer uvirkelig å se tallene fra Spania, Italia og New York, ser jo nyheter et par ganger om dagen og sveiper innom noen nettaviser.
      Kanskje blir man litt ufølsom etterhvert, som når vi se katastrofer fra uland. Det blir for mye å ta innover seg etter en stund.
      Vi får håpe det beste, selv om verden vil se annerledes ut når dette er over.

      Slett
    2. Ja, det er stressende på mange måter. Skjønner godt det er ekstra med hjemmekontor og barn som har hjemmeskole.

      Slett
  10. Samleinnlegg er flott! For meg var Seriemordersøsteren perfekt underholdning. Men det er spenennde hvor ulikt lesere oppfatter bøker :)
    I "gamle dager" leste jeg alle McDermids bøker om Tony Hill. Slukte dem og gledet meg til en ny kom. Hun var en av de første kvinnene som skrev den typen krim. Men jeg falt av. Som man jo gjør. Kanskje skal jeg oppdatere meg jeg igjen og prøve Brennende hat :)

    Nyt søndagen, Anita!
    (har med vilje ikke skrevet om virus og konsekvenser)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra du synes det.:)

      Jeg faller også av serier etter en stund.
      Leste faktisk en del britisk krim før i tiden, men leste ikke hun her, men Minette Walkers bl.a. Husker ikke så mange av dem nå. Det var jo en del av de britiske krimdamene den gangen. Dronninger var de, før den nordiske stimen.

      Takk, i lige så Marianne . Nå lakker det mot natt.
      Har laget meg en oljeblanding for verkende ledd nå - den går fort tom- (er vel været nå igjen) , smurt på, og en for diffuseren for å roe ned.:)
      Skal lese litt i Våroffer. Liker de la Motte så godt.:)

      Slett
  11. Husker også Minette Walters sine bøker. Som Olive tok en øks. Falt av hennes bøker også. Vi endrer oss jo så det er vel anturlig at bøkene vi foretrekker også endrer seg.

    Verkende ledd må være slitsomt. Kjipt du må slite med det, men bra oljeblandingen hjelper :)

    Jeg har ikke lest noe av laMotte, men likte han i det jeg så fra Krimfestivalen.

    Håper du får en fin uke med mindre vondt og mer moro :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den boka husker jeg også godt. Den gjorde inntrykk.

      Sliter med reumatiske smerter i perioder, ja. Må leve med det. Noen oljer og salver kan lindre litt.:)
      Og varmt basseng og sydligere strøk, men nå er det jo stengt på ubestemt tid.

      Takk, det samme til deg:) (moroa er satt på vent, mua noen artige videoer på fb- men lesinga går fremover)

      Slett