tirsdag 31. mars 2020

Diktlesesirkel mars- 20. Diktdebutant. Kjære Grønland av Ida Frisch

Mars er straks over og som veldig mange andre har jeg hatt mye annet å tenke på  enn dikt og diktsirkel denne måneden, corona-måneden da samfunnet ble mer og mer avstengt lokalt og globalt. Nå skal jeg ikke skrive mer om coronavirus, men la dikt være tema. Kategorien denne måned er Debutant, og jeg lar det gå at også forfattere som har gitt ut andre bøker, men debuterer med dikt kan bli godkjent. Siden jeg fikk en slik forespørsel og sa ok, så gjør jeg også den samme vrien selv fordi det la seg tilrette med en splitter ny og kort diktsamling i posten forleden.


Mitt førstevalg var Bilder i ord, men siden den er såpass lang, greide jeg ikke lese den ferdig i mars, og velger derfor Kjære Grønland som mars-bok i stedet.


Jeg startet på Bilder i ord av Roald Ellingsen tidligere i mars, men greide ikke å lese så mye dikt av gangen fordi konsentrasjonen min har vært laber. Det jeg har lest har jeg likt veldig godt. Roald skriver veldig fint, han er en sann poet.
Jeg traff Roald Ellingsen på et skrivekurs i Marrakech for noen år siden. Kurset var gjennom reisemagasinet Vagabond og det dreide seg om reiseskriving/reiseskildringer. Roald viste også der sin lyriske åre. Siden har vi fulgt hverandre på instagram og facebook og jeg var så heldig å få et eksemplar av hans diktsamling Bilder i ord, som han ga ut på eget forlag i 2019. Han har fått publisert noen dikt i Dagbladet og er aktiv på Diktkammeret og andre dikt-nettsteder.
Jeg kommer til å skrive mer om boka når jeg har lest den ferdig, men interesserte kan lese mer på bloggen hans her

Jeg liker som regel å gjøre meg ferdig inne fristen, så også når det gjelder lesesirkler, og spesielt min egen. Det så ikke lyst ut nå, siden jeg ikke makter å stresslese, og aller minst stresslese dikt. Som sagt kom diktsamlingen Kjære Grønland dumpende ned i postkassa mi forleden, og da slo det meg at denne kan jeg greie å lese ferdig. Kort bok, 64 sider, enkel poesi i form av et langdikt.

Ida Frisch er født i 1990 og debuterte med romanen Klør i 2018. Hun er altså ikke helt debutant, men hun debuterer med dikt i sin andre bok. Det er innafor, tenker jeg. Jeg har ikke lest Klør.

Jeg føler ikke for å mene for mye, vurdere for mye, om en slik samling akkurat nå, annet enn at jeg synes hun skriver fint, maler frem fine tydelige og fine bilder av kjærlighet, lengsel, natur, savn, redsel, ensomhet og forandring. Langdiktet er formet som et brev til øya Grønland som forsvinner stadig mer med issmelting og havet som blir varmere. Diktet handler om klimaendringer rett og slett, i en mer personlig brevform stilet til verdens største øy. Det er lett å få bilder i hodet når jeg leser. Parallelt snakker hun om sin kjæreste, mannen som ligger ved sin side. Hun viser kjærlighet til en øy og til sin mann. Til naturen, til det som endrer seg og tenker mye på hvordan det vil bli og hva som vil skje med Grønland når ting forandrer seg og snøen ikke ligger der mer.

Forlaget skriver dette om boka:
Grønlandsisen smelter. Vi har sett bildene, lest artiklene og hørt forskerne legge ut om konsekvensene. Vi vet alle hvorfor det skjer, men i Ida Frisch sin bok Kjære Grønland, er det ikke snakk om togradersmål og strenge pekefingre, i stedet forsøker hovedpersonen å forstå den hvite øya. Hvor er den på vei? Hva forvandler den seg til? Ligger det en lettelse i det å bli en annen? Kan forholdet mellom havet og isen sammenliknes med kjærlighet?
Kjære Grønland er et langdikt, en sørgesang, et brev, en ønsket samtale mellom et menneske og verdens største øy. Boken er også et åpent forsøk på å tenke vårt forhold til naturen på nytt, på et tidspunkt da det kanskje er aller mest nødvendig.

Mer her

Her er et av flere sitat som jeg synes var fint:

"Kjære Grønland

Det jeg prøver å si, er at menneskene trenger stillheten
den hvite kappa di gir oss.
Vi trenger å vite at livet finnes på steder vi ikke forstår.
Vi trenger å glemme at døden finnes i ryggmargen vår.
Vi trenger å tro på at alt fortsetter. " (s. 64)

Jeg valgte å dele dette sitatet fordi jeg synes det passer ekstra godt i disse dager.


Flere har allerede lest dikt og skrevet om det, og linker til deres innlegg kan du se her

Ønsker deg en fin poetisk kveld.:)


Ida Frisch: Kjære Grønland, 64 s
Tiden forlag 2020
Leseeksemplar

16 kommentarer:

  1. hei!
    jeg la inn en lenke til mitt dikt under Diktlesersirkelen 2020, i dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, har lest, kommentert og linket det inn. Takk for fint bidrag ingun:)

      Slett
  2. Heisann!

    Holder på å lese den for første gang nå og liker den godt.Ja,denne kan leses på ulike måter, som et brev, en sørgesang... og litt morsomt at hun innimellom nesten gir landmassene menneskelige egenskaper i sine spørsmål om for eksempel kjærlighet.
    Jeg kjente ro når jeg leste, den var godt å lese om naturen selv om klimaendringene ikke er av det gode, men den kjærligheten som var der.

    Kan anbefale Klør forøvrig, den er skrevet som dikt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en fin tekst.
      Klør har jeg i hylla, så den kan jeg lese etterhvert:)

      Slett
  3. Jeg kjenner også at det rundt oss påvirker konsentrasjonen min. Jeg leser egentlig endel dikt, men i samlinger slik at jeg leser mange forfattere. Til jul kjøpte jeg meg Apoem for every night of the year som er akkurat det tittelen sier. Der leser jeg et dikt hver kveld. Ofte av ganske kjente diktere. Det finnes også en A poem for every day of the year og den skal jeg kjøpe neste jul. I tillegg finnes det en med bare dikt av Shakespeare som jeg også vil bruke til det å få med seg et dikt hver dag.
    Ha en riktig fin dag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres fint ut med slike samlinger og lese et dikt hver dag eller kveld.:) Du må gjerne delta i lesesirkelen.
      Takk og det samme til deg Astrid Terese:)

      Slett
  4. Det første jeg tenkte da jeg så innlegget var en sorg over at jeg helt har sluppet taket i Biosirkelen (til tross for løfter og ambisjoner). Men jeg fikk denne boka i posten i går, og har sett på den noen ganger. Tenkte det var oslobok, men ekte, selveste Grønland altså. Vet ikke helt hva jeg synes om at det er 'klimabok'. Litt bynostalgi hadde vært lettere å takle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker du ikke å hekte i gang Biosirkelen igjen da?
      Michelle Obama-bio til, 79,- på Norli City Lade nå, vurderte å kjøpe, men lot det være.

      Diktboka til Frisch kan også leses som en kjærlighetserklæring. Den er ikke dyster.

      Slett
  5. Jeg skal også lese Ida Frisch sin nye bok, leste Klør og likte den godt. Grubler litt på neste tema, føler ikke har noen gamle favoritter, siden diktlesing er nytt for meg. Men Shakespeare elsker jeg jo, takk Astrid Terese for tips, og jeg har sikkert noe til gode hos Margaret Skjelbred... Ha en fin onsdag (jeg er hjemme igjen etter to dager tilbake på jobb, for forkjølet til å jobbe...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Shakespeare er jo toppers. Han har skrevet fine sonetter også.:)
      Takk og det samme til deg og god bedring.:) Kjipt å bli forkjøla da. Men det positive er mer lesetid.;)

      Slett
    2. Som om jeg trenger mer lesetid :) Er litt rastløs kjenner jeg, har begynt på ny lydbok, en bok på iPadden og en på Kindle også står det to i hyllen som jeg verker etter å begynne på. Ikke lett dette her :)

      Slett
  6. Godt med dikt som gir ro.

    Diktbokene jeg hadde valgt meg ut sitter fast på biblioteket. Men skal finne en annen, jeg skal bidra med diktbok for mars, jeg skal lese, skal lese (kanskje om jeg skriver det nok ganger kommer leselysten tilbake ...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjedelig.. men du leser ikke på eBokBib eller Bookbites da? Lasta ned Bookbites i går, siden jeg fikk varsel om at eBokBib ble lagt ned 1.april, men så viste det seg at det kun gjaldt Bodø. Jeg har koblet lånekortet mitt til både Trondheim, Vardø og Bodø. Så nå har jeg begge. Fikk til og med låne Solsøsteren til Riley på lydbok fra Bookbites, samt en annen artig ny bok; Alt går til helvete av Mark Manson.
      (spora litt av fra dikt-temaet her, men skit)
      Kanskje jeg må kjøpe meg iPad før påske. Blir litt slitsomt å lese så mye på mobil..

      Slett
  7. Det er selvfølgelig forferdelig det som skjer for tiden, men er ikke så veldig påvirket. Tror grunnen til det er at jeg har vært hjemme i mange år uten jobb å gå til osv, så er nok vant med slike dager med årene. Leser som vanlig og holder meg opptatt med hobbyer.

    Dikt ja. Tror du behersker det bedre enn meg. Jeg liker noen dikt, men er ikke en sjanger jeg har lest mest av. :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det.
      Fint at det også kan være en fordel med å være mye alene og inne, at man har den erfaringen i disse tider da det faktisk gjør det lettere å venne seg til situasjonen. Såfremt man ikke har OCD ift vasking, da tror jeg man sliter litt ekstra. (har kjent på det selv, selv om jeg ikke har OCD, men kanskje en snev som blir aktivert)

      Fint å lese litt dikt nå og da, og så er det så mange slags type dikt:)

      Slett
    2. Beklager forresten at jeg svarte først nå, må ha glippet på varslene..

      Slett