onsdag 19. juli 2023

Den som hengir seg til djevelen av Lars Helle. Klar anbefaling av en god sommerkrim

💛 Ønsker du Ă„ lese en herlig sommerkrim, som er spennende, interessant, lettlest og med historisk bakteppe, sĂ„ anbefaler jeg Den som hengir seg til djevelen av Lars Helle. 🔆 I tillegg har boka en lun humor med hovedkarakteren krimforfatter Kurt Stille. 🐝 Hans samboer Liz skal sette opp et spel i hjembygda Rognvik, og Kurt er med, med planer om Ă„ skrive en krimroman med samme tema som handler om hekseprosessene pĂ„ 1600-tallet. Alt blir vel virkelig da Liz blir truet og det skjer drap i bygda. 👿




Forlaget om boka:
En fortelling i Bernhard Borge-tradisjonen med alvorlig klangbunn. I den vesle bygda Rognvik, sÞr i Rogaland, har samboerparet Liz Krogh og Kurt Stille hvert sitt prosjekt. Liz er instruktÞr for Rognvikspelet. Et stykke som tar for seg livet til heksen Ingeborg Persdatter. Kurt har bestemt seg for Ä skrive en historisk roman om den samme kvinnen. Planen hans er Ä se om det kan finnes noe allmennmenneskelig i det uhyrlige som fikk Ingeborg brent pÄ bÄlet.

I utgangspunktet ser de for seg en fredelig sommer, men slik skal det ikke gÄ. Kurt og Liz kastes inn et mysterium ulikt alt de tidligere har opplevd. I lÞpet av noen glohete sommermÄneder mÄ de forholde seg til en drept kommunepolitiker. Fremmedfiendtlige kommentarer pÄ nett. Et hatsk lokalmiljÞ. Truende kappekledde skikkelser. En dÞd katt. Og midt i Rognvik ligger Svarttjern, et tilsynelatende bunnlÞst og livlÞst tjern som drar en viljelÞs Liz mot seg.


Boka er delt inn i flere deler, som hver innledes med en bit av Ingeborg Persdatter sin historie. Parallelt fĂžlger vi hendelsene i Rognvik, utenfor Stavanger, hvor Liz blir utsatt for noe av det samme, bare i vĂ„r tids ramme. Netthets som utarter seg,  fordi hun tar med et par innvandrerjenter i Spelet, hun fĂ„r bygda mot seg, det er ekle episoder som sitter hennes forstand under sterkt press. Kurt kommer pĂ„ sporet av noe, og vil hjelpe Liz ut av knipa , noe som fĂžrer han langt avgĂ„rde med fare for eget liv.

Det hele knyttes sammen pĂ„ et finurlig vis, men fĂžrst skal de gjennom store prĂžvelser og ville scener. 

Dette var en fornÞyelse Ä lese. Jeg likte boka kjempegodt, og gledet meg til Ä stadig lese videre, etter diverse avbrudd med nÞdvendige gjÞremÄl. En perfekt sommerkrim, siden handlingen ogsÄ utspiller seg pÄ sommeren. Vi kjenner pÄ varmen, heten, lukten av mygg og tjern. Spenning, mystikk, lun humor og elleville eskapader.
Den som hengir seg til djevelen er  den fĂžrste boka jeg leser av Lars Helle, og det blir helt sikkert ikke den siste. 

Anbefales!
Terningkast 5.


Lars Helle: Den som hengir seg til djevelen, 484 s
Liv forlag 2023
Leseeksemplar fÄtt av forfatter og forlag



14 kommentarer:

  1. Lars Helle er bra. En mindre kjent som fortjener flere lesere. Jeg har likt flere av hans bÞker. Vil nÄ ikke si at Flekkefjord er utenfor Stavanger. Er et stykke Ä kjÞre nesten 2 timer. Flott annmeldelse Anita. Forsatt god sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, takk for korreksjon i geografien, jeg er ikke sÄ kjent der, vet du.
      Takk skal du ha og god sommer:)

      Slett
    2. Tqkk for det. SÄnn er det Ä vÊre lokalkjent. Hans andre bÞker er handlingen i Stavanger og omrÄdene rundt.

      Slett
  2. En herlig sommerkrim, hĂžres ut som noe jeg kan like. Noterer meg boken.
    HÄper du skal lese Den stille leieboeren,er halveis i lydboken og endelig en krim pÄ Þret som jeg synes er skikkelig spennende.

    Ser du leser 11 %, gleder meg til Ă„ hĂžre hva du syntes..

    SvarSlett
    Svar
    1. Lars Helle er en mindre kjent som fortjener flere lesere. Lest alle bĂžkene hans.

      Slett
    2. Det tror jeg du kan Beathe :)
      Den stille leieboeren har jeg spurt om for en stund siden , sÄ den kommer nok etterhvert :)

      Ikke langt i 11% , sliter litt med om jeg skal orke Ä lese videre .. litt makabert sÄ langt..
      skal prĂžve litt lydbok med den fle jeg bestemmer meg for om dette er en bok jeg vil lese ferdig .

      Hilsen Anita

      Slett
    3. Den stille leieboeren har jeg lest. Imponerte ikke meg. SaktegÄende og altfor Äpenlyst. Vet ikke om gidder og blogge om den. NÄ er jo ikke jeg fan av psykologiske thrillere.

      Slett
    4. Viktig at du sier at du ikke fan av psykologiske thrillere.

      Jeg liker den undersjangeren veldig godt:)

      Slett
  3. Herlig begeistret omtale Anita, fikk lyst Ä lese denne. Jeg gikk amok pÄ blogg og Bokelskere for jeg var sikker pÄ at jeg har lest noe av Lars Helle, men nei...
    Det mÄ jeg gjÞre noe med til hÞsten :)
    I morgen flyr vi til Irland, sÄ det blir en liten pc & blogg-pause pÄ meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de mÄ du absolutt :)

      Ønsker deg en fin fin tur til Irland Tine:)
      Her gÄr det i familiebesÞk for tiden , og lÞrdag reiser jeg sÞrover en ukes tid :)

      Slett
    2. Hilsen Anita Anonymus

      Slett
    3. Ønsker deg en fin tur sÞrover, hÄper du fÄr litt sol :)

      Hilsen lofferen Tine

      Slett
    4. Tusen takk lofferen Tine:) (nÄ innlogget).
      Har bestemt meg for Ă„ utsette Ă„ dra sĂžrover til mandag.
      Datter med familie er her fortsatt:) I dag hadde vi kjempefint vĂŠr her i Trondheim, og det var ikke meldt. Gledelig overraskelse og det ble grilling:)

      Slett