mandag 11. september 2023

Cappelen Damms høstmøte i Trondheim, 4.09.23. Scandic Nidelven.

 Forlagenes høstmøter foregår tett i tett for tiden. Jeg hadde knapt rukket å dra på Bonniers møte, før jeg reiset til Sandefjord og rett tilbake til Cappelen Damms møte i Trondheim mandag kveld. Flyet var forsinket, toget likeså, og jeg kom heseblesende frem og ikke lite stressa til Scandic Nidelven. Heldigvis rakk jeg å fylle en tallerken med mat, før det hele startet. Da kunne roen senke seg og konsentrasjonen skjerpes. Bokbloggervenner Mariann og Randi hadde vært så snille og tatt av plass til meg, så også jeg fikk tatt bilder nært scenen.  (link til deres innlegg om høstkatalogen og høstmøte i navnene deres over) 



Selfie med selveste Vigdis Hjorth. Vigdis Hjorth var en av to forfattere som deltok på presentasjonen av høsten nye bøker fra Cappelen Damm. Hun er aktuell med Gjentakelsen som allerede har høstet mange gode kritikker.

Her er noen snapshots fra en rikelig høstkatalog fra Cappelen Damm. Presentert av Beate Bille, Knut Gørvell, Cecilie Nessheim, samt ei jeg dessverre ikke husker navnet til. Ha meg tilgitt:) Jeg knipset bøker jeg la spesielt merke til, samt noen jeg absolutt vil lese. 


Showet er i gang.



Karim Fossums har jeg på vent. Den har allerede fått strålende kritikker.



Jeg liker bøkene til Øistein Borge og skal definitivt lese denne.



Jeg har ikke lest noe av Gard Sveen, men ble veldig nysgjerrig på denne.



Denne har jeg lagt merke til, og den ønsker jeg meg. Den skal leses. Passer bra i #sakprosaseptember (feminisme, kvinnelig, norsk, biografi)



Barnebøkene bør også få oppmerksomhet. Jeg er jo bestemor til to små. Nå kan de få en egen kokebok .



Artige nysgjerrigperbøker.



Artig å se at boka til Benedicte Adrian snart blir sluppet. Jeg har sett intervjuer med henne om skriveprosessen, da hun har gått på Forfatterprogrammet.



Tvilsomt om jeg kommer til å lese denne, men det er det nok mange som vil.



Denne synes jeg virker morsom, så jeg lånte den på biblioteket her forleden.



Også denne ble jeg nysgjerrig på.



Ken Follet er en kjempe, bare synd at bøkene er så tykke..
 Tipper mange ser frem til denne boka.



Virker også interessant, fra Kypros. Denne fikk vi med oss i posen, og den skal leses.



Jeg har lest Pulskuren to ganger og tester pulsklokke sammen med boka. Har fulgt Dr.Torkil lenge på instagram, facebook og gjennom diverse podcaster. Blogginnlegg om boka og testingen kommer..
Nå kommer han ut med Pulskuren Helsedagbok. Sikkert et nyttig verktøy for mange.  #sakprosaseptember (norsk, åpen klasse, selvutvkling)



Har fulgt en del av saken rundt henne. Kan være interessant å lese hennes egen historie. #sakprosaseptember (memoar, popkultur, kvinnelig)




Dette er også en tragisk historie.
#sakprosaseptember (åpen klasse)



Denne har jeg lyst til å lese. Walter Isacson har skrevet flere gode biogafier og Elon Musk er en fascinerende person. #sakprosaseptember (biografi, teknologi, åpen klasse)




Matpause



Jeg har stor sans for Else Koss Furuseth. Denne må bare leses. #sakprosaseptember (memoar, kvinnelig, norsk, biografi) 



Naida er gift med Abid Raja. Hennes historie er også sterk. Om kultur, kjønnsroller, egen kamp, ekteskapet, støtte.. 



Nadias presentasjon av sin historie rørte meg dypt. Må leses. #sakprosaseptember (biografi/memoar, kvinnelig, norsk, feminisme )



Selfie av Nadia og meg. En sterk dame, Naida.



Ny bok til fansen.



Jeg liker Erlend Loe og har lest mange av bøkene hans. Leser nok denne også. 



En av høstens mest kritikerroste bøker så langt.  Gjentakelsen av Vigdis Hjorth. Jeg er snart ferdig med den, og synes det er en meget bra roman.



Vigdis Hjorth i kjent fortellerstil.









Underholdning, feelgood, historiske romaner.



Gunn Marit Nisja kommer også med ny roman, Jeg liker bøkene hennes, og skal nok lese denne også.



Har enda ikke lest Gjersøes historiske serie, men jeg har en liggenede på vent etter Feelgoodfestivalen i vår.



Enda mer sakprosa. Om natur og dyr. Spennende.







Allerede? Enn det da..



Jeg leste Madeleine Schulz sin forrige bok og likte den veldig godt. Også nysgjerrig på denne. #sakprosaseptember 



Enda en bok om kunstig intelligens.. #sakprosaseptember (teknologi, kvinnelig)



Kokebøker får vi aldri nok av. En variant for diabetikere og folk som vil ha mer grønt. #sakprosaseptember (mat elller drikke)



#sakprosaseptember (mat elller drikke)



#sakprosaseptember (mat elller drikke). For de små



#sakprosaseptember (mat elller drikke) Barnebarnet liker denne gjengen.



Mariann med bloggen Lillasjel og jeg tar en prat i foajeen etter det er ferdig, før vi går hver til vårt. Mariann har kommet helt fra Rauma for å delta her. Hva finner ikke bokelskere på... Vi koser oss:)



Jeg rusler litt oppe og ser på kunsten til Håkon Gullvåg. De er flotte..
Han har malt spesielle portretter, her et av Wenche Foss. Hun var et av mine forbilder.











Ser du hvem dette er?



Bokpose med bøker og kataloger.
Og et solid nett.



Randi og Vigdis Hjorth. Stas å møte henne. 


Nå er det bare å glede seg å lese nye bøker utover høsten. Hva ønsker du å lese?




2 kommentarer:

  1. Fint referat! Hjorth har jeg lyttet til, som jeg har med de siste bøkene hennes, vurderer så lese den på papir en eller annen gang. Misja liker jeg også så hennes nye bok vil jeg lese. Boken til Nadia er på vei i posten til meg i løpet av uken. Vrakeren holder jeg på med på lyd, men jeg vet ikke helt hva jeg syntes. Noe er bra men innimellom detter jeg litt ut, kan være konsentrasjon eller mangel på sådan med en lydbok på 25 timer, har ikke kommet halvveis ennå. Har i grunnen ikke lest så veldig mye av ham før.

    Vet Cappelen Damm har flere oversatte bøker som ikke ble med i presentasjonen deres som jeg kunne tenke meg å lese. Men de tar vel ikke med hele katalogen heller.

    Kult med selfier og småprat med forfatterne. Skal se om jeg får det til i kveld når vi skal på Forfatterne kommer.

    Mye fin kunst på slutten der også, du er flink å ta bilder, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe:) Likte Gjentakelsen veldig godt, en meget god roman.
      Jeg har heller ikke fått det helt til med Saabye, noen bøker ja, andre ikke. Dvs jeg er ikke av hans største fans.

      Ja, Cappelen Damm har mange flere bøker enn de har presentert, og jeg har krysset av flere i katalogen enn de jeg har nevnt her. Umulig å nevne alle, og for dem handler det vel om å plukke ut de som de ønsker å fremme for salg.

      Tvi tvi til deg og selfietaking. De kommer hit onsdag, gleder meg til det. Og deretter blir det litt godt med en pause fra bokmøter.
      Skal på Linn Ullmann neste uke, og Liv Guldbransen snakke om Ibsen på sin særegne måte. Samt et arrangement i Oslo neste uke, så helt bokmøtefritt blir det ikke, men i en annen form.

      Tusen takk Beathe. Hyggelig å høre. Liker å fotografere, noe jeg har gjort siden jeg var 10 år., hehe..:) Blir mye kjapp knipsing med mobiltelefon, så jeg gleder meg til å dykke ned i mer sakte fotografering med det nye kameraet mitt framover. Men for sånne møter som her, er mobilen mest praktisk.

      Ha en fin dag:)

      Slett