onsdag 1. mai 2024

Oppsummering april -24

 1.mai er endelig her, en uforutsigbar og kald april er over. Vi har hatt en del sol her i Trøndelag og brukbar temperatur de siste dagene, i alle fall nok til å sitte på verandaen. Noe jeg fikk gjort litt i går og en annen dag siste uka. i April har det vært mye, mye på hjemmebane, lite lesing og skriving. Var en dag i Oslo på Indiefestival, og det var et løft og et høydepunkt. (link til innlegg lenger ned).  Et par-tre foredrag på litteraturhuset har det blitt, og kino og sett filmen om Amy Winehouse. Sterkt!



Verandasesongen er i gang. Bra bok som det passer å ha på forsidebildet 1. mai, den internasjonale arbeiderdagen, siden mye av handlingen foregår fra arbeideropprøret i Nord-Sverige tidlig på 1900-tallet. Den første arbeiderorganiseringen skjedde da i Pajala.

Bøker lest:
2. Skallebank av Randi Fuglehaug: Krim, leseeks, norsk24, 317 s
3. Kvitleik av Jon Fosse: Lydbok, lånt på Bookbites, 71 s
4. Et mørkere vann av Kaja Nygaard: krim, norsk24, leseeks, 298 s
5. Den siste festen- Irma Dahl 2: norsk24, indie, leseeks, 254 s
6. En torn i øyet av Julie Hastrup: Danmark, leseeks, krim, 352 s
7. Silke i stein av Mikael Niemi: Sverige, lånt på bib, 491 s

Sum: 7 bøker / 1920 s 


Avbrutt:
- Bestselger av Pascal Engman (halvveis på lydbok)
- Nattøye av Sam Lloyd (85 sider lest) 

Bestselger kom jeg ikke noen vei med, i alle fall ikke på lydbok. Alt for mange folk og paralelle historier å følge med på. Og gjengkriminaliteten orker jeg ikke å lese så mye om, det var det samme med Kokain. Har nok med det som står i avisene. Men bortsett fra det kan det hende at Bestselger egner seg bedre i papirversjon enn på lydbok. Får se om det dukker opp et ukeslån på biblioteket etterhvert. 
Jeg likte de første bøkene til Pascal så godt, men disse slet jeg med.

Samme med Nattøyne, fikk ikke taket på boka, den hektet meg ikke, karakterene ble litt fjerne. Kanskje ta den opp litt senere. Likte Minneskogen veldig godt.

Leser på :
Normal hverdag med økt beredskap av Marit Daaland Lesjø (68/235 s)
Tulis Tidsfilur av T. H. Fiskvik  (124/192 )
Menn om kjærlighet, diverse forfattere. Langlesing, har lest ca 1/3
Septologien  I-II av Jon Fosse , foreløbig bare hørt en time på lydbok.

Regner med å ha de to første ferdig i løpet av et par dager. :) 

Nå er det flere bøker jeg ikke har rukket å blogge om, men jeg skal blogge om Skallebank og Irma Dahl 2. Likte begge bøkene veldig godt.

Leste også Silke i stein, den nyeste av Mikael Niemi, som jeg likte godt. En historisk roman som går over 100 år. Jeg likte best delene om Siw fra 70-tallet og frem til 2017. Det bakover om hennes forfedre har handling fra arbeideropprøret nord i Sverige, hvordan de organiserte seg og der vi følger noen viktige personer og sentrale familier. Det er interessant, men litt tyngre å lese, helt til man får tak på karakterene og sammenhengen. Det er en imponerende roman som jeg er glad jeg har lest. Siw er synsk, og det er en arv fra bakover i slekta. Hvordan får vi snørt opp etterhvert. Det gjør vondt å lese hvordan Siw ble behandlet da hun var liten, da faren tok henne med til sien religiøse slektninger lenegr nord for å drive "djevelen ut av henne". Dette var på 70-tallet. Faren stakkar, visste ikke hva annet han skulle gjøre for å hjelpe datteren, som han har aleneansvaret for, men likevel. For Siw ble det en grusom opplevelse. 
Anbefales!


Serier/film fra bøker, etc:
1. Outlander av Diana Gabaldon. Sesong 7, Viaplay
2. Sønner av Norge , NRK 4 eps.
3. Cammo, sesong 2 NRK




Psykiater Sigmund Kartveit har foredrag med refleksjoner rundt psykoterapi og Jos Fosses forfatterskap.



Geir Svardal bokbader Maren Uthaug, Kjempeinteressant. For ei dame.

Litterære aktiviteter og annen kultur:
1. Sigurd Kartveit og Jon Fosse og psykoanalysen, Litteraturhuset 4.april
2. Konsert med Gjermund Larsen trio , Dokkhuset 2.april
3. Maren Uthaug på Litteraturhuset. Førsnakk, før teaterstykket Der det finns fuglar. 11.april.
4. Kino: Back to black - Amy Winehouse, førpremiere Trondheim kino 10.april




Pål og meg på konsert på Dokkhuset, rett fra Litteraturhuset og hit. Stappfullt med Germund Larsen trio.

5. Indiebokfestival, Litteraturhuset Oslo, 19.april / Indiebokprisen 2023
7. Hans Olav Lahlum og Trup, Biden og Slaget om USA, Litteraturhuset , 27.april . Pål og meg.
8. Diverse podcaster og webinarer : Jørgen og Nina om manus, Skrivelivet1, Bevissthetspodden, Ida Jackson - SoMe-kurs, gratis over fem dager,  Businessfokus. Forfatterskolen: Webinar med blant annet Jan Krsitoffer Dale. 




Hans Olav Lahlum


Publikum suger til seg foredraget og latteren sitter løst.



Marian Gørtz fortjener også et bilde. Hun debuterte nylig med denne fine boka på Spartacus, en barnebok som heter Naturens helter.  Sakprosa. Nydelig illustrert. Mariana  er en av mine Bokstøttevenner, vi møtes ca en gang i måneden og snakker om bøkene vi skriver på og deler erfaringer, støtter og heier på hverandre. 


Nå skinner sola ute og jeg må ut på verandaen en tur. Håper dette været varer en stund. Det formelig eksploderer i grønt på trær og planter nå. Herlig!

Ønsker dere alle en riktig fin mai:) 




7 kommentarer:

  1. Du har fått gjort mye denne måneden i tillegg til lesingen. Jeg er visst litt for inngrodd i mitt eget hus for jeg er ikke på noe som helst kulturelt. Har lest 3 av dine og én er på vei til meg om den dukker opp denne gangen.
    Om det ikke er langlesing så leser jeg på to bøker jeg har holdt på med i en evighet og i dag måtte jeg ha en delvis pause for å lese et skuespill. Godt med bøker man kan lese på en dag sånn innimellom.

    Cammo må jeg få sett etter hvert også.

    Ha en fin maimåned,Anita🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jo blitt litt utenom hjemmets fire vegger, må ha noen impulser utenfra .

      Cammo er gøy og varm.:) I kveld har jeg sett fire eps av Baby Reindeer- spennende, syk og ekkelt. Må resten i morgen.

      Takk takk, du og Beathe:)

      Slett
    2. Takk :-)
      Ikke sett Baby Reindeer så mulig jeg må sjekke den ut. Glemte å si at jeg likte du tok med de avbrutte bøkene i innlegget også. Fint å ta med det som ikke fungerer også.
      Litt vittig, jeg er jo hjemme hele tiden men fordi det var fridag i går så har jeg skikkelig mandagsfølelse i dag :-D hehe..

      Slett
    3. Den er spennende , er spent på resten. Skikkelig heavy stalking og vond vold.

      Takk, bra du synes det, gjør det innimellom, sjelden jeg avbryter bøker i grunn.

      Har det sånn jeg og, var skikkelig helgefølelse tirsdag ettermiddag og i går. Hele mai er jo sånn, med så mange rød-dager . Mn merker det jo ved at det er roligere og at en del folk reiser bort, så energien endres. Mindre `mas`på mail etc, ingen avtaler til behandlinger, leger etc.

      Sola fortsetter å skinne her i dag. Varmt på verandaen. Har litt å gjøre, deretter blir det lesing der ute igjen.:)

      Slett
  2. Har ikkje lese nokon av dine aprilbøker, men har nettopp lånt Silke i stein. Ganske sikker på at det er ei bok som passar meg.

    Eg er stort sett heilt "analfabet" når det gjeld filmar og TV-seriar som blir omsnakka - og bryr meg heller ikkje, vanlegvis. Men no las eg ein plass at den fyrste boka i Shardlake-serien er blitt til TV-serie, og sidan eg er så begeistra for bokserien, tykte eg det var interessant. Trur neppe eg kjem til å sjå på, og veit heller ikkje kva kanal (eller strømmeteneste?) det skal gå på. Men eg kan uansett anbefala denne serien til folk som ser på TV-seriar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=SZBbDZPgNcc

      Slett
    2. Takk for tips, skal sjekke den ut, selv om jeg ikke aner hva Shardlake er.. Ser ikke så mye TV og serier jeg heller i grunn. Serier må jeg passe meg for, da jeg så lett oppslukes og vips har jeg sett en eps til, en eps til og så er det langt på natt..


      Håper du liker Silke i stein:)

      Slett