torsdag 29. februar 2024

Oppsummering februar- 24

 Det blir en kjapp oppsummering fra meg denne gang, på skuddårsdagen . Jeg har vært mye på reise i februar. En uke på Gran Canaria, en dag i Sandefjord hos min søster før jeg dro til Lahlums krimfestival i Gjeving/Tvedestrand sist helg. Mandag snudde jeg nesa nordover til datter med familie i barnebarnets vinterferie. Her er jeg nå, og har pådratt med forkjølelse eller noe sånt. Sikkert noe med all fartinga, mye smitte rundt omkring. Vel, jeg har lest ni bøker, nesten 10, men jeg tror ikke jeg blir ferdig med den i kveld.  Here we go:



Det ble mye krim i februar


Leste bøker:

1. Feberdrøm av Samanta Schweblin: Argentina, lånt på bib, 108 s
2. På ære og samvittighet av Chris Tvedt: Krim, Brenne#10, lånt på bib, 352 s
3. Presidenten og frosken av Carolina De Robertis: Latin-Amerika/Uruguay, lånt på bib, 186 s
4. Befrieren av Tina Martin: Krim, Sverige, lånt på bib, 537 s
5. Jordmoren fra Berlin av Anne Stern: Krim, Tyskland/Berlin, leseeks, 365 s
6. Vreden av Alex Michaelides : Psykologisk thriller/krim, Hellas, England, leseeks, 302 s
7. Lucia av Bernard Minier: Krim, Spania, leseeks, 403 s
8. Harastølen - heimen for dei utstøytte av Oddrun Midtbø: Sakprosa, 192 s
9. Marzahn, mon amour av Katja Oskamp: Tyskland/Berlin, leseeks, 173 s

SUM: 9 bøker / 2618 sider

3 romaner (ikke-krim)
5 krimromaner
1 sakprosa

4 lånt på bib/ 4 leseeks/1 fått annet sted

0 1001-bok
0 frahylla

Steder besøkt: 
Argentina, Urugyay, Sverige, Tyskland (2), Hellas, England


Bøker fra mitt lille leseprosjekt ; Modige stemmer fra Latin-Amerika 


Det har blitt en del krim, og lysten til å lese krim er ikke blitt mindre etter å ha vært på Lahlums krimfestival sist helg. Flere forfattere er ute med nye bøker og flere av dem har fått gode kritikker de siste dagene. Det virker som om krimsjangeren er i en god stim, både i Norge og ute i Europa.  I dag begynte også Krimfestivalen i Oslo- som foregår i tre dager. Den kan strømmes på Krimfestivalen sin side, noe jeg gjorde i kveld. Dvs jeg så det meste av de tre siste postene. 

* Ikke alt jeg leser får jeg blogget om, derfor noen ord her: 


* Ære og samvittighet av Chris Tvedt: Siste bok om forvsvarsadvokat Mikael Brenne. En noe tammere Brenne enn tidligere. Han har samvær med sin lille sønn og sliter med å oppfylle sine forpliktelser, fordi jobben krever han så mye. Men han prøver. I denne boka handler det mest om Brennes privat- og familieliv, noe han gjorde i fortiden som hjemsøker han, et oppdrag som setter mye på spill. Ikke i retten denne gang, men mye ute i felten, samt noen fengselsbesøk. Tvedt skriver veldig godt, jeg nyter språket. En verdig avslutning på serien, og ja, det går nok fint for Brenne selv om han avslutter praksisen sin. Edvard Matre dukker også opp som etterforsker.  Slutten er god. Dette er den andre boka på rad jeg elser som handler om fedre-forpliktelser og at det er avslutning på serie.  (Sebastian Bergmann #8) 




TV/Serier av bøker:
1. Makta , NRK, eps 10. Delvis basert på biografi om Reiulf Steen og andre bøker om AP, gro m.fl.

Teater og annet kulturelt:
1. Størst av alt er kjærligheten av Jonas Corell Petersen, Trøndelag Teater 2.02. Absurd stykke. Gikk sammen med Pål.


Størst av alt er kjærligheten. En interaktiv forestilling /start som startet i foajeen med sang og prat. 



Hans Olav Lahlum bokbader Helene Flood


Litterært og reise:

Det var kort sagt en fantastisk trivelig festival, noe du kan lese mer om i blogginnlegget over.



De fleste av forfatterne som var tilstede, enten som gjester på scenen, eller som publikum. 



Ønsker dere alle takk for følget i februar, og en fin mars:)



Har 100 sider igjen av denne.

6 kommentarer:

  1. Takk for fyldig og fint innlegg. Jeg har ikke lest noen av dine bøker. Har liggende framme boka: Vår del av natten, den har ligget der i over et år. Bøker man har er de seineste jeg leser, kanskje jeg skal hive meg over den nå når sola en dag titter fram igjen. Ha det fint i Nord-Norge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingunn:) Ja, rart med det at kjøpte bøker blir liggende, sånn er det med meg også . Må få en slutt på det.;)

      Takk, har nettopp vært et drama ved sjøen her, kantring og stor redningsaksjon som jeg fulgte tett fra vinduene. En ble funnet, men de søker fortsatt etter flere..

      Slett
  2. Kjedelig med den forkjølelsen, min kommer igjen og igjen (har en pause nå)
    Jeg har lest to av dine denne måneden, bergenseren selvfølgelig og Lucia, likte den første bedre enn den andre, aner at du tenker motsatt :)
    Streaming og Rødstrømper, er det på podcast eller tv?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, spesilet når man er borte, og skulle passe barnebarnet mens foreldre er på jobb i vinterferie.. Det løser seg med noe hjemmekontor etc. Men dumt likevel.
      Begynner å lure på om det er covid fra midten av januar som blusser opp igjen.. Men det går jo mye annet virus og bakterier stadig vekk..

      Tja, ikke sikker ang bergenser eller franskmann.. De har forskjellige særpreg og styrker.
      Hørte at Tvedt gir seg som forfatter.

      Dødstrømper, Tine, ikke rød;)

      Det streames på Krimfestivalen, bare å spole tilbake på det som har vært.

      https://www.krimfestivalen.no/

      Slett
    2. Dødstrømper, skjønner trykkleifen i disse kvinnedagtider.
      Skal sjekke ut.
      Synd å ikke få hjulpet til, men sånn er det av og til. Tror vi er flere som ikke blir helt kvitt covid/forkjølelsen, min har også blusset opp flere ganger, men jeg står på beina :)
      Ha en fin lørdag Anita!

      Slett
    3. Ja, det er noe skit.. Vet jo ikke om det er det samme , eller noe nytt.. Men vet at viruset kan være lenge i kroppen.

      Takk, rolig dag her, siden de andre har dratt på Leknes. Da kan jeg jo bare slappe av, lese litt, streame litt Krimfestival og legge meg nedpå ved behov.

      Fin dag til deg også Tine:)

      Slett