tirsdag 13. februar 2024

Tapasaften i San Fernando . Gran Canaria, Playa den Ingles, 11.februar -24

 Lørdag ankom jeg Gran Canaria og Playa del Ingles, for en ukes sol- og varmeterapi etter en kald,  vindfull og variert vinter. Været her er godt, har vært mellom 22-25 grader her jeg holder til, et stykke opp i byen, i grensa til Maspalomas og San Fernando. Jeg reiser med Ving, og hadde på forhånd booket meg plass på en tapasaften og en tur til regnskogen (senere i uka). Jeg tenkte det kunne være hyggelig å spise tapas sammen med andre, og ikke bare alene denne uka. Jeg har også vært med på lignende før, blant annet en mezeaften på Kreta, noe som ga mersmak. Og så elsker jeg tapas!


Vi fikk et glass sangria som velkomstdrink. 

Etter en rundtur ned på stranda og Las Dunas, fikk jeg det litt travelt, og kom fem minutter for sent. Oppmøte var satt til 18.30, og jeg hastet avgårde etter en lang dusj og rene klær. Det tok 10-15 minutter å gå til restauranten CaPaco i San Fernando. At jeg kom litt sent, gjorde ingenting, fordi det kun var de som ikke hadde transfer som hadde kommet. Vi måtte vente på en buss fra andre steder på øya. 


Det var lett å finne frem med Google maps. Koselig sted både ute og inne. Må være et populært sted, siden flere kom og ikke fikk plass. Men med et busslass med en Ving-gruppe, var det nok ikke mye ledig heller.  det er alltid spennende å se hvem man ender opp med på en sånn kveld. Folka jeg sto sammen med ut var i alle fall ikke så snakkesalige, der de sto og jeg forsøkte meg på litt smalltalk. Kanskje de ikke skjønte trøndersk...Men de kunne i det minste ha smilt.  Vel, ble litt bange anelser der..



Artig motto :=)



Kanskje folk bare var litt sultne og hadde stått ute lenge og ventet. Da bussen med de andre kom, ble vi ropt opp to og to etter at de hadde fått sin sangria, og fikk komme inn til bord de hadde satt av til oss. Jeg ble plassert sammen med en ung mann fra Trondheim, ikke så langt unna der jeg bor, faktisk, og et dansk par på min egen alder. Danskene er utrolig utadvendte og sosiale, og praten gikk lett med dem til bords. Har opplevd det før også med dansker, de er nok mer åpne og utadvendte enn oss nordmenn. 



Vi fikk servert en og en rett. Først kom brød, oliven og alioli, derette selve rettene. Det er sånn de gjør det, sa hovmesteren. En og en rett.

Øverst er den første retten; tomat med ost og god olivenolje. Siden jeg ikke spiser brød, fikk jeg to tomatskiver, og min bordkavaler en skive , men han fikk til gjengjeld alt brødet.

Jeg tok ikke så mange bilder, føltes litt uhøflig når vi satt fire sammen og skulle spise tapas. Sa jeg skulle ta et par bilder og sende til min venninne, noe som også var sant.

Bilde nr to er en rett jeg ikke har smakt før; reker surret i bacon. Hørtes ut som en merkelig kombinasjon, men alt skal prøves. Og det smakte faktisk nydelig. Hemmeligheten var tynn baconskive, at det ble servert varmt og fresht. Baconskiva var crispy, og rekesmaken ble tonet ned. Nydelig.



Av kjøtt fikk vi noen sterke små pølser i hvitløks- og chiliolje, og kyllingspyd med diverse krydderier og små biter av paprika. Veldig godt det også, Til avrunding ble det sau  og geiteost med mandler. Smaken av sau og geit ble for sterk for meg, så jeg spiste kun litt, og sto over resten. Kjøpte meg istedet en mangosorbet til dessert, som var nydelig.  Vi fikk også Potatas Arrugatas med mojosaus,  og små grønne grillete peppers/paprika. De var også nam. Og så var det noe jeg ikke husker.  

Inkludert var også en halv flaske vin eller to øl. Skulle vi ha mer drikke, kunne vi kjøpe til redusert pris. 

Prisene er sånn middels der, og maten er utsøkt, absolutt å anbefale!

Anbefales både for dere som reiser sammen med andre, men også alene, da det er en fin måte å ha en hyggelig sosial kveld på. Selv om det var litt stivt ute mens vi ventet, så ble bordsammensetningen en suksess. 

For denne kvelden med Ving betalte jeg 370,- for 8 tapas (pluss oliven ) og en halv flaske vin og vann. Det er det ikke noe å si på, når maten var så god. 

* NB! Jeg er ikke sponset av Ving. *






2 kommentarer:

  1. Høres fantastisk herlig ut her vi nesten snør inne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det er det også. :) Savner ikke snø og kulde.

      Slett