torsdag 1. februar 2024

Castillo de Santa Barbara, Alicante. Costa Blanca, oktober -23.

 Hei, nå er det en stund siden jeg begynte på dette innlegget, og nå må jaggu meg se til å få det ferdig. Jeg trenger ikke å legge ut såååå mange bilder, sier jeg til meg selv. Jeg tar jo alltid mye bilder og alt skal dokumenteres. Begrensingens kunst er ikke noe jeg er så god til, men jeg skal prøve.  Denne turen er så fin, at den bør nå ut til alle som ikke har vært der, og som skal til Alicante og omegn. Festningen som ruver over hovedstaden  på Costa Blanca kan nås flere veier. Jeg gikk fra gjestehuset og bakveien opp, og tok heisen ned til siden på kysten da jeg var ferdig. Her er noen glimt fra turen.


                                   Topptur til Castillo Barbara med en formidabel utsikt alle veier. 

Det blir nok en del bilder, likevel, siden jeg tar med noen fra gjestehuset, og kvelden i Alicante på vei hjem. Litt hulter til bulter, de legger seg så rart her. Må finne ut av det, men skal prøve å organisere det så det ser litt bedre ut. 





Fra det koselige Antonio Guesthouse ikke så langt fra Plaza Luceros , gikk jeg opp en sidegate og oppdaget Plaza Mayo, der det var en minneplate over 300 drepte sivile under et bombeangrep under Francotiden, av italienske fascister i 1938. Snedig at det har samme dato som Argentinas nasjonaldag, 25. mai, der de også har Plaza Mayo. I Buenos Aires der mødrene samles for å demonstrere og gråte som falt under kuppet. (Mødrene på mai-plassen) Men nå er vi altså i Alicante. Spania har også en brutal fortid.


Mercado Sentral ligger også på Plaza Mayo 



Går vi over plassen, ser vi Castillo der oppe på høyden mellom husene.  Det er dit jeg skal. 



Minnetavla øverst t.v. 

Jeg gikk videre og gikk meg inn på hovedveien mot festningen som Google Maps viste meg. Det sto et skilt ved trappen på veien opp. Det går også an å kjøre et stykke, men jeg gikk. Mer om det litt lenger ned. Først ser vi noen bilder fra Alicante , nede ved veien ved kysten, der jeg kom ned etter turen opp.  Det er ikke så dumt å vise dette nå, fordi du kan gå denne veien for å komme til heisen som kan ta deg med opp.




Gå videre opp herfra et stykke.


Like ved der jeg kom ut fra heisen, der du også kan den opp. Stranda som ligger her, heter Postiguet . 



Det er et stykke å gå inn i tunnelen før man går på heisen. Husker ikke om dette var oppe på toppen, eller nede der du kommer ut/ går inn. Tror dette er nede på bakkeplan.



Og dette er oppe på festningens platå 1. Vi kan jo late som vi tar denne veien opp. Det er så bra tilrettelagt for folk med funksjonshemminger, rullestoler eller svake bein. Det er mulig å komme seg opp på kafe også med lift.



Oppe på toppen er det mange fine blomster langs murer og vegger.








Det er laget flere utstillinger så vi kan se for oss hvordan det var det før da festningen var i aktiv bruk.



Helt på toppen er det en fantastisk utsikt over havet, kysten, byen, fjellene og langt bort. 



Det er en av de fineste festningene jeg har sett, og jeg har sett en del. 




Lykke.



Ved en utkikkspost. Her hadde de kontroll over fienden.




Ser ned på havna.



Det spanske flagget vaier i vinden.




Kanoner strategisk plassert i alle retninger. 






















I et av byggene var det utstillinger over kunst og håndtverk, med god informasjon om hvilke materialer som ble brukt og hvordan de ble laget, og når. 



Mye historie her.












Det er to kafeer. Dette er den ene, og jeg var på den andre.



Det er flere platåer, og siden jeg gikk oppover fra baksiden fikk jeg en del trim.










Jeg måtte ta en del pustepauser underveis.









Utsikten fra kafeen der jeg satt. Der nede er det en souvenirbutikk med mye fint, som man kommer til når man kommer gjennom inngangen fra den siden jeg gikk. Til høyre på plassen er det inngang til der heisen går ned/opp.



Fantastisk utsikt fra kafeen.



Jeg var tørst og sulten da jeg kom opp, og nøt en stund her med utsikt til alle kanter.



Heisinnretning ( lift) til rullestoler.  Godt tilrettelagt for rullestolbrukere. Hit kunne jeg tatt med faren min som bruker rullesstol. 



Før inngangen der jeg kom opp, er det et slags galleri/utstilling fra et slag utenfor Villajoyosa. Hvert år har de et spel om det der.



Bilder fra spelet.



Gamle program og lignende. Skulle gjerne ha sett spelet. Så litt på en film der inne.




Kostymer som er brukt.






Kart over alt.



På veien ned eller opp, alt hvilken vei du tar. På baksiden av kystveien, for å kalle den det.




Nordover mot Benidorm.



På vei inn i borgen, fra der jeg gikk opp.




Så nå går vi bakveien, for å si det sånn.




Med utsikt mot fjellene. 


Det var flere veier og runder, noe som forvirret meg litt , så jeg måtte spørre meg frem .










Nærmere og nærmere byen , der man går trapper opp eller ned. Man kan også kjøre en vei opp fra denne siden. 




Klar for trappetrening.

Det anbefales at man har god tid på turen, ca 2-3 timer, så man får sett litt der oppe. Det er også ganske bratt å gå opp, så hvis man ikke er supersprek, kan det også ta litt tid, men ikke så veldig . Jeg gikk jo fra gjestehuset og opp, og tok heisen ned, og videre inn i sentrum fra sjøsiden, og hjem til gjestehuset senere på kvelden. Det ble en fin rundtur med mye inkludert, som tok dagen. 







Noen bilder fra Alicante, ved kysten, strandpromenaden. Alicante er en fin by. Jeg liker den godt. Var her to netter denne gang. Kom sent med flyet, fikk kjøpt meg litt mat i en delikatessebutikk, la meg og leste og sto opp dagen etter for å gå til festningen. Noe som tok dagen. Det mørknet da jeg kom derfra og ned til sentrum igjen. Tuslet rundt og fant meg et sted å spise, og shoppa litt.






Maten jeg kjøpte kvelden jeg kom. Herlig tapas og organisk vin fra delikatessebutikken borti gata.




Rommet på Guesthouse Antonio var godt ustyrt. Inne i skapet var det også en vannkoker og mikrobølgeovn.



.
Herlig seng var det også. Rommet lå vendt mot bakgården, så det var stille og rolig. Til å være så sentralt, var det veldig stille . Vekk fra hovedgata, inn en sidegate,  og kort vei til Lucero stasjon, der jeg tok Trammen videre til Villajoyosa. Jeg bor gjerne her igjen.

Takk for følget!

Fra samme tur:
Benidorm #1 - Castello
Benidorm #2 - byen, strendene 
Villajojosa, skriveferie (innlegg fra en bok vi samleste_ Samlede verker) Lest alle steder mens jeg var på Costa Blanca. 





9 kommentarer:

  1. Så gøy å se Anita, for en utsikt! Vi skal til Alicante i april, har lånt en leilighet av en kollega av Frode, litt utenfor Alicante. Gleder meg, skal bli godt med litt sol :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du synes det. Blir toppers det med tur til Alicante/costa Blanca i april. Vet du hvor dere skal? Har lagt inn link til innlegget mitt fra april 22, fra en dagstur til Alicante nederst her. Fra da jeg bodde i Villajoyosa første gang.

      Slett
  2. Så mange fine bilder fra Alicante. Jeg skulle egentlig ha vært i Alicante i november, litt utenfor for å besøke min gamle venninne Dina, som har leilighet der, men så ble hun syk og kom hjem til Norge og havnet ukesvis på sykehus. Jeg var faktisk i Alicante på min aller første interrailtur i 1971. (bare 16 år) Var der en stund, og i områdene rundt, men var ikke på festningen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Satt ved frokostbordet i dag og fant ut at jeg har skrevet feil. Det var i 1972 interrail startet, og jeg og en venninne dro av gårde med en gang skoleåret var over, og det var når jeg var ferdig med 1.kl på vg. og var 17 år. Det var en del problemer med at tog-personellet ikke viste hva interrail var i Spania, men det gikk greit. Husker Alicante som en fin by og flotte strender utenfor bykjernen. Det endte med at jeg tok toget alene hjem, det gikk også fint, men det tok mange dager. At jeg torde, skjønner jeg ikke i dag, men det var en annen tid. Egentlig fikk jeg ikke lov av mor til å dra, men jeg var i så opposisjon at jeg dro. Hun var overlykkelig over at jeg kom hel hjem :)
      Da jeg hørte på morgensendingen, at ungdommene er så barnslige i vg. skole, skulle tro de var ungdomsskole elever enda. (det var da jeg begynte å tenke på hva jeg skrev her i går). Liker å ha ting riktig, ha en fin fredag og helg :)

      Slett
    2. Så synd du ikke kom deg avgårde, når det er så lenge siden du var der. Det ser nok annerledes ut i dag enn i 1972, selv om de gamle bygningen fortsatt står. Det er jo mange av dem, samt festningen fra middelalderen. Man var ikke redd for å reise rundt på 70-tallet. Jeg haiket også mye alene, mest i Norge da, men i hele landet. Min mamma likte heller ikke det.

      Takk, fin helg til deg også:)

      Ps. Har rettet opp noen navn i innlegget, og lagt ved en link fra dagstur til Alicante april 2022.

      Slett
  3. Nå har jeg kost meg med reisebrevet mens jeg spiste litt frokost. Mange fine bilder og kjekt å få et innblikk av Alicante,samt å høre om dine og andres erfaringer fra stedet. Når det øser ned utenfor her var det fint å sitte inne og se bilder fra solfylte og varme Alicante.
    Tusen takk for titten, og ha en fin helg, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, så hyggelig å høre Beathe:) Godt å drømme seg bort til varmere strøk i drittværet hjemme for tiden.

      Håper også du får en fin helg Beathe:)

      Slett
  4. Trivelig å lese innlegget. Får tankene bort fra vinter med kulde, snø og islagte gangstier og turstier.

    SvarSlett