søndag 19. november 2023

Benidorm #2. Strendene, mer av byen, maten, Halloween. Costa Blanca, Spania.

Bedre enn sitt rykte? Her kommer del 2 av mine fem dager i Benidorm. Det blir en del bilder, som i mitt eget fotoalbum, men hvis får dere også noe glede av det, blir jeg også glad. Det er fristende å ta en del bilder fra strendene, de høye husene og livet i Benidorm. Jeg tenker når jeg se dem og minnes tilbake, at jeg godt kan tenke meg å besøke byen igjen. Jeg likte kombinasjonen stille hotell og å bo i et rolig strøk , samt å kunne gå ut i en svært pulserende by. Det er også steder i byen jeg fikk tips om på slutten av reisen, som jeg ikke visste om,  jeg gjerne vil se. Det får bli en annen gang.

Playa Levante

I dette innlegget får dere bilder fra byen, en vandring på strandpromenaden Poniente og langs promenaden Levante. De ligger i hver sin retning.  Playa Poniente er 3 km mot sør, og Playa Levante 2 km mot nord. Begge har en flott strandpromenade med spisesteder og barer, slik spanjolene er så gode på. Jeg sitter også og ser på vakre solnedganger fra verandaen, leser og bedriver vindushopping og prøver en boblekåpe.

Først litt fra leiligheten, maten, verandaen.

Jeg likte godt å sitte her å se på himmelen og havet om kveldene. Så mye fint lys og noen mektige solnedganger. Lyden av byen, ikke bråkete eller forstyrrende, men et mildt prat fra en by som aldri sover.  Men det skal sies at jeg bodde i den rolige delen av byen, der spanjolene selv bor. Som han i resespsjonen sa, her bor spanjolene, de som går på jobb hver dag. Det er et stille strøk. Det er ikke noe kriminalitet.

En dag måtte jeg bare ha fisk. Det fine med spanske  supermarked er at de har ferskvaredisker både for fisk, kjøtt og ost. Jeg kjøpte fersk dorado, nam, godt.

Til frokost ordnet jeg meg egg og litt kokosyogurt. I Spania er det denne jeg får tak i som ikke er full av sukker.  Dette spiser jeg også hjemme, med bær og hakka valnøtter. Har man sensitiv mage som meg, er det viktig å ikke endre alt for mye på hva man spiser, hva magen er vant til. Da blir det fort ubehag. Lager også kaffe, type bulletproof som hjemme. Hadde med MCT-pulver.  Det gir meg energi til å holde noen timer.

Fra verandaen, en nydelig solnedgang.

Det nydelige lyset som speiler seg i husene.

Et annet hjemmemåltid. Enkel lunsj , middag eller kveldsmat.  Spekemat, salat, ost semi curado, egg, litt tørr hvitvin kjøpt på Mercadona.

Bøkene jeg hadde med meg. Stablet opp som et lite reisebilbiotek. Må innrømme at alle unntatt den store gule, ble med hjem igjen denne gangen. Fullstendig bom med stor tro at jeg skulle få lest alt dette.

Før jeg dro ut, leste jeg denne boka på verandaen, et par timer kanskje. Godt å sitte her. Tykk bok på 700 sider, les om den her , om boka på reisen, og hvor den var. Refleksjoner.

Mer solnedgang.

Han her møtte meg i resepsjonen da jeg kom hjem en kveld.

Playa Levante

Før jeg går ut; lesestund med ny bok og kaffe.

Denne dagen er det litt grått. Skyet, men fint å gå tur. Målet for ettermiddagen var å utforske Playa Poniente.

Har t-skjorte på,  det er fin temperatur på dagtid.

Playa Poniente er en roligere strand. Været innbyr ikke akkurat til sol og bad i dag, men det var likevel folk på stranda. Barn leker, noen svømmer.

Mye fint langs promenaden. En minneskulptur for falne på havet.

Som maneg promenader i Spania, er det tilrettelagt for bevegelseshemmede. Man kan komme enkelt ned på stranda med både rullestol og krykke.

Se den bølgeformede gangveien fra promenaden oppe til ned på strandområdet.

Jeg fascineres av arkitekturen spanjolene pryder sine promenader med.

Høye bygg overalt. Ikke spesielt pent dette.

Ikke så billig å leie solseng og sombrilla, men heller ikke dyrere enn andre steder.

Måtte finne meg en matbit på vei hjem. Fant et rolig sted, fint å sitte her til sola gikk ned. Kyllingvinger.

Jeg sitter til sola går ned.

Mer trær og mer variasjon her enn ved Playa Levante. Av det jeg har sett vel og merke.

Nå myldrer det av folk. På vei inn i sentrum for gamlebyen.

Vindushopping. Butikkene er preget av Halloween.

Denne butikken måtte jeg derimot inn i. Var der dagen før også. Koker heter kjeden . Masse fargerike klær som gjorde meg glad. Fikk lyst til å kle meg opp å gå på fest hver dag.

De hadde flotte boblekåper. Vurderte seriøst å kjøpe , siden jeg trenger en ny boblejakke/kåpe.  Men så tenkte jeg at den kanskje blir for synlig og fargerik her hjemme hvor alle går i svart/mørkt/blått. Orker jeg å gå rundt som et blikkfang? Tror ikke det, nei..

Resepsjonen. Og jeg med min edderkoppfobi.. Wææh..

Dagen er igjen omme. Mer solnedgang.

Playa Levante

I dag er det tur langs promenaden på Playa Levante som står for tur. I tillegg skal jeg levere den store tykke gule boka, på en norsk restaurant i den nye bydelen. Meg med dagens outfit.

Jeg kom meg kjapt ned på strandpromenaden. Det er fordelen med å bo så sentralt og i midten av alt. Det er visst nok alltid mye folk her.

Elsker palmer.

En fin promenade.

2 kilometer med butikker, spisesteder, barer.

Ikke så mye folk på stranda nå, det lakker og lir utpå ettermiddagen.

Jeg ble fortalt at på denne siden av byen kryr det av engelskmenn som fester og hoier. Og gjett, det er sant. På deler av denne promenaden føltes det som jeg fikk forbi et uendelig utdrikkingslag.  Jeg gikk og gikk til føttene ble såre, jeg ville finne meg sted å ta pause og lese litt. Det tok sin tid.

Orker jeg å gå helt til enden?

De høye byggene fascinerer stadig. Her så det ut som det var noe..

Jepp, deilig sted uten for mye folk og høy musikk. Bare akkurat passe, og lun stemning.  Jungle Bar, tror jeg det heter.

Se opp..

På vei ut måtte jeg ta selfie med han her. Kom i snakk med et par skotter som var godt i farta. Vi var enige om at vi var av samme folkeslag; wikings.  De var litt artige. Skulle tatt bilde av dem, men er så dårlig på å spørre fremmede-

Fortsatt blomster langt ut i oktober.

Nå er det vel på tide å ta inn solsengene?

Nå snur jeg for å finne restaurant Nor.

Se her, boksamlingen deres. Jeg fikk levert min, så andre får glede av den. Den nordnorske dama som er en av driverne av restauranten , spurte om jeg ville ha med meg en bok tilbake. Nei, det måtte jeg stå over. Hadde mer enn nok ulest med meg tilbake i kofferten denne gang.

Det er uansett fint å vite at det finnes en norsk restuarant i Benidorm der man kan levere og ta med seg bøker hvis man går tom for lesestoff.

Mens jeg ventet på maten, leste jeg i dette magasinet, som jeg fant ved disken. Jeg hadde lest om det i en gratis avis. Det er en norsk dame som bor i Alfas del Pi som driver det. Ann-Louise Gulstad. I bladet står det at hun ogsså har skrevet en bok om Costa Blanca, som straks kommer ut. Den skulle komme 1.november, like etter at jeg kom hjem.
Da fikk jeg bare bestille den da.. Jeg addet forfatteren på facebook og bestilte boka. Venter på den i skrivende stund. Det ene fører til det andre.. En sånn bok må man jo ha.

Av en aller annen grunn fikk jeg lyst på schnitzel. Menyen her består av mye norsk, men torsk fristet ikke. det spiser jeg nok hjemme.  Min siste middag på Costa Blanca denne gang ble altså norsk mat. Men det var godt det og:)

Eierne er nord-norske. Vertinnen fortalte at de har gjester fra mange land, ikke bare nordmenn. Sjekk spiseunderlaget, med erke nord-norske gloser og uttrykk.  jeg kom også i snakk med en nordlening som flytte til Benidorm for mange år siden. En gammel sjømann som også har bodd i Trondheim. Både vertskapet og kvelden var trivelige.  Hit skal jeg igjen neste gang i Benidorm. Nor restaurant anbefales

På vei hjem gikk jeg gjennom byen. Så mye liv og røre, og fine lysdekorasjoner.

Denne delen av Benidorm skal jeg utforske neste gang. Ifølge vertinnen på Nor, er det mange grønne oaser i byen, som folk ikke vet om. Hun har bodd der i mange år med mannen sin og stortrives. Hun sa at det er mye mer grønt og åpent her enn i Alicante, som er trangere, mer tett mellom husene.

Så var det bare å dra  hjem og pakke, da.. Takk for nå Benidorm og Costa Blanca.

Flyplassmat.  Litt kjedelig, men noe må man ha når man kommer tidlig .

Innlegg fra samme tur:

Mer kommer, fra Alicante og Villajoyosa..

Ciao:)

1. Å, dette så herlig ut. Her var det -12 grader i dag og jeg drømmer meg vekk. Skulle egentlig ha vært å besøkt en venninne i Alicante i november, men hun havnet på sykehus i Norge i sted. Ja, da får jeg hygge meg foran peisen og har nå kost meg med bildene dine. Takk!
    Du må ikke være redd klær med farger. Det gjør jeg og folk synes det er morsomt og noen sier: Å, nå lyste du opp en trist november dag, når jeg kommer i min lime kåpe eller noe annen farge-sterkt. Ha en fortsatt fin november :)

1. Ja, ikke sant. Så synd med din venninne:)
      Koselig at du hygger deg med bildene. Takk til deg og:) Jeg lever en stund på en slik tur til varmere strøk.
      Kanskje jeg berger over nytt år.

Jeg er ikke redd for å kle meg i farger altså, men jeg ønsker ikke å være synlig hele tiden når jeg bare har en vinterjakke å gå i. Jeg har ikke flere av dem, sjø.
      Jeg kler meg etter humøret, og ikke alltid jeg føler meg vel i sterke farger, spesielt ikke på mørke vinterdager..

Takk, det samme til deg. Nå er det ikke lenge til desember.. heldigvis lyser gatene opp:)

2. Det var flott og omfattende reportasje, Anita - veldig mange år siden jeg har vært der - morsomt å se igjen steder.

1. Tusen takk Randi. :) Hyggelig av deg å stikke innom bloggen min. Artig at du kjenner deg igjen. Var du der da det gammelt chartersted?

2. Det var sikkert rundt 80-tallet Anita, reiste to-tre ganger på rad. (Men det var noe "ubehag" på flyreisene dit)

3. Var det med beryktede Spantax? Husker det var mye snakk om sydenturer med dem. Samt at det var mye drikking og røyking..

4. Reiste med et seriøst selskap ja, så det var bare flyreisen som var ubehagelig

3. For en jobb du har gjort i dag Anita! Veldig gøy å se mer bilder fra Benidorm. Tenk å ha kilometervis med strand midt i en så stor by, heldiggriser. Flott arkitektur, og ut i fra innlegget ditt, føler jeg at det er en by med god stemning. Kjekt at du har kost deg :)

1. Takk Tine. Det tok lengre tid enn jeg trodde. Mimring, flytting av bilder opp og ned, legge inn linker, ja du vet..
      Antar de to neste fra Alicante og Villajoyosa blir kortere og kjappere å lage.

Ja, er det ikke fantastisk med så lang strand/lange strender? Og med ekte lys sand. Tenk, jeg var ikke på stranda en eneste dag. Det var litt kaldt noen dager, og de siste par dagene da det ble bedre sto andre ting på tapetet, vandring og lesing.

Du har helt rett, Benidorm er en by med god stemning:)

4. Nå har jeg sittet og drømt meg vekk med bildene du har lagt ut. Herlig med lange strandpromenader og kult at de gjør litt ut av den med arkitektur og slikt. Bra at de gjør enklere for de i rullestol og andre å komme til strandområdet. Jeg fikk veldig lyst til å reise ned dit, har aldri vært på fastlandet i Spania. Likte godt den jakken, men ser behovet for ikke å være "synlig" også.

Artig at de har steder hvor man kan legge fra seg og eventuelt plukke med seg bøker, gjenbruk er bra :-)

Tusen takk for titten og som alltid veldig koselig å lese om turene dine,Anita :-)

1. Så morsomt å høre Beathe:) Glad jeg kan spre litt varme på kalde dager.
      Her var det minus 8 grader i morges.

Ja, til det du sier, enig.:) Takk for at du tittet innom:)