torsdag 30. november 2023

Oppsummering november 2023

Oj, allerede enda en måned på hell. Mørke november. Her er dritkaldt for tiden, og det er det meldt i mesteparten av desember også . I dag var jeg i byen og kjøpte meg en rimelig boblekåpe på butikken til Kirkens Bymisjon, helt som ny. Gladkjøp. Og det ble med et par bittesmå bøker fra Norli også, små julefortellinger av Selma Lagerløf (takk for tipset Beathe:)) og en 1001-bok av Lev Tolstoj, som jeg garantert rekker å lese i desember, siden den er på bare 100 sider. Har laget meg en stabel med bøker for desember i kveld, som dere får høre mer om i slutten av innlegget. Først en oppsummering på novembers siste dag.





 Jeg leste tre krimromaner fra Åre i november, nabobygda over grensa. Egentlig norsk altså.  Her er en av dem. Bildet ble tatt i sydligere strøk i slutten av oktober. Du finner det igjen i ett av reiseinnleggene jeg linker til lenger ned her. 

Bøker lest: 
1. Skygger av Sara Strømberg: Krim, Sverige, leseeks, 393 s
2. Alt som skranglar av Erlend Skjetne: Dikt, lån på bib, 88 s
3. Offermakeren av Viveca Sten: Krim, leseeks, Sverige. 479 s
4. Skyggedalen av Viveca Steen : Åre 2. Krim, leseeks, Sverige , 478 s
5. Nattbilder, lys av Margaret Solberg: Dikt, norsk23, leseeks, 64 s (omtale kommer)
6. Iskald død av Eva Frantz: Krim, leseeks, Finland, 320 s
7. Eg vel meg et sidespor avBenedicte Rydland Hareide: Dikt, norsk23, leseeks, 58 s (omtale kommer)
8. Jeg burde kanskje sagt nei av Else Kåss Furuseth: Sakprosa, norsk23, leseeks, 202 s
9. Desemberfloker av Marthe Munkhaugen Eggan: Noveller, debutant, pdf, norsk23, 105 s
10. Gullungen av Gunn Marit Nisja: Norsk23, leseeks, 254 s (omtale kommer)
11. Hvordan overleve pensjonisttilværelsen av Clive Whichelow og Mike Haskins: Gave, sakprosa, 80 s

SUM: 11 bøker / 2521 s

Ikke all verden i sideantall, men i antall er det bra. Et par-tre korte diktbøker pluss en humorbok og novellesamling trekke opp antallet. 

4 krimromaner
1 roman
3 diktsamlinger
1 novellessamling
2 sakprosa


8 leseeks
1 lånt på bib
1 pdf fått/papirbok kjøpt
1 gave

Land besøkt:
Sverige (3), Finland, Ukraina/Midt-Østen (1) (dikt)





Leste disse to fine diktsamlingene. Margaret Solberg skriver fra krigsområder, det er sterke og aktuelle dikt som kan relateres til både Midt-Østen og Ukraina nå. Benedicte Rydland Hareide skriver nært om natur, lengsel og sorg. Omtaler kommer.



Reiseinnlegg :




Dette er en bok jeg kjøpte tidlig i november, den kom med posten fra Spania. Veiviseren Costa Blanca. Har ikke rukket å lese hele, men det er like mye en bruksbok når jeg skal planlegge neste tur til Costa Blanca. Skrevet av en norsk dame som bor i Alfas del Pi. Ann - Louise Gulstad. Også en bok å kose seg med når kulda blir for hard.


Film/serier:
3. En helt vanlig familie av Mattias Edvardsson, fra boka med samme navn. Netflix , eps 1-6
4. Kino; Tilsammans 99, 4.11.





Nydelig boklansering av Desemberfloker av debutant Marthe Munkhaugen Eggan, som jeg var så heldig å få bokbade på Cafe Løkka denne uka. Link til innlegg om arrangementet under.



Litterære og kulturelle arrangementer:
2. Alle tiders julebord på Trøndelag teater. generalprøve 21.11.23
4 . Treff med skrivevenner fra Tekstuniverset og Forfatterskolen fredag 10.11.23 i Oslo og søndag 12.11. 



Fra Alle tiders julebord på Trøndelag teater. Ivar Nergaard og Hans Petter Nilsen, pluss tre til.




Jeg hadde også avslutning på et langt arbeidsliv i det offentlige i november. Jeg gikk av 1.september, men avslutningen var på etterskudd, det gikk bare fint. Kake, tale og blomster fra sjefen. Koselig. Rydda kontoret etterpå, så nå er det finito. Det kjennes bare godt og greit. 




Nå har jeg god tid om morgenen og har innført rutiner med å skrive morgensider og fyre opp diffuseren med eteriske oljer som får meg til å våkne:)  En stemningsfull, meditativ og rolig stund i mørketida.


Plan for desember:



Litt stor bunke , synes du? Det synes jeg også. Greier jeg halve er jeg mer enn fornøyd.
Jeg har tenkt en stund at jeg skal få lest noen av mursteinene jeg har i hylla, særlig de jeg har kjøpt som alltid må vente, av en eller annen grunn. Egentlig skulle de blitt lest først, siden jeg kjøper dem fordi jeg vil lese dem. Det samme kan jeg si om leseeksemplarer jeg har takket ja til, eller spurt om. De blir nok prioritert, men jeg rekker ikke alle dem heller, eller så har jeg ikke lyst til å lese dem akkurat da. Leseformen varierer jo alltid, alt etter som. Humør, stemning, tid, konsentrasjon.

Her er det i alle fall en salig blanding av kjøpte bøker og leseeksemplarer, samt en bok lånt på biblioteket. Biografien om Reiulf Steen. Boka er blytung, så jeg lånte lydboka på Bookbites også. Håper litt rydding og vasking går unna med den på øret.
Knausgård og Ambjørnsen er kjøpt. samt de to små på toppen: Lagerløf og Tolstoj. Satser på en 1001-bok i desember, og da passer denne godt inn, med sine knappe 100 sider.  Da har jeg i alle fall lest 6 av 12 i lesesirkelen. Ikke verst det heller. Videre i bunken er det barnebøker, krim, julebøker, her er det nok å velge i. Noen skal også bli med nordover i romjula. 

Har du leseplaner for desember?





Ønsker deg takk for følget i november og en fin og ikke stressende desember:)




4 kommentarer:

  1. Grundig og fin oppsummering som alltid. Jeg har samme problem som deg med ikke å få lest bøker jeg kjøper eller ber om fra forlagene( det her jeg faktisk ikke gjort i år, må få unna noen hyllemeter her først). Bok om pensjonisttilværelsen som du har i bunken skal jeg ikke lese, det er sikkert. Å være pensjonist er fantastisk og jeg skjønner ikke hvor tiden blir av, for jeg har mer enn nok å gjøre og hygge meg med. Er heldigvis opptatt med så alt for mye, så å bli flinkere til å besøke venner er mitt mål i 2024.
    Drapet som jeg nevnte, var det barndomsvennen til sønnen som gjorde.(de har ikke hatt kontakt på mange år). At psykisk helsevern eller nav ikke har klart å fange han tidligere er en skam i norsk helsevesen. Utrolig trist for familien og oss naboene også.

    Ha en fin desember :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingun:)
      Ja, det hoper seg opp, selv om jeg har begrenset spørsmål og ja takk til leseeks.
      Boka om pensjoniststilværelsen er en gøyal humorbok som jeg fikk fra jobben i avskjedsgave. Humret og lo godt da jeg lest gjennom den. Fin til høytlesing. Mange gullkorn:)

      Tiden går fort, det er sikkert.. Jeg har i alle fall ingen fritidsproblemer, Ikke du heller. Livet leve saktere, og man kan styre tiden selv. Kjempefint:)

      Uff, ang draper ; da ble det ekstra nært også. Synes vi stadig leser om sånne saker, der de ikke blir fanget opp og hjulpet i rett tid.

      Fin desember til deg også Ingun:)

      Slett
  2. Alltid like kjekt å lese oppsummeringene dine,Anita :-) Vi leste like mange bøker i november, så jeg hadde en god lesemåned før det stoppet helt opp. Satser på at det tar seg opp nå i desember, håper det.
    Kjekt å få med seg litt kulturelle og litterære arrangementer, der har jeg mye å gå på. Kanskje 2024 blir året?
    Jeg har lest hareide sin diktbok en gang, men skal lese den en gang til før jeg skriver om den, var et par dikt der som berørte meg skikkelig. Solberg sin ble jeg nysgjerrig på.
    Den Tolstoj-boken må jeg være på utkikk etter, var den på salg også eller? Liker godt de utgivelsene fra Skald.

    Litt av en bunke du har klar der for desember, jeg skal lese Lagerløf sine fortellinger og Knausgård sin, samt desemberfloker, og forhåpentligvis flere.

    Ha en fin desember, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe:) Så kjedelig at det stoppet opp med leselyst, håper det tar seg opp igjen snart. Når man leser veldig mye, er det nok ikke så rart det kan stoppe opp og dabbe av i perioder.

      2024, det blir året, skal du se. Hareide sin må jeg også lese over på nytt, i alle fall noen av innleggene.
      Solberg skriver også veldig bra, men er helt annerledes.
      Tolstoj sin bok var vanlig pris, utgitt i 2023. Måtte bare ha den, 1001- kort bok.:) Hehe..

      Ja, bunken er stor, begrenselsens kunst, det kan godt komme andre som presser seg foran disse også, det vet jeg aldri. De er noen luringer de bøkene.. Fikk en i posten i dag også, dvs den var kjøpt.
      Men jeg skal ta på alvor å lese noe av Knausgård som har ventet så lenge... og de to små, Tolstoj og Lagerløf. Og Ambjørnsen. Fosse og Reiulf Steen. Resten får være bonus. :)

      Takk, du også:)

      Slett