torsdag 9. november 2023

Mordene i Åre 1 og 2. Offermakeren og Skyggedalen av Viveca Sten

 Viveca Sten er er svensk krimforfatter jeg ikke har lest noe av før. Men jeg kjenner godt til henne, spesielt gjennom TV-serien Mordene i Sandhamn. Hun er en populær forfatter både i hjemlandet og utenfor. Det kan jeg forstå, for hun skriver lett krim, men interessante karakterer som man kan kjenne seg igjen i. Hun skriver spennende plott i krimbøkene, i alle fall disse . Her er det ikke så mye av de voldelige skildringene, de utbroderes ikke i særlig grad. Noe er det, selvsagt, dette er tross alt etterforskningskrim med brutale drap og teknikere som skal gjøre sitt. Forskjellen mellom mer makaber krim, er at beskrivelsene tones ned. Jeg likte å lese bøkene, selv om mitt kritiske jeg , selvsagt hadde jeg nær sagt,  har noen innvendinger. De ødela imidlertid ikke for lesegleden. 



*Begge bøkene er leseeksemplar fra Bonnier forlag.*

Offermakeren, 479 s
Bonnier forlag 2022

Forlaget om boka: 

Snøen laver ned, temperaturen faller og stadig flere befinner seg i livsfare. Skisesongen har akkurat begynt i Åre da et stivfrossent lik blir oppdaget i en av skiheisene. Mye tyder på at det har skjedd et mord. Funnet utløser et skred av sorg, utrygghet og-ikke minst-sladder i lokalsamfunnet. Samtidig forsvinner en ung jente på vei hjem fra fest. Kriminalbetjent Daniel Lindskog blir ansvarlig for etterforskningen, og må balansere lange dager på jobb med sin nye tilværelse som nybakt pappa. Hanna Ahlander har blitt dumpet av kjæresten og tvunget til å slutte i jobben i Stockholmspolitiet. Hun reiser til Åre for å søke tilflukt hos søsteren sin, men det går ikke lang tid før hun også dras inn i etterforskingen.

Siden dette er første bok i serien Mordene i Åre, bruke forfatteren selvsagt tid til å etablere karakterene, men jeg synes vi blir forholdsvis rask kjent med de viktigste. Hanna er skjøvet ut i kulden både fra sin arbeidsgiver og kolleger i Stockholmpolitiet, etter at hun ikke ga seg når det gjaldt en kollega som var voldelig mot sin kone. Han gikk fri, og kollegene ønsket ikke å forfølge saken. Hannas spesialfelt er vold mot kvinner, og hun ville ikke gi seg. Samtidig gjør samboeren det slutt, etter mange år. Han ber henne forlate leiligheten i løpet av få dager. Hanna skal angre på at hun ikke har samboerkontrakt. Han hevder at leiligheten er hans, at han har betalt mest fordi han har har best lønn. Hennes søster Lydia er den eneste hun kan snakke med. Lydia er også advokat. Hun er en effektiv dame og tilbyr Hanna å bo i fritidsboligen deres i vinterparadiset Åre. Lydia har til og med ordnet med flybilletter, så det er bare å pakke. Hun skal også sjekke ut lovligheten i det Cristian, samboeren , har gjort mtp leiligheten, samt arbeidsgivers oppførsel.

Hanna er totalt knust og i sjokk da hun reiser til Åre. Hun drikker masse de første dagene, vinflaskene går unna. Virker som de drikker en del de svenske damene som befinner seg i Åre, det var også mye alkohol i den forrige Åre-boka jeg leste. (Skygger av Sara Strømsberg) .

I Åre får politiet en forsvinning og et brutalt drap å hanskes med. Daniel kommer fra en tøff jobb i politiet i Gøteborg, men skiftet beite for å ha det litt roligere. Han er sammen med Ida, og de har en datter på noen måneder. Han trives med dette livet. Når drapssaken dukker opp, blir han slukt på jobben dag og natt. Daniel er etterforskningsleder, med tett kontakt til hovedkontoret i Østersund, der mye av jobben foregår.Det er mye reising dit, samt på videokonferanser med ledelsen. Han har også med lokalpolitiet Anton og Raffe i etterforskningen. Anton er ungkar, en stødig kar fra Duved (nabobygda) og dyktig i jobben. 
Drapet- det ble oppdaget et frossent lik i en av skiheisene en morgen. Hvordan kom det dit?

Da Hanna får snusen i saken, gjennom å ha deltatt i en leteaksjon etter den unge jenta med Missing People, våkner politiinstinktet hennes. Hun begynner å gjøre litt etterforskning på egenhånd. Hun blir kjent med Karro gjennom leteaksjonen. Karro ber henne med ut i Åre , men Hanna har ikke så lyst, sier likevel motvillig nei, og oppdager at det gjør godt å komme seg ut, og at Karro er ei hyggelig jente. Hun er også søsteren til Anton i politet. Karro forteller også diverse rykter som går, men vil ikke si det til broren sin, vil ikke sladre eller blande seg inn. Hanna mener det hun hører bør sjekkes ut, og tipser politiet. Så går det etterhvert sin gang, med at kjennskapet fører til at hun ønskes som forsterkning i etterforskingen. Det ordner seg med et midletidig engasjement, og Daniel og Hanna blir et godt team. Begge er dyktige på hvert sitt vis og utfyller hverandre.

Hva som skjer videre vil jeg ikke røpe. Det er en trist sak med mange involverte. Sidene raser avgårde, det er spennende. Det er kaldt i Åre, det er desember og snart jul. Mye snø. perfekt vinterkrim.
Jeg synes også det er artig å lese fra Åre og omegn, som jeg har vært i mange ganger. Det er ikke langt fra verken Trondheim eller Verdal, der jeg bodde i min ungdomstid. Da reiste vi rett som det var til Åre for å stå slalom.  Åre og Duved er begge populære alpine destinasjoner. Vi er innom både Ånn og Østersund. Storlien og Jerpen nevnes. Artig. Jeg tenkte meg på fjelltur til Åre i sommer, men det ble ikke noe av, var der sommertid for et par år siden, noe som var kjempefint. Gikk både i Åre- tur i skibakkene, i Våladalen i Undersaker, og Blomsterstigen på Storlien. 

Når det gjelder kritisk lesing, så synes jeg det er veldig mange gjentagelser og en del overforklaringer. Boka gir ingen motstand, det glir veldig lett av gårde på alle plan. Den er tykk, nesten 500 sider, og kunne helt sikkert ha vært kuttet ned en del, men likevel flyr sidene unna. Det er noen ganger helt greit med så lettlest krim. Det kan være akkurat det man trenger, som jeg gjorde nå.  Derfor kastet jeg meg like godt rett inn i bok 2; Skyggedalen. 


Skyggedalen, 478 s
Bonnier forlag 2022

Forlaget om boka:
Drivende krim i iskalde omgivelser fra en av Sveriges største krimforfattere! Det er vinterferie på politihuset i Åre. Hanna Ahlander er fortsatt i vikariat, men håper på fast stilling. Kollegaen Daniel Lindskog slites mellom familien og den krevende jobben, og det blir ikke lettere når et skamfert lik blir funnet et stykke utenfor byen. Offeret har ingen kjente fiender og Årepolitiet står uten noen spor i saken. Samtidig har en sekt fått godt fotfeste i de isolerte småbyene nær norskegrensen. Unge Rebecka drømmer om å tjene Gud som trofast pastorhustru, men veien dit gjør henne mer og mer isolert og utsatt. Ingen tar hennes parti, og nå frykter hun for livet sitt. Gamle hemmeligheter og nye avsløringer avdekker en stadig mørkere historie. Hanna og Daniel dras inn i en komplisert etterforskning hvor det vil handle om å overleve, for enhver pris. Viveca Sten debuterte som forfatter i 2008 med krimromanen Farlig farvann, første bok i en serie som utspiller seg på Sandhamn i Stockholms skjærgård. Hun er utdannet jurist, men jobber nå som forfatter på fulltid. «Skyggedalen» er andre del av Mordene i Åre, en serie hvor Sten bruker storslagen natur og sterke karakterer til å skape mordgåter så spennende at de fengsler leserne. 

Som vi ser i forlagsomtalen over, så er det to historier på gang her. Vi skjønner jo at de på et tidspunkt vil berøre hverandre på et vis, men ikke hvordan. 
I denne boka finner de også et frossent lik i snøen. Det har blitt februar og vinterferie. Daniel og Hanna har ikke fått hvilt seg så veldig lenge etter den forrige etterforskningen. Daniel får med denne saken enda større problemer på hjemmebane, fordi Ida ikke skjønner hvor krevende det er med en drapsetterforskning. Hun vil han skal være mer hjemme, og ta seg av henne og den lille datteren. Daniel slites mellom jobben og dårlig samvittighet. Jeg kjenner jeg blir litt irritert av gnålet til Ida. Når du gifter deg med en politimann, er det faktisk livet. Men jeg skjønner at hun føler seg alene og forbigått, men kan hun ikke skaffe seg hjelp og avlastning i en sånn periode? Mor og søster er ingen støtte, de bare fyrer opp over hvor dårlig far og mann Daniel er som prioriterer jobben. Ida begynner også å føle sjalusi overfor Hanna, som Daniel jobber så tett med. Friksjon, friksjon.. konflikt, konflikt. Det er det en del av, noe som høre med i en god krim. 
Etterforskernes privatliv har en stor plass her, men sånn er det vel i mange krimbøker. Disse dramaene er jo også en del av spenningen. Anton har også noen greier, som kommer fram i boka. Jeg håper vi får vite mer om hvordan dette utvikler seg i neste bok. 

Når det gjelder drapsgåten er det en del vendinger her, som er temmelig spennende å følge.  I tillegg er det mye snø og bilkjøring, høysesong i Åre med skiturister, koronaen er på vei fra Italia, og uvær på gang. 
Å lese om maktsyke, kontrollerende menn i religiøse sekter, med et eldgammelt forkvaklet kvinnesyn gjør meg alltid irritert og sint. Det blir Hanna også, noe hun ikke alltid helt greier å styre . Det skjønner jeg veldig godt. Også Daniel sliter til tider med å styre temperamentet sitt. Der viser bare at de er hele mennesker på godt og vondt, noe vi også skal se når det gjelder Anton etterhvert. De har ikke ekstreme lyter og laster som noen helter og antihelter i krim har, men de er folk vi kan kjenne oss igjen i. 

Det er noe fellestrekk med forrige bok, som stivfrosset lik, en forsvinning, en hytte i ødemarka, og ellers brukes stort sett de sammen stedene i handlingen. Her tar de også seg en svipp til Norge, Meråker, ellers mye av det samme.
Og det er her jeg blir litt undrende etter ferdig lest bok.
Hvor mye kan Viveca Sten gni ut av dette lille stedet gjennom en serie. Hvor mange drap kan hun utføre i området? Kanskje blir jeg særlig kritisk, nettopp fordi jeg kjenner Åre og omegn ganske godt. Kanskje blir jeg redd også neste gang jeg drar dit, kanskje tør jeg ikke gå i fjellet alene lenger... nei da.

Hvor mange forfattere er det plass til med Åre-krim? Sara Strømberg har også skrevet tre bøker i sin serie herfra. Det er de samme stedene de bruker.
Vi får se..
Jeg skal i alle fall følge begge seriene videre.  Jeg har smuglest på Goodreads om de neste bøkene, og det er gitt ut to til på svensk. Når kommer de på norsk? Jeg venter med spenning... Neste bok har handling fra Storlien blant annet. Det er der vi trøndere bedriver grensehandel. Det går en såkalt fleskbuss dit fra Trondheim daglig, så nordmenn får kjøpt billig røyk, snus og alkohol,  kjøtt og godis. 


Totalt sett: Bøkene anbefales, hvis du vil ha lettbent og spennende krim, som suger deg inn i handlingen.

5 for spenning og underholdning. 4/3 for det litterære, litt avhengig av hva man vektlegger. På Goodreads ga jeg 4 stjerner for leseopplevelsen og spenning. 





2 kommentarer:

  1. Flotte omtaler Anita, jeg måtte holde bånd på meg for å ikke legge dem på planen. (Lesehaugen er stor om dagen, og forstyrres stadig av bøker som tikker inn fra Bookbites og på biblioteket)
    Vel vel, luksusproblem det der, ha en fin helg Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Tine. Tenker dette er slukebøker som du jafser i deg kjapt hvis du vil ha spennende og lett:)

      (den lesehaugen kjenner jeg godt til.. og det som man da i tillegg reserver på bib)

      Ha en fin helg du og:) Sosial helg i tigerstaden her, Miss Saigon i morgen, Gallerier/museum etc og kaffetreff søndag:)

      Slett