søndag 19. november 2023

Benidorm #1. Gamlebyen og borgen, Plaza Castillo . Costa Blanca, Spania oktober -23

Jeg var to uker på Costa Blanca i slutten av oktober. Først var jeg et par dager i Alicante og fem dager i Villajoyosa, før jeg tok taxi til Benidorm. Benidorm ligger ikke lange biten unna, ca 10-15 minutter å kjøre. Jeg var sliten, hadde en del bagasje og valgte derfor taxi. Det kostet rundt 200,- Verdt det når man har lite energi eller vondt her og der. Så slapp jeg å styre med taxi fra Tram`stoppet i Benidorm , samt å gå til Tram-stoppet i Villajoyosa. Det er også fullt mulig, men man må gjøre valg.  Jeg har aldri vært i Benidorm, men tenkte at det ville være fint å se det med egne øyne i stedet for å gå rundt med fordommer om en bråkete sliten charterplass. Her er noen snapshots fra den første dagen der:

Benidorm skyline fra Castello, mot sør (Poniente)

Jeg visste ikke noe særlig om Benidorm før jeg dro dit, men litt research gjorde jeg. Jeg bruker mye tid på å finne egnet bosted etter mine sære preferanser. Jeg orker ikke å bo i bråkete strøk, og vil bo relativt sentralt, med enkel tilgang til matbutikk, gåavstand til strand og sentrum. Siden Benidorm er et typisk turiststed , et chartermetropol fra tidenes morgen, visste jeg at det var steder jeg burde unngå. Jeg leste meg opp på at Poniente er den stranda og området som er roligst, men at stranda og området i nord, Leviante , er fullstappet av folk og mer støyete. På den siden av byen er det mest turister, og det er mange festplasser og halloi også langs kafeene og barene ved strandområdet. Mer om det i et annet innlegg.
Jeg lurte også på hva Benidorm har å by på? Så mye utenom strender og en liten gamleby kunne det vel ikke være snakk om?

Jeg kom frem til leilihetshotellet cirka klokka 15.00 på dagen mens det var dagslys. Det liker jeg, siden det er lettere å orientere seg. Jeg pakket litt ut, besiktiget utsikten fra balkongen og tok deretter en lite runde i byen i nærområdet. Verandaen var perfekt for lesing og å se utover havet. Samtidig var det lunt, ganske stille  og godt å sitte der. Jeg hadde bedt om et stille rom, og det fikk jeg. Vendt ut mot gata, hadde det blitt mer trafikkstøy.

Leiligheten i Apartementos Ribera, lå i et rolig strøk, nært gamlebyen og med fem minutt gange ned til Ponientestranda. Leiligheten, studio, som det kalles, var bra utstyrt og senga var god. Det var rent og pent og praktisk.

Jeg fikk noen tips og et kart av resepsjonisten, forøvrig en veldig hyggelig og blid mann (ikke han på bildet, nei), før jeg gikk ut. Han anbefalte utsiktspunktet noen minutter nederst i gamlebyen, der man ser i alle retninger.

Her er gata hotellet ligger i. Først gikk jeg litt på kryss og tvers og måfå, på søk etter gamlebyen. Den var jo rett ved, og ikke så typisk gammel og fin som mange gamlebyer. Den gikk ganske glatt over fra de nyere bydelene til den gamle. Ikke er den stor heller. Det var tett i tett med butikker, spisesteder og barer der, særlig var det mange irske og engelske barer og puber.

På vandring. Her kommer noen gløtt fra gatene i gamlebyen.

Et eldorarado for shopping. Blant annet gikk jeg meg på min favorittbutikk Natura. Det innrømmes at det ble med noe hjem herfra. Som vanlig. Blant annet en genser, som jeg elsker å bruke, samt et par velværeprodukter. (Eller var det i Alicante jeg kjøpte dem..  Kanskje det...)

Jeg er ikke noen shoppingdame, men blir fascinert av fargerike artige butikker. Denne var veldig kul. Måtte inn å kikke. Masse fargerike klær som matchet hverandre, lag på lag. Jeg holdt igjen på pengeboka, så intet ble med hjem. En annen gang..

Det finnes faregrike bygg i denne byen også.

Og små hvitkalkede hus og smug.

Jeg havnet i en bakke, og da tenkte jeg at jeg det utsiktspunktet resepsjonisten på hotellet nevnte, antagelig lå der oppe. Og det gjorde det. Fantastisk.

Dette er Plaza Castillo.

Utsikt  til Poniente, med en mindre strand nærmest.

Masse turister. Litt sent på ettermiddagen, så det vat litt kald vind.

Litt informasjon om Castillo.

Middelhavet, så vakkert det ligger der nede.

På denne siden, mot nord, se vi den lange Leviante-stranda, og den nye bydelen med massevis av høye skyskapere. Benidorm kalles Lille Manhattan.  Jeg synes det er fascinerende med så mange skyskrapere. Benidorm har faktisk to av de høyeste bygningene i Spania.

Sjøla på topptur.

Mot Leviante.

Festningsminner fra Castillo

Blir ikke lei denne utsikten.

Så gikk jeg ned en trapp til den lille stranda på Ponientesiden. Jeg tenkte å finne meg et sted å spise, og så fikk jeg ta strandpromenadene på begge sider en annen dag.

Deilig å se slike varme bilder nå i minus 10 her hjemme.

Rødt flagg, det blåser friskt.

Fant meg et sted inne i gamlebyen, på et lite torg med mye liv og røre. Det hadde blitt ganske kaldt. På med skjerf og jakke.

Dette var faktisk den første Gambas , reker i hvitløksolje, jeg spiste på denne reisen. Jeg ble ikke så mett av dette, så etter litt mer vindusshopping og rusling, havnet jeg tilbake hit i strøket. Plutselig krydde det av folk, og det hadde åpnet pinxcos-barer flere steder. Nam.. må ha.

Det var også gorurmetdager i Benidorm.

De hadde så mye lekkert her, at vannen i munnen flommet over. Jeg hadde egentlig planlagt å lage middag på rommet, men dette måtte jo prøves.

Velge, velge.. det ble kjøttboller og kyllingspyd. Mer enn nok mat til meg, jeg ble stappmett. Alt var godt, rødvinen også. Jeg fikk igjen varmen i kroppen.

Skinker både i taket og på krakkene;)

På vei "hjem" ble det mer vindusshopping. Ah, så nostalgisk.  Jeg var faktisk inne og prøvde en lekker kjole, men det var litt for trang og lang.. sukk.

Takk for nå. Mer kommer. Jeg velger å dele opp innleggene, da blir det mer overkommelig å både se/lese og å lage dem.

Mer om Benidorm på wiki her¨Ca 70000 fastboende, ca en tredjedel er fastboende  turister.