fredag 17. november 2023

Iskaldt og dødt. Litt slapp krim fra Eva Franz denne gangen. Iskald død, Anna Glad #2.

 Jeg så frem til bok nummer 2 om Anna Glad, den finske etterforskeren, som jeg likte godt i Den blå villaen.  I oppfølgeren får vi servert en ny historie, ikke så dagsaktuell som influensertemaet i den første boka, men likevel aktuelt, selv om det er et mer tradisjonelt tema i krimlitteraturen.  Noe tammere i sin helhet, men grei nok. Jeg hadde nok ventet meg mer. Les mer etter bildet.



Forlaget om boka: 
Nominert til Glassnøkkelen 2019!

En morgenfrisk vinterbader får en ubehagelig overraskelse når han støter på liket av en kvinne i det iskalde vannet. Den avdøde er fotolærer på den nærliggende folkehøgskolen hvor hun selv var elev 30 år tidligere - den gangen en anstalt for vanskelig ungdom. Hennes død ser umiddelbart ut som en tragisk ulykke, men det foruroligende innholdet i bankboksen hennes avdekker hemmeligheter, forbrytelser og ugjerninger som synes å gjenta seg.

Mens småbyen forbereder seg til den tradisjonelle luciafeiringen etterforsker kriminalbetjent Anna Glad saken med sin nye makker, Märta Hansson, med uønsket assistanse fra en ny og ambisiøs kollega, hvis hjelp ikke kommer etterforskningen særlig til gode. Kan Anna Glad likevel oppklare det mistenkelige dødsfallet og bringe lys over en forbrytelse og tragedie som rammet skolen for 30 år siden?

Iskald død er andre bok i krimserien om Anna Glad, kriminalbetjenten som søker etter en ny retning i livet mens hun løser kriminalsaker i den finske småbyen. 


I bok nummer 1, jobbet Anna sammen med sin gode kollega Rolf, som ble alvorlig syk. Hun var også i et trøblete forhold, som nå er avsluttet. I Iskald krim, som er bok 2, er Rolf ute av arbeidslivet. Han er hjemme og venter på en operasjon og bor sammen med Max. Jeg synes det er litt uoversiktlig med Rolf sine relasjoner, spesielt familiært, men jeg velger å ikke la det ta så mye plass hos meg. Anna er fortsatt en nær venn av ham, de holder kontakten. Anna har fått en ny kollega; Martha. De to fungerer som et bra team, helt til en ny mannlig mutt og sjefete nyansatt prøver å lage splid i teamet. Anna og Martha går ikke på den limpinnen, men det skaper generelle gnisninger, også opp mot ledelsen. 

Anna går all in i den kompliserte etterforskningen, der den unge fotolæreren Boel drukner under isbading. De fleste tenker ulykke, men Anna aner uråd. Hun blir ganske sikker på at det er noe muffens her, når hun får tilgang på fotografier og en bok fra en bankboks som Boels demente mor eier. De er stilet til Rolf eller Anna.

Parallelt med nåtidshistorien følger vi små utsnitt fra fortiden, der en ung jenter forteller. Noen har gjort henne ille. 

Disse historiene knyttes etterhvert sammen, noe vi selvsagt skjønner. Men på hvilken måte?

Annas privatliv tar også plass i boka, selv om hun blir svært travel med etterforskningen når det drar seg til. Hun har ikke bare en på gang, men en beiler til som vil ha henne. Som en ekte heltinne, utsetter hun seg også for fare og gjør et dristig alene-stunt med livet som innsats.

Jeg liker Anna Glad og Martha. Plottet er i utgangspunktet bra, men ikke spesielt originalt. Mulig jeg har lest for mange iskalde krimhistorier fra våre naboland i det siste. Denne var dessverre den tammeste av dem. Jeg synes historien er treg, den fenger meg ikke nok, men den er grei nok, for å si det sånn. Jeg hadde nok forventet mer spenning og nerve, siden jeg likte bok nummer en godt. 

Vel, sånn er det noen ganger. Kanskje er dette andrebokas forbannelse; en liten nedtur? Jeg skal lese nummer tre, så får vi se om forfatterne får opp tempen:


Meg om Anna Glad #1, Den blå villaen

Beathe er mer begeistret, les gjerne hennes anmeldelse 


Eva Frantz: Iskalld død, 320 s 
Manschou forlag 2023
Leseeksemplar fått av forlaget



2 kommentarer:

  1. Jeg har hatt pc-fri helg og har dermed ikke lest blogger før til frokost nå. Ser ut til at jeg likte denne hakket bedre enn deg, når det er sagt så var den noe tammere enn den første som hadde mer driv. For meg var teksten fra fortiden, den i kursiv kanskje det mest spennende med boken, i tillegg til et par andre ting jeg ikke husker helt nå. Så ble vel krimgåten løst litt for tidlig slik at det ble litt tamt inn mot slutten der. Uansett, takk for link og ha en fin uke, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres litt godt ut, ha helt PC-fri helg, innbefatter det også mobil?

      Ang tekst fra fortiden, den tok seg opp, men ellers synes denne vekslingen er ganske oppbrukt. Jeg er heller ikke så glad i å lese i kursiv, men det er en jo smakssak.

      Bare hyggelig å linke, greit å vise til noen andre også:)
      Fin uke til deg også:)

      Slett