onsdag 29. november 2023

Lansering av debutant Marthe Munkhaugen Eggans julenoveller Desemberfloker på Cafe Løkka

 I går var jeg på en stemningsfull og nydelig boklansering av boka Desemberfloker.  Jeg var så heldig å få være forfatterens bokbader. Det var gøy. Artig å se at hennes venner, familie og andre gjester fylte lokalet, og at signering og salg etter bokbadet gikk unna. Her er noen bilder og inntrykk fra kvelden.


Før bokbadet setter i gang. Marthe er straks klar. Foto: Pål Rune Eikbu

Jeg kjenner Marthe gjennom en gruppe skrivende damer som kaller seg Bokstøttene. Vi har møtes ett års tid. Vi har det til felles at vi skriver på våre bokprosjekter og har gått eller går på Forfatterskolen og/eller Skriveakademiet. 


Her er en del av gjengen i Bokstøttene. Foran: Karen Marie og bak: Camilla.



Og her sitter : F.v: Meg, Siri og Lillian. Vi er flere i gruppa, et par til kom etterhvert og noen kunne ikke komme. Viktig å støtte hverandre, og lanseringer skal det bli flere av i årene som kommer.



Karen Marie Oma ønsker alle velkommen etter at vi fikk en velkomstdrink. Hun forteller litt om Bokstøttene, boka til Marthe og leser fra baksideteksten. 



Karen Marie passer ypperlig til jobben. Hun har selv skrevet to diktsamlinger, som man kan få kjøpt på Forfatternes julemarked på Trondeim folkebibliotek 9. desember . Der vil også Marthe selge og signere boka si.



Nå er vi i gang. Marthe er selvsagt veldig spent, det tror jeg vi alle hadde vært. Men med god forberedelse så gikk dette kjempefint. Hun forteller om novellene, hvordan de ble til over en periode på noen år, og hva de handler om.  Hun leser også fra et par av novellene. 




Hva som motiverer henne til så skrive, hvor ideene kommer fra og inspirasjonskilder. Jeg fikk litt Ingvild Rishøi-vibber av novellene, sa jeg. Hun forteller at Rishøi faktisk er en av hennes inspirasjonskilder, uten at hun kopierer. Det kan jeg skrive under på. Jeg har lest novellene, og de står utmerket godt på egne bein. De har et vemod over seg, men med en god slutt, litt feelgood om kan kalle det det, selv om historiene handler om ensomhet, savn, håp, drømmer og lengsel etter å høre til. Det er fine noveller med både barn, voksne og eldre i fokus. Lett å lese, korte noveller man kan ta seg tid til å lese i desember og julestri. Eller hva med høytlesing i jula? 



Marthe får velfortjente blomster fra oss i Bokstøttene, overrakt av Karen Marie. 





Bøkene gikk unna som varme kanelboller. Her signerer Marthe for harde livet. Flere kjøpte både til seg selv og til julegaver.




En av Marthes gode hjelpere. Sønnen stabler bøker og hjelper far med lydteknikken.



Juletreet er på plass på Cafe Løkka på Solsiden. Ute ligger snøen tynt, det er mange minusgrader, Skikkelig desember- og julestemning i slutten av november. Perfekt ramme for boklanseringen.



Takk for oss Cafe Løkka. 



Vel fornøyd med både bokbad og arrangement. Den rykende ferske boka ble med hjem, det ble også en helt ny Mummikopp. Takk til Marthe, det var en glede å kunne bidra. :)

Resten av kvelden kunne den som ville, bli igjen, prate og kose seg. Pål som tok bildene for meg, ble også igjen for en god prat. 




Marthe skal videre til enda en lansering på Gjøvik, deretter til en felleslansering med en antologi i Oslo med Skriveakademiet senere i desember. Neste år er planen å skrive på en påbegynt roman.  Gleder meg til å følge henne videre.

Hun har også blitt intervjuet av Veslemøy Solberg på Skriveakademiet. Det kan dere se her på siden til Marthe

Fotograf: Pål Rune Eikbu med iPhone ( noe redigert av meg). 


6 kommentarer:

  1. En veldig hyggelig kveld sammen med Anita på bokbad og stemningen var veldig god blant de som var til stede.
    Og alle hørte andektig på når Marthe leste fra et par av novellene sine.
    Lykke til videre med boklansering
    Hilsen Pål Eikbu

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for bilder, sosialt samvær, og at du kom på Marthes lansering, Pål:)

      Slett
  2. Å for en fin kveld du og dere har hatt. Kjekt å se hvordan dere heier hverandre frem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det var veldig trivelig, og gøy at du sier det du sier angående å heie på hverandre. Viktig det, tenker jeg:)

      Slett
  3. Høres og ser ut som dere hadde en hyggelig kveld. Så kult at du fikk bokbade forfatteren, og som Tine sier over her- kjekt å se at dere løfter hverandre opp. Boken fikk jeg inne dørene i dag og skal leses når jeg har fått ånden over meg igjen, knapt lest noe som helst de siste ukene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det Beathe:) Håper du får lest boka og at leselysten tar seg opp. Kanskje Marthes korte fine noveller kan hjelpe på?

      Slett