søndag 5. november 2023

Diktsirkel: Alt som skranglar av Erlend Skjetne

 For noen uker siden var jeg på Buran litteraturfest og hørte Erlend Skjetne snakke om sin diktsamling som han har skrevet om å være far til en datter med store funksjonsnedsettelser. Jeg ble berørt av samtalen han hadde med forfatter Helle Cecilie Palmer som også skrev om samme tematikk. Når det gjelder Erlend Skjetne, er han en kjent lyriker fra Melhus utenfor Trondheim, men jeg har ikke lest noe av ham før. Jeg bestilte boka på biblioteket, og nå er den lest.



Forlaget om boka:
Eit barn som ikkje har språk, ein far som prøver å forstå: I denne diktsamlinga ligg kommunikasjonen tett på tagnaden, kjærleiken tett på sorga.

Han skriver ikke om seg selv om sin egen datter, men som om det kan være hvem som helst med et annerledes barn. Selv har han en utviklingshemmet og språkløs datter, og har kjent og kjenner følelseneog  sorgen over å ha et annerledes barn som ikke vil leve opp som jevnaldrende som tar sin funksjon som en selvfølge. Men også om kjærligheten han har til barnet. Om forholdet til kona, hvordan et samliv preges av å ha et ekstra krevende barn.

Formen er en blanding av poetiske dikt og innslag av prosalyrikk, med forskjellige temaer som går igjen, som Fra Kuvøsen, Kommunikasjon, Konedikt med mer. Fra kuvøseavdelingen, til barnehagen, om hverdagslivet, om å være far og ektemann, om å være mor. I det ordløse må de finne en måte å kommunisere på. Hun snakker ikke.

Det er en vakker skrevet bok, med særs fine lyriske setninger, men også noe som er veldig jordnært. Følsomt og vart. En diktsamling som gir oss et innblikk i det ordløse, over å vare forelder til et språkløst barn, et barn som er annerledes på alle måter.

Her er et par smakebiter:
Ettersom eg aldri vil kunne sitere deg,
må eg byrja med stilla di.

Endelause samtaler med stilla di.

Endelause samtaler med meg sjølv
om deg og stilla di.  s.7


Kuvøse II

Kveldar i gangane mellom sjukehushotellet og avdelinga di.
Kilometervis med stille gangar. Lys som tenner seg sjølve som 
svar på stega våre, blottlegg kunsten på veggene. Kunst i rette
augneblink. så plutselig dei grønnkledde og kvitkledde som 
hastar forbi oss, snakkar snøgt i telefonen. Kor letta vi blir når vi 
ser at det ikkje er de avdeling de skal til. (s.43) 


Anbefales!

Erlend Skjetne, født 1988, er lærer og forfatter. Han har skrevet 3 bøker, hvor en er roman, en ungdomsroman samt et par singler, og en diktsamling før Alt som skranglar. Han kommer med ny bok i 2024.



Diktsirkel oktober-desember er årets siste runde. Temaeet er fra egen hylle/fritt valg. Jeg har valgt å låne en bok denne gang. Jeg har også et par nye diktsamlinger som jeg også kommer til å lese litt senere. Det er helt ok å lese flere enn en diktsamling:)




Erlend Skjetne og Helle Cecilie Palmer på Buran bibliotek.





Erlend Skjetne: Alt som skranglar, 88 s 
Flamme forlag 2022
Lånt på biblioteket



16 kommentarer:

  1. Høres ut som en fin samling dette, nydelige sitater du hadde med! Sterke på hver sin måte.
    Jeg har planer om å lese flere enn Kavafis som jeg har skrevet om, har takket ja til et par forespørsler på insta, som jeg sikkert "bør" lese først men skal definitivt notere meg denne til senere en gang.
    Ha en fin søndag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, tror du vil like denne Beathe:) Skrev ikke så mye, må porsjonere litt, men håper det er nok til å gi et inntrykk.

      Ja, de "bør-lese-først" du. Har fått den nye til Margaret Solberg, den skal leses snart, den gleder meg meg til, samt den Ordmor-boka som jeg ikke har bedt om. Men dikt går jo ganske fort å lese, bare man er i rett modus. Det er del det det handler om når det gjelder dikt; rett modus, slik at det går inn.

      Kavafis , den du skrev om i forrige runde, eller har jeg misset noe mtp diktsirkel-innlegg fra deg denne runden? Bare si fra, hvis det skjer altså..

      Fin søndag til deg også Beathe:)

      Slett
    2. Fant Dulche Maria fra forrige runde.

      Slett
    3. Fant Kafadis og ser den er ditt bidrag. Skal legge inn , tusen takk:)

      Slett
    4. Ikke lest noe av Margareth Solberg tror jeg. Fikk henvendelse av hun du nevnte og en annen som holder til på insta, blir spennende å se. Ordmor-boken gikk fort å lese,leste den to ganger,er lettlest.
      Jepp,så du hadde linket til innlegget, takk 🙂

      Slett
    5. Hun skriver mye fra reisene sine blant annet i Midt-Østen. Gode og sterke dikt , mye av det.

      Ja, det blir spennende. Håper du liker BB Rydlands dikt. Har lest den første..venter på den andre. Får lese litt dikt i oktober. Dikt og krim..

      Bare hyggelig:)

      Slett
  2. Denne høres fin ut, en tematikk jeg kan relatere til, siden jeg har blitt kjent med et multihandikapet barn i barnehagen, og nå har hennes mor som kollega.
    Måtte flire litt av kommentaren din om at det er lov å lese flere enn en diktsamling, du mente i året sant? - sier hun som har dotte helt av diktgreiene. Holder på med Fosse no, nesten dikt det da.
    Ha en fin søndag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kan du like, og vips er du hekta på Diktsirkelen igjen:)

      Hehe.. ja, det er veldig lov, men en er også veldig bra:)

      Fosse er ikke det dummeste, leser du han, tar du en diktsamling også:)

      Takk, det samme til deg Tine:)

      Slett
  3. Viktigt tema, och jag blir nyfiken på boken. Det kräver så oerhört mycket av föräldrarna, och det påverkar släkten. Min mammas syskon var alla personer med funktionsnedsättningar, och det har verkligen präglat henne, och också oss som hennes barn. Samtidigt så är det ju så självklart för de flesta föräldrar att vara där för sina barn oavsett-

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du ble nyfiken på boka:)
      Skjønner det må ha vært tøft for familien med så mye funksjonshemming hos så mange.

      Slett
  4. Tack för smakbiten, jag läser alldeles för lite dikter så det är ett bra tips.

    SvarSlett
  5. Et tema som vi alle helt sikkert vil kjenne oss igjen i, men som uteforstående er vi i grunnen helt blanke i forhold til hvordan det egentlig er. Fin omtale, frister :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder vel mye. Man forstår nok til å skjønner at det er beintøfft.
      Takk, anbefaler boka, den er ikke tung på noe vis.

      Slett
  6. viktigt att dela med sig av erfarenheterna. det kan vara till hjälp för andra. tack för smakebiten!

    SvarSlett