tirsdag 31. oktober 2023

Oppsummering oktober 2023

Oj, november i morgen. Nå snakker vi virkelig mørke tider. Kom på nå at jeg ikke har fått opp lyslampa mi enda, men det har sikkert med at jeg har vært halve oktober i Spania. Har litt å gå på, men i morgen tidlig skal den opp.  Opp med terapimatta mi også, for nå kjennes reumatisk verk og fibrosmerter godt på kroppen. Da jeg kom hjem fra Costa Blanca søndag fra ca 23 pluss og sol de siste par dagene, var det minusgrader og frost på bakken her hjemme. Det merkes. Helt uungåelig å gå inn i den kalde og mørke årstiden her, men når jeg kjenner vinterplagene så sterkt på kroppen, lurer jeg på om den eneste kuren er å flytte til Spania e.l. Vel, jeg må jo gjøre det beste ut av det, som jeg alltid gjør. Jeg er heldig som er glad i å lese, skrive, ta bilder, med mer, så mørketid og vinter skal jeg nok komme meg gjennom, selv om jeg går mer eller mindre i hi. I oktober leste jeg mye i starten av måneden, men i Spania kun en roman. Den var til gjengjeld tykk, og jeg hadde lest ca 100 sider i den før jeg dro.

 Here we go med oppsummering:



Hasta la vista, oktober og Spania


Bøker lest:

1. Kongen av Lofoten av Lars Lenth: Spenning, norsk23, Lofoten, leseeks, 271 s (omtale kommer)
2. Da vi var yngre av Oliver Lovrenski: Debutant, norsk23, lese-lytteeks, 239 s
3. Brullyp på øya av Jenny Colgan: Mure #5, Skottland, lånt på bib, 395 s
4. Stolt av Benjamin Baarli Silseth: Sakprosa, ban/ungdom, lånt på bib, 121 s
5. Kunstrock av Torgrim Eggen: Sakprosa/september, lånt på bib, Tyskland, England, 112 s
6. Samlede verker av Lydia Sandgren: Sverige, Tyskland/Berlin, Frankrike/Paris, kjøpt, 704 s
7. Skygger av Sara Strømberg: Krim, Sverige, leseeks, 393 s (omtale kommer) Ble ikke ferdig, overføres til november
7. Kunsten å være kreativ av Julia Cameron: USA, lånt på bib, sakprosa, 311 s

SUM: 7 bøker / 2546 sider  2153 sider 

3 romaner +
1 krim/spenningsromaner
3 sakprosa

4 lånt på bib/ 1 leseeks/ 1 kjøpt

2 av sakprosabøkene ble lest ifb med #sakprosaseptember (Stolt og Kunstrock)

Land besøkt: Skottland, Tyskland (2)  England, Sverige, Frankrike, USA

Likte begge bøkene godt. Kunstrock er muligens for spesielt interesserte, og det er jeg, siden jeg alltid har vært genuint interessert i musikk siden jeg var veldig ung. Jeg husker bandene, spesielt Roxy Music og David Bowie godt. Jeg var fan, og skrev om striden mellom Brian Eno og Bryan Ferry i dagboka mi. Jeg brant bildet av Ferry og limte det inn i dagboka, fordi jeg synes han var så slem overfor Brian Eno. Jeg var sikkert 12 år eller noe sånt.. Bowie har fult meg hele livet, og jeg spiller han fortsatt. Kraftwerk har jeg aldri hatt noe sterkt forhold til, men jeg husker dem som tysk maskinpop. Så var de også blant de første som startet med elektronika og driver med det den dag i dag. Alle disse artistene /bandene har vært epokegjørende på hvert sitt vis. 

Stolt er en informativ og fin bok skrevet for eldre barn/ungdom.


Kunsten å være kreativ har jeg lest kapittel for kapittel over en del  uker. Ferdig i dag. Interresant bok som går mer i dybden, noen steg videre enn Artist´s way (Kreativitet, på norsk) Jeg har skrevet Morgensider i en del uker, mua de to ukene jeg var i Spania nå. Jeg har derfor fulgt kursene hennes i de to bøkene, dvs lest dem parallelt, men ikke helt i takt.  Jeg synes det har vært gode bøker å lese om å være et kreativt menneske/kunstner, hva det innebærer og alle bølgedalene vi lever i, motløshet, hvordan komme seg ut av med mer. Om å nære kunstneren i oss, hva som skal til. Mye nyttig her for meg i min skriveprosess, skaperkraft, og også livet generelt.  Jeg skal fortsette å lese bøkene hennes, jeg har to til her på engelsk. Blant annet  The Artist´s way retirement for pensjonister og godt voksne.


Begynte på Skygger den siste dagen i Spania. Her med boka på Jungle Bar på Levantestranda i Benidorm


Skygger er en  kritikerrost  svensk krim fra Åre-traktene rett over grensa her. Leses ferdig i dag. Noe spesiell med forteller i jeg-form, ellers er den i samme tradisjon som Liza Marklund, Stina Jackson, Kristina Olsson, Ulrika Rolfsdatter som skriver fra de svenske skogene på våre trønderske breddegrader og i Norrland.  Overføres til november- ble ikke ferdig lest

Brullyp på øya, den siste i Colgans Mureserie. Siden jeg har fulgt serien, koste jeg meg også med denne. Glad i den gjengen. Mye dramatikk skjer uti boka her, spent på neste. Spesielt hvordan det går med legen Saif og Lorna. 








Film/serier basert på bøker og kino:
1. Sulis, førpremiere Kinoklubben, 2.10.
1. Mord i Venezia av Agatha Christie. Trondheim kino, Kinoklubb, 11.10.
2. Makta på NRK1, to episoder (Basert på biografisk materiale pluss fiksjon)




Buran bibliotek, litteraturfest. Fv: Erlend Skjetne, Helle Cecilie Palmer og bokbader.. Tema: Å være pårørende til funksjonshemmede barn.



Litterære arrangementer:
1. Buran litteraturfest med Erlend Skjetne, Helle Cecilie Palmer og Ranja Bojer, 3.10. 




Bokbader og Ranja Bojer. Bojer har skrevet en biografisk bok om et album av Lillebjørn Nilsen. 


Annet:
1. Skriveretreat i Villajoyosa 19.-24.10 med Bernt Roald Nilsen og Torill Berg. Det er andre gangen jeg er med på det med dem.
2. Reise Costa Blanca- 17. - 29. 10. først Alicante 2 døgn, deretter Villajoyosa 5 døgn, og til sist Benidorm 5 døgn.  Skal prøve å lage et par reiseblogginnlegg

* Jon Fosse vant Nobelprisen i litteratur. Gratulerere så masse. Så gøy:) 
* Nominerte til Bokhandlerprisen er offentliggjort. Har lest Min skam av Nadia Ansar, Gjentakelsen av Vigdis Hjorth, Da vi var yngre av Oliver Lovrenski. Jeg skal lese Museum for mordere.. av Simon Stranger (har på vent). 


I november skal jeg lese av høstens nyheter som har strømmet inn. Skal også prøve å få med en 1001-bok og minst en bok fra hylla, samt diktsamling til Diktsirkelen. 
I desember skal jeg lese kjøpte tykke (og ikke så tykke) bøker som har ligget og støvet en stund, som Knausgårds Morgenstjerne-serie (bok 2 og 3), Houllebescques Tillintetgjøring. Fosses Septologien 1-11, McChartys Passasjeren. (bare gubber, men sånn er ble det med disse..)


Mens jeg var borte fikk jeg  en drøss med bøker/leseeksemplar i postkassa. Mange av dem har jeg ikke spurt om. Hyggelig det, men jeg kan ikke love at jeg greier å lese alle, langt mindre anmelde dem. Det blir nok noen ord på insta i alle fall, om dem jeg leser.




Jeg ser i alle fram til Eva Franz sin nye krim ; samt Margaret Solberg sin siste diktsamling. Bukkene Bruses kokebok som mitt barnebarn også skal få boltre seg med. Kenneth Myrlands debutroman, som er gitt ut indie, er jeg også spent på.  Ingen av de andre her har jeg spurt om eller takket ja til, men jeg gleder meg også til å lese en del av dem.:) De får vente en stund.. Men juleboka til Davidsson får nok gå litt frem i køen.
Pocketbøkene til Hallberg og Løveid ble jeg veldig glad for. De er i hendig reiseformat, og jeg kjenner begge som dyktige forfattere som jeg liker å lese. Kanskje en av dem får bli med på helgetur til Oslo den 10.11. 

Bokprossesen: Angående indiebøker, er det interessant å se hvordan andre har laget og skrevet sine bøker, hvilke tjenester de har brukt osv.  Jeg vurderer å gå indie selv, og har et par forespørsler ute om pristilbud fra redaktører.  Det er dyrt å få skapt en kvalitativ god bok, men noe annet er ikke aktuelt for meg, såfremt jeg ikke får gitt ut på forlag. Så vi får se.. 



Castello Barbara i Alicante, en nydelig dag.


Med dette ønsker jeg dere alle takk for følget i oktober og en fin og stille november: )




14 kommentarer:

  1. Jeg har sagt det før men jeg sier det igjen, jeg digger disse oppsummeringene dine! Liker at du får gjort mye forskjellig som er kjekt å høre om. Leit å høre at du sliter med det samme som meg med revmatiske smerter og fibro. Væromslag og forskjellen mellom å være i varmen og komme hjem til kalde Norge kjennes nok på kroppen da.
    Når det gjelder bøkene dine så har jeg lest 5( 2,3,4,6 og 7) Ser jeg har gitt Skygger terningkast 2..

    Du kan glede deg til Stranger sin bok, den er god. Det samme gjelder Knausgård sine. Jeg venter på den nyeste men ingen bok i postkassen i dag så håper den kommer i morgen.

    Herlig bunke med bøker du har fått! En god del av disse har jeg også fått, blant annet Halberg sine. Jeg leste en bok av ham tidligere i år som jeg likte veldig godt. Ser du har fått Eva Frantz sin nyeste også, jeg har klart å få to av den så jeg tenkte å sende oppover om du ikke hadde fått den. Jeg har overflod av bøker og må stadig kjøpe nye plastkasser til å samle bøker i, så jeg har begynt å bli striks med meg selv når det gjelder kjøp, skal noe inn så må noen bøker ut.

    Artig med kjønnsfordelingen, jeg har jo oversikt på et excel ark og denne måneden var de 12 første menn, og summen i dag ble 13 menn og 6 kvinner for oktober. Jeg pleier å ha en overvekt av kvinner så det får være innafor tenker jeg.

    Likte Youtube-formatet ditt, kom det slik automatisk? Jeg syntes ofte mine YT-linker blir så store.

    Blir spennende å følge med hvordan det blir med prosjektet ditt, om du gir ut på eget forlag eller om det er noen son hanker deg inn. Det blir en del å forholde seg til tenker jeg som ikke har direkte med skrivingen å gjøre. Ønsker deg lykke til med videre arbeid.

    Ha en fin november, Anita :-)



    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, alltid hyggelig å høre at du liker de mangfoldige innleggene mine.)
      Ikke hyggelig at vi helsemessig sliter med en del av det samme... Selv om det er en trøst at man ikke er alene, at noen skjønner hvordan det er :)

      Så hyggelig at du tenkte på meg ang Franz 2. :) Jeg fikk spørsmål om den, så jeg takket selvsagt ja:)

      Gleder meg til Knausgård sine..Synd at egne kjøpte bøker, havner så langt bak i ventekøa. Det må jeg gjøre noe med.
      Stranger må opp i bunken, skjønner jeg.

      Ga du Skygger en toer? Har ikke sett noe innlegg om den, men den skrev du sikkert ikke om heller. Jeg forventet mye, siden Adresseavisen ga den en 6´r og flere bloggere og anmeldere har gitt den høye score. Hva likte du ikke? Ikke spoile altså, jeg har bare lest litt over halve, skal lese resten i kveld, er planen.


      Angående kasser/esker så hadde jeg en stor opprydding før jeg reiste og mange kasser med bøker ble fraktet på tralle to ganger ned i boden. Har tørr kjeller, og henter gratis esker i passende str på Polet. Har tørr kjeller, satser på at ingen edderkopper kryper ned i dem ;)

      Youtubeformatet kommer automatisk, når jeg bruker legge-inn-videofunksjonen, der et alternativ er søk på youtube Kjekk den synes jeg:)

      Takk angående bokprosjektet og fremdrift. Ja, det er mange greier å tenke på og vurdere, det er sikkert. Regner med å få inn pristilbud fra redaktører jeg har kontaktet i løpet av uka. Har flere ting på gang for å vurdere og finne veien videre.

      Takk, fin november til deg også Beathe:)

      Slett
    2. Ang Skygger så husker jeg fint lite av den,hadde den på øret i midten av august så her kan jeg ikke bidra med noe særlig. Jeg skrev ikke om den heller, men om du skal skrive om den så kan det jo være at det pipler frem noe fra hukommelsen. Men nettopp derfor jeg må gi meg med lydbøker for jeg er tydeligvis mer ukonsentrert enn jeg tror ved lytting.

      Visste ikke at man kan hente kasser på polet,det er jo smart da. Jeg pleier å kjøpe et par når Europris har kasser til 50,-kr. Har også tørr kjellerbod så det går fint å oppbevare bøker der, jeg må rydde der nede for det er stappfullt fra gulv til tak, men det er en annen skål.

      Stranger sin gav jeg faktisk terningkast 6 sammen med Frode Grytten sin, det er sjelden kost hos meg at jeg gir full pott med så korte mellomrom.

      Ha en fin dag, Anita :-)

      Slett
    3. Nei, det er ikke så lett å huske eller få med seg alt med lydbok, opplevelsen er annerledes enn ved å lese boka.
      Jeg leste den ferdig i går. Mye bra med den, men jeg synes det var opplagt ganske lenge hvem morderen var. Noe tregt i starten, tok sin tid å komme inn i, mulig pga jeg-formen. Likte Vera btw. Skal prøve å skrive noen ord om den.

      Begynte på Viveca Steens Åre-bok i går, og hun skriver mye lettere, men så er hun også mer dreven som krimforfatter.

      Javisst, er det poleskene gratis og bra:)

      Takk, det samme til deg Beathe:) En dag på etterskudd;)

      Slett
  2. Jeg starter dagen med oppsummeringen din, og overveldes over alt du har gjort denne måneden. Det har vært stille på bloggen, og det forstår jeg godt, du har ikke lagt på latsiden. Kjipt med kropp som gir beskjed, føler med deg, også fordi jeg har litt av det samme.
    Hurra til Fosse, og de nominerte til Bokhandlerprisen, jeg hadde også lest mange, det er gøy.
    Ha en deilig dag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig Tine:) Har vel ikke gjort så overvettig mye i oktober, men det er noe med når man skriver ned og lister opp ting, så ser det fort mye ut. Istedet for å blogge i ledige stunder har jeg hatt behov for mye hvile, og å "gjøre ingenting".
      Takk for det, det er nok bare noe jeg må leve med , den kroppen. Kjedelig at du også sliter.

      Veldig gøy med Fosse:) I dag kom også listen om de nominerte til Brageprisen og det gleder meg at både Oliver Lovrenski og Vigdis Hjorth er blant de fire i skjønnlitteratur-klassen.

      Takk, det samme til deg Tine:)

      Slett
  3. Fin oppsummering og høre hva du har gjort, når det har vært litt stille på bloggen. Jeg ser fram til å lese Stranger og flere av de nye bøkene. Jeg har faktisk sluttet å be om leseeksemplar for over et år siden, men det hender at noe havner i postkassa, som jeg ikke har bedt om. Jeg ble så stressa av å ha bunker med bøker jeg følte meg forplikta til å lese, derfor prøver jeg heller å låne på biblioteket (det tar sin tid). Book bites er faktisk raskere, men å lese på i pad er ikke helt min greie. Jeg slet også med at det ble så mange bøker og hvor gjør man av alt? Jeg har gitt bort til venner, men noen ganger angrer man for den boka ville jeg egentlig ha. Ikke lette valg å ta.

    Lykke til med bok, håper du får napp hos et forlag. Jeg gav ut boka mi på eget forlag, men den er jo mer knyttet opp mot utstillingen jeg har med kvinnen mine. Nå har jeg bare noen få igjen av de 300 jeg fikk trykket. Så jeg må kanskje lage utgivelse nr. 2 siden det har blitt en del nye kvinner. Til sommerutstillingen skal jeg delta på Ullinsvin i Vågå sommeren 2024. Jobber med de nå, så det blir stadig flere. Får se om jeg får tid og midler (stipend)!! For meg handler det om dokumentasjon. Økonomisk ble jeg ikke rik, men ikke tap, så da er jeg fornøyd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingun:)
      Jeg har også redusert spørsmål om leseeksemplarer, men det hope seg opp likevel. Låner også mye på biblioteket. Nye populære bøker er det måneder og år ventetid på, og det trives jeg ikke med. Hva jeg har lyst til å lese varierer til enhver tid, og når en bok kommer fra bib måneder etter den er bestilt, er det ikke sikkert jeg orker å lese den. Ja, sånn er det.. Skjønne godt det med stress med mange uleste bøker, kan kjenne på det selv innimellom. iPad og skjerm er heller ikke min greie, jeg hører heller ikke så mye på lydbøker.
      Har hendt jeg har angret på bøker jeg har gitt bort eller lagt igjen på reise.. merkelige greier det der. En Murakamibok på Korfu, blant annet.

      Takk takk. Er nok utrolig trangt om nåløyet med sakprosa på forlag, men man må jo prøve. De vil vel helst initiere sine utgivelser selv, har jeg skjønt etterhvert.
      Artig at du har selvpublisert. Ja, så lenge man går i null er det jo greit. Jeg tenker at å gi ut bok selv er et tapsprosjekt , særlig med tanke på alle pengene jeg har brukt på forfatterskolen/kurs og forfatterprogram og hva det vil koste å gi ut med alt det innebære av tjenester hele veien frem til ferdig produkt. Men får jeg dekket kostnadene med selve utgivelsen (inkludert redaktør, språkvask og korrektur, designer, ombrekk , trykk etc,) skal jeg være fornøyd:) Så vi får se.. Må skaffe penger til denne prosessen også.

      Slett
    2. Kulturrådet må du søke, tror det er søknadsfrist ang.bøker fire ganger i året. Fylket har også midler og kulturkontoret der du bor. Jeg fikk aldri noe fra Kulturrådet, men har fått litt her og litt der ellers. Lykke til, det er bare å skrive en søknad ( som må være overbevisende og god) så ramler det sikkert inn noe etter hvert.
      Ang. Penger og inntekter er det ikke mye jeg tjener på reklame på bloggen synes jeg. Reklamen på min blogg er ca. akkurat nok til å betaler Storytel hver mnd. og det er fint for meg som liker lydbøker.

      Slett
    3. Takk, skal se på det. Kjøpte boka Søknadsjubel i sommer da jeg traff hun som har skrevet den og hjelper folk med søknader..Hun tar seg selvsagt betalt for det, og det er ikke så aktuelt for meg. Kan ikke søke på stipend hvor jeg blir trukket i pensjon, det er det ingen vits i.

      Reklame på bloggen kutta jeg ut.
      Ikke værst å få dekket et abo som Storytel heller, penger er penger..Jeg har kuttet omtrent alt av abo og unødvendige medlemskap etter at jeg gikk ned 33 % i inntekt.

      Slett
  4. Har ikkje lese nokon av dine oktober-bøker, og ikkje fristar dei noko særleg heller, om eg skal vera ærleg. Kanskje med unntak av Kunstrock, om eg skulle dumpa borti den ein gong.
    'Skygger' er truleg i mi gate.

    Eg tykkjer det er litt stas at nynorsk-forfattaren Fosse får Nobelpris i litteratur, men eg har aldri lese noko av han. Fristar ikkje det heller, for eg er ganske sikker på at bøkene hans ikkje passar meg. Eller kanskje eg er full av fordommar..?

    Ha ein fin november, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kunstrock er bra:) I november har jeg lest mer krim, svenskekrim av den lettere sorten.
      Kan være litt spenning i Fosse-bøkene også. Andvaketrilogien synes jeg var fin , med interessant driv.

      Takk, du også Berit:)

      Slett
  5. Hei Anita! Spennende blogg, mye god inspirasjon, takk😊🌸

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente! Tusen takk for hyggelig kommentar, og takk for sist:)

      Slett