fredag 1. desember 2023

Gullungen av Gunn Marit Nisja

Gullungen er Gunn Marit Nisja sin  sjette roman. Jeg har lest dem alle.  Nisja kommer fra Nord-Møre. Denne romanen har handling inspirert fra disse traktene og foregår på tre tidsplan. Nisja skriver nære romaner, og i denne boka handler det om oppvekst, sår, søskenkjærlighet, utenforskap og mobbing.



Forlaget om boka: 

Omtale



Gullungen er en roman om søskenkjærlighet og tjuvfiske, gamle sår og nye muligheter. Gunn Marit Nisja ble nominert til Bokhandlerprisen for Naken i hijab.

Det var alltid Heddas jobb å passe på Diddi. Hva var det egentlig som gikk galt i den lille bygda? 25 år senere forsøker Hedda fremdeles å forsone seg med det som skjedde den sommeren ...

"Er det virkelig her vi skal bo?" Dette er Heddas første tanke idet hun ankommer det gudsforlatte tettstedet Grodal. Faren er fortsatt på Østlandet. Hedda, femten år, har flyttet i forveien sammen med moren og lillesøsteren Diddi. Da hun ikke kommer overens med jentene i klassen, blir Hedda kjent med guttene i stedet. De tar henne med inn i en hittil ukjent og farlig verden. Men Hedda vet å ta vare på seg selv, det er verre med Diddi, lillesøsteren med de fine mørke krøllene. For det er Heddas jobb å passe på søsteren, det har det alltid vært.

Som sagt foregår handlingen på tre tidsplan, henholdsvis 1983, 1993 og 2018.  Hedda kommer som voksen tilbake til bygda Grodal etter 25 år for å delta i en kunstutstilling. Tankene går tilbake de viktige formgivende årene, da de måtte flytte fra et sted som de kjente godt, til et sted de måtte bygge opp vennskap og alt på nytt. Faren deres blir ikke med i første omgang, og moren strever med å få endene til å møtes. Hedda, 15, får stort ansvar på seg med å passe på den mindre søsteren Diddi. Hedda føler seg utenfor og blir plaget av jentene i den nye klassen, men tilpasser seg ved å holde seg mest sammen med guttene. Det viser seg etterhvert at Diddi ikke greier å tilpasse seg like godt, men hun skjuler det som best hun kan, selv om hun viser symptomer på at noe ikke stemmer. 

Vekselvis rulles historien sakte frem. Det er en rolig roman, samtidig hender det en del i ungdomsgjengen på godt og vondt. Mye er gjenkjenbart fra egen barne- og ungdomstid. Jeg måtte selv flytte langt avgårde til et mindre sted da jeg var 14 år. En sårbar alder, og jeg måtte bare tilpasse meg så godt jeg kunne, slik også Hedda måtte. Jeg hadde også småsøsken, som jeg vet slet mer enn meg.

Uten å røpe for mye, vil jeg si at dette er en kjempefin og varm roman, en roman som kommer seg i intensitet. Vi blir gradvis kjent med karakterene, og føler med dem. Nisja skriver lett om såre temaer, og det berører. Spesielt mot slutten kommer det en stor spenningskurve med en slutt som ga meg gåsehud. 

Anbefales varmt!



Andre bøker fra Gunn Marit Nisja, som jeg har blogget om:
Etter oss (kort omtale i innlegget, lenger nede på siden)


Gunn Marit Nisja: Gullungen, 252 s
Cappelen Damm 2023
Leseeksemplar fra forlaget

6 kommentarer:

  1. Ikke lest innlegget, jeg kommer tilbake når jeg har lest boken selv, kanskje jeg skal gjøre som deg, lese Gullungen og Kurt Cobain etterpå.
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig, da har du fine bøker tilgode (med forbehold om at Kurt C holder hele veien) Takk, du og:)

      Slett
  2. Noterer meg tips fra deg på løpende bånd, først to filmer og nå Gullungen. Skal inn med fem bøker til biblioteket en av dagene, og da håper jeg at Gullungen er klar til meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy:) Håper den er:) Det er noen tips i månedsoppsummeringen min også, men den ene serien har jeg jo nevnt:)

      Slett
  3. Hun forfatteren har jeg helt glemt. Jeg har lest boka Jeg skal ta vare på deg, den var veldig bra. Hun har jeg notert meg nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da kan det godt hende du liker denne også:)

      Slett