mandag 18. desember 2023

Forfatterskolens Juleantologi 2023

 For en kort stund siden ble jeg spurt om jeg ønsket å lese Forfatterskolens Juleantologi 2023, noe jeg takket ja til. Det er spennende å lese slike tekster, selv om det ikke er så ofte jeg leser antologier. Denne har tema jul, og består av noen få dikt, korte og lengre tekster. Tekstene ble valgt ut i en konkurranse som Forfatterskolen.no utlyste for noen måneder siden. Konkurransen var åpen for alle, ikke bare elever på forfatterskolen.  15 bidrag er med og spenner over et vidt felt. Jeg likte å lese tekstene som jeg mener holder en god kvalitet.  Jeg har lest 2-3 hver dag over en periode.


Dette skriver utgiver om boka:
Julen er for alle, skriver en av våre forfattere i denne samlingen. Julen er et felleseie, en opplevelse vi deler, men også en tid med store kontraster. Tekstene du nå skal lese viser at julen kan forsterke ensomhet, fattigdom, klasseforskjeller og sorg, men også vekke gamle følelser og styrke samhold. Julen rommer muligheter for forandring, på lik linje som den rommer muligheten for tradisjon, og å vende hjem. Tekstene i denne samlingen er nøye valgt ut, blant mange innsendte bidrag. Disse 15 forfatterne beveget oss med tekstene sine, og sammen gir de et sammensatt bilde av en høytid vi alle har et forhold til. God lesning!


Som sagt likte jeg boka, men noen tekster peker seg mer ut en andre, naturlig nok. Det handler sikkert om smak og behag også. Antologien handler mye om sorg, tap, ensomhet, klasseforskjeller- alle de følelsene som ofte forsterkes gjennom julehøytiden, men også om styrking av samhold og tradisjon som vi leser over her. Ikke bare trist, med andre ord.
Jeg synes det er fine tekster å lese. Også artig å se et par kjente navn blant forfatterne, to fra Forfatterskolen som jeg kjenner igjen, og en som jeg har møtt på skriveferie gjennom Tekstuniverset. Om hun også er elev på Forfatterskolen vet jeg ikke, da vi kun møtes digitalt og deltar på forskjellige kurs på den skolen. 

Det er vanskelig å fremheve noen spesiell tekst eller å skrive om alle. Det blir litt mye. Ellen Beate Dyvi har har skrevet om et vanskelig forhold som forsterkes i jula, om noe kvinnen ikke greier å komme seg ut av , men kanskje i år.. (Julegjesten)
Stine King har skrevet en artig historie (Pingvin) om et par som kjøper original julepynt på Kreta eller i andre land, som denne gangen blir helt feil.
Linda Sandbæk (Tiloversblivne stjerner) har skrevet en vemodig historie med varme om et forsømt barn i en rik familie.  Julen hos Lina skrevet av Kristine Gravdal, rørte meg også. Om en ung kvinne som er alene julaften, og besøker sin venninne i et overdådig materielt hus og nasker med seg noe derfra. 
Noen historier som skilte seg ut var tekstene skrevet av Henrik Aareskjold (Stille natt) som som er en slags fabel om Skaperen, Døden og Vandreren. Den må bare leses. Alberto Sanchez Thormodsen (Julen er for alle) har også skrevet en annerledes historie, med fler ekapitler, som er en slags dystopi. Artig med andre typer tekster .

Tekstene er velskrevne og verdt å lese, så det er sagt.
Anbefaler gjerne Juleantologen videre. Fin å lese mellom andre gjøremål i førjulstiden eller i romjula. Kan kjøpes som e-bok og papirbok på Ark og Norli.





Forfatterskolens Juleantologi 2024, 158 s
Diverse forfattere
PDF fått av Forfatterskolen/Indiemoon



2 kommentarer:

  1. Denne høres fin ut. Prøvde å se etter den på Bookbites /Allbok men den var ikke der,mulig jeg ser på Ark neste gang jeg er ute og handler.Det er år og dag siden jeg har lest en antologi, så det fikk jeg litt lyst til nå.
    Skal noe til at man liker alle tekstene i en slik bok like godt, det vil artig være noen en liker bedre enn andre igjen.
    Høres greit ut og lese et par hver dag, blir nesten som en julekalender det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den , og så bra at jeg greide å formidle det:)
      Enig, det blir nesten som en slags julekalender faktisk:)

      Slett