onsdag 6. desember 2023

Da Kurt Cobain stjal musikken av Kenneth Mydland

 Noen ganger er det gøy å lese debutanter, særlig når de kommer med en så lettskrevet og fin historie som i Da Kurt Cobain stjal musikken. Kenneth Mydland har skrevet en varm, morsom, fin og litt trist roman med en kameratgjeng fra 90-tallet. Morsomt at jeg leste en bok om jenter fra den tiden like før denne boka. Jeg kan definitivt si at det er veldig forskjellige bøker, med forskjellige perspektiv. De er litt tøffere de gutta i den alderen, i alle fall var de det for 25-30 år siden.


Fra forlaget: 
Romanen utspiller seg i årene da Kurt Cobain forviste hårete åttitallsrockere ut av stjernehimmelen.
I Norge nærmer det seg EF-avstemning. På TV er ingenting mer populært enn X-files. Knut og kameratene samles i kjellerstuen for å se Mulder og Scully.
Bygda ligger inneklemt mellom to småbyer på Sør-Vestlandet. Her har folk delt seg i tre grupper. Kirken, Salemkirken og Ungdomsklubben. I spennet mellom disse må Knut og kameratene finne sine veier gjennom bygda og ungdomstiden. Det er ikke lett når djevelen spiller trommer og guttene elsker hardrock.
I romanen møter vi Nina. For Knut er hun verdens kuleste menneske. Han elsker å være sammen med henne, men frykter at sex vil ødelegge vennskapet. Når folk spør, svarer han at de «er bare gode venner».

Knut er forteller. Brage. Jone, Vidar og Øystein henger sammen. De hører på musikk, drar på fest når de blir gamle nok, og vi følger dem også til de har fått førerkort og egen bil. Det snakkes en del om Salemistene blant gjengen, det er det religiøse som går i Salem, og det gjør disse gutta definitivt ikke. Her er det rock´n roll som gjelder. Vi blir kjent med karakterene, de er godt skildret. Det er også noen av jentene de henger med. Knut er bestevenn med Nina, men han greier ikke å kjenne på om han er forelsket eller ikke, så han lar det skure og gå, så lenge de har det fint sammen.
Øystein er en gutt som tydeligvis sliter, hans foreldre er skilt og har lite tid til han. Han gjør mye dumt i fylla, og begynner etterhvert å henge med en eldre guttegjeng, noe som bekymrer Knut. 
Jeg kjenner at jeg bekymrer meg for Øystein jeg også, og jeg synes Knut er ganske treg med tanke på Nina. Han vil vel egentlig mer, kan det virke som, men kan hende han ikke tør?

Boka er både rørende og morsom. Jeg dro på smilebåndet av flere situasjoner og utveksling av replikker. Den gir et godt bilde av det 90-tallet jeg husker. Selv var jeg da mor da til to småbarn og ei som gikk på barneskolen. Husker tidskoloritten, som er godt beskrevet, feks fantes det jo ikke smarttelefoner den gang, som nå. Da måtte de springe til en telefonkiosk eller inn til noen hvis de måtte ringe i en fart. 

Godt levert av en god historieforteller.
Anbefales!


Kenneth Mydland: Da Kurt Cobain stjal musikken, 192 s
Calidris forlag 2023
Leseseksemplar fått av forfatteren


2 kommentarer:

  1. Har ikke lest innlegget skikkelig, jeg må komme tilbake når jeg har lest boken selv, men fikk med meg at du likte denne godt. Blir nok neste bok ut her etter at de påbegynte er lest ferdig.
    Ser at du leser Judith Hermann sin bok, den har jeg nettopp lastet ned på Bookbites, jeg har lest et par bøker av henne og liker henne godt. Spent på hva du syntes om den.
    Ha en fin kveld,natt, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så bare gled deg:)

      Har ikke begynt på Hermann enda, har vært mye annet på dagene, blant annet ryddig og vasking med lydbok av Kjølners Petronella. Men den skal påbegynnes snarest, i helga, antar jeg:)
      Skal lese ut Kjølners Sjøfryd først.

      Takk, det samme til deg Beathe:)

      Slett