søndag 31. desember 2023

Oppsummering desember-23

 Her kommer en kjapp oppsummering av desember, på årets siste dag. Er på besøk hos familie i Lofoten. Her er det vakkert vær og koselig med barnebarn og hund. Akkurat nå en stille stund, så jeg kan blogge litt. Leste ferdig Den tause fuglen i går kveld, den var kjempebra, og en av Lotten sine krimfavoritter for 2023 . Det hadde den nok blitt hos meg også, hvis jeg hadde lest den før vi i Krimlitteratur-gjengen skulle sende inn våre topp fem- favoritter for 2023. Mine favoritter her. De andre anmeldernes favoritter kan du lese om på samme side, men hold deg gjerne her til du får lest oppsummeringen min : 


Noen bøker jeg har med meg på reisen til Lofoten. Alltid kjekt å ha noe å velge i. Boka om Ambjørnsen starter jeg med i dag, samt at jeg skal lese ferdig den lille grønne av Lev Tolstoj , som blir min sjette og siste 1001-bok i år. 

Bøker lest: 

2. Bukkene Bruses kokebok av Bjørn F. Rørvik og Gry Morsund: barnebok, sakprosa, leseeks, norsk23, 86 s 
3. Mummitrollet, Mine første 100 ord av Tove Jansson: barnebok, pekebok, leseeks, 14 s
4. Magisk pekebok for de minste av Siri Pettersen og H.L.Phoenix: Barnebok, norsk23, leseeks, 21 s
5. Julemysteriet på Sjøfryd  av Lene Lauritsen Kjølner: Juleroman, leseeks, hyggekrim,382 s
6. Jul på Petronellas pensjonat av Lene Lauritsen Kjølner: Feelgood, leseeks, lyd(bookbites) og papir-kombo, 443 s
7. Stemninger av Monica Evaldsdatter Dahlskjær : Dikt, debutant, leseeks; 72 s
8. Super-Steins museumstivoli av Endre Enghaug og Marius Henriksen: barnebok, leseeks, norsk23, 50s
9. Forfatterskolens Juleantologi 2023: Diverse forfattere, leseeks/e-bok, norsk23, 158 s
10. Saltstøtten av Petter Fergestad: Thriller, leseeks, norsk23, Jordan, Israel, 368 s
11. Krigens modigste menn av Solgunn Solli: Debutant, leseeks, 2.verdenskrig, sakprosa, barn, norsk23,103 s (omtale kommer) 
12. Farvel, Farah Diba av Karin Fossum: Krim, leseeks, norsk23, 316 s
13. En dag skal du dø av Gard Sveen: Krim, norsk23, leseeks, 366s
14. Madrid av Sarah Selmer: Dikt, norsk23, lånt på bib, Spania, 63 s
15. Jeg plystrer i den mørke vinden av Maria Navarro Skaranger: norsk23, lydbok Bookbites, 189 s
16. Bukk og sigd av Martin Ingebrigsten: Dikt, norsk23, kjøpt, 152 s
17. Då Ivan Iljitsj døydde av Lev Tolstoj: 1001-bok, lesesirkel, kjøpt, Russland, 98 s
18. Den tause fuglen av Mohlin & Nystrøm: Krim, Sverige, leseeks, 462 s (omtale kommer)

SUM: 18 bøker / 3535 sider 

5 barne og ungdomsbøker
4 romaner (ikke-krim)
5 krim
3 diktsamlinger
1 antologi

1 1001-bok 

14 leseeks / 2 kjøpt/ 2 lånt på biblioteket
Ingen frahylla
2 juleromaner/1 juleantologi

Land besøkt:
Jordan, Israel, Spania, Russland, Sverige

En bra måned, selv om den absolutt ikke levde opp til de målene jeg satt med i slutten av november. Da hadde jeg som mål å lese mursteiner fra hylla, noe jeg ikke gjorde i det hele tatt. Andre prioriteringer slo føttene under denne målsettingen, akk sann. Krim måtte leses for å få lest flere av de jeg antok var gode, i forbindelse med min deltagelse i Krimlitteratur.com. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ville.  Jeg hadde også et rush med andre leseeksemplarer som jeg ønsket å prioritere, spesielt barnebøker, et par debutanter og diktsamlinger. Sånn er det. Mål er retningslinjer, men føler jeg for det, legges alt til side. Angående Krimlitteratur skal jeg si litt mer om det i årsoppsummeringen. Deltagelsen der har lært meg noe om hvordan jeg velger å lese krim, hva jeg velger og hvordan jeg bør endre prioriteringene mine. Det kom veldig tydelig opp for meg. Jeg har hatt en tendens til å spare på "godbitene", med den følge at flere av dem ikke ble lest i år. Det skal jeg gjøre noe med. Spis konfekten mens den er varm, liksom. Det gjelder også bøker jeg kjøper. De blir ofte liggende/stående i hylla lenge, fordi leseeksemplarer og bibliotekbøker går foran. 






Min siste 1001-bok i år. Litt treg å komme inn i, det er noe med den russiske stilen og navnene. Men boka er kort, så det går nok fint.  (kjøpt)






Film/serie fra bøker:
1. Elskede barn av Romy Hausmann, Netflix 2023, 6 eps.
2. The Crown, eps  Netflix
3. Inocense av Harlan Coben, Netflix (spansk), 6 /8 eps - fortsetter på nyåret. 
4. Bukkene Bruse på badeland . Svolvær kino 30.12. 
-
4. (ikke fra bok:) The Seed, NRKtv. Meget bra!



Trønderske forfattere har julemarked og selger sine bøker. Der kjøpte jeg Bukk og Sigd av Martin Ingebrigtsen.  Spennende og spesiell diktsamling, veldig personlig om liv og diktning.


Martin Ingebrigtsen signerer bok til meg

Litterære arrangementer:
1. Lansering av Riss, Litteraturhuset 13.12.
2. Fortellerkveld lys i mørket, Streif kafe 14.12.



Kabelvåg i går. Det er mørketid i Lofoten, men lyst et par-tre timer hver dag, og dagene blir nå stadig lysere fremover. 


Ønsker dere takk for følget så langt og et riktig godt nytt år. Lysere tider er i vente! 




6 kommentarer:

  1. Skal si du har fått unna masse i desember, flere bøker enn meg jo :) Også greide du 1001-boken du håpet å få ferdig, godt jobba! Jeg har bare lest tre av dine bøker denne måneden, Saltstøtten, Farvel, Farha Diba og En dag skal du dø- likte dem alle tre.

    Elskede barn så jeg også, og jeg noterer meg The Seed, og undrer meg over at Harlan Coben er på spansk?
    Kos deg i Lofoten Anita, jeg gleder meg til å følge dine krumspring også i 2024!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ble mange bøker, men så var det mange korte også (barnebøker og dikt). Og Tolstoj, den rekker jeg å lese ferdig før jeg sovner. Har vært mye matlaging og samvær med barnebarn frem til nå. Akkurat nå en stille stund mens de bader og legger de to små.

      Ja, og så blir det en episode med Inocense. Dattra ville se den på spansk, så hun får frisket opp spansken. Usikker på om det finnes både en amerikansk og en spansk versjon..

      https://www.netflix.com/no/title/81036936

      Boka er den syvende frittstående av Harlan Coben, leste jeg.

      Takk, det samme til deg- vi følges ad:)

      Slett
  2. Du har lest mye i desember selv om det ikke ble mursteiner på listen. Jeg har lest tre av dine, Mydland,Fossum og Skaranger.
    Bukk og Sigd har jeg lastet ned på Bookbites så får jeg se om jeg rekker den før fristen.
    Jeg begynte på The Seed, men fenget meg ikke der og da så før halvgått første episode var scrolling på mob mer interessant. Var nok ikke det rette å skulle se serien til frokost en tidlig morgen.

    Nyt kvelden og oppholdet i Lofoten, Anita :-)

    Takk for det gamle og godt nytt (lese)år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart hvordan det går an å snu helt på flisa, du.. Mange korte istedet for få lange.
      Men det skal bli noen tykke i januar, skjønt jeg må prioritere vekt og antall jeg har med meg til Kanariøyene i januar. Helst noe jeg kan legge igjen. Så vi får se.. Knausgård sin legger jeg definitivt ikke igjen hvis den blir med.

      Bukk og sigd er ikke fortlest, den krever å leses når man er våken i hodet, og i mindre porsjoner av gangen. Kanskje ikke for alle eller der, men for meg i alle fall. Mørk, spesiell, noe absurd og veldig interessant.

      The Sees krever også litt før man kommer inn i den, så det er vel også noe med hvilken modus man er i..Men gi ikke opp:)

      Takk, maten er fortært, ungene på vei i seng, og snart litt spansk Harlan Coben på Netflix her.:)

      Kos deg i kvelden, og et riktig godt nytt år til deg og Beathe:) Takk for det gamle også. La oss håpe 2024 blir bedre på et større plan, fred og rentenedgang osv. Men bøkene svikter oss nok uansett ikke:)

      Slett
  3. Fantastisk mange bøker du fikk lest i desember. Jeg har det med at mursteinene blir liggende her også. Ønsker deg et Godt Nytt år hilsen Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men mange var veldig korte da..
      Takk, det samme til deg også Ingun:) Vi får ta en tak med mursteiner på nyåret.

      Slett