mandag 1. januar 2024

Den tause fuglen av Mohlin & Nystrøm . Spennende, infløkt krimdrama fra det nye svenske krimparet . Adderley #3

 Jeg er stor fan av bøkene til Mohlin & Nystrøm og deres nye krimhelt John Adderley. Eks-politimannen fra FBI, med hemmelig identitet jobber nå på et lokalt politikammers i Karlstad, men hvor lenge kan han være i fred der før noen puster han i nakken? Han får en ny sak på fanget, en liten beinrest blir funnet i et fuglereir som har falt ned. Mye tyder på at det er fra et menneske. Kan det knyttes til en eldre forsvinning fra området?



Forlaget om boka: 

En beinbit fra et menneske blir funnet i et fuglerede. Tretti år tidligere forsvant tvillingene Brodin på mystisk vis fra en lekeplass i det samme området. Den forhenværende FBI-agenten John Adderley kobles på saken.

I gata der tvillingene bodde tar spekulasjonene ny fart. Når en mann som har vært borte lenge vender tilbake, spres en ubehagelig stemning i nabolaget. Noe er i gjære.

Den tidligere FBI-agenten John Adderley – nå politietterforsker i Karlstad – får den nyåpnede etterforskningen på sitt bord. Men han slites mellom ulike hensyn. Å ha ansvar for en mordetterforskning og samtidig ta hånd om sin niårige niese, setter ham på helt nye prøver.

Den tause fuglen er den tredje boka i serien om John Adderley – en pageturner som byr på halsbrekkende spenning og berører dypt. De varme menneskeportrettene og den godt sammenskrudde intrigen, gjør boka umulig å legge fra seg.


Jeg synes boka var litt rolig til å begynne med, uten at det gjorde noe. John Adderley har senket tempoet siden han har sin niese på 9 år i midlertidig fostring etter broren Billy sin død. Etterhvert får han nok å gjøre. Saken med beinet i fugleredet fører til mange spekulasjoner både hos politiet og i nabolaget. Vekselvis med etterforskingen blir vi kjent med Torgny og Bea som bor i nabolaget. Det gjør også flere andre familier, blant annet Sussi og Hamil. Hamil jobber på et asylmottak, og Sussi er verge for demente Solveig, som bor med datteren Linnea, som har en psykisk funksjonshemming. Solveigs sønn Pål, flyttet hjemmefra for mange år siden. Nå har han kommet hjem for å hjelpe moren med salg av huset og han overtar vergeoppgaven til Sussis store fortvilelse. Ingen kan gjøre jobben så godt som henne, mener hun. Kanskje ligger det noe annet under her også. 
Ja, det er ikke nok med beinresten, det er flere hemmeligheter i nabolaget også, som påvirker saken og trådene som etterhvert nøstes , vikles inn og ut av. I tillegg dukker Johns tidligere sjef Mona opp, og tar over lederjobben. Hun mener bestemt at hun og John hadde en avtale om at han skulle forlate landet. Hun presser gjennom at det skal skje snarest. Hva skal da skje med Nicole, Johns niese? Hun trives hos John. Da barnevernstjenesten finner et fosterhjem som hun hastplasseres i, skjer ikke det uten dramatikk heller. 

Her er det spenning på mange plan, og jeg skal si jeg ble lurt. Når noe virker åpenbart, trenger det ikke være det, men det kan også være det. Eller? Flere suspekte personer dukker opp, og vi kastes hit og dit til løsningen ligger på bordet.  
Dette er en utrolig godt sammensnekret kriminalroman, med gode karakterbeskrivelser, miljø, plott og alt. Språket flyter som bare det.  Og det er flere enn meg som ble lurt i denne boka. Også en kvinne, noe jeg mistenkte hele tiden, og irriterte meg over. Men manipulatorer kan sikkert lure de fleste, hvis de er åpne for det i en sårbar situasjon og lar seg friste. 
Jeg gleder meg til neste bok om John Adderley. Dette er en serie som har festet grepet etter en liten nedtur i bok 2. John Adderley er min svenske favoritthelt, sammen med Sebastian Bergmann.  Faktisk så blandet jeg dem litt sammen denne gang, selv om de er forskjellige, så har de noe til felles som typer. Men Bergmann er nok mer drittsekk og så er han profiler, ikke politimann. 

Anbefales!
Terningkast 5.

Andre bøker av Mohlin & Nystrøm jeg har blogget om:





Mohlin & Nystrøm: Den tause fuglen, 462 s
Kagge 2023
Leseeksemplar fått av forlaget



7 kommentarer:

  1. Jeg har sett bøkene mange ganger, ganske fengslende cover på dem. Trodde jeg hadde lest en i alle fall, men nei. Takker for tipset, velger meg Det siste livet på Storytel når jeg er ferdig med Melancholia :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Dette tror jeg du kan like:) Spent på din konklusjon om Melancholia- og om det er en bok jeg skal ta med meg til La Gomera.. eller ei. Orker ikke hvis det er nedtrykkende depressivt. Tåler godt mørke bøker, men det er en hårfin balanse - for meg- mellom det som trykker ned og det som ikke gjør det.

      Slett
    2. Leste omtalen din av bok 2, så den hopper jeg over, men denne skal jeg lese. Melancholia må du ikke ta med deg på tur, det er depressive greier, som jeg ble eitrande forbanna og innimellom mørkredd av.

      Slett
    3. Er det deg Tine? Beklager sent svar, sjekket umodererte kommentarer først i dag. Tar rådet om ikke å ta med Fosses M til Spania nå. Hadde vært interessant å vite hva som gjorde deg forbannet.
      Kos deg med Den tause fuglen:)

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett