søndag 28. januar 2024

Skred av Sara Strømberg . Nydelig kriminalroman fra Åre- traktene

 Jeg leste Skygger før jul. Forfatter Sara Strømberg er et nytt stjerneskudd på den svenske krimhimmelen. Hun har også fått en solid posisjon i Norge etter sine to bøker Skygger og Skred.  For Skygger vant hun prisen for beste krimdebut i hjemlandet, og for Skred Årets beste svenske krim. Strømberg tilfører noe nytt med sin unike skrivestil, men føyer seg også inn i tradisjonen til de siste bøkene fra Liza Marklund (Polarsirkelen #1-3) og en del andre kvinnelige forfattere som skriver fra nord i Sverige. Kan nevne Åsa Larsson, Ulrikka Rolvsdotter, Tove Alsterdal og Stina Jackson. Ja, da vet dere hvor i landskapet denne serien ligger. Det er ikke action- og thrillerpreget, mer som slow crime, som det nå kalles. Jeg har lest at Skred er bedre og har mer fart i seg enn Skygger, og det er jeg enig i. For å ikke så noen tvil, jeg likte boka veldig godt. Les mer om hvorfor under bildet:


Forlaget om boka: 

Skred ble kåret til «Årets beste svenske kriminalroman 2022», og er oppfølgeren til den kritikerroste og prisbelønte bestselgeren Skygger. Med andre bok i serien om Vera Bergström befester Sara Strömberg sin posisjon som en av Nordens fremste krimforfattere.

Sommeren regner bort i Åre, men gravemaskinene fortsetter å grave i fjellet for å bygge nye eksklusive feriehus. Når det går et alvorlig jordskred rives nye sår opp i det lille samfunnet, og mørke hemmeligheter kommer for dagen.

Vera Bergström har fått tilbake jobben som lokalreporter i Jämtlandsposten og forsøker å stille politikerne til ansvar for jordskredet. Samtidig, på en gate i Stockholm, blir et armbånd funnet, som tilhører den savnede sauebonden Jonte Andersson. Hvorfor dukker armbåndet opp i byen nå, når han forsvant på fjellet for nesten to år siden? Vera begynner å grave i saken, og etter hvert som brikkene faller på plass, skrider en skremmende sannhet fra fortiden fram, som snart vil innhente alle involverte.  



I forrige bok ble vi godt kjent med journalisten Vera Bergstrøm. Hun slet med sitt, både jobben som hun hadde mistet på grunn av omorganisering og et samlivsbrudd grunnet utroskap. Hun følte seg dobbelt sviktet. Vera er ikke så god til å ta vare på seg selv verken når det gjelder kosthold eller alkohol. Hun har tonet ned drikkingen i denne boka, men det var mye av sorten i Skygger, noe hun drev på med for å komme seg gjennom krisa. Vi fikk også høre om ungdomskameraten Thomas, som hun har et nært forhold til, og sjefen i lokalavisa, som ga henne noen frilanse-oppdrag i ny og ned. Vera bor i en nedlagt stasjonsbygning  i Ånn, noen mil sørvest for alpindestinasjonen Åre. Ånn er et sted man bare kjører forbi på vei til og fra norskegrensa. 


To timer til Ånn, og en halvtime  lenger til Åre. 



Vera har nå fått tilbake jobben sin, og når det dukker opp en mystisk krimsak, så kjenner hun blodet bruse. Hvorfor dukker armbåndet til Jonte som forsvant i Åre for et år siden opp nå? Hun begynner å grave, får god kontakt gjennom flere besøk hos Jontes søster og mann, samt onkelen Henning som er en del på besøk hos dem. Henning har bodd i Trondheim i mange år, og driver innen oppdrettsnæringen. Litt gøy at vi i løpet av boka også får en liten tur til Trondheim; Brattøra og Bakklandet. 
Det er også andre interessante karakterer som dukker opp, blant annet et par fra Stockholm som ligger i skilsmisse og har feriested i Åre. Claes er programleder i TV og Vicky en litt avdanket sanger. De er i Åre med sine to sønner. Det er også en forbindelse her til en tidligere kjent alpinist som driver business med bygging av hytter, samt noen personer på et utested der Jonte jobbet som DJ. 

I tillegg til det som rulles opp om familien til Jonte, er et sentralt tema i boka naturens vilkår kontra mektige næringsinteresser som utbyggere har, godt støttet av kommunens ordfører. Utbygging på et feriested som Åre er viktig for bygdas inntekter og arbeidsplasser. Men kan det fortsette i alle evighet på bekostning av skadene det medfører i naturen?
Et skred som går tidlig i boka, er et tegn på at noe er galt. 
Tematikken er dessverre sørgelig aktuell. Gjennom NRK-serien Oppsynsmannen blir vi vitne til hvor mye natur som ødelegges hvert år på grunn av forskjellige typer utbyggingsprosjekt. Hyttebygging er en del av dette bildet. Forleden så jeg på nyhetene at ordføreren i Oppdal (en alpin destinasjon som kan sammenlignes med Åre) uttrykte stor fortvilelse over at de som lokale politikere ikke makter å stå imot de mektige kreftene som stadig ønsker mer utbygging, hvor hun ba Staten gripe inn. Konflikten står mellom arbeidsplasser og inntekter og naturen. Hvordan skal lokaldemokratiet greie å stå imot dette? 

Denne problematikken synes jeg Sara Strømberg så godt belyser i sin kriminalroman, uten at den blir påtrengende eller moralistisk. Hun bygger opp krimplottet som seg hør og bør og tematikken veves nennsomt inn. Miljø- og naturskildringene i boka er også en stor styrke, samt karakterbeskrivelsene.  Jeg synes alt dette er så levende gjort og godt gjort. Vera er også litt lysere til sinns i denne boka, men nå opplever hun å slite med at vennen Thomas har fått seg dame på en tur til Buenos Aires . Hennes følelser for ham er nok dypere enn hun har villet innrømme. Det er også litt trist å lese om hennes lengsel og Tinderdating , og hvordan det røsker i de tørre eggstokkene når hun ser visse menn, men det er så sabla troverdig skrevet, at det er bare å gi seg over, selv om jeg absolutt ikke tror eller mener det er slik for alle damer i slutten av femtiårene. Men Vera har det nå sånn.  

Anbefales absolutt.  Jeg gleder meg til neste bok. 
Terningkast 5. 




" Jeg stivnet. Vannet dempet seg, den tette skogen krøp nærmere. Herregud.
" Hva er det du sier? Var det Martin som slo Jonte?"
Stille nikking. Kroppen hennes luktet sterkt av sau, og pusten av noe annet, metallisk." (s. 162) 



Sara Strømberg: Skred, 426 s
Kagge forlag 2024
Leseeksemplar fått av forlaget



11 kommentarer:

  1. Jeg scrollet meg ned til terningkastet, og ser at jeg bare kan fortsette å lese. Begynte så vidt på den i dag, men leser ferdig Hjertegress først, for jeg var plutselig i gang med 3 krimmer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg du gjør, selv om du liker høyere tempo. Skjønt , Lotten mener den har bra tempo, og det synes forsåvidt jeg også, selv om den heldigvis ikke er heseblesende.

      Slett
    2. Ps Tine: Jeg har lest nesten halve av den siste til HjorthRosenfeldt. Jeg synes den er like rolig - slow- så langt som Skred.. Just saying;)

      Slett
    3. Prøver å skrive om denne også nå, litt på etterskudd, trodde jeg hadde gjort det. Nå sitter meg med skribleriene mine, og er helt blank. Måtte inn her og sjekke at det bare er Jonte-saken som er krimsaken, så nå demrer det for meg.
      Tror jeg må lese litt 1001 eller noe nå, men en svenske til først :)
      Artig med Sebastian Bergman da, jeg digget jo den boken

      Slett
  2. Håller med om allt du skriver, bra formulerat! Jag gillar ju verkligen den här serien, och 3:an tyckte jag ännu mer om ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, dette er så bra:)
      Takk. Gleder meg til nummer tre kommer på norsk:)
      Skal lete opp anmeldelsen din og linke den inn her:)

      Slett
    2. Ser vi er veldig enige om boka , Lotten. Og at også du trekker frem det samfunnsaktuelle med hytte/fritidsutbygging som tar helt av noen steder.

      Slett
  3. Lyttet jo til første boken og det ble slett ingen høydare, noe som kanskje ikke er så rart siden dette er såkalt slow crime. Da egner den seg ikke som lydbok for mine ører i hvert fall, jeg må ha litt fart og spenning når jeg først lytter.
    Blir jo nysgjerrig på denne serien og skal se etter den på Bookbites.

    Ser du leser Feberdrøm, den likte jeg godt!

    Ha en fin søndagskveld, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, denne bør nok leses:)

      Halvveis i feberdrøm, liker den godt. Rakk ikke å lese mer i dag, men skal se om jeg får lest resten i morgen. Suggererende roman..

      Har lånt en del bøker fra Latin-Amerika som jeg fikk tips om i et webinar med Signe Prøis på Forfatterskolen. Denne var blant dem. Hun har oversatt boka.

      Takk, du og Beathe:)

      Slett
  4. Har inte läst något av den författaren, men den där boken låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvarSlett