tirsdag 15. mars 2022

Den andre søsteren av Mohlin & Nystrøm JohnAdderley#2

 Jeg likte den første boka i serien, Det siste livet, veldig godt.  Nå har nummer to om den tidligere FBI-agenten John Adderley kommet på norsk. Jeg var veldig spent, men må dessverre si at denne er langt fra like god som den første. 


Men coveret er fint
Forlaget om boka: 
"Tidligere FBI-agent John Adderley får en ny mordsak å løse i den svenske byen Karlstad. Samtidig må han flykte fra gamle fiender.

Alicia Bjelke er en ung kvinne med et ansikt så vansiret at folk rygger tilbake når de ser henne. Hun er hjernen bak en banebrytende dating-tjeneste som hun startet sammen med søsteren Stella, men det er bare vakre Stella som synes i rampelyset. Inntil hun en dag blir funnet død. Alicias liv blir snudd på hodet - og hun forstår at hun er morderens neste offer.
Saken tildeles den forhenværende FBI-agenten John Adderley, som befinner seg i Karlstad under ny identitet. John jages av skygger fra sitt tidligere liv og blir nødt til å forlate Sverige for å overleve. Men igjen snur spillet. Han må ta et oppgjør med fortiden én gang for alle, og da viser mordetterforskningen seg å tilby en uventet mulighet."


Jeg må være litt kort denne gangen. Jeg synes det tok sin tid før denne boka tok seg opp. Det var noen ujevne spenningstopper, men jevnt over så var det ikke så veldig engasjerende.  John sliter med å ha gamle fiender i hælene og hans venn og tidligere kollega Trevor blir også dratt inn mer aktivt i denne boka. John greier derfor ikke å engasjere seg godt nok i etterforskningen av drapet på vakre Stella Bjerke, lederen for RAW datingtjeneste. Alicia, hennes søster, er uunnværlig i firmaet fordi hun er teknisk dyktig. Hun drikker mye på fritiden, er ensom og plages av sitt vansirete ansikt. John gjør  for mye for å redde eget skinn, han har rotet til noe i etterforskningen, og det har også Alicia. Hun kunne ha innrømmet ting for politiet som hun skjuler, ødelegger for seg selv, og andre. Problemet med John i denne boka er at jeg begynner å mislike han. Jeg kan ikke godta det han gjør, det blir for mye av det gode. vonde. Og at Alicia også gjør flere dumme ting, sliter jeg også med å godta. At en mistenkt blir tidlig utpekt og låser et spor, gjør meg mistenkelig fra første stund, jeg tror det er feil spor. Jeg har rett, også om hva som egentlig er grunnen . For opplagt.
Det som gjorde at jeg leste videre, og bevarte en viss interesse er at Mohlin & Nystrøm skriver veldig godt, sidene flyr unna tross alt, og jeg vil jo gjerne se hvordan det går.
Om jeg kommer til å følge John Adderley videre? Si det, det er et åpent spørsmål.
Pluss for at boka ikke er lang. Under 400 sider.

Henning har også blogget om boka

Mohlin & Nystrøm er aktuelle for Krimfestivalen senere i uka.

Mitt innlegg om bok 1; Det siste livet, her


Mohlin & Nysttrøm: Den andre søsteren, 362 s 
Kagge forlag 2022
Leseeksemplar fått av forlaget



6 kommentarer:

  1. Takk for lenke. Limer inn din i min annmeldelse. Likte også bedre nr 1.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv:) Ja, nr 1 var absolutt mye bedre, men ser at du likte denne ganske godt også

      Slett
  2. Jeg kom aldri i gang med den første boken, så tenker jeg velger meg noe annet enn denne her. Uansett kjekt å lese dine (og Hennings)tanker om den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Første boka likte jeg veldig godt, då den kan du gjerne lese.:) Denne kan du la være å lese, og se om bok tre blir bedre

      Slett
    2. Nå har jeg hørt den første boken på Storytel, og likte den veldig godt. Ser at nr. to var litt nedtur, så jeg nøyer meg med omtalen din :)

      Slett
    3. Ok, bra du likte den første:)

      Slett