fredag 11. mars 2022

Crux av Sven G. Simonsen. Ypperlig tempothriller!

 Sven G. Simonsen ga ut sin debutkrim Risiko i 2020. En lovende bok som jeg likte veldig godt. Crux er andre bok i serien med helten Liv Eriksson, en tøff dame som ikke skyr noen midler for å finne sannheten. Jeg var veldig spent på andreboka, og kan kort si at den skuffet absolutt ikke. Her ble det rålesing og åndenød og heldigvis hadde jeg ikke så mye annet fore den dagen jeg begynte på boka.



I Crux befinner vi oss for det meste i Oslo, men også delvis i Karibien. Det skjer en ulykke på Nationalteatret stasjon, eller er det et terrorangrep? En nyutnevnt utviklingsminster blir dyttet og faller ned i sporet like før toget kommer. Han blir alvorlig skadet. Hendelsen blir etterforsket, men politiet står som godt uten spor. En gjeng med unge innvandrere blir sjekket ut av saken , og etterforskningen står i stampe. Noen uker senere blir psykolog Liv Eriksson kalt inn til en samtale på politihuset. Dawit, 18 år, flyktning fra Eritrea, som hun har tatt seg av innimellom, har havnet i en kriminell gjeng, Han var blant dem som var på Nationalteatret der statsråden falt i sporet. Det var også gjengleder Yonas, en kjenning av politiet. Liv prøver å redde Dawit ut av miljøet, men det blir ingen enkel sak. Dawit sier også noe som gjør Liv nysgjerrig. Sitter han og Yonas på informasjon som kan lede til en oppklaring av attentatet mot statsråden? Livs nysgjerrighet fører henne til Haiti. Noe i utviklingsministerens fortid kan gi svar og han var der etter det store jordskjelvet i 2010 for å yte bistand. Det var også en annen person, noe vi etterhvert skal få mer kjennskap til. Liv kontakter noen kjenninger for å få kontakter der nede, etter å ha funnet seg en billig chartertur til nabolandet Den dominikanske republikk. 

Turen til Haiti er spennende å lese om. Haiti er et hardt prøvet land med mye fattigdom og kriminalitet og ble sterkt rammet etter jordskjelvet som hadde 7,3 på Richters skala i 2010. Haiti er stadig rammet av jordskjelv, men dette var særdeles kraftig og ødeleggende. Landet får generelt mye bistand, men hadde behov for særdeles mye etter skjelvet.  Det er ikke så lett for Liv å finne noen som var der den gangen, hun oppsøker et barnehjem, en organisasjon og kommer over noe som setter henne i stor fare. Hun får virkelig brynt seg. Med gangstere etter seg kommer hun seg ut av landet og hjem til slutt. Men det stopper ikke her. Ministeren føler seg også angrepet og mener han vet hvem som utførte drapsforsøket på han. Han føler seg fortsatt truet. Samtidig blir også Yonas truet og det setter Dawit i en enda vanskeligere situasjon. Liv føler presser på flere kanter og det ender i dramatiske forrykende situasjoner med flere parter innblandet. 

Crux er en forrykende thriller, med korte kapitler uten dødpunkter. Utrolig godt snørt sammen. Liv Eriksson er en råtøff dame med uante krefter, så det blir nesten for mye av det gode, men jeg er med hele veien. Jeg stoler på at hun greier det, denne gangen også. Jeg synes det var ekstra morsomt å lese om turen til Haiti, hvordan hun planla turen, bodde på charterhotell i delt rom med Linda og så videre. Det er elleville scener her, underholdende til tusen. Actionfylt, spennende, men også tankevekkende om bistandsarbeid. Sven G. Simonsen har jobbet med bistandsarbeid og jeg kan ikke fri meg fra tanken at noe av dette illegale som bedrives er tilfelle. 

Ut fra spenning og underholdning jeg fikk da jeg leste står Crux til en 6 èr.  Jeg hadde i perioder, særlig på slutten nesten åndenød, og hadde store problemer med å legge den fra meg. Boka er lettlest og fort lest. Språket er effektivt. Men det skal veldig mye til for at jeg gir 6 til bøker, da skal det være noe helt ekstra, noe helt spesielt, mer komplekst med mer dybde. Og innimellom synes jeg Liv er litt på kanten, selv om jeg godtar hennes superkrefter innenfor rammen av akkurat dette universet. Jeg gleder meg til mer:)

Anbefales! 

Terningkast 5.

Jeg er med i bloggturne som forfatter og forlag arrangerer. Dere kan leser omtalene på bloggene (ev. instagram)  som står på plakaten under når de er publisert:


Trykk på bildet for tydeligere skrift.



Sven G. Simonsen: Crux, 323 s
Forlaget Press 2022
Leseeksemplar fått av forlaget

11 kommentarer:

  1. Høres unektelig spennende ut dette så mulig jeg må få lest disse bøkene. Har risiko liggende.
    Enig med deg ang terningkast,"feilfritt og godt" gir 5 og for full pott må det være noe ekstraordinært i tillegg.

    Ha en fin dag 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse kan du nok like:)
      Takk, ja, det skal ikke være så lettvint å få en sekser. Tenker det er viktig å være bevisst på det når man gir terningkast, de brukes jo for det de er verdt i markedsføring av forlag og forfattere. Blir det for mye topp-terningkast utvannes effekten av å skille ut det beste fra det middelmådige . Men man kan jo hatt en god leseopplevelse der og da, og det farger nok terningkastene til en del bloggere. Erfarne lesere og kritikere er nok en del mer kritiske når de leser. Bloggere kan også være erfarne lesere, så det er sagt.;) (vil ikke misforstås her, altså) Bare man er bevisst på hva som gjør at man vurderer som man gjør, hva er det som gjør at en bok fortjener en femmer og en sekser, eller en toer for den sags skyld.

      Både fem og seks er veldig gode terningkast. Fire er heller ikke så værst. Tre er middels, to og en er dårlig. Men sjelden jeg gidder å lese ferdig bøker som jeg raskt ser er i kategori 1-2 og delvis tre. Tenker jeg.

      Vet at du og jeg er ganske enige om tematkken Beathe, men jeg utbroderer det litt likevel, siden du nevner det , fordi jeg vet at også andre leser kommentarene. Kan være kjekt å dra den diskusjonen en gang i blant. Kanskje burde det vært et eget blogginnlegg, men akkurat nå orker jeg ikke det. Har en far på sykehus i byen her nå, mye skjer. Spent på hvordan det går utover dagen.

      Takk, fin dag til deg også Beathe:)

      Slett
    2. Flott annmeldelse. Jeg er selv streng med seksere. De sitter langt inne her. Så enig i det du skriver. Som en kjent forfatter sa til meg at fire er og bra, men kan ikke brukes til noe.

      Slett
    3. Takk for det Henning:)
      Bra du er streng på det.
      Slik det har blitt med få anmeldelser i avisene, hurtig lesing etc, så er terningkast 5 og 6 det som gjelder i markedsføringen, både i annonser og på bokomslag. men jeg ser at også mange forlag kun bruker tekst/blurber og ikke bare gitte terningkast heldigvis. Det er jo teksten som er viktig, ikke terningkastene, i en anmeldelse. Mange store aviser som har dyktige bokanmeldere samt NRK gir heller ikke terningkast.

      Jeg gir heller vanligvis ikke terningkast, de er vel heller for unntak å regne.:) I perioder mer, i perioder mindre. Men på Goodreads gir jeg stjerner, da er det den totale leseopplevelsen som gjelder.

      Slett
  2. Anita:Ja,det er fint med litt fokus på dette sånn innimellom og derfor er det fint at du utdyper litt. Føler selv at jeg har blitt en mer kritisk leser enn det jeg var tidligere, og selv om jeg blir veldig begeistret for en bok så skal det likevel mye til før jeg triller sekseren på terningen. Husker at det har vært slike diskusjoner innimellom her tidligere og etter det har jeg vært mye mer påpasselig når jeg skriver omtaler også,velger å skrive lite "sitatvennlig" og har som mål å ikke fremstå som den rene "reklameplakaten". Samtidig sluttet jeg helt med terningkast i selve innlegget og har kun terningkast inne på bokelskere.no som jeg bruker hele tiden for å føre opp det jeg leser,ja,i tillegg til Mariannes regneark som jeg bruker på tredje året. Unntaket ble jo den omtalen jeg skrev på insta hvor jeg førte på terningkast.
    På denne måten blir det jo litt verre å finne frem til hvilket terningkast en har brukt,men som du skriver til Henning over her, det blir jo teksten man skriver så blir viktig,terningkastet føler jeg er mer til egen bruk for å skille.

    Har jeg blitt "overbegeistret" for en bok venter jeg kanskje en dag eller to før jeg setter på terningkast eller skriver om den,da føler jeg at det blir en mer nøyaktig og ærlig bedømmelse enn om jeg umiddelbart skulle satt et terningkast eller skrevet om boken. Godt å vente til "lykkerusen" legger seg litt...hihi..

    Fra det ene til det hitt.
    Synd å høre med faren din,kjedelig med sykdom og ønsker ham riktig god bedring :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det Beathe:)
      Ja, det er nyttig å ta opp slike tema innimellom. Var en del av det før som du sier. Veldig bevisstgjørende.
      Interessant det du skriver om sitatvennlig. Jeg har også unngått å skrive blurbete setninger med vilje. Tvert om. Men at forlagene finner setninger å bruke likevel, forde jeg skriver noe bar om en bok, det er helt greit. Men jeg har ikke lagt opp til at det skal være sitatvennlig/blurbete, i alle fall. Av samme grunner som deg.
      Lurt å vente med å skrive til man har landet litt. Men jeg kan ikke vente for lenge, da er gnisten borte.

      Takk angående min far. Han ble operert i dag og så håper vi de neste dagene viser at det var vellykket. :)

      Slett
  3. Har ikke gitt seksere på flere år for kjenner at da må det være noe veldig spesielt. =) Jeg ga denne en firer, men mener likevel at det er en god og engasjerende bok. Ser den har fått mye skryt. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er blant de strenge blant bokbloggere, tenker jeg, når det gjelder terningkast og har en morsom måte å vurdere på. Grundig. En firer fra deg er bra, som du sier:)

      Slett
  4. Veldig gøy å lese omtalen din :) Jeg var ikke i tvil om at du skulle like den, etter så mange gode omtaler hadde det vært rart. Blander meg ikke inn i sekserdiskusjonen, jeg er nok en av dem som er "slapp", men når det ikke er noe å trekke så trekker jeg ikke, så enkelt er det.
    Riktig god helg Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det Tine:)
      Ja, dette var en spennende bok å lese, godt og effektivt skrevet.
      Vi har forskjellige måter å vurdere på, greit nok det.
      Takk og god helg til deg også Tine:)

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett