tirsdag 22. mars 2022

Jenta under isen av Max Seeck . Jessica Niemi #2 .Holder koken

 Max Seeck slo gjennom med brask og bram da Heksejakt ble lansert og ble solgt til flere land, også Norge. Jeg slukte Heksejakt i påska i fjor. Utrolig spennende og interessant med et okkult tilsnitt. En heltinne med en traumatisk fortid. Jessica Niemi sliter med mareritt og i perioder ser hun ting og folk som andre ikke ser, hun har også særdeles god teft og intuisjon. Niemi er på hogget i denne boka også. Jeg var spent, har lest noen andrebøker i år som skuffet litt, og noen bloggere var ikke helt fornøyd med denne heller. Hva med meg?


Forlaget om boka:
Seks måneder har gått siden Jessica Niemis møte med den mystiske seriemorderen som drepte hennes mentor. Marerittene om moren har blitt verre, men Jessica gjør det hun kan for å holde fokus. Drapsavdelingen, nå under ny ledelse, har fått en ny sak. Liket av en ung kvinne har skylt opp på en iskald strand. Samtidig har to berømte influensere forsvunnet.
Under etterforskningen finner Jessica et skremmende maleri - av et fyrtårn på en avsidesliggende øy, og under bildet et grusomt dikt som beskriver et drap. Og mens Jessica jobber febrilsk med å løse saken, og forhindre flere drap, innhenter den forferdelige fortida henne, og truer med å ødelegge henne.

Mer her

Jeg leste ferdig boka da jeg kom frem til Oslo under Krimfestivalen forrige uke. Max Seeck var også en av forfatterne som gjestet festivalen. Jeg fikk ikke med meg det fysisk, men så boksamtalen streamet direkte fra hotellrommet. Skulle gjerne møtt han og fått signert boka, men jeg måtte slå meg til ro med at jeg ikke fikk med meg alt fysisk. 

Når det gjelder andreboka, Jenta under isen , så likte jeg den godt, veldig godt. Den var litt roligere enn den første, men det tok seg absolutt opp utover boka. Jessica får slite med den nye sjefen sin; Helena Lappi, som har bestemt seg for å stikke kjepper i jula for henne, og helst fjerne henne helt. Få henne til å gjøre en tabbe, eller noe annet. Jessica har et par lojale kolleger heldigvis, som makkeren Jusuf og datakisen Rasmus. I Jenta under isen er internett sentralt. To influensere; Lisa Yamamoto og Jason Nervander, er savnet og søket setter i gang en kjede av nye hendelser som setter hjernene til etterforskerne  kok. Rasmus er god å ha når det gjelder søk på det mørke nettet og avkoding av slettete bilder på insta blant annet. Vi introduseres for sære elementer som fetisjer for unge jenter kledd i japanske skoleunformer og manga, med mer Jessica og Jusuf får nok å gjøre. Et lik av en ung jente i mangakostyme blir funnet på en strand. En mystisk mann kjøpte kunst av Lisa. Et utested er sentralt. 

Som sagt likte jeg boka godt. Jeg har stor sans for Jessica Niemi. Hun er råtøff, sårbar og sterk. Jusuf er den mer jordnære solide makkern. Rasmus er også en herlig type jeg håper å møte igjen, 
Maz Seeck skriver lekent og sabla godt. Jeg koser meg med detaljer i språket, som feks beskrivelsen av Rasmus sin svettelukt, istedet for å skrive svettelukt, bruker Seeck ord som at deodoranten ikke virket. (husker ikke eksakt, og glemt å merke siden, men dere skjønner tegningen, håper jeg). Forfatteren fletter slike språklige fine ting inn på en elegant og naturlig måte uten at det virker konstruert eller påfallende. 


Du kan se Krimfestivalen i opptak på Youtube. her fra Dag 2, 18.mars. Max Seeck og Elina Backman på morgenen/formiddagen kl. 11.15. Programmet finner du her

Jeg gleder meg allerede til neste bok i serien. Det skal i alle fall komme fire, sa Seeck på Krimfestivalen. Kanskje fem, han ønsker ikke å binde seg til et eksakt antall.

Anbefales! Terningkast 5.

Tine og Henning har blogget om boka




Max Seeck. Screenshot av Anita Ness. Krimfestivalen 2022.


Max Seeck: Jenta under isen, 479 s
Aschehoug 2022
Leseeksemplar fått av forlaget

6 kommentarer:

  1. Flott omtale Anita, tror du likte boken et hakk bedre enn meg :) Er helt enig med deg ang. billedbruk, det sier mye mer enn å skrive budskapet i klartekst. Takk for lenke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine. Ja, det virker som jeg liket den bedre enn deg, og Henning og Ina. Men jeg er sikker på at flere vil like denne godt også:)
      Bare hyggelig:)

      Slett
  2. Flott omtale. Jeg likte første boka bedre. Takk for lenke. Limer inn din jeg 😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Henning:) Ja, skjønte det.. Takk selv:)

      Slett
  3. Ja,denne skal jeg også få med meg om ikke så lenge. Må bare bli ferdig med lydboken jeg holder på med som er på 37 timer.
    Mener å huske at jeg lyttet til Heksejakt i fjor og at jeg likte den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Beathe:) Spent på hva du synes:)

      Slett