torsdag 17. mars 2022

Rivertonprisen- hvem blir de nominerte i år? (Krimfestivalen 17.mars 2022) Oppdatert med de nominerte!

 Krimfestivalen i Oslo starter torsdag 17.mars og da blir også de fem nominerte til Rivertonprisen avslørt. Det er alltid spennende. Og like vanskelig å spå hver gang. Et par krimbøker har utmerket seg ved mye oppmerksomhet, synes jeg, og det er Anne Holts Det ellevte manus og Grethe Bøes Mayday. Bøe er debutant, Holt en av våre meste drevne krimforfattere. Anne Holt er også årets festivalforfatter. Under her er mine tips ut fra det jeg har lest (22/24 krim/psykologisk thrillere/thrillere/spenning), og hvilke jeg synes var best. Kanskje får vi en kvinnelig Rivertonvinner i år?  I alle fall kan det ligge an til flere nominerte kvinner.  Oppdatert, se nederst i innlegget under.




 Rødt - sterk kandidat 
Svart- de jeg likte best og ønsker å se nominert
Grønt- gode bøker, mulige kandidater


Krim fra 2021, som jeg har lest: 
 Rasende binne av Ingebjørg Berg Holm (norsk2021/psyk-thriller)

 Mayday av Grethe Bøe (norsk2021/thriller) STERK KANDIDAT!

Fem dager i mai av Ole Asbjørn Ness (krim/thriller/norsk2021) LIKT GODT!

Poppy av Kristine Getz (Krim /norsk2021)

Det du ikke vet av Hanne Kristin Roede (krim/norsk2021) GOD KRIM.

 Vargtimen av Geir Tangen( krim/ norsk2021) EN AV De BESTE JEG LESTE I FJOR!

 Sjalusimannen og andre fortellinger av Jo Nesbø (Krim/spenning(norsk2021) HELT OK

Uvigslet jord av Agnes Lovise Matre (krim/norsk2021)- EN AV DE BESTE I FJOR

 Av mitt blod av Ruth Lillegraven (psykologisk thriller/norsk2021) LIKT GODT. NOE INNVENDINGER; MEN DEN SITTER ENDA GODT I HUSKEN

Elskeren av Helene Flood (Psykologisk thriller/ norsk2021) LIKTE GODT DA JEG LESTE, GLEMT NÅ. FIKK EN 5`ER AV MEG.

 Slagmark av Roar Ræstad (Krim/norsk2021) GOD SERIE FRA 2.VERDENSKRIG. ER DET RÆSTAD SIN TUR NÅ?

 Rød stjerne av Ørjan N. Karlsson (trhiller/norsk2021) GOD ACTIONTHRILLER FRA NORD, LITT MYE SKYTING ETC, MEN VELSKREVET TIL TUSEN

 Engelens fall av Myriam H. Bjerkli (Krim/norsk2021) GOD SLUKEKRIM

 Til døden av Agnes Lovise Matre (norsk2021/psyk.thriller) ARTIG, GOD LITEN SAK

Rotteøya og andre fortellinger av Jo Nesbø (norsk21/krim/thriller) HELT OK

St. Avenger av Heine Bakkeid ( krim/ norsk2021) SVAKERE ENN FORGJENGERNE

 Ringmannen av Jan-Erik Fjell (Krim/ norsk2021) GODT SOM VANLIG FRA FJELL, LITT ROLIGERE REMPO

Svanesang av Nikolaj Frobenius (Psykologisk thriller/norsk21) NYDELIG PSYKOLOGISK THRILLER, NIFS

Drepende drage angrende hund av Karin Fossum (krim/norsk21) SÅNN PASSE, OPPSKRYTT
 Matadorens siste dans av Øistein Borge (Krim/2021) LIKTE GODT, SPENNENDE MILJØ FRA SPANIA

Blod er tykkere enn vann av Espen Skjerven (krim/norsk21) MEGET GRUNDIG, AKTUELL OG KUNNSKAPSBASEERT KRIM FRA BARNEVERNFELTET. VELSKREVET, FORHOLDSVIS SAKTEGÅENDE KRIM

 Skorpionbrosjen av H.S. Fauskanger (Krim/norsk21) NYDELIG HISTORISK KRIM, godt plott, MEN NOE LANGDRYG TIL TIDER. VELSKREVET SÅ DET HOLDER.

SUM: 22 

DARK HORSES:

Kan disse muligens bli nominert, selv om de ikke kategoriseres som krim? Litt utafor sjangeren, men som inneholder mye av kriminelle elementer og spenning. 

 **Mine menn av Victoria Kielland (Norsk21)  _ om massemordersken Belle Gunnes

***Lucias siste reise av Vetle Lid Larssen (norsk21/murstein)  - røverroman, historisk roman, hvor ble det av liket av hellige Lucia fra Siracusa? Jakten på liket over mange hundre år i Europa.

Hvem har du trua på?


Vi har lest litt forskjellige bøker, men også noen av de samme. Enig med han om at Elskeren (Flood) kan være en god kandidat, samt Anne Holt. Rasende binne har jeg ikke noe tro på, den likte jeg ikke spesielt godt, men den kan jo bli nominert for det.
De to andre har jeg ikke lest, men jeg har fått med at Havets kirkegård  av Aslak Nore fikk mye god kritikk. Men er det en krim? 
Vi er enige om at Borge, Karlsson, Matre og Fjell har gode bøker og fortjener plass på lista.
Jeg tror imidlertid det blir enten Bøe eller Karlsson, siden deres bøker har såpass mye til felles. Litt like, men likevel litt forskjellige. 

Så spørs det; blir det en blanding av psykologiske thrillere og mer tradisjonell etterforskningskrim? Blir det historisk krim eller krim med samfunnsaktuelle tema?  Hvordan blir fordelingen mellom kjønn i år? Nå har det kommet til flere dyktige kvinnelige krimforfattere de siste årene, spesielt innen undersjangeren psykologisk thriller.

Og så kommer det helt sikkert noen overraskelser og bøker jeg ikke har lest. Jeg har vel lest bare ca halvparten av det som ble gitt ut av krim/thrillere i fjor.

Tvi tvi!


OPPDATERT 17.MARS:
DE FEM NOMINERTE ER: 
Heine Bakkeid: «St Avenger (Aschehoug)
Terje Bjøranger: «Kalifatet» (Cappelen Damm)
Samuel Bjørk: «Ulven» (Cappelen Damm)
Jan-Erik Fjell: «Ringmannen» (Strawberry)
Anne Holt: «Det ellevte manus» (Gyldendal)

Jeg stusser over at at kun en kvinne er nominert, selv om hun antagelig tar nuven av hele gjengen.



17 kommentarer:

  1. Interessant. Du les meir norsk krim enn meg! Talde raskt over mine leste og kom til 16. Då rekna eg med Sjalusimannen (noveller) og 2020 Post festum (mest roman).
    Det ellevte manus og Havets kirkegård er nok dei eg likte best av fjorårets norske. Men det er altså veldig mange eg ikkje har lest enno. Mellom dei Mayday.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du leser mye svensk og britisk også.
      Artig å oppsummere slik en gang i blant.
      Tenker du også at Havets kirkegård er en krim? Som kan bli nominert til Riverton?
      Har ikke leste Holts bok enda, men det skal jeg..

      Slett
    2. Sjekket noen anmeldelser nå. Selv om forlaget har merket den som Roman, bruker VG betegnelsen Krim, NRK Spenningsbok, Dagbladet thriller.
      Interessant..

      Slett
    3. Havets kirkegård har vel keim elementer i seg. Men blir vel litt å strekke striken med den boka der.

      Slett
    4. Det kan den godt ha, mange bøker har det eller spenning. Men jeg tenker også at man skal vel ikke tøye strikken av sjangerdefinering, utvanne krimbegrepet for mye? Eller?
      Men jeg har ikke lest boka, så ikke vet jeg.
      Å ikke merke den som krim (fra forlaget) gjør den mer spiselig for andre lesere og anmeldere, kanskje..

      Slett
    5. Tror vi er enige her. Så synes ikke boka har noe å gjøre i En Riverton nominering. Jeg ble heller ikke imponert over Rasende binne. Kjedelige greier. Hun skrivet jo bra, men blir for kjedelig.

      Slett
    6. Ok, du har lest boka, skjønner jeg.
      Ja, vi er enig angående Rasende binne. De historiske krimbøkene hennes derimot, er bra.

      Slett
    7. Det har. Du som liker historisk krim vil nok like denne boka. Jeg gav den 6.jeg ble ikke så begeistra for de heller jeg. Så konkluderermed meg å hu ikke er noe match. Samme med en novelle av hu.

      Slett
    8. Skjønner, Hun har en langsom skrivestil, som sikkert ikke passer alle.
      Har Havets kirkegård på leselista mi, men ingen hast. Har mye jeg vil lese før den.

      Slett
    9. Kan ikke klikke med alle. Akkurat lest siste boka til Kjell Ola Dahl. Bra historisk krim.

      Slett
    10. Umulig det.
      KO Dahl har jeg ikke lest noe av enda. Har mange tilgode.. men rekker jo ikke alle.

      Slett
    11. Eg ser på Havets kirkegård som krim. At handlinga i boka bygger på historiske hendingar gjer ho ekstra interessant, etter mi meining. Eg likar dessutan at Nore i denne boka utfordrar sjangeren - og meiner absolutt at han fortener ein Riverton-nominasjon.

      Slett
    12. Ok. Interessant. Jeg har jo ikke lest boka, så jeg hører på hva du sier:) Men merker meg at det er litt forskjellige meninger.

      Slett
  2. Har ikke lest noen av de fem nominerte, men leste tre og en halv av de langliste nominerte. Er du fornøyd med utvalget?
    Koser du deg på Krimfestival?
    Jeg har sett noe på nett.
    Oslo er fint i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Langlistenominerte til Riverton? Hvor fant du den lista?
      Jeg synes det var skammelig liten kvinneandel på bakgrunn av at det var veldig mange dyktige kvinner som ga ut bøker i fjor.
      Jeg var også overrasket over Bakkeid sin, fordi den er den svakeste etter mitt skjønn i serien hans, som jeg ellers liker veldig god. Men det er forskjellige meninger om det..
      Fjell er en gammel ringrev, skriver alltid bra, men utpekte seg ikke så mye i fjor, men det var det kanskje ikke så mange som gjorde. Det var mye bra, så det kunne blitt hvem som helst egentlig. Kalifatet og Ulven har jeg ikke lest. Husker Kalifatet fikk mye bra kritikk.
      Anne Holt regnet jeg med, det var den enste jeg var ganske sikker på at ble nominert, det var det også veldig mange andre som spådde.
      Koselig på Krimfestival. Så en del streamet i dag og en del fysisk. Nå er jeg i Sandefjord hos min søster. Blir fint vær i helga:)
      God helg Augusta:)

      Slett
  3. Har faktisk lest flere av de på din liste, men ingen av de nominerte. Ikke rart i det hele tatt med tanke på hvor lite krim som fortæres her i huset. MEN jeg står som nr 1 i køen på Ringmannen og når den er lyttet til blir det første krimserie hvor jeg har lest hele og det er da noe.

    Ha en god helg, Anita 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Ringmannen er bra:)
      Takk og god helg til deg Beathe:)

      Slett