søndag 9. mai 2021

Av mitt blod av Ruth Lillegraven. Velskrevet creepy psykologisk thriller.

 Av mitt blod er nummer to i Ruth Lillegravens trilogi om Clara Lofthus. I den forrige boka; Alt er mitt, jobbet hun som departementsråd, med særlig hjerte for å få gjort noe med barnemishandling. Hennes mann Haavard som jobbet som lege var også sterkt engasjert i dette. I den forrige boka døde Haavard i en drukning der Clara og Haavard svømte sammen.

Jeg var veldig spent på denne boka. Andre bøker som ligger her på vent ble glatt feid til side da Lillegravens nye psykologiske thriller kom i hus før helga. Oppfølgeren skuffet ikke, selv om jeg også tenker at Lillegravens har noe å gå på i sine fremtidige thrillere. Potensialet er fortsatt veldig lovende, det er det liten tvil om.


I Av mitt blod  har Clara Lofthus blitt utnevnt til justisminister. Hun har blitt alenemor med sønnene Andreas og Nikolai, som er tvillinger. Noen synes det er en dristig kombinasjon, det å være forholdsvis ny enke og alenemor og samtidig ha den meget krevende jobben som justisminister. Clara blir rådet til å ha livvakter og forberedes på at hun vil få mange fiender og trusler. Hun er imidlertid en meget selvgående dame som vil klare seg selv og ønsker heller ikke mer innskrenkinger på friheten enn strengt tatt nødvendig. En ting kan hun ikke si nei til, og det er å ha privatsjåfør som henter og bringer henne til og fra jobb. Han heter Stian og blir ganske raskt en hun får tillit til. Han er stødig og trygg.
Etter kort tid skjer det mystiske ting i hjemmet hennes, papirer flyttes på, en journalist fra hjemstedet på Vestlandet prøver å få tak i henne, og så forsvinner ungene hennes. Er det noe som får Clara ute av likevekt så er det det at barna ikke har det bra, og nå blir borte. En heseblesende jakt etter å finne barna og kidnapperen er i gang, og Clara må igjen tilbake til Vestlands-bygda, der hun også får møte sin kjære far Leif igjen. 
I Oslo har hun knapt noe nettverk, bortsett fra eks-svigerforeldrene og Haavards venn Axel som stiller som barnevakt når det trengs,

Historien blir skrevet i jeg-form, men med forskjellige synsvinkler. Clara er hovedperson, men sønnen Andreas kommer også ofte til orde. Han representerer sønnene i nåtid samt tilbakeblikk til da faren levde. De savner faren sin veldig og det er sårt skildret. Andre som kommer til orde er Leif, Axel, og noen få andre i mindre grad (Sabiya; Haavards elskerinne fra forrige bok, Halvor; journalisten fra hjembygda, samt Stian i epilogen). 
Det veksles mellom nynorsk og bokmål som sist, men jeg merket det ikke mens jeg leste og måtte sjekke det opp etterpå, siden jeg gjenleste omtalen om forrige bok og det sto der.
Karakterskildringene er gode, de blir levende for meg, selv om de er spesielle. Clara må være en av de mest spesielle justisministrene som finnes, marihuana-røykende alenemor med et morderisk sinn. Det vil si at hun går ikke av veien for å nå sine mål, eller skjule sine svin på skogen. Men hvem vet hva som bor i folk.

Av mitt blod er, foruten å være en psykologisk thriller også et familiedrama, som vi ofte ser at psykologiske thrillere er.  Ruth Lillegraven, som er mest kjent for sin poesi, viser også her lyriske toner, men de er ikke i noen grad til hinder for fremdriften. Det er noen fine metaforer her som jeg har strøket under, som den med den morkne bestemoren (... var som en morken hengebro....s.304).
Boka er velskrevet og smart sammenskrudd og det lover godt for neste episode i Clara-trilogien. Noen ting skurrer litt, men alt i alt så er dette en mer enn godkjent psykologisk thriller. Tommel opp!

Beathe har også skrevet om boka. 

Andre bøker jeg har blogget om av Ruth Lillegraven:
Alt er mitt (psykologisk thriller)
URD (dikt)
Manilahallen (dikt) 
Sigd  (dikt) 

Forfatteren skal også til Litteraturfestivalen på Lillehammer i mai. Sammen med Helene Flood og Grethe Bø skal hun ha en samtale som jeg har sikret meg billett til. Gjett om jeg gleder meg. Jeg skal lese Helene Floods nye Elskeren før den tid. Jeg har fått et forhåndseksemplar, men boka kommer ikke handel for 4.juni.
Ruth Lillegravens Av mitt blod kommer i bokhandelen i morgen 10.mai. Som e-bok er den tilgjengelig nå.


Ruth Lillegraven: Av mitt blod, 343 sider
Kagge forlag 2021
Forhåndseksemplar fått av forlaget

12 kommentarer:

  1. Når jeg leser omtalen din ser jeg at jeg kunne gjort meg mer flid med min. Jeg har jo ikke nevnt personene som var med en gang. At noen kapitler var skrevet på bokmål og noen nynorsk la jeg godt merke til men gikk ikke til det under lesingen.
    Ser ut til at vi har samme opplevelse av boken også. Veldig bra men litt som skurrer.
    Veldig fin omtale, Anita.
    Som deg ser jeg frem til å lese neste bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe:)
      Din omtale er mer enn bra nok.:)
      Navnene tok jeg med like så mye for min egen del, slik at jeg husker det til neste bok.
      Kunne sagt mer om det som skurrer her, men usikker på hvor mye jeg vil spoile i kommentarfeltet, siden boka er splitter ny.. Kanskje vi kan komme tilbake til det senere. Bl.a. så blir noe litt too much , for å si det litt kryptisk. Jeg blir ikke så overrasket om noen av avis-anmelderne kommer inn på noe av det. Noen av dem røper jo ganske mye..

      Slett
    2. Vi kan sikkert komme litt tilbake til det. Er jo spent på om vi har reagert på noe av det samme. Blir spennende å se hva avisene skriver og andre som leser.
      Enig ang avisene, noen ganger røper de for mye.

      Slett
    3. Ja, det er jeg også spent på.:)

      Slett
  2. Flott omtale Anita! Gøy å lese den rett etter jeg har lest ferdig, og skrevet ferdig om boken. Det ser ut som jeg har gitt Lillegraven litt mer "slack" enn du og Beathe, jeg heiv meg på spenningsbølgen og stoppet ikke opp ved skurr. Vi får følge med og se hva forståsegpåerne sier i tiden som kommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine:) Godt du likte den:) Spent på å lese omtalen din.
      Jeg likte boka altså, selv med noen små innvendinger. Så det ikke er noen tvil om det:)

      Slett
  3. Den här blev jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvarSlett
  4. Tror jeg har ramlet helt av det "alle andre Liker". Forsøkte meg på Alt er mitt for å kunne lese denne etterpå. Men mistet interessen fort og la boken bort.
    Men jeg skal fortsatt utforske Lillegravens andre bøker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle kan ikke like alt, som du selv har sagt før;) Håper du i alle fall liker diktene hennes.:)

      Slett
    2. Du har rett. Alle kan ikke like alt :)
      Jeg skal lese diktene hennes. Hørt så mye bra om blant annet Urd.

      Slett
    3. Ja, de er bra:) Sigd og Manilahallen også.

      Slett