lørdag 29. mai 2021

Litteraturfestival på Lillehammer. Rapport dag 2. Fredag 28.mai 2021. Sol , klassikere , dikt og travelt.

 Fredag var det masse som sto på programmet og valgets kval kommer da lett snikende. Jeg hadde bestilt fem billetter på forhånd og det gjorde det enklere. (selv om knapp tid mellom noe gjorde at jeg kuttet ut et). Dagens høydepunkt var absolutt Janne S Drangsholts fyrverkeri av et foredrag om 66 klassikere pluss nordisk, samt Theres G Eides tegning på direkten. Vigdis Hjorths samtale med Bernard Ellefsen om nordiske mestere var også et flott arrangement. Hun er også et fyrverkeri. To fyrverkeri på en dag er kanskje nok, og sammen med dem ga godværet en fantastisk ramme på dagen. Her er noen snapshots:


Vigdis Hjorth og Bernard Ellefsen i samtale om nordiske mestere.


Kirsten Thorup som skulle være en del av mestermøte sammen med Vigdis Hjorth, var syk og meldte forfall. Vigdis tok det på strak arm, og snakket om nordiske mestere i en time nesten uten stopp. Først om Kirsten Thorup, naturlig nok, og om Tove Ditlevsen, Søren Kierkegaard, Transtrømer , Arne Garborg, (ja, det er de jeg husker nå). Interessant om Tove Ditlefsen, hennes iscenesettelse av seg selv, hennes fandenivoldskhet, lek med journalister, hennes elskere og alkoholavhengighet, hennes skjørhet, hennes selvmord. Vigdis har så mye kunnskap og siterte dikt utenatt med sterk innlevelse. Ellefsen prøvde å vri seg inn mot hennes egne bøker, selv om dette ikke skulle være hovedfokus. Det var så vidt han kom til orde. Men det er helt ok, han er jo også god til å holde seg selv unna intervjuobjektet, og så er jo også Vigdis mye morsommere.



Dette var også dagen for klassikere. Siden jeg selv leser mye klassikere for tiden, følte jeg at dette var noe jeg ville prioritere. Dag Solstad snakket om Selma Lagerløf. Han kunne ikke komme å delta fysisk, men deltok med et ferdiginnspilt (tror jeg) foredrag på skjerm. Det var så morsomt å høre på at etterhvert glemte jeg at han var på skjerm. Lyden var veldig bra og teknikken her fungerte utmerket. Han snakket mye om Knut Hamsun som var hans helt da han var ung . Han hadde en Hamsunraptus, sa han og boka Sult som han leste da han var 16 år var grunnen til at han selv ble forfatter. Hadde han startet med Markens grøde hadde det nok ikke blitt forfatter av ham eller mer Hamsun på ham, sa han. Hamsun og Lagerløf var samtidige og fikk Nobelprisen da de var 60 og 61 år. (husker jeg rett). De var veldig forskjellige. Solstad reflekterte over hvorfor han ikke leste Lagerløf før. Han snakket om det mannlige og det kvinnelige blikket. Som ung handlet det å lese om identifikasjon, i dag leser han på en annen måte. Han snakket en del om  dame-litteratur og manne-littereratur, om kvalitet.  Lagerløf er så god at romanen Gøsta Berlings saga, hever den over merkelapp som dame-litteratur. Men som ung leser hadde ikke den boka funket for ham.






Etter lunsj og litt shopping i Storgata, var det tid for nok et klassiker-innlegg, denne gang med Janne S Drangsholt som snakket om sin bok Fra Shakespeare til Knausgård, som jeg har lest og blitt inspirert av. Therese G Eide satt på sidelinja og tegnet på direkten, som vi så på skjerm. Det var utrolig gøy å følge med på.


Tar med noen bilder av Janne, for å vise hvilket fyrverkeri hun er. Snakker som en foss, ikke mange minuttene per forfatter og bok. Hun e svært levende og morsom, kvikk og kunnskapsrik.


I tillegg til de 66 som står i boka har hun lagt til en del nordiske fordi festivalen har det som tema. Nordiske klassikere; Hamsun , ..og så husker jeg ikke flere i farta.




Hun farer over litteraturhistorien fra år 0 fram til i dag. Her er Dante, og temaet er Den guddommelige komedie. (leser den forøvrig nå) 



Romantikken. Mary Shelley sitter og skriver Frankenstein. Hun  er 18 år. Hun er med mannen sin Shelley, Byron og noen andre venner på en hytte i Sveits. Det er dårlig vær og de går hverandre på nervene. Hun skriver frem Frankenstein. Det er en lege der. En annen skriver frem en vampyr. Du kan tenke deg stemningen...



Viktorianske perioden på 1800-tallet. Jannes sterke oppfordring her er at vi ikke må tro at Jane Eyre og Stormfulle høyder  er kjærlighetsromaner. Jane Eyre handler om en ung foreldreløs kvinnes oppvekst og liv. Klasseskiller. Dette er jenter, kvinner som vil leve sitt eget liv. sprenge seg ut av de trange normene, rammene de lever under, det er feminisme, men som det var på den tiden kunne ikke Bronte ende en roman på annet vis enn at hovedpersonen døde eller giftet seg, så da ble Jane Eyre gift. (men mannen ble blind og vansiret, skjebnes ironi?)  Ok, så kanskje jeg skal gi Jane Eyre en sjanse lell da?




Smittevern tas på høyeste alvor.  Her sprites du ved inngang enten du vil eller ei. (Kulturhuset Banken) 





Eter en deilig middag på Nikkers der jeg også fikk selskap av Margaret S og to venner av henne (veldig hyggelig) dro jeg tilbake til Banken for å få med meg et arrangement om korona-litteratur.  Therese Eide var også med der og delte noen striper fra pandemien, fra forskjellige stadier. De taler for seg selv. Her er noen eksempler:










Nils Øyvind Haagensen leser.


Ruth Lillegraven leser fra sin diktsamling; Dette er andre dagar.



Aasne Linnestå, Marit Eikemo, Kristina Leganger Iversen,  Nils Øyvind  Haagensen, Ruth Lillegraven og Therese G Eide ( ble ikke med på bildet) Link til arrangementet her






Maten. Lunsj på kafeen ved Kunstmuseet. Laks og eggerøre uten melk med glutenfritt brød. Middag (rekesalat med aioli på Nikkers). Tørr hvitvin. Nam. Har spist en del glutenfritt brød her. Ikke så lett å  finne helt lavkarbo mat på menyene. Sikkert en del karbohydrater i disse brødene, men jeg spiser ikke alt, så da blir det mindre karbs. Prøver å tenke på helheten.  Må bli litt kompromisser. Magen er fin, men mulig den har est litt ut disse dagene;)



Bilde i kvelden. Birkebeineren.


Innlegg fra dag 1, torsdag her

Om Litteraturfestivalen og hele programmet her.


19 kommentarer:

  1. Du har nå fått jobben som fast utegående blogger fra Lillehammer litteraturfestival. Med digitalt abonnement og dine "reisebrev" får jeg dekket mitt behov. Takk :) Kos deg videre inn i lørdagsnatten

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha:) Det er en jobb jeg tar med glede, så da håper jeg at jeg ikke blir utskjemt, bare litt utskremt;)

      Har nå sett fra Litteraturfestivalen på NRK, etter å ha vært på krimkveld på Maihaugen.

      God natt til deg:)

      Slett
  2. Selv om det blir travelt så må det være utrolig kjekt å vie en langhelg til å løpe fra det ene arrangementet til det andre. Synd med Thorup men fint at Hjorth var i full vigør,det føler jeg at hun alltid er.
    Har nettopp sett en program på nrk fra litteraturfestivalen, det var kjekt så litt blir det på meg også selv om det selvfølgelig blir noe helt annet å være der "live".
    Drangsholt kunne jeg tenke meg og sett i tillegg til Ruth Lillegravens opplesing.

    Ha en fin kveld eller det er vel snart natt. Kos deg videre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig.:) Jeg prøver å ikke gape over for mye. I dag ble det ganske rolig, da noe jeg tenkte jeg skulle få med meg var utsolgt (fullt) og det ble litt mer tid til bare å rusle rundt, sitter på kafe etc. Men tiden gikk fort likevel. Traff Margaret S og spiste middag med henne før jeg dro på Maihaugen.

      Så det på Nrk i kveld da jeg kom til hotellet.Koselig.
      Ja, Vigdis Hjorth er alltid i full vigør. Hun deltok i mange poster denne festivalen, men det har hun gjort før også.
      Du kan jo kjøpe deg digitalt pass, da kan du se de strømmede arrangementene i 30 dager. Vurderer å skaffe det selv, selv om jeg har sett en del av de som er strømmet.

      Lillegraven deltok på Krimkveld i kveld med Helene Flood bl.a. Interessant. Helene Flood som er psykolog fikk prøve seg på en analyse av Clara Lofthus, hehe.

      Takk takk Beathe. Natta her no, og god natt til deg:) I morgen blir det tre timer i Sigrid Unsets hage på Bjærkebæk før jeg drar hjem, Det ser jeg fram til:)

      Slett
    2. Sikkert godt med pauser innimellom for det blir jo mange inntrykk i løpet av en slik helg.
      Hehe..ja,det var sikkert litt av en analyse av Clara tenker jeg.

      Høres fint ut med tre timer i Undsets hage, god fornøyelse!

      Ja,må få meg slik tilgang og kose meg med del 2 i morgen på NRK.

      God natt og sov godt 🙂

      Slett
    3. Ja, viktig det, så man ikke blir helt utmattet.
      Hehe, ja, du kan tro.. men det ble ikke tid til en dybdenanalyse da, men gøy lell med forsøket.

      Natta du og:)

      Slett
  3. Flott reportasje Anita - du får med deg mye, og fokuserer på det vesentligste.

    SvarSlett
  4. Ååhhh.. Sa hun, som ennå ikke har kommet seg til Lillehammer, selv om det var nære på i fjor da vi jo hadde booket hus via AirBnB.. Det høres bare så deilig ut å la seg bli underholdt litterært LIVE igjen 🤩 Jeg leser, jeg er, jeg følger med, men blogging er det magert med..

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare det å bli underholdt LIVE er et stort savn, nesten uansett hva det gjelder. :-) (Håper du nyter ferien, Marianne)

      Slett
    2. Ja, dette var en vitaman-innssprøyting, med det gode været attåt, rene Syden.:) God start på sommeren denne festivalen. Neste år, vettu Marianne:)

      Slett
  5. Jeg er litt misunnelig på deg som er på litteraturfestival! Men jeg setter pris på å lese dette fine innlegget om hva du opplever!! Jeg hadde tenkt å følge festivalen digitalt, men så kom det noe i veien. Jeg får gå inn og se om ikke man kan se innleggene selv om festivalen er over.
    Ha en riktig fin søndag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du gjør det i det minste. Blir et innlegg til i alle fall, må skrive fra lørdag og søndag også. Takk skal du ha:)
      Digitalt pass varer i 30 dager, men om man kan kjøpe dem nå når festivalen er over, aner jeg ikke.
      Fin søndag til deg også Astrid Terese.:)

      Slett
  6. Takk for superflotte innlegg, neste år skal jeg dit. Kanskje jeg hiver meg med på Bastard (i oppland kunstsenters regi).
    Jeg har hatt en travel helg med utrolig stort besøk på min utstilling, der jeg har pratet om mine kvinner. Så jeg er helt matt, men på en god og fornøyd måte. God tur hjem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, så gøy at du synes det:)
      Virkelig artig å høre at du har hatt godt besøk på utstillingen din. Tenker det er er godt ja, etter så mye arbeid.
      Takk takk, vel hjemme nå.

      Slett
  7. Igjen, flott referat og masse gøye bilder. Artig å se hva Therese tegnet denne gangen, siden jeg så dem i aksjon på torsdag her i Bergen :) Jeg så faktisk litt fra festivalen på NRK på lørdagskvelden, artig type han Brenner, og ikke minst Vigdis Hjorth, som er, som du sier et fyrverkeri.
    Godt å høre at du er trygt hjemme håper du får mulighet til å puste før du skal på jobb :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusse takk Tine:)
      Var de ikke artige. Janne sa at hun hadde "nesten" jetlag etter å ha besøkt to byer på to dager (Bergen før Lillehammer), uvant for tiden det der.
      Det er på festivalen op NRK2 nå. Del 2, hun fra Grønland på nå.
      Ska ikke på jobb i morra, så litt puste- og hviletid blir det heldigvis.:) Kom hjem for en times tid siden.

      Slett
    2. Lurer på hvor sendingene går fra. Fra Aulestad kanskje.. (har ikke vært der)

      Slett
    3. Fra storsalen på Kulturhuset Banken er det visst. Var ikke noe arrangement der nå, men det var i Festsalen og nede. Har vært på stunpoesi-kvelder der før, men kjente ikke igjen lokalet. De har nok pynta det for anledningen:)

      Slett