lørdag 12. juni 2021

Slagmark av Roar Ræstad. Verdig sluttpunkt for kvartetten (krim fra 2.verdenskrig)

 Roar Ræstad, bosatt i Trondheim, er ute med sin fjerde bok om etterforsker Gabriel Navarseth, som jobber i Trondheim under 2. verdenskrig.  Historisk krim som viser gråsoner og de vilkår man jobbet under i et okkupert land. Navarseth er egentlig motstandsmann og sjonglerte jobben med to agendaer. For det tyske Statspoliti, lokalt politikammer og for et fritt Norge. I denne boka viser kalenderen vår 1945, og krigen nærmer seg en ende. 


I Slagmark følger vi to tidsperspektiv; dagene før tyskerne blir slått og Norge blir fritt, samt Gabriel og Annas flukt til Tyskland og tiden etter. Ganske nære handlingsforløp i tid, men de skaper spenning i boka.

Gabriel etterforsker et drap på en barndomsvenn av ham.  Etterforskningen er ganske innfløkt,  hvem kan Gabriel stole på og ikke. Han utsetter seg selv for farlige situasjoner stadig vekk der han kontakter kommunister og motstandsfolk. 

I det andre løpet har det skjedd noe som gjør at Gabriel og Anna må rømme landet snarest råd. I Danmark har tyskerne kapitulert og det er snakk om kort tid før det samme skjer i Norge. Likevel må de dra. Gabriel er ikke sikker på hvordan hans ettermæle blir rullet opp i det som vil komme. Men hvorfor sånn hast, og hvorfor til Tyskland?

Anna har familie der, hun er gravid, hun vil til Berlin. Det synes Gabriel kan være litt risikofullt, men hun insisterer. 

Det mest spennende i boka er flukten til Gabriel og Anna. De havner stadig i vanskelig og truende situasjoner og hvert kapittel avsluttes med en nervepirrende cliffhanger.  Jeg sliter mer med å henge med på etterforskningen og alle trådene rundt kommunister og motstandsfolk, journalister, interne lekkasjer med mer. Men det er sikkert bare meg, noe ukonsentrert for tiden. 

Ræstad er historiker og har gjort grundig research. Han skriver godt og foruten at dette er god krim er det også mye å lære her om Trondheim under 2.verdenskrig.

Well done! 

Spent på om det kommer mer fra Roar Ræstad. Visstnok er dette siste boka i serien om Gabriel Navarseth. Men slik historien ender, så kan man jo håpe at det kan komme mer likevel?

Andre bøker i serien: 
Sovende hunder (2014) 
Elven (2016)
Ravnens time (2018)


Roar Ræstad: Slagmark, 330 s 
Vigmostad & Bjørke 2021
Leseeksemplar fra forlaget


8 kommentarer:

  1. Fin omtale Anita - kan si meg enig i den, er ikke helt ferig med boken enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi:) Du kommer vel med omtale du også etterhvert?

      Slett
    2. (ferdig - skulle det stå i forrige) - Jeg leser og leser, vet du, men omtalene hoper seg bare opp i kladdnotater. (Jeg synes jeg pirker og bruker så lang tid på en omtale - 2-3 dager, og jeg har alltid for lite tid...)

      Slett
    3. Skjønner det. Kanskje skrive litt kortere og mindre grundig så rekker du mer?

      Slett
  2. Jeg var så sikker på at jeg hadde lest minst en av bøkene i denne serien, men nei, ingenting... Sjekket Storytel og fant dem der, så yippi, jeg har en lytteplan for ferien. Har 10 timer igjen av Fru Luna, så det kan ta litt tid, men det er mye reise før vi lander i Kalamata, så kanskje det går :)
    Takk for supert lesetips, du reddet meg der Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Storytel er bra, hvis man hører en del lydbøker. Har hatt prøve-abb et par ganger tidligere.
      Godt å høre at jeg reddet deg for lesetips på ferieturen:)

      Slett
  3. Har ikke lest denne, men vært i krigen i en biografi fra den gangen, som jeg har blogget om i dag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Krigen er stadig aktuell i litteraturen. Har et par nye historiske romaner med bakgrunn i 3.verdenskrig liggende her. Må porsjonere ut krigen, men tenker jeg leser dem i løpet av sommeren, siden de også handler om bøker.

      Slett