fredag 25. februar 2022

Blod er tykkere enn vann av Espen Skjerven. Solid krim fra Vestlandet.

 Espen Skjerven debuterte med en veldig god krim i 2019. Slakt, som den het, var en skikkelig sidevender. Det er alltid spennende å se hvordan den såkalte vanskelige andreboka blir.  Blod er tykkere enn vann er en annerledes krim enn den første. Vi følger fortsatt etterforsker Tom Grayston og kollega Dagny på Sandnes politikammer. Temaet i denne boka handler om barnevern, om å bli plassert i fosterhjem, samvær og religion/kultur. Den er mer saktegående enn Slakt, men dette er også en veldig god krim.



Tom Grayston og kollegaene får en grusom sak i fanget. Et ektepar , Helga og Ernst Vadland, som er fosterforeldre er funnet brutalt drept med kniv. De bodde på en gård og drev med hundeoppdrett, i tillegg til å være fosterforeldre for flere barn. Biologisk sønn Paul Vadland , 23, er eneste arving, så vidt politiet kan finne ut av. I tillegg til Paul, bor det tre fosterbarn i hjemmet. Bashir, 18, fra Syria, samt to andre barn på 12-13 år. Bashirs sko har blod på skosålene og han stakk til skogs etter at han fant fosterforeldrene drept. Han gjør ikke så godt greie for seg, så politiet setter han i varetekt etter begjæring. Bashirs foreldre var sterkt imot fosterhjemsplasseringen og far var truende mot barnevernets saksbehandler. Han oppleves også ganske aggressiv mot politiet. Både Bashir og Paul nekter å ha noe med drapet å gjøre. Paul kan også ha motiv. Han var litt på kant med faren sin, og det er mye han ikke vet om gårdens fremtid, utleie av jorda eller lignende som han som arving burde ha visst. En nabo, Arne Kvalbein, leier jord av Ernst Vadland, og har vært pågående for å fortsette leieforholdet eller å kjøpe jorda. Han var også innom dem søndags morgen før kirketid da ekteparet ble drept. Hva gjorde han der, lurer politiet på. De står opp like tidlig hver dag, sa Kvalbein, de er bønder, helt normalt. 

Ekteparet Vadland er sterkt kristne og gikk i kirka hver søndag. Fosterbarna måtte også være med, selv om de var muslimer eller av annen religiøs tilhørighet. De har godt renomme i barnevernet og på bygda, og har hatt flere fosterbarn som har skikket seg vel, med unntak av en som havnet på kjøret og ble kasta ut av hjemmet. Politiet snur alle steiner, for det er ikke til å stikke under en stol at de står i stampe og ikke har noe bevis at det er Bashir som. er gjerningsmann, selv om de mener det er sannsynlig. Kan fosterbarna som har bodd der før ha noe å bidra med til å oppklare gåten?

Blod er tykkere enn vann er en solid etterforskningskrim. Gjennom avhør og etterforskning med saksbehandler i barnevernet, fosterbarna, naboer og alle som har hatt noe med hjemmet å gjøre får vi god innsikt i barnevernets arbeid og vurderinger. Skjerven får godt frem dilemmaer og mulige feilskjær barnevernet står i når de skal fatte beslutninger som de går til fylkesnemda med. Hvordan systemet fungerer skisserer han også godt opp. Det er godt belyst og nyansert fremstilt, men gjør også at det demper tempoet og intensiteten. For min del gjorde det ikke noe, fordi jeg var forberedt på at dette var mer langsom krim enn Slakt. Og jeg synes forøvrig at boka etterhvert ble mer enn spennende nok.  Mitt drawback ved å lese denne boka var at det tidvis, særlig i starten ble mye grunnleggende om barnevernet (samtalene med saksbehandler) som jeg ikke synes var spesielt interessant. Og det er fordi jeg selv har jobbet over 30 år med barnevern, gammelt nytt for meg, selv om temaene rundt samvær, kultur og religion er evige diskutable. Jeg har også jobbet med saker som ligner dette, da jeg har fulgt opp fosterhjem i mange år, og jobbet med flyktninger. På den annen side, så er det godt å se hvor grundig Skjerven har vært, det er ingen feil å spore her, han har virkelig satt seg inn i dette. Det eneste som skurret litt hos meg var det den 18-årige Harry Mohammad sa om å være enslig mindreårig flyktning i Norge. Jeg har jobbet noen år med enslige mindreårige og tenker at de sjelden ville ha formulert seg slik om institusjon, vs bofelleskap, vs fosterhjem. Her er det nok den voksne som taler som kjenner systemet. Men for all det, dette er flisespikkeri, og kan hende er det unge flyktninger som god har koll på dette. Bashir og foreldrene hans derimot, tenker jeg er meget troverdig fremstilt. 

Skjerven jobber som dommer i Tingretten i Sør-Rogaland og har god kjennskap til slike saker, men det er likevel fra et annet ståsted enn fra praktisk barnevern. Hvordan lesere som ikke har kjennskap til barnevernet vil lese dette, aner jeg ikke. Jeg håper de vil få innsikt om hvor vanskelig dette arbeidet er og at ting sjelden er svart/hvitt som det kan fremstilles i media. Skjerven har selv sagt om boka at han ville vise frem dilemmaer når det gjelder samvær, spørsmål knyttet til religion og kultur, blir det godt nok ivaretatt. Slik kan tematikken i boka også knyttes til EMD-sakene hvor Norge har fått en del skraper i lakken, for å si det mildt.  Skjerven skriver også et lengre etterord om barnevernet og domstolenes rolle, som jeg anbefaler å lese. Der tar han også opp problemstillinger rundt utdanningen til barnevernsarbeidere, noe som også er diskutert i flere år i feltet, men også i media. Jeg sier ikke mer om det her nå..

Det kunne vært fristende for meg å kommentere og diskutere boka, men det hører vel best hjemme andre steder. Her ville jeg nok havnet i en lang avhandling, hehe... Jeg tenker at dette godt kunne vært en bok som studenter eller folk som jobber i barnevernet kunne hatt som studiebok (valgfritt pensum?) og diskutert ut fra. Boka fikk også omtale i Fontene (Tidskrift for Fellesorganisasjonen for sosionomer, barnevernpedagoger og vernepleiere) nylig. Enig i det han sier her. 

Oppsummert; en velskrevet, grundig, informativ og god etterforskningskrim om et vanskelig og betent tema som handler om barnevern. Anbefales! 

Terningkast 5!

Andre bloggere: Tine, Bokblogger, Hverdagsnett, IBokhylla, Henning



Espen Skjerven: Blod er tykkere enn vann, 389 s 
Forlagshuset i Vestfold, Liv, 2020
Leseeksemplar fått av forfatteren


18 kommentarer:

  1. Denne likte jeg også selv om den er mer dempet enn Slakt

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra. Fant ikke omtalen din, du kan gjerne legge link i kommentarfeltet her:).

      Slett
    2. https://miniblogg.no/henningbokhylle/132865/espen-skjerven-blod-er-tykkere-enn-vann.html

      Det er ikke lett å finne andre sine omtaler til tider.

      Slett
    3. Takk for det Henning.:) Ikke så lett å få opp alles omtaler på google for tiden, nei.. Bruker å sjekke 4-6 sider og orker som regel ikke mer enn det.

      Slett
    4. Takk for lenke. Det er ikke lett. Tine sine er lette å finne for hun legger de ut i bokelskere. Jeg prøver å huske om andre har lest bok å leter litt på nett.

      Slett
    5. Bare hyggelig:) Takk selv. Ja, det sant. Jeg legger ikke ut på Bokelskere lenger, i tilfelle er det sjelden. Men jeg legger inn leste bøker på Goodreads. Ikke omtaler. Noen ganger husker jeg at folk har lagt ut, og da kan jeg søke på bloggene. Men umulig å huske dette alltid.

      Slett
  2. Veldig fin omtale,Anita. Ikke overraskende at jeg ikke har lest denne boken, men det fikk jeg lyst til nå.

    Her er det påskevær,men litt kald vind,ellers ville jeg ha satt meg på terrassen en stund.

    Ha en god helg 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe:)
      Så bra du fikk lyst til å lese den. Tror du kan like den.
      Snør her i dag igjen, sol i går. Har besøk her og vi skal en tur ut.
      Takk, god helg til deg også.:)

      Slett
  3. Artig at du vil foreslå denne på pensumlisten :) Takk for lenke, som du vet så likte jeg denne godt, men savnet spenningen fra forrige bok. Grundig å fin omtale du har skrevet, fikk meg til å ville lære å sette pris på krim som ikke nødvendigvis bygger opp til et klimax, sånn spenningsmessig :)
    God helg Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Valgfritt pensum, Tine:) Eller kollokvie, studiesirkel el.l. Ikke vanlig pensumliste.
      Skjønte at du var forberedt på mer tempo, men bra at du kan sette mer pris på slowere krim også.
      Takk for det Tine, og god helg til deg også:) Skulle egentlig på teater og se Jon Fosse Nokon kjem til å kome i går, men var så dårlig form at jeg/vi droppet det.

      Slett
    2. Så synd at du gikk glipp av Fosse da, jeg likte stykket, selv om det, i likhet med det meste fra denne forfatteren, er litt "rart". Håper formen er på oppadgående :)

      Slett
    3. Ja, kan jo se det senere til full pris . Hadde prøvebillet..
      Formen er skral, men har testet negativt to dager på rad, så det er vel noe annet som er i omløp..

      Slett
  4. Velfortjent femmer selv om den ikke hadde samme tempo som forrige bok, men den hadde mange andre spennende elementer i seg. Takk for link og god helg! =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.
      Bare hyggelig Ina og god helg til deg også:)

      Slett
  5. Helt enig i alt du skriver her Anita. Bortsett fra at dette foregår på vestlandet, ikke sørlandet (headingen ;)
    Informativ, interessant og du bekrefter det jeg antok, at det er gjort en særdeles grundig research av Skjerven før han skrev boka. At den fremstår svært troverdig for deg som har lang fartstid i "bransjen" beviser nettopp det.
    All krim behøver ikke være adrenalin, høyt tempo, cliffhangere og groteske detaljer. Er veldig enig i at denne boka kunne vært ei tilleggsbok til studiet. Ref min datter som nettopp er ferdigstudert med tilleggsutdanning innen rus. Så snart hun er ferdiginnflyttet i nytt hus så overtar hun Slakt.
    Flott omtale av en svært interessant og god krim!
    Jeg gleder meg virkelig til flere bøker fra Skjerven!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra. Ja, enig i at all krim ikke trenger ha høyt tempo. Tenkte, men glemte å skrive det, at man godt kan kalle dette en kunnskapsbasert krim. Eller...?
      Takk for korreksjon ang Sørlandet, fikk det samme av forfatteren på pm. Det skal rettes opp. Har vært opptatt med besøk av venninne i helga og nå har jeg fått positiv covid-test. Møkka forkjøla. Testa negativt ved symptomstart torsdag og fredag, så det kan faktisk ta tid før man får en positiv test. Randi sa jeg skulle stole på de negative testene, men jeg greide ikke slå meg helt til ro med et.. Magefølelsen sa noe annet, så jeg tok ny test i dag. Har mer utbrudd fra nesa, så viruset er sikkert mer aktivt. Håper ikke hun ble smittet..
      Nå er jeg i alle fall immun for en stund.
      Takk takk. Gleder meg selv til ny bok, tar vel to år til neste også. Mye jobb å skrive en bok i tillegg til full jobb. Imponerende:)
      Husker du skrev om boka på FB- men gjorde du det på bloggen?

      Slett
    2. Ugh.. Kjipt med covid, men godt å ha det gjort. Jeg vil bare ikke ha det NUH, for det er kun 3 dager til jeg reiser og må være symptomfri og teste negativt. Magefølelsen følger jeg alltid. Litt for ofte at den stemmer.. Godt du har fått det da, og krysser fingrene for at sykdommen blir grei skuring. Har en datter som nettopp er tilbake i jobb etter covid. Hun er skikkelig slappfisk, selv om hun er symptomfri og negativ..

      Jeg skrev om boka på FB og på Insta. Har ikke blogget om den. Ennå. Det kommer kanskje. Har vært fryktelig hektisk på hjemmebane nå før vi reiser, med jobbprosjekter jeg er blitt involvert i og salg av diverse greier (hus,bil,vespa). Vi har skikkelig opprydning i heimen, og nå klarer vi for første gang på 22 år å få to biler inn i en dobbelgarasje. Hva gir du meg.. Jeg er gift med en hamster.. No more ;)

      Slett
    3. Skjøner du ikke vil ha det nå. Jeg har alltid vært ekstra forsiktig foran reising, truffet mindre folk enn vanlig. Ikke at jeg treffer så mange til vanlig, akkurat. Ikke de siste par årene med hjemmekontor og delvis sykemelding. Er jo alene, så det går stort sett greit.
      Synes nok ikke dette er grei skuring, det er skikkelig plagsomt, men jeg har hatt harde forkjølelser og influensaer de siste årene før pandemien og ville ikke ha covid. Men det rår man ikke alltid med uansett hvor forsiktig man er. Håper ikke det blir seinvirkninger da. Annet enn at det tar tid, ut fra det mange sier. Dvs at restsymptomer som slapphet, heshet o.l, sitter i ganske lenge. Datteren min har også hatt det og hun er fortsatt slapp, tett og litt tungpustet, etter en ukes friskmelding. Hun var hjemme fra jobb en uke før det.

      Lykke til med prosjektene og reiseforberedelser:)

      Slett