mandag 28. februar 2022

Oppsummering februar -22

Februar er en kort måned, men jeg har likevel lest en del. Er skikkelig slappfisk her i sofaen nå, er covid-syk, så det blir ikke så mye skriving her nå. Jeg legger inn bøker og kulturting underveis som lest/opplevd i kladden, så jeg må jo bare supplere og regne ut, pluss legge inn et par bilder. Her er oppsummeringen: 


Barnebarnet på vei til karneval i barnehagen. (foto fått av datteren min)

Bøker lest: 

1. Bisarre fortellinger av Olga Tocarczuk: Noveller, lånt på bib, Polen, Japan, 217 s
2. Matadorens siste dans av Øistein Borge: Krim, Sør- Spania, leseeks, frahylla, 205 s
3. Kamerat, livet av Kaja Schjerven Mollerin - en samtale med Cecilie Løveid: leseeks, Sakprosa, norsk22, 192 s
4. Ildlandet av Pascal Engman: Krim, Sverige, Chile, leseeks, 464 s
5. Enkene av Pascal Engman: Krim, Sverige, Spania, leseeks, 480 s
6. Endymion av John Keats: Dikt, diktsirkel, frahylla, England, Hellas, kjøpt, 105/170 s
7. Vanære av J.M. Coetzee: Sør-Afrika, 1001-bok, frahylla, kjøpt, 253 s
8. Tøyeneffekten av Bjarte Breteig: Norsk21, biblioteket, 331 s
9. Århundrets kjærlighetssaga av Marta Tikkanen: dikt, diktsirkel, klassiker, lånt på bib, 185 s
10. Cruz av Sven G. Simonsen: Krim/thriller, leseeks, norsk22, Haiti, Den dominikanske republikk, 323 s
11. Blod er tykkere enn vann av Espen Skjerven: Krim, norsk21, leseeks, 389 s
12. Privatlivets fred av Selma Lønning Aarø:  norsk21, lånt på bib, 346 s

SUM: 12 bøker / 3490 sider 

5 krimromaner/3 andre romaner
2 diktsamlinger
1 novellesamling
1 sakprosa (essay)

6 leseeks/4 lånt på bib/ 2 kjøpt

*3 frahylla
* 1 1001-bok

Land besøkt:
 Polen, Japan, Spania (2), Chile, Sverige (2), England, Hellas, Finland, Haiti, Den dominikanske republikk.


Er fornøyd med lesinga denne måned.  Omtale av Crux kommer 11.mars. er med i bloggturne der omtalene til deltagerne krydrer sosiale medier om dagen.  Mulig jeg skriver litt om Privatlivets fred i morgen eller senere i uka. (oppdatert : skrev litt på instagram ) Likte boka som var fornøyelig og interessant, fengende, lettlest og velskrevet. Om en forfatter i krise som har skrevet en roman om en venninne og det blir det bare ball av, med problemstillinger rundt dette med virkelighetslitteratur. 



Nydeligste serien , sesong 3 på HBO.



Film/serier basert på bøker:



Denne serien er også nydelig laget. Sesong 3 på HBO er i gang.


Annet:
* P2-lytternes romanpris. Brynjulf Jung Tjønn vant. Mer her

I mars er det diktsirkel, ny runde med klassikere. les mer her
Og Krimfestvial i Oslo igjen. Har planlagt å få med to dager i Oslo på den.  Mange deltagere, først og fremst fra Norge, Sverige, Finland. Og Romy Hausmann. Det ble vel for kort tid etter åpning til å få andre utenlandske gjester hit, kan jeg tenke meg.
Skal lese meg opp, nå først med en av disse bøkene. 


Tracy Rees er ikke krim, da..


Ønsker dere en riktig god mars gode bøker og med vår i lufta:) 



24 kommentarer:

  1. Huff,trasig med covid da. Har fått det i hus jeg også,yngstemann testet positiv i dag.

    Har lest 1,2 og 7 av disse. Samt lest Jung Tjønn sin bok og den likte jeg godt. Ble 12 bøker her også i februar, trodde jeg skulle bli ferdig med de 3 jeg holder på med men det går noe tregt med lesingen den siste uken.

    Skal sjekke ut den øverste serien,så ferdig 2.sesong av Pørni i dag,håper det kommer mer.


    Gleder meg til ny dikt runde i mars 🙂

    Ønsker deg god bedring og ha en fin mars måned. Snart er det vår🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. P.s. kult bilde av barnebarnet 🥰

      Slett
    2. Takk for det Beathe:)
      Ja, det er noe dritt. Fikk symptomer torsdag, testet negativt torsdag og fredag, men ble dårligere lørdag kveld (type kraftig forkjølet) og testa positivt i går. Var ganske dårlig i går og i fortsatt i dag. Må vel bare gå sin gang. Har ikke feber, i det minste, men er veldig slapp alikevel.

      Da må du vel forberede deg på det du det vel du også. Men forhåpentligvis ikke. Jeg var og besøkte sønnen da han fikk det, måtte jo kjøpe mat og hente tester til han osv. Så da smitter det lett, og det er jo det FHI sier. Brukte munnbind og holdt avstand, men lell..

      Så bra du likte Tjønns bøk, den er på lista mi for en gang å leses..
      Pørni har jeg ikke sett, skal lukte på den:)

      Fin mars til deg også Beathe:)

      Slett
    3. Ja, ikke sant. (ang bilde) Datteren liker ikke at jeg legger ut bilder av ham, det skjønner jeg, men her vises han no nesten ikke, så det går vel greit:)

      Slett
    4. Takk:)

      Testet negativ i dag men jeg kommer jo ikke til å nekte han å komme inn på stue og kjøkken så regner nesten med at vi andre får det også for jeg orker ikke å bruke munnbind inne hele dagen.
      Hadde egentlig bestilt at jeg ikke skulle ha det,men kommer vel ikke unna.

      Godt du ikke har feber i hvertfall og noe lettlest finner du vel i bokhyllen. Nå blir det Rydderevolusjonen, dog ikke hos meg men på tv. Ha en fin kveld:)

      Slett
    5. Nei, det blir jo slitsomt og er vel vanskelig å beskytte seg mot aerosolene, såfremt dere ikke har stor og luftig bolig. . Så er heller ikke omikron spesielt farlig, bare plagsom for noen av oss. Ville ikke ha det jeg heller..og har vært kjempeforsiktig, men blir barna syke hjelper man jo dem, noe annet var utenkelig for meg.

      Blir vel en ny psykologisk thriller her senere i kveld, eller en nye eps av 16 uker i helvete og Ferrante.

      Slett
  2. Eg har lest Vanære, ellers var alt anna ulest. Covid er noko dritt, men eg er glad eg nå slipper å gå i uvisse om når det kommer. Men eg har alltid vore litt laid-back om heile pandemien. Det som kjem, det kjem. Det som eg er sjeleglad for er vaksinedosene eg har innabords.

    God mars til deg, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Covid er noe dritt, ja. Skjønner nesten ikke hva som var vitsen med tredje dosen fordi jeg ble ganske dårlig etter den og nå. Men det kunne blitt værre uten, umulig å vite. Er også glad for at det var covid når jeg frøst ble syk, så er jeg i alle fall immun en stund og slipper å passe meg ekstra før reiser og sånt.
      Takk og god mars til deg Elida:)

      Slett
    2. Eg vart ikkje dårlig av vaksinedosene, men vart skikkelig dårlig nå i helga. Sov store deler av fredag og lørdag.

      Enig med reising. Nå kan eg reise på sommerferie uten å vera bekymra for å bli smitta der eller rett før eg reiser.

      Slett
    3. Ble kun dårlig av dose tre, det var Moderna. Hørte mange reagere på 3.dose. Men det er jo forskjellig.

      Ja, sant- angående reising.:)

      Slett
  3. Tenk at du er bestemor til en dino, kult :) Ikke så kult med korona da, men for meg som vil bli ferdig med det, er jeg litt misunnelig.
    Jeg har lest fire av dine denne måneden, en av dem er Crux, og jeg gleder meg til omtalen din.
    Leste kommentaren din hos meg, skjønner godt at du blir litt svett med tanke på fremtiden (til våre barnebarn) hvis du følger nøye med på både krig og klimakrise. Jeg er litt struts, vet hva som foregår, men orker ikke gå inn i det.
    Har sjekket JSD, og jeg har ingen klassikerdikt derfra ulest, må pønske ut noe annet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er så søt, og helt dinogal.:)
      Du må jo ikke få korona. Dattra og barnebarnet fikk det noen dager etter at jeg var der, mens faren ikke ble smittet.

      Gøy at du gleder deg til Crux-omtalen, at du ikke har gått helt lei når min kommer. Redd mye kan bli litt likt, selv om vi fokuserer på noe forskjellig.

      Ja, særlig med tanke på barnebarna.. (nifst) og det ersom en sa nettopp på nyhetene; å snu dette nå er opp til våre politiske ledere. Føler meg litt maktesløs.. som sikkert mange andre. Skal gå i demotog når det blir; bestemødre for fred og klima:)

      Hm, du har jo lest de fleste av JSD, men det finnes jo så mye annet bra:) Lykke til:)

      Slett
  4. Har bare lest Vanære og Tikkanen av dine. Tøff dinodrakt:) Jeg har akkurat strikket ferdig genser med dinosaurer på til barnebarnet som blir to år til sommeren, jeg har hatt strikkedilla siden gutten ble født og det har blitt mange gensere og luer etter hver. Morsomt å strikke så små plagg.
    Covid er noe dritt, men man regerer forskjellig, mannen min har vært ganske syk, med mye feber og uten smak. Jeg testa meg aldri når jeg hadde høy feber og skikkelig hodepine noen dager,(trodde det var influensa) men det var vist typiske tegn på covid fikk jeg vite etterpå. Ja, ja det er noe vi må forbi og småting når man ser alle familien med små barn som er på flukt, skremmende scener.
    God bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant den drakten var tøff. Han har hatt dinodilla i noen år nå, selv om han bare er 4,5. Måtte ha et glad-bilde, tenkte jeg, som motvekt til nyhetene om dagen.
      Ja, ser ut som folk reagerer ganske forskjellig og variert på covid. Når det gjelder denne omikron-varianten synes jeg de fleste rapporterer om enten noe som ligner forkjølelse eller influensa i varierende styrke. Slapphet og hodepine er vanlig, med mer, det ser man på symptomlista på omikron. Å miste smak og lukt ikke like vanlig.
      Jeg har nesten ikke matlyst, men har smak og luktesansen i behold.
      Må nok bare komme seg gjennom.
      Er plagsomt å være så syk selv om man vet at de i Ukraina har det mye værre. Det er alltid noen i verden som har det mye værre, men så klart i den store sammenhengen så er dette småtteri.
      Enda værre med den nye klimarapporten og fremtiden for unger og barnebarn også. Ble litt dobbelt pessimist her i dag med tanke på krigen og klimakrisen.
      Takk:)

      Slett
  5. Korona er noe dritt. Selv med tre doser var jeg sengeliggende og sliter med pusten fortsatt fire uker senere. Gubben merket ingenting (flaks for meg som fikk en kjekksnill butler :). Håper du blir raskt frisk igjen (og som mamma tar man jo gjerne hensyn til barna først) og at du får slappet av med bøker og serier.
    12 bøker er en bra lesemåned. Av dine har jeg lest 7 og 9 (begge har jeg gode leseminner fra), leser 4 (liker!) og skal lese 3.
    Innrømmer at jeg bevisst leser mindre nyheter for å ha det bedre, men det er vanskelig å ikke bli engasjert av Putins uforstålige krig. Trist.
    Tenk å kjenne en sjarmerende dinosaur. Heldigvis ting å glede seg over også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig. Jeg har ikke hatt feber (muligens noe på kveld og natt, men ikke høy. )Verker i kroppen uansett, men det gjør det jo ofte eller også, nesten hver dag. Lurer på om vi som er litt eller mer svekket i helsa får det hardere i utgangspunktet, selv om vi ikke er definert som risikogruppe. Jeg har ikke samme evnen til restitusjon som før, og har også de siste årene blitt veldig dårlig/slått ut av influensa og kraftige forkjølelser. Men hører /leser også om andre som blir ganske dårlige, så det er sikkert mye som spiller inn.
      Heldig du da med mannen din som slapp unna.:) Det gjorde svigersønn min også, selv om dattra og barnebarnet ble smitta.
      I dag var det min sønn som måtte ut å handle for meg. Greit at man ikke får det samtidig i det minste;)
      Jaja... I dag har det blitt mye fb og blogg, og noen små må-ting som avlysing av avtaler etc.
      Nå tenker jeg det blir en serie; My brilliant friend ny episode på HBO.
      Ikke mer nyheter i kveld.. kanskje Kveldsnytt da..

      Ja, ikke sant. Følte det bildet var riktig nå som en motvekt:)

      Slett
    2. Høres ikke godt ut at du sliter med pusten nå så lenge etterpå. Er det long-covid? Vet at man kan ha restsymptomer en stund, men fire uker med svekket pust? Akkurat det går bra her, bank i bordet. Pusten er ok, selv om jeg har astma. God bedring til deg også:)

      Slett
    3. Håper du har det ebdre med kroppen i dag.
      Jeg er heldig og har en kropp som fungerer godt. Men denne Koronaen tok meg "på senga". Kanskje fikk jeg tilfeldig en lungebetennelse eller noe i tillegg. For jeg sliter fortsatt. Kunne vært verre ... :)
      Håper iallefall du er i form igjen til Krimfestivalen som jeg vet du gleder deg til :)
      My brilliant friend har jeg enda ikke sett. Bør man ha lest bøkene først?

      Slett
  6. Ikke sett A discovery of Witches - den skal jeg definitivt få med meg. Takk :)
    Ellers har jeg lest to av dine - Vanære og Slakt. Likte begge to veldig godt. Tror Vanære er den boka jeg har likt best av Coetzee.
    Jeg finner ham veldig ujevn (i forhold til egne preferanser).

    Folk "faller som fluer" rundt meg også med korona. Vi har som du vet gått i hi. Kun to døgn to go før vi reiser. Har vært min siste tur i butikken og krysser det jeg har. Kofferten er ferdigpakket. Flere dager før avreise. Ikke normalt. Jeg må være svært reisesyk, hehe.

    Og et lite tips.. Jomfruene. Mmmhhh... Der er jeg virkelig spent på hva du synes. For meg ble det til tross for et svært spennende utgangspunkt et gedigent magaplask av ei bok...

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig bra. Elsker den. Det gjør Solgunn også;)
      Husker du har nevnt det ang Coetzee og Jomfruene , ja. Forberedt på sistnevnte, flere som er lunken/skuffet over den.. Så vi får se. Med lave forventninger, kan det jo bare bli bedre. Kanskje..

      Skjønner godt at du har skikkelig reisefeber. Det hadde jeg hatt.:) En uke før starter det hos meg. I alle fall når det har vært lenge siden jeg har reist..
      Tvi tvi og god tur når dagen er der:)

      Slett
    2. Startet såvidt på Witches igår. Jepp - den skal definitivt på serielista. Er den ferdig med sesong 3? Jeg liker avsluttende serier, og ikke at de fisler ut i sanden fordi serieskaperne går lengre enn forfatterne er kommet. Ref. George R R Martin og Game of Thrones...
      Takk for reisehilsen. Jeg har definitivt reisefeber. Noe jeg ikke pleier å ha. 2 år siden vi kom hjem 12.mars til covid. Det har gått både fort og seint. Bøker er pakket, jeg har ryddet Kindle'n klar for nye bøker og bibliotekskortet til Whistler ligger i lommeboka. Reisen kan begynner ;)

      Slett
    3. Så bra du liker det så langt.:)
      Den er ferdig med sesong 3 ja, følger trilogien til Deborah Harkness. En sesong for hver bok. Ligger ikke an for noe oppfølger, såfremt noen ikke starter noe nytt med barna i serien.. ;)
      Så vi får tro det stopper der, men man vet jo aldri hva som skjer hvis fansen gnåler om mer....
      De to første kom på norsk, jeg elsket dem.:) Den tredje ble ikke oversatt, av en eller annen grunn...
      lønte seg kanskje ikke nok?

      Ja, nå nærmer det seg.::) Håper det roer seg i øst her mens dere er borte så dere ikke kommer hjem til en slagmark...

      Slett
  7. Du verden, her leses det! Jeg er også midt inne i Min brilljante venninne, som er skikkelig bra. Håper du er bedre av kovid nå. Sønn og svigerdatter sliter enda, etter tre uker. Men resten av familien ble rakst friske. Jeg har enda ikke fått dette, vet ikke hva som er best. Er ikke helt i lesemodus igjen, så det blir film og serier. Prøver å bare se på nyheter morgen og kveld. Deprimerende saker i verden i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja da, leses det må.:)
      Har ikke lest så godt de siste dagene, vet ikke om det er uroen pga krigen som påvirker, kanskje, pluss andre ting, summen av bekymringer og andre ting å tenke på.
      Er mye bedre av covid np heldigvis, de to siste dagene mye bedre. Håper det fortsetter sånn. Virker litt uforutsigbar rundt omkring.
      Enig, ang Ferrante-serien:)

      Slett