mandag 31. januar 2022

Oppsummering januar -22

 Januar ble en variert lesemåned. Bunken jeg hadde linet opp ved månedens start, ble ganske raskt forlatt for andre bøker. Hehe, sånn er noe leselivet. Mye annet dukker opp, både i butikker, i postkassa og på biblioteket. Innfall påvirkes av nyheter både i bibliotekhylla , i bokhandlere, salg, reiserplaner og andre bloggere.  Været har vært noe dritt, så det snakker vi ikke om. Håper det blir like rolig som Yr melder i dagene framover for da skal jeg fly nordover igjen. Har vært nok uvær for en stund nå. Her kommer oppsummeringen:




Hva leste jeg av dette?  Jeg leste en brøkdel av dette, men mye annet bra. Les mer under her... 

Bøker lest:

1. Lucias siste reise av Vetle Lid Larssen : norsk21, kjøpt, murstein, Italia, Tyrkia, 635 s
2. Det er dette som er bålet av Åsmund Seip: Dikt, norsk21, leseeks/pdf, 92 s
3. Analfabeten av Agota Kristof: Lånt på Bookbites/lydbok, 57 min/ 80 s
4. Ekko et essay om algoritmer og begjær av Lena Lindgren: Sakprosa/essay, USA, kjøpt, norsk21, Brageprisvinner, 200 s
5. Skjønt det mørkt så ut av BAdesken, Ken Andre Ottesen: Sakprosa/humor/satire/media, leseeks, norsk21, 157 s
6. Forlattheten av Elisabeth Åsbrink: England, Hellas, Sverige, lånt på bib, (slektsroman) 300 s
7. Året som aldri tok slutt- Camilla Stoltenberg av Lilla Sølhusvik: Sakprosa/helse/dokumentar/norsk21, leseeks, 322 s
8. Om mus og menn av John Steinbeck: klassiker, lånt på bib, 1001-bok, USA, 113 s
9. Dama til Rune av Marianne Teie: norsk22, kjøpt, 214 s
10. Trollmannen fra Lublin av Isaac B. Singer: Polen, 1001-bok, lesesirkel, lånt på bib, 194 s
11. Det de døde vet av Marit Reiersgård: Krim, Spania, kjøpt, 343 s
12. Keto recipes with love av Monica Øien & Alette Sophie Aubert: Kokebok, kjøpt, norsk22, 92 s

SUM: 12 bøker / 2742 s

6 romaner
1 krim
1 diktsamling
4 sakprosa

5 kjøpt/3 leseeks/4 lånt på bib/bookbites

2 1001-bøker (lesesirkel)

Land besøkt: Italia, Tyrkia, USA (2), England, Hellas, Sverige, Polen, Sør- Spania

Jeg leste ca 1/3 av Lyst mørke av Geir Jacobsen, men det stoppet opp for meg. Jacobsen skriver fint og med lett humoristisk snert, mange fine vendinger- men det dabbet rett og slett av med interessen og jeg hadde behov for å lese noe annet istedet. Kan hende plukker jeg den opp senere igjen. Jeg vil forøvrig gratulerer Geir Jacobsen med å ha vunnet finalen i Årets Ulest , arrangert av Bookis. Det var stas! Det gjorde også bokblogger Ann Helen Kolås Ingebrigtsen for ungdomsromanen Sinne! Veldig bra, den har jeg lest og stemt på, link til omtalen min her. 

Av bøkene jeg leste i januar, vil jeg spesielt fremheve Ekko av Lena Lindgren. Fantastisk interessant og litt skremmende bok om Silicon Valley, algoritmer, hva gjør de med oss, avhengighet av mobiler og sosiale medier, facebooks og googles makt (og andre selskapers )  og polariseringen i samfunnet. Om fremtidsdrømmene til disse folka; Zuckerberg m.fl.  Flere bloggere har skrevet om den, les gjerne Tine sin her, dere finner flere linker til andre blogginnlegg der.

Jeg har også bestilt meg reise til Alicante i april og begynt å gjøre research og lade opp med å finne bøker fra området. Det har ikke vært lett å finne. Jeg har trålet nettet, bokhandlere og bibliotek, samt lagt ut spørsmål på facebook, der jeg fikk noen tips fra Sør-Spania. Om ikke Alicante-provinsen, så er nærliggende områder godt nok:) Leste Det de døde vet av Marit Reiersgård ferdig i dag. Kom over boka på Ark på tilbud lørdag, måtte jo bare ha den. Spennende bok hvor mye av handlingen foregår i sør i en landsby og en liten by. Norsk dame savnet og Verner Jakobsen, etterforskeren, er der på ferie. Kommer omtale i morgen kanskje...

Fremover vil det leses mer i mitt nye prosjekt: TEMA: Sør-Spania. (Alicante-provinsen med omegn)



Tar gjerne mot flere tips på romaner/krim fra Sør-Spania. Har bestillt 
*Barfotdronningen av Ildefonzo Falcones. 
- Flere tips jeg har på blokka er:  
* Den blinde mannen i Sevilla av Robert Wilson.
* Matadorens siste dans av Øistein Borge
* Don Quijote av Servantes /(har den i hylla, historisk murstein-ork)

Og så fant jeg et par bøker av Hemingway i hylla som har noe fra sør. 

Og så har det blitt noe serietitting og et par kinofilmer i januar. Godt det også i blant:)

Serie/film fra bok: 
1. Dopesick. Sesong 1, 8 episoder, Disney+, basert på boka av Beth Macy
2. Den spanske prinsessen . NRK.TV  8 episoder Basert på historisk roman av Philippa Gregory om Katarina av Aragons ekteskap med Prins Arthur og Henrik VIII . Sesong 2 på Viaplay 8 episoder
3. House of Gucci, kinofilm. Basert på bok av Sara Gay Forden. Med Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Jeremy Irons, m.fl.
4. Wisting sesong 2 på Viaplay (basert på Illvilje av Jørn Lier Horst)

Annet:


Ønsker dere alle en fin februar og takk for januar. Nå går det vel mot lysere tider som merkes:)





 

Et knippe nye bøker som skal leses i februar/mars, mulig Ishiguro blir lest senere da.. i 1001-sirkelen.

18 kommentarer:

  1. Eg har lest tre av dine frå januar: Analfabeten, Forlattheten og Om mus og menn. Eg satt og hoppa i sofaen då Ann Helen vant, og anbefaler Tone Nilsen-Bies "Sumarvariasjonar" som vant i novellekategorien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Likte godt Analfabeten og Om mus og menn, men var mer ambivalent til Forlattheten. Hvordan likte du dem?
      Skal notere med Sumarvariasjonar. Takk for tipset:)
      Virkelig artig at Ann Helen vant:)

      Slett
    2. Eg var meir interessert då eg høyrte om den frå forfattaren sjølv på Kapittel enn eg var då eg faktisk las boka. Det gjekk litt i rykk og napp, og eg syns aldri eg fekk taket på historien.

      Slett
    3. Var litt sånn med meg også, leste anmeldelser og så opptak fra Kapittel, men vet ikke om jeg likte helt formen til boka, eller jeg forventet noe annet. Men historien i seg selv var jo forsåvidt interessant, trist, som jeg husker.

      Slett
  2. Lest tre av dine: Lucia, analfabeten og Seip.+ Lys og mørke synes jeg ikke var noe spesiell, det var underlig at den vant, synes jeg.
    Men smaken er som....
    Litteratur om Spania: Allende sin "Over havet",
    Klokkene ringer for deg- Hemingway og Fatimas Hender av Falcones
    kjapt fra hukommelsen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Lucia og Seip har vi begge nettopp lest. Ang Ulest, så er det en noe underlig og sikkert litt urettferdig konkurranse basert på nominasjoner fra lesere. Jeg følte at det at jeg stemte kun på den boka jeg hadde lest, ble litt urettferdig overfor de andre, selv om jeg synes den var veldig god. Sikkert mange som stemmer på sin favoritt selv om de ikke har lest de andre.. Men ellers er det sikkert bra bøker, det må vi jo tro:) Og det er fint at de får oppmerksomhet i jungelen av bøker der ute.

      Er Allendes sin fra Sør-Spania? Skal sjekke ut den. Har lest en del fra Spania, men mest fra Nord, og det er ikke det jeg er ute etter nå. Har lest den Hemingway-boka, men takk lell.:) Fant En varig fest og en biografi om han (Papa Hemingway ) her i hylla, som har noe fra sør i seg.
      Fatimas hender har jeg sett på, men foreløbig styrer jeg unna, den er jo 1000 sider lang ... og fra en historisk epoke jeg har lest en del fra. Jødenes og muslimenes situasjon i Spania har jeg lest en del om i andre bøker, men denne er sikkert også bra. Men som sagt; takk lell:)

      Slett
  3. Flott oppsummering Anita! Det er vel bare Ekko jeg har lest av dine første bøker i 2022, og det takket være framsnakking fra deg, selv om du ikke har blogget om den. Takk for lenke, håper mange leser den, den forklarer mye (vi kanskje ikke vil vite)
    Det er rart det med leseplaner, de er til for å skrotes. Jeg har allerede gjort flere forandringer på den opprinnelige 1001-leseplanen, men det står nok Elida i. Dama til Rune har jeg på planen, står som nr. 1 i køen, så den når nok februar. Ellers får det bli som det blir. Lykke til i februar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine:)
      Bra at du og andre leste Ekko! Det er så bra med bloggene, at det en leser som er bra får ringvirkninger ved at enda flere leser.. Har nå visst en del om hvordan algoritmer fungerer før jeg leste denne, men Ekko satte ting inn en større sammenheng. Skremmende med han Peter Thief (?) da.. og de rikingene som driver og skal fryse seg ned når de dør for å våkne opp på et annet sted, at det har kommet så langt. Minnet meg litt om filmen (på slutten) "Don`t look up" som jeg så på Netflix for ikke lenge siden. anbefales!

      Helt sant det, at leseplaner skal skrotes i blant:) Ja, 1001-lista blir nå som den blir, men greit å ha en slags rettesnor:) Og så er det artig å lage lister:)

      Håper virkelig du liker Dama til Rune:)

      Takk, det samme til deg i februar:)

      Slett
    2. Peter Thief, og andre maktpersoner i verden er mennesker en helst ikke bør lese om, kan blir mørkredd av mindre. Vi bør jo vite hvordan ting henger sammen, men samtidig kanskje ikke. Takk for tips om serie, vi så ferdig Afterlife i går, den er ultrakoselig, så kanskje vi skal prøve oss på Dont look up neste gang.
      Det snør vannrett ute, så nå kvier jeg meg til å kjøre på jobb, ha en fin tirsdag Anita!

      Slett
    3. Jeg syns det er viktig å vite om sånne folk, jeg. Hvordan store strukturer og selskap bygges og fungerer, det handler om makt. Og så synes jeg det litt fascinerende med sære grundere. Leste biografien om Steve Jobs for noen år siden, veldig interessant.
      Synes også det er fascinerende å lese om Elon Musk i avisene, hehe.. Mens Zuckerberg er jeg ikke like interessert i, han virker mer grå, men kanskje er han bare nerdete og veldig smart.
      Men jo, det kan være skremmende, og kanskje bedre for sjelefreden om man lukker øynene og putter hodet i sanda, men det er ikke noe for meg;)
      Afterlife har jeg sett på Netflix, den er populær, men jeg har ikke sett den.
      Don`t look up er verdt å se, synes jeg.
      I dag har det vært glatt her og, det snør og regner annen hver dag.
      Mye som dukket opp i dag, så nå er jeg trøtt og sliten. God kveld Tine:)


      Slett
  4. Har lest fem av disse, de fire første og dama til han Rune. Likte Ekko veldig godt jeg også,litt skremmende. Holder faktisk på å se en sci-fi/thriller-serie,person of interest.Om en datafyr som lagde et overvåkningssystem for den amerikanske regjerningen etter 11.september for å fange opp terrorhandlinger og kriminalitet,men den fanger jo opp alt og alle. I serien er oppdraget fra regjeringen lagt ned men han som lagde dette dataprogrammet bruker systemet sammen med en tidligere cia-agent for å forhindre kriminalitet. Veldig bra og litt skremmende med all denne overvåkningen.

    Ellers ser det ut til at du har hatt en fin januar måned, den har flydd og herlig å tenke på at vi snart skriver februar. La merke til i dag at det blir litt senere mørkt og godt er det.

    Blir fint med en tur til varmen om litt tenker jeg.

    Fin oppsummering, selv landet jeg på 14 bøker denne måneden, den siste uken ble det lite og ingen lesing så jeg satser på ar feb blir noe bedre.

    Ha en fin kveld,Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du likte Ekko du også. Ja, den er jo veldig bra og vant ikke Brageprisen uten grunn:)
      Hva heter den serien? Virker spennende.

      Januar føk avgårde uten å blir alt for trasig, godt å se at det er lyst ca 0900 om morgenen og at vi merker at det blir lengre lysere dager.

      Takk for det Beathe og fin kveld til deg også:) 14 bøker er da også absolutt mye nok. Jeg er enda ikke ferdig med Endymion....

      Slett
    2. Til Beathe: Person of Interest er en av de seriene man koser seg med, men det er en creepy underliggende uhygge. Liker hvordan serien er laget. Jeg ser serien for andre gang. På sesong 2 nå. Morsomt sammentreff at vi ser en "gammel" serie samtidig

      Slett
    3. Ok, så det var tittelen, det ja. Tenkte det var en tillegsinfo, en slags kommentar eller noe..hehe. Skal ta en titt. Skal nordover nå og kanskje der det noe de også vil se..

      Slett
    4. Augusta/Anita: Absolutt en serie å kose seg med. Ser den sammen med min eldste sønn, vi er på sesong 5 så nærmer oss slutten. Han har sett serien før, eller ikke de siste episodene.
      Liker også hvordan serien er laget. Morsomt at vi ser den samtidig, Augusta.

      God tur nordover,Anita 🙂

      Slett
    5. Takk takk:)
      Skal sjekke den ut.
      Har sett en del serie i det siste, så må ha en pause.
      Likte "Den spanske prinsessen" så godt at jeg måtte abonnere på Viaplay for å få sett sesong 2. ;) Der kunne jeg se Wisting 2 også. rakk det innenfor gratis prøveabb. Får heller kjøpe abb når Outlander kommer med ny sesong utpå vårparten.

      Slett
  5. Nok en fin oversikt :)Fra din liste har jeg kun lest 3 og 8, men leser 4 og 9. Det er fascinerende hvordan noen bøker - som Ekko - sprer seg. Anbefaler serien Beathe nevner.
    Jeg forsøkte å se Dont look up, men fant ikke kjemien med filmen. Likte du den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Augusta:)
      Ja, Ekko er så bra, det er så bra at den gir ekko ekko ekko i sirkler videre, hehe..
      Jeg likte Don`t look up, ikke sånn veldig veldig bra, men ganske bra. Litt på kanten satirisk, eller litt vanskelig tema å lage satire av kanskje, og den sparket alle retninger og kan tolkes dit man vil, tenkte jeg. Har jo lest det skal være en kommentar til klimakrisen, men jeg synes ikke det var så tydelig.

      Slett