onsdag 2. februar 2022

Det de døde vet av Marit Reiersgård. Spennende og annerledes krim!

 Endelig fikk jeg lest noe av Marit Reiersgård. Hun har stått på plakaten min i flere år. Jeg vant en bok av henne i en quiz; Paradisbakken, men det er hennes siste krim som ble min første. Fant den på tilbud på ARK sist helg, og begynte på den med en gang siden den har noe handling fra Sør-Spania. Jeg har et temaprosjekt for tiden, det er å lese romaner og andre aktuelle bøker fra Sør-Spania, helst Alicante-området, men det har jeg ikke funnet noe fra, med unntak av noen avsnitt/kapitler i bøker om/av Hemingway, et par guidebøker fra Costa Blanca inkludert Andalucia og Valencia og en bok med  lokalhistorie fra Alfaz del Pi. Men Andalucia, Valencia , Murcia- områdene får også duge. Disse bøkene skaper Spania-stemning som jeg liker, før jeg selv reiser nedover i april. Bøker for opplading og forberedelse. Lærer jeg noe på veien er det bare fint. I denne boka lærte jeg noe om bønnekjeder, blant annet.  Og at Benalmadena er en turiststed på Solkysten. (wiki)


I Det de døde vet befinner vi oss i Sør-Spania der etterforsker Verner Jacobsen er på ferie med sin kone Ingrid. De har visst hatt et turbulent samliv, og det er fortsatt skjørt. Ingrid er gravid og sjalu. Verner har hatt et sidesprang med kollega Bitte Røed. Verner tenker ofte på henne og blir varm når hun ringer. Men han har bestemt seg for å satse på Ingrid. Han har ikke innrømmet fysisk utroskap. Så får vi se hvor lenge dette holder. Verner går også til frisør der nede. Det hender det også at jeg gjør når jeg er i Spania, så fremt de snakker engelsk. Har også klipt med i Riga, og så veldig øst-europeisk ut med den sveisen. Har vært heldigere når jeg har klipt meg på Kanariøyene, for å si det sånn. Skal ikke røpe om frisøren og Verner forsto hverandre like godt.

Legen Tom Ross har også et ekteskap som holder på å havarere. Han er gift med Marion. de mistet sin sønn under russefeiring for noen måneder siden. Han var en ensom gutt, drakk seg alt for full og ble funnet død i en rundkjøring. Både Tom og Marion er knust av sorg, men de takler sorgen forskjellig. De reiser også til Sør-Spania for å komme bort og forhåpentligvis gi ekteskapet nytt liv. Plutselig forsvinner Marion. Tom reiser hjem og får norsk politi i Lier til å koble seg på saken. Han har ikke all verdens tiltro til det spanske politiet.  Bitte Røed får saken og tar kontakt med Verner som er der nede. han er ikke så glad for å få spolert ferien sin, og i alle fall er ikke Ingrid det, men han lover å ta kontakt med det spanske politiet og gjøre noen undersøkelser. Det viser seg at også Marions venn i mange år; Lars Arthur, også var i Spania. Han inviterte paret Foss nedover, da han har et hus der. Lars Arthur er kunstmaler. Lars Arthur var også forlover i bryllupet deres. 

Hjemme i Norge finner Bitte Røed ut at ikke alt stemmer med dødsfallet til sønnen til Marion og Tom. De har også mistet er barn tidligere i krybbedød.  Hva har egentlig skjedd?

Det de døde vet er en kjempespennende krim, men fin veksling mellom Norge og Sør-Spania, stemningsfull og velskrevet. Vi blir vitne til ikke mindre enn to trekantdrama, som sømløst glir inn i hverandre mens den ytterst vanskelige etterforskningen går sin gang. Marion har også en stemme i boka, selv om hun er borte. Det er et snedig virkemiddel som fungerer fint her. Vi får også tilbakeblikk fra både Marion, Tom og Lars Arthurs forhistorie, de har alle noe å skjule.

Et bønnekjede dukker også opp. Disse små røde perlene som er på kjedet er giftige bær hvis de blir stukket i. (husker ikke hva de het, noe på p...) Jeg lærte også om Pater Est..

Stedene i Sør-Spania som nevnes er bl.a. Fuentes de Cesna og Benalmadena . Jeg mener at landsbyen Fuentes de Cesna er modell for den psykologiske thrilleren Den som elsker deg høyt  av Kristine Storli Henningsen. I alle fall er det i nærheten. Henningsen har bodd der nede. 


Andre som har blogget om boka er Åslaug og Tine      


Marit Reiersgård: Det de døde vet, 343 s 
Gyldendal 2018
Kjøpt selv


6 kommentarer:

  1. Bra bok å gled deg til resten av bøkene hennes.

    SvarSlett
  2. Spennende! Jeg visste ikke at hun hadde skrevet annet enn den Hei boken som nettopp kom ut.
    For 8- 10 år siden da jeg var i Benidorm leste jeg en krim (om en prest?) som het Buried in Benidorm. Som deg synes jeg det er moro å lese bøker fra stedet man ferierer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, hun har også skrevet barnebøker.
      Den boka om presten i Benidorm har jeg ikke hørt om, sannsynligvis på engelsk...ikke norsk?
      Ja, liker å lese meg i stemning/opp på steder jeg skal reise. Nå er jeg ferdig med nok en norsk krim fra Sør-Spania. Konklusjon etter tre slike bøker (inkl. Henningsen sin) at det er veldig skummelt på landsbygda i Andalucia..;)

      Slett
  3. Jeg har lest tre bøker av Reiersgård, denne også (som du vet) og denne kaller jeg thriller-spennende. Bra du likte den også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, thriller-spennende kan man nok kalle den. Den har jo absolutt psykologisk thriller-elementer i seg.

      Slett