fredag 4. mars 2022

Marta sover av Romy Hausmann. Gjesp....

 Jeg liker ikke å bruke tid på bøker som ikke fenger, bøker som jeg ikke liker. Jeg leste ut Marta Sover, håpet den tok seg opp etter 50 kjedelige og rotete sider som jeg ikke fant noen sammenheng i. Den tok seg faktisk noe opp, men det varte ikke. Likevel leste jeg ferdig, håpet på mer. Og når jeg hadde lest halvparten kunne jeg likeså godt fortsette... Var det verdt det? Les mer under.

Forlaget om boka: 

"Marta sover, som er Romy Hausmanns andre thriller, er nok en følelsesladet psykologisk thriller i toppklassen. En gripende historie om fortid, skyld og gjengjeldelse. Den enestående debuten Elskede barn ble en kritikerrost internasjonal storselger.

Det er mange år siden Nadja Kulka ble dømt for en grusom forbrytelse. Hun har sonet straffen sin. Det er ingenting hun heller vil enn å leve et vanlig liv: bo i en hyggelig leilighet, ha fast jobb, noen få venner … Men da en av vennene hennes, den vakre og frisinnede Laura, dreper kjæresten sin, ber hun Nadja om hjelp. De to kvinnene drar til et avsidesliggende hus i skogen for å begrave liket. Men planen deres går fort i oppløsning, og Nadja er fanget, hun er blitt en brikke i et makabert spill der hun både er det perfekte offeret og den perfekte morderen ... "

Nei, den grep ikke meg.

Jeg trodde ikke på historien, på karakterene. Jeg synes dette var noe overtydelig konstruert, utspekulert tøv som ikke ga meg noe mening . Når jeg først begynte å tenke sånn, greide ikke historien å fange meg og jeg ble mer og mer kritisk og negativ. Jeg følte ingenting annet enn irritasjon . Dette er en rotete bok, og jeg er veldig skuffet over at det skulle bli en så stor nedtur etter den lovende debuten Elskede barn. Slutten var bare teit.  Tenker at jeg orker ikke å si noe mer om den saken.

Stavanger Aftenblad har anmeldt boka,  anmelderen synes den var bra og ga den en femmer. Så ikke hør på meg. Det finnes folk som liker boka, men det gjorde ikke jeg. Ferdig snakka!

Romy Hausmann skal til Krimfestivalen i Oslo i mars, og jeg leser meg litt opp på nye bøker fra forfattere som skal dit. Håper neste bok ut blir bedre.

Min omtale av Elskede barn her


*Boka har jeg fått som leseeksemplar av forlaget , men er fri til å mene hva jeg vil, trenger ikke skrive om boka, og får ikke betalt. * 


Romy Hausmann: Marta sover, 318 s   
Cappelen Damm 2022
Leseeksemplar fått av forlaget



16 kommentarer:

  1. Kjekt med slike omtaler så vet man hva man skal styre unna. Har begge bøkene her og de blir kanskje lest. Hørte ferdig en krimbok i går som også var et stort gjesp og med en lite troverdig slutt. Så litt stang ut med et par bøker den siste uken, men sånn er det jo innimellom.
    Håper Fauskanger er litt bedre...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kjedelig, burde ikke lest den ferdig, men men.. Elskede barn likte jeg som sagt godt.

      Fauskanger sin bok åpner bra og er interresant. Leste litt mer enn jeg tenkte på senga i går selv om jeg var veldig trøtt. Tykk bok, men likevel valgte jeg å begynne på den, fordi jeg har likt så godt tidligere bøker i serien. Håper å få lest mye i helga og den holder koken;)

      Slett
    2. Jomfruene, ble det samme der,likte veldig godt den forrige boken hans,Den tause pasienten,men den nye...not so much.

      Fikk en tynn liten flis i postkassen i dag,king kong teorier så da har jeg lektyre til 8 mars, forfatteren av subutex-bøkene som har skrevet den. Blir spennende.

      Slett
    3. Ok, har hørt flere er skuffet over den. Da leser jeg andre krimbøker før den i alle fall.

      Fikk bok i dag jeg og; Rune Lisbeth Berg fra Tiden, ser morsom ut, lenge siden jeg har fått "overraskelse" derfra.
      Høres spennende ut den du fikk, likte Vernon Subutex- bøkene. Gyldendal? Burde jeg også ha fått;)

      Slett
    4. Ja,fikk den jeg også, lenge siden jeg har fått noe derfra ubedt. Gyldendal ja,den kan enda komme,ser folk på insta legge ut bilde av bokgave fra press forlag og den fikk jeg for et par uker siden. Sender vel ut i puljer.
      Faktisk ikke lest de vernon Subutex-bøkene enda jeg. Så mange bøker osv... Godt skisesongen er over snart 😜

      Slett
    5. Ok. Har ikke sett den fra Press, hvis du ikke mener Crux da. den er det en del som har fått spørsmål om, ift med bloggturne´. Meg inkludert.
      Fikk melding i posten om en bok som kommer fra Sentraldistribusjon på 0.5 kg. Aner ikke hvilken det er.. Enten en jeg har spurt om, eller noe annet.. Enda blir jeg veldig glad over bokpakker:)

      Slett
    6. Høres ut som noe annet enn Crux det du mener.. bokgave?

      Slett
    7. Ikke Crux men Åh,William av Lucy Barton. Tanken min var at du kan fremdeles få tilsendt King Kong boken siden det kan virke som forlagene sender ut bøker i puljer. Crux blir jeg jo veldig nysgjerrig på siden den ene sekseren etter den andre blir trillet på den boken.

      Fikk melding fra posten jeg også, skal bli moro å se om det er samme boken som er på vei.

      Nå blir det sen frokost her og litt ski-tv og lesing. Ha en fin lørdag,Anita :-)

      Slett
    8. Hehe...Elizabeth Strout heter forfatteren,karakteren heter Lucy Barton. Jeg får skylde på koronatåke for jeg testet positiv i dag. Jaja,det måtte komme.

      Slett
    9. Ante meg at det var Strout sin siste, sjekket forlagets side i går. Har ikke lest Lucy Barton, men kikket på den mange ganger og fått med meg at mange likte den. Gjorde du? Det var anmeldelse av Åh, William i KKs Bokmagasinet idag.

      Jeg likte Crux, men skal ikke si så mye mer, siden min anmeldelse kommer 11.mars. Folk har gitt mest femmere, men ser noen få har gitt den 6, flere instagrammere blant disse, samt et par fb-bloggere eller hva jeg skal kalle dem. Så pocketutgaven blir nok prydet med ekstremt mange terningkast. God markedsføring it is..

      Ja, vi får se da, om det er King Kong på vei, eller noe annet. Virker som bøker kommer raskere til Bergen enn Trondheim btw.

      God lørdag Beathe, med ski og annet:)


      Slett
    10. Og god bedring Beathe. Ikke uventet at du fikk med med korona i hus.

      Slett
    11. Jo,takk. Har lest serien om olive Kitteridge av samme forfatter,den likte jeg godt,både boken og filmatiseringen. Den andre serien har jeg ikke lest men ser de kan leses uavhengig av hverandre.
      Javisst er det god markedsføring men kjenner jeg blir litt skeptisk,kanskje uten grunn siden jeg ikke har lest selv og sådan ikke vet.
      Mulig jeg blandet litt sammen med en annen som får seksere på rad og rekke.
      Uansett blir det kjekt å lese omtalen din når den tid kommer 🙂



      Slett
    12. Ja, den har jeg lånt og levert tilbake og serien/filmen er stjernet ut på lista mi på Netflix, men man rekker bare ikke alt..
      Lov å bli skeptisk. Det som er faren når det blir så massivt, er at det kan slå ut andre veien.. folk kan bli lei. Kan godt være den , fordi innleggene kommer annen hver dag på face og insta og Bloggere/instagrammere poster de jo også i tillegg til forlag/forfatter. Og så fort som det går på insta, blafrer terningkastene forbi.. Bra at boka blir likt, men jeg er mer skeptisk til bruken av terningkast i markedsføringen sånn generelt, siden mange har veldig lav terskel for å gi høye terningkast, virker det som.. Men men.. de gjør nå som de vil, selv om jeg synes det bør være mer bevissthet rundt dette. Tenker de diskusjonene vi hadde om sånne ting før på Norske bokbloggere. De var nyttige.

      Slett
  2. Jeg vet du strevde med denne, kudos for å fullføre, og for at du satt ord på hva som buttet imot. Selv skal jeg skrive en sånn omtale etter jeg har kommet hjem fra luftetur, etter å ha kavet seg gjennom en bok, er det ikke gøy å skulle bruke enda mer tid på den, men det må til.
    Nyt lørdagen Anita, håper du har ristet koronaen av deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, selv om jeg mest føler meg dum som leste ferdig. Waste of time..
      Men da er det jo greit å skrive litt om boka, når den lest ble.
      Takk, blir inne- og lesedag i dag, tenker jeg. Var på jobb i går, sliten på ettermiddagen. Har bare restsymptomer igjen, som tett nese, litt slim/hoste, kvalme..
      Håper du også er bedre:)

      Slett