torsdag 31. mars 2022

Oppsummering mars -22

 Mars har gått i en fei. Jeg har lest en del krim, preget av Krimfestivalen i Oslo, som jeg også deltok på. Fikk et par dager der. Det var veldig koselig, og så godt å oppleve at alt er som normalt igjen med folk og null restriksjoner. Det har også blitt andre kulturaktiviteter som konsert og teater. Våren har kommet og gått. Her er min oppsummering:



Min nevø Richard leser Jon Michelets En sjøens helt i fjæra. Vi fikk oss en fin søndagstur til Ula da jeg var i Sandefjord etter Krimfestivalen. 


Leste bøker: 
1. Costa Blanca 53 opplevelser av Jon Henriksen og Lorraine Thompson: Sør-Spania, lånt på bib, 243 s
2. Marta sover av Romy Hausmann: Psykologisk thriller, Tyskland/Berlin, leseeks, 318 s
3. Det er ikke meg jeg forestiller av Fernando Pessoa: dikt, sirkel, Portugal, bib, 104 s
4. Skorpionbrosjen av H.S. Fauskanger: Krim, England, norsk21, lånt på bib, 644 s
5. Invictius av Sunniva Lye Axelsen: norsk22, leseeks, satirisk dystopi?, 297 s
6. Den andre søsteren av Mohlin&Nystrøm: Krim, Sverige, leseeks, 362 s
7. Jenta under isen av Max Seeck: Krim, Finland, leseeks, 480 s
8. Tonedød av Randi Fuglehaug: Krim, norsk22, leseeks, 331 s
9. Skjærsild av Tina Frennstedt:  krim, Sverige, leseeks, 442 s
10. Dalen av Bernard Minier: Krim, Frankrike, leseeks, 517 s

SUM: 10 bøker / 3738 sider

7 krim/psykologisk thriller
1 annen roman
1 diktsamling
1 sakprosa/reisebok

7 leseeks/3 lånt på biblioteket

0 1001 /0 frahylla = bedre lykke neste måned ;)

Land besøkt: Spania. Tyskland, Portugal, England, Sverige (2), Finland, Frankrike


Minier holder koken. Bestialsk, men bra! nummer 6 i serien om Martin Servaz. Omtale kommer.


Mars var en hektisk måned på mange vis. Krimfestivalen, begynte på litt/delvis jobb etter 3 mnd full sykmelding, far på sykehus , både på St.Olavs i Trondheim og på Levanger, besøk, + andre greier i familien.

*Fikk også med litt annen kultur:
2. Parsifal på Trøndelag teater- prøveforestilling 29.mars . Meget spesielt og sært stykke.
3. Sirkus DDE- jubileumsforestilling i Trondheim Spektrum 26.mars. Utrolig flott!

TV/film fra bok:
1. My brilliant friend, sesong 3, episode 5-7/8 (har en igjen)

Var også så heldig å få delta i Lesernes hjørne i Hverdagsnett sitt nye nummer som kom i dag. Les det gjerne her, samt alt annet spennende bokstoff i magasinet til Anne Lise Johannessen. Anne Lise med bloggen Hverdagsnett traff jeg på Krimfestivalen, sammen med bokblogger Hilde Sæther (Hildes bokhylle) Artig å treffe andre bloggere. Ble ikke tatt selfie, må huske det neste gang. 

*Mine innlegg fra Krimfestivalen her:





Ønsker dere alle en riktig god lesemåned i april og god påske.:)



Bøker som blir med i kofferten og sekken til Spania i april. Pluss Jaran Dammans Dødsengelen som jeg skal hente på biblioteket i morgen. Den skal være reisebok på flyet hjem.

15 kommentarer:

  1. Idet eg er i ferd med å avslutta min eigen oppdaga eg din oppsummering, og den er jo interessant, med fleire ukjende bøker for meg. Har ikkje lest nokon av dine, men har Minier/Dalen klar om litt. Jenta under isen og Skjærsild har eg alt notert meg. Ser du har Rødt kort av Kurt Aust klar, den står også på ønskelista mi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hvordan du liker Minier, Seeck og Frennstedt.
      Kurt Aust sin bok er jeg litt spent på om jeg liker , siden jeg ikke er interessert i fotball. Men jeg leste litt i starte av boka, og ble nysgjerrig nok, kan jo være spennende på tross av fotballmiljø. Som bioen til Zlatan. Og så er det en heftet utgave, som er kjekk å ta med i kofferten.

      Slett
    2. Kurt Aust har ei anna bok Dødt løp som har handling frå sykkelrittet Tour de France. Veldig bra og ein treng ikkje ha greie på sykkel. Så kanskje det er tilsvarande med Rødt kort?

      Slett
    3. Håper det.:) Har ikke lest noe av Aust, men han skriver bra bøker, har jeg skjønt.

      Slett
  2. Alltid kjekt å se hva andre har lest og opplevd i måneden som har gått. Og ikke minst kjekt at man så og si er tilbake til normalen. Du har fått med deg mye denne måneden.
    Har ikke lest noen av disse men et par er på vent.
    Har bestilt billett til et arrangement med selveste Ali Smith,det ser jeg virkelig frem til, er ikke før i mai men jeg er på gang igjen ut av huset jeg også.
    Selv leste jeg 15 bøker nå i april,og har lest Ibsen til lesesirkelen, omtale kommer.

    Ser du leser Midnattsbiblioteket, håper du liker den. Leste den forrige helg.
    Og satser på at postmannen står meg bi ang Murakami i morgen 🙂

    Ønsker deg en fin april måned,god påske og god tur ned til varmen 🌞
    Hvor lenge skal du være der?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mars, ikke April, leser ikke 15 bøker på en halvtime liksom 😜😂

      Slett
    2. Ja, det ble en del på godt og vondt.
      Normalen er bra.
      Ali Smith blir sikkert bra. 15 bøker er mye. Du har sikkert lest noen dikt også, det ble det ikke med meg. Leverer tilbake Karin Haugan ulest. Passer nok bedre en annen gang.

      Har lest 100 sider av Midnattsbiblioteket. Er ikke helt overbevist enda, men nok til å fortsette. Må venne meg til konseptet. Litt spesielt. Litt eventyraktig, litt som Slidings Doors /filmen).

      Tvi tvi ang Murakami.
      Har pakket omtrent ferdig. Har fysioterapeut i dag og noen andre ting som må ordnes før jeg drar i morgen. Ikke så lett å konse om lesing når det er mye greier. Blir noen sider på senga. Får vel slappe av mer når jeg er på reise. Blir en uke. Ikke så veldig bra vær i Spania nå, har vært en dårlig mars, meldt ca 13-15 grader i dagene fremover, noe bedre i slutten av neste uke. Så varme, vel.. blir ikke akkurat bikinivær. Men nå snør det her og er kulde, så da er det jo varmere der.;)

      Slett
    3. Ja,livet er av og til sånn. Da tror jeg det er en god ting at du er flink til å ta vare på deg selv og gjør ting du er glad i å gjøre, tror det er viktig.
      Smith blir helt topp tror jeg.

      Midnattsbiblioteket er en spesiell bok men jeg slukte den forrige helg, var kanskje rett bok til rett tid. Syntes det var fascinerende med disse parallelle universene, de ulike livene hun kunne hatt. Kan minne om filmen Sliding doors, det har du helt rett i.

      Ble ingen Murakami til meg i helgen,rart siden jeg spurte like før deg, men det er jo ikke akkurat som jeg mangler lesestoff heller.

      Ble fem diktbøker på meg i mars, så litt fikk jeg jo lest.

      Ja,du får bare nyte dagene selv om det ikke blir veldig varmt, varmere enn her blir det jo uansett og alltid fint med stueforandring. Satser på at du får lest litt og slappet av, viktig å lade batteriene.

      Her er det mye sol og fint vær om dagene, men kaldt og minusgrader om nettene.

      Men nå skal jeg slutte å mase og heller ønske deg god helg og god tur nedover til sydenlandet.

      Slett
    4. Takk for det Beathe.:) Prøve rå ta vare på meg selv, og viktig å ha oaser for avkobling:) Da er litteraturen og bloggen, samt reiser godt å ty til:) Og litt annen kultur med mer.
      Bra du liket Midnattsbiblioteket. Den er veldig lettlest da, og har luftige sider. Likte kapitlet der hun var gift med Dan. Så vi får se..
      Rett timing er gull.

      Ja, det går fint å gå turer, gå på kafe, se seg omkring og lese masse:)

      Tusen takk og god helg Beathe:)

      Slett
  3. Jeg har bare lest Axselsen sin bok av dine, krim er ikke helt min sjanger og det var mange krim bøker.
    Du har virkelig fått med deg mye, og ønsker deg en fin tur til Spania. God tur! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i mars ble det målrettet lesing av krim.
      Har fått med meg en del, siden samfunnet på kultursiden har åpnet opp. Trenger kulturelt påfyll når mye annet er strevsomt for tiden:)
      Takk, fin helg til deg:)

      Slett
  4. Spennende bunke du har lest i mars! Jeg har lest Axelsen og Seeck, og har Minier liggende klar på Kindelen. Har ikke lest omtalen din enda, så at den var klar, får skumme litt og se hva du synes :)
    Flott konsert du fikk med deg, svigerinnen min var der, så jeg fikk masse snapper, det så utrolig gøy ut.
    Skal gå inn og titte på Lesernes hjørne :)
    Digger å se Murkamis ansikt på boggen din, gled deg til denne, og riktig god tur til Spania!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du liker Miniers siste, spent på din dom:)
      Konserten var toppers, bra show!
      Once in a lifetime. Hvis det ikke blir 40-årsjubielum også da, men da greier sikkert ikke Bjarne B å springe rundt på scenen som dette i tre timer;)
      Kult at du tar en titt på Hverdagsmagasinet:)
      Ja, flott med Murakami og ny bok:)
      Takker ; blir bra med Spania når jeg omsider kommer frem:)

      Slett
  5. Du leste en bok mer enn meg i mars. =) Fra din liste har jeg bare lest Jenta under isen, og Dalen er i skal lese bunken. Er spent på den siden Konfirmanten var mørk og dyster krim som jeg liker. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dalen er minst like mørk og dyster. Ser jeg synes Konfirmanten var litt nedtur, så denne synes jeg var bedre.
      Håper du liker den:)

      Slett