søndag 26. mai 2024

Naturens helter av Marina Gjørtz og Line Renslebråten. Nydelig barnebok om pionerer innen natur og biologi

 Jeg har fått verdens nydeligste barnebok mellom hendene. Det er Naturens helter av Marina Gørtz og Line Renslebråten. Marina har skrevet teksten og Line har bidratt med nydelige og fargerike illustrasjoner. Når jeg første gang hørte tittelen, tenkte jeg at naturens helter er insekter og dyr som jobber for å redde naturen, men det er det ikke. Det er mennesker som har gjort viktige oppdagelser om hvordan naturen henger sammen, som har bidratt til mer kunnskap pm natur og dyr vi vet lite om, og om andre pionerer innen naturvern. Skrevet og designet på en tiltalende måte, som også fikk en bestemor som meg til å bli helt betatt. Jeg greide faktisk ikke å legge fra meg boka før den var ferdiglest. 



Forlaget om boka:

Du kan også bli en naturhelt!


Historien er full av ildsjeler med begeistring for naturen. Deres nysgjerrighet har bidratt til mye kunnskap om jorda vår, og mange naturområder har blitt bevart takket være dem.


I denne boken møter du 15 naturhelter, som på hver sin måte har kjempet for natur og miljø.


Bli kjent med miljøverner Rachel Carson, sjimpanse- ekspert Jane Goodall, Mya-Rose Craig, kjent som «Birdgirl» og den norske naturverneren Hanna Resvoll-Holmsen.


Historiene deres vil engasjere og inspirere deg til å ta vare på naturen.


Jeg opplevde under lesingen at jeg lokket frem barnet inne i meg. Det nysgjerrige barnet jeg var en gang, da jeg lekte i skog og mark, plukket marihøner i glass, blomster, snegler og alt mulig rart. Jeg lå på stranda og leste , denne uka i mai har vært veldig varm i Trøndelag. Mens jeg leste om larver som ble til sommerfugler og andre insekter, krøp en edderkopp på meg, en bille tok veien til teppet mitt, mauren skyndte seg over, og store fluer prøvde seg på maten min. Joda, det står ganske bra til med insektene på Ladehalvøya, selv om jeg kan styre meg for nærgående fluer og edderkopper. Bier og humler er det mindre av nå, men det hender de dukker opp på verandaen min. Også sommerfulgler en gang i blant. Men generelt står det vel ikke så bra til i verden i dag. Artsmangfoldet forsvinner, havet forsures og korallrev ødelegges. Ja, alt det der dystre som vi har fått mer og mer kunnskap om gjennom media. Naturens helter er ingen dyster og predikerende bok, for å presisere det, men en barnebok som kan inspirere til å ta bedre vare på naturen. Det er vel viktigere enn noen gang. Her er nysgjerrigheten og gleden i fokus. Ved å bli kjent med 15 naturhelter, som miljøvernforkjemperen Rachel Carson, sjimpanseekspert Jane Goodall. naturfotograf Ansel Adams, hvalforsker Asha de Vos og mange flere, kan også barna lære seg noe av det samme ved hjelp av enkle midler. Boka er konstruert slik at det først kommer en minibiografi om den enkelte naturhelten og deretter tips og oppgaver til hvordan man selv kan utforske noe av det samme. For eksempel kan man etter å ha lest om filmfotografen som filmet under havet, lage seg en egen undervannskikkert av en bøtte og gå i fjæra og se på livet under vannet. Eller lage seg en lupe med en dorull Man kan se larver bli til puppe og sommerfugl ved å bruke et syltetøyglass  og mye mer gøy.
Både voksne og barn kan ha det artig med dette, finne på ting i nabolaget, gå på tur og oppdage naturen på en morsom måte. Jeg ser i alle fall for meg at mitt barnebarn Jakob på 6 år vil elske mange av disse oppgavene. Han begynte allerede for et par-tre år siden og samle mark og insekter i bøtter og glass. Turer i fjæra er noe han elsker. Barn er nysgjerrige av natur. Og det de lærer om naturen fra de er små, er uvurderlig viktig. Jeg vokste selv opp med foreldre som ofte tok oss med i naturen, i skog, mark, fjell, ved kysten. Og aldri kaste søppel i naturen, eller forstyrre dyrene- det var noe jeg lærte som jeg aldri har glemt. Gleden ved å være i naturen er noe barn arver, men det kan uansett vekkes til live, selv om foreldrene, de voksne har glemt det, eller ikke selv har vokst opp med det, tenker jeg.
Naturens helter er en nydelig , lettlest og viktig bok for barn i mange aldre, som inspirerer til engasjement og nysgjerrighet. Perfekt som gave fra tanter, onkler, besteforeldre, foreldre, venner. 

Anbefales varmt ! 


Eksempler på hvordan boka ser ut inni. 



Først en minibiografi, og deretter tips til aktivitet og en oppskrift på hvordan lage et billig verktøy.





En herlig bok, som jeg gleder meg til å ta med til barnebarnet i Lofoten. Barnebarna mine er også miljøagenter (Naturvernforbundet) , noe jeg anbefaler flere å bli. 


For ordens skyld:
Jeg kjenner Marina gjennom skrivegruppa Bokstøttene, men min mening om boka er helt uavhengig av dette. Kanskje jeg ikke hadde fått vite om boka hvis jeg ikke kjente henne, det er det eneste. Og jeg ønsker av hele mitt hjerte at flest mulig bør få vite om denne fine boka. Kan mitt bidrag hjelpe på det, er jeg takknemlig. :)

Intervju om boka her (under betalingsmur)



Foto: Anita Ness


Marina Gørtz og Line Renslebråten: Naturens helter, 96 s
Spartacus forlag 2024
Leseeksemplar fått av forfatteren



4 kommentarer:

  1. Så perfekt da, å ligge ute i gresset å lese, med insekter som selskap. Jeg skal ta en titt på boken, takk for supert lesetips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja.. Tipper du vil like boka:)

      Slett
  2. Å, det ser ut som en bok jeg ville like også. Har notert meg den, så jeg kan gi den til barnabarna etterpå. Takk for tips og ha en fin sommerdag.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er kjempefin:) Bare hyggelig og takk det samme:)

      Slett