onsdag 8. mai 2024

Tolv utemte hester av Anne Holt. Grusom historie, kompleks og spennende.

 Anne Holt vant Rivertonprisen 2023 for denne boka, og det er vel fortjent. Makan til bok. Jeg ble helt utmattet etter lesingen og historien sitter i meg enda. Denne gjorde sterkt inntrykk.



Forlaget om boka:
Hanne Wilhelmsens liv er i ferd med å gå i oppløsning. Kona Nefis har forlatt henne og tatt deres felles datter Ida med seg. Da ett av de få menneskene Hanne bryr seg om her i verden i tillegg blir brutalt drept, må hun kjempe for både å redde familien og løse en drapssak viktigere enn noen hun tidligere har vært borti. I kamp med egne destruktive krefter og tanker blir hun ledet inn i et dystert landskap av hat, forakt og overgrep, der det også viser seg at en rekke uforklarlige graviditeter er en del av et større, skremmende hele. Søvnløs og desperat arbeider Hanne døgnet rundt, og finner til slutt en sannhet som ikke er til å leve med. For noen.


Denne boka gjorde sterkt inntrykk på meg. Den er velskrevet, kompleks og spennende. Hanne Wilhelmsen er i dyp krise. Hun blir forlatt av sin kone Nefis, som tar med seg datteren Ida og flytter ut etter en krangel. Hanne er ufyselig i starten av boka, Under et middagsselskap oppfører hun seg frekt og stygt overfor alle, spesielt unge Henrik. Henrik Holme og Anne Braut er husvenner og kommer på middag en gang i blant. Henrik er også suspendert etter en #MeToo-anklage for noe som hendte på byen. Kollegene tror ikke han er i stand til det han ble anklaget for, og aller minst Hanne, som mener det må være et uhell. Før han drar fra jobben, tar han med seg noen uløste saker, blant annet om ei jente fra Sørlandet som tok livet sitt. Han mener politiet ikke gjorde noe for å finne mer ut av saken. Han bruker tiden på å undersøke mer og reiser til Grimstad der foreldrene hennes bor. Henrik snører fort opp at noe ikke stemmer, og dess lengre han kommer inn i materien dess mer skremt blir han. Han ringer Hanne flere ganger, men hun vil ikke ta telefonen og ender frekke meldinger tilbake. Hun er knust over at Nefis forlot henne. 
Etter et par dager blir hennes eneste venn foruten Nefis, funnet drept. Vi skjønner jo hvem det er da det står på baksiden av boka at det skjer. Det er vondt for Hanne, og for oss lesere. Jeg ble skikkelig trist av det og synes forfatteren var litt slem ved å gjøre dette. Det forfølger meg gjennom boka. Men hvem vet om det hadde skjedd hvis Hanne hadde tatt telefonen. det plager meg, men mest plager det nok Hanne som er full av dårlig samvittighet og sorg. For å gjøre bot og få noe mening inn i tilværelsen, begynner hun å etterforske saken på egenhånd, med hjelp fra Emma og en ny betjent; Marius, som mer eller mindre blir manipulert til å bli involvert ii saken. Den sykmeldte førstebetjenten Odin Gammelsæter aner uråd og gir Hanne klare advarsler om å holde seg unna, men blir selv etterhvert dratt inn i saken etter at et annet politidistrikt måtte ta over saken på grunn av inhabilitet. Odin friskmelder seg , og gjengen hiver seg rundt på slutten her, hvor trådene samles over noe de i sin villeste fantasi aldri hadde trodd var mulig.  Stikkord her er incels, menn som hater kvinner og gravide kvinner.
Meget velskrevet, vond, kompleks og i det hele tatt; mesterlig av Anne Holt. Jeg får vondt av å tenke på saken enda. 



Anne Holt: Tolv utemte hester, 459 s

Gyldendal 2023

Kjøpt selv.

5 kommentarer:

  1. Ja, enig i at dette var en bra krim av Anne Holt. Tøffe saker. Hun skriver bedre og bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant.. veldig godt gjort å få frem så mange følelser og nyanser .

      Slett
    2. Ser at hele teksten i anmeldelsen ikke kom med, merkelig. Kopierte det inn i går.. Må prøve igjen.

      Slett
  2. Denne fikk jeg lyst til å lese men kanskje dumt å hoppe rett på denne eller går det fint? Jeg har faktisk ikke lest noe av Holt ennå... jeg ble litt nysgjerrig når du skriver kopiert teksten... pleier du å skrive i word eller noe?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vet jeg ikke. Du får jo intro på en måte i denne boka også, og det er jo bare å prøve. Det har vært gitt ut mange bøker om Hanne W i mange år, og jeg husker rett og slett ikke alle sammen. Men de siste to i alle fall er fra hun sitter i rullestol og er 60+- før det skrev Anne Holt andre krimbøker og lot Hanne W være i mange år. Jeg husker ikke så mye fra den forrige heller; "Det ellevte manus".

      Jeg skrev i Google Doc i går, fordi planen var å legge det ut på instagram. Men teksten ble så lang, for lang for formatet- måtte dele det opp- så da kunne jeg ligge godt kopiere det inn i et blogginnlegg i tillegg, tenkte jeg, så har jeg det arkivert der også.

      På IG forsvinner det jo bare langt nedi etter hvert..

      Nei, jeg skriver vanligvis rett inn i bloggen::)

      Slett