fredag 15. september 2017

Frode Granhus er død. Hvil i fred Frode.

Da jeg satt på toget nordover etter jobb i ettermiddag tikket det inn en melding fra min datter i Lofoten. - Har du fått med deg hva som har skjedd med Frode Granhus? - Nei, det har jeg ikke. Jeg har midlertidig deaktivert faceboksiden min og ikke lest nyheter i dag, før jeg fikk denne meldingen. Sjokket var stort da jeg googlet. - Frode Granhus er død, varslet både VG, NRK, Dagsavisen,  Nordlandsavisa og Lofotposten.
Han døde i sitt eget hjem i morges, brått og uventet. Frode Granhus var en av våre mest populære krimforfattere, kjent for sin egen særegne Lofotkrim. Frode har skrevet fem kriminalromaner om etterforsker Rino Karlsen, og var i gang med sin sjette. Han har også skrevet to som ikke handlet om Rino K. Frode Granhus ble 52 år gammel.


Frode Granhus i sitt hjem på Leknes . Foto: Anita Ness
Jeg har har hatt/har stor sans for Granhus sine krimromaner og har gledet meg til hver bok som har kommet ut, siden jeg leste Malstrømmen for noen år siden.
I påska  2014 hadde jeg gleden av å møte Frode Granhus i forbindelse med at jeg gjorde et intervju med ham i hans hjem på Leknes. Det ble en lang samtale med en engasjert forfatter og en trivelig mann med mye på hjerte. Intervjuet kan du lese på bloggen min her.

Frode Granhus jobbet på NAV i Leknes og skrivingen var hans hobby. Flere av hans romaner ble nominert til priser, bl.a. Brageprisen, og de ble oversatt og solgt til flere land.
Jeg hadde også gleden av å treffe Frode Granhus i Lofoten året etter mens jeg var og besøkte datter og svigersønn, hvor jeg fikk et rykende signert eksemplar av hans siste bok; Kistemakeren.



Norge har mistet en dyktig og spennende krimforfatter. Han vil bli savnet av meg og mange. Jeg synes det er forferdelig trist. Varme tanker går til hans nærmeste familie, venner og kolleger på NAV og forlaget Vigmostad & BJørke. Granhus etterlot seg samboer, deres felles datter og to stebarn.


Hvil i fred Frode!



Frode Granhus og hunden. Leknes 2014. Foto: Anita Ness


Hedre hans minne. Bøkene om Rino Karlsen lever videre.

Mine omtaler av hans bøker:





Foto: Anita Ness

9 kommentarer:

  1. Fine minneord, Anita.
    Ufatteleg og trist at Granhus skulle gå bort så altfor tidleg.
    R.I.P.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Berit. Ja, det er ufattelig trist, rart, veldig vanskelig å forstå når folk bare dør sånn plutselig. Og jeg vil garantert savne nye bøker fra ham..

      Slett
  2. Jeg synes det er helt tragisk.. Det går ikke ordentlig inn, det er så ufattelig..

    SvarSlett
  3. Den var fine ord om en fin forfatter. Jeg ble skikkelig lei meg da jeg hørte han var død. Noen ganger er det de beste som går først <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at du synes det. Hans ettermæle fortjener det beste. Veldig trist at han forsvant overraskende så fort..

      Slett
  4. Trist når unge mennesker går bort. Det føles så aldeles unødvendig. Jeg har utrolig nok ikke lest noe av Granhus ennå. Fine ord, Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det.
      Anbefaler deg å prøve å lese Granhus sine Lofotkrimbøker. Hvis du liker litt uvær i krimmen.
      Takk.:)

      Slett
  5. Det var en fin blogg-post, Anita. Jeg har lest en av bøkene hans, den var bra - så har jeg en til liggende i lyd - jeg skal lytte den også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. BØkene er absolutt å anbefale. Det er bare så synd det ikke blir flere..

      Slett