torsdag 21. september 2017

Guden av Jørgen Jæger

Jørgen Jæger er ute med sin tiende krim om lensmann Ole Vik (nå eks-lensmann) og politioverbetjent Cecilie Hopen i kystbygda Fjellberghavn. Fantasien til Jæger er det intet galt med, men denne gangen virker boka litt lite gjennomarbeidet. Jeg må dessverre være den bloggeren som heller litt
salt i såret. Dette ble litt ujevnt og langtekkelig, Jæger.



I Guden skjer det masse. Det starter med et attentat på torget i Fjellberghavn hvor ordfører Janne Wold skal holde en tale . Politisjef Marte Mellingsen (Ole Viks kjæreste) er også på scenen samt varaordfører Tor Siem.  Noen fra folkemengden roper "Allahu Akbar!". Tre skudd fyres av, og begge blir skutt.Varaordføreren, en usympatisk fyr, berger.
Dramatikken etterfølges av en serie bankran.
Etterforskerteamet får nok å gjøre. Er dette islamistisk terror ?  Mye peker i den retningen...
Flere personer blir avhørt, og da det viser seg at mange har slekts- og familieforbindelser til hverandre, må enda flere personer gåes i sømmene. Det dukker opp spilleavhengige personer, en russisk båt er på vei, en torpedo med en liten datter gjør en fatal tabbe, noen driver med illegale spill på lukkede nettforum etc etc.
Cecilie Hopen får nok å henge fingrene i, hun savner Bernhard i tillegg til at en positiv relasjon til kollegaen Jostein, med diamanten i tanna, utvikler seg. Ole Vik får også mye å bale med da Marte ligger livstruende skadd på sykehuset.

Jørgen Jæger er innom mye i sin nye roman. Til tider går det over stokk og stein og persongalleriet er en forviklingsfarse verdig, men i store deler av boka ble det for meg dessverre for langtekkelig. Jeg brukte over 100 sider for å hekte meg sånn noenlunde på.  Plottet er finurlig, men enkelte ting henger ikke helt i hop.  Det er vanskelig å påpeke akkurat hva det gjelder uten å røpe for mye, men jeg kan stikkordsmessig nevne:
Helikopteret på slutten, hva skjede egentlig?
Husbrannen, hvem, hvordan, samarbeid, hvorfor går den ene inn og den andre ut? Lureri eller planlagt samarbeid?


Språket er ujevnt og historien hadde tjent på å bli strammet inn.  Jeg har likt Jægers tidligere bøker, men denne gangen synes jeg romanen bærer preg av for lite gjennomarbeiding. Dette er den  svakeste jeg har lest av Jægers bøker så langt. Da går det forhåpentligvis bedre neste gang. Jeg vil gjerne følge Ole Vik, Cecilie Hopen, Marte og Jostein videre.

Sorry Jørgen Jæger!

PS: En artig sak; Forfatterkollegaen Jan- Erik Fjell har skrevet en sekvens om pokerspill i boka. 

Andre bloggere; flere har likt boka mye bedre enn meg, andre er lunkne som meg:
Bjørnebok, My Criminal Mind, Betraktninger, Tine sin blogg,  Leffeslab, Lillasjel

Mine omtaler av andre Jægerkrim:
Fortielsen
Monster
Stemmen
Skyggejakten



Jørgen Jæger: Guden, 494 s
Juritzen 2017
Leseeksemplar/forhåndsseksemplar- signert.


15 kommentarer:

  1. Etter omtalen din ble jeg veldig nysgjerrig på boka! Skal lese den i nærmeste framtid, og lurer på om jeg kommer til å reagere som du har gjort, eller bli med de som bare roser boka. Artig. Er i Buvika og passer barn fram til mandag, og leser lite. Gleder meg til å komme hjem etter snart tre uker borte, da bokbunken på kjøkkenet venter på meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men, det er jo bra at en kritisk anmeldelse kan frembringe lyst til å lese en bok. Jeg er opptatt av at lesere skal danne seg egne meninger, og ikke la seg fange av en hype eller det motsatte..
      Det blir artig å se hva du mener etterhvert.:)
      Bokbunken blir nok glad for at du kommer hjem:;)

      Slett
  2. Interessant, særleg fordi eg har bestemt meg for å lesa denne - etter ein pause frå Ole Vik og Fjellberghavn. Eg likte så godt dei fyrste i serien, men vart veldig lei etter Stemmen. Fortielsen og Monster har eg ikkje lest.

    Og nettopp i dag skal eg sjå og høyra forfattaren "live". Jæger er på besøk i Sogndal og skal halda kåseri om forfattarskapet sitt på biblioteket. Det blir sikkert artig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, så gøy! Gleder meg til å lese din omtale, Berit.
      Jeg tenkte faktisk på deg da jeg leste denne , fordi jeg vet at du er en kresen krimleser,- "hva ville Berit sagt om denne, hvis hun hadde lest den,- " tenkte jeg..
      Mulig du blir tunet med positivt inn etter å ha hørt forfatter snakke om boka, men det kan jo slå andre veien også det, hvis kvaliteten faller gjennom..
      Spent:)

      Slett
    2. Hyggeleg å bli tenkt på, også i slike samanhengar😊..
      Det var interessant å høyra på Jæger, og eg er nok meir positivt innstilt til forfattaren og bøkene hans etter dette møtet - men det er uvisst korleis det kjem til å slå ut. Hyggeleg å helsa på han i alle fall - men ein vert jo så starstruck og unaturleg i samband med slike møter.

      Slett
    3. Man blir jo ganske godt kjent på blogg etterhvert, dvs boksmak, skrivemåte, hvordan man bedømmer, vurderer etc..
      Jeg skjønner godt at det var et hyggelig møte med Jæger. Han er jo veldig sympatisk. Så få vi se hvordan du liker boka, med eller uten sympatipoeng.;)

      Slett
  3. Hmm.. den står i hylla her, enn så lenge. Interessant med et annet blikk på boka. Jeg har ikke lest Jæger tidligere, så jeg har ikke noe å sammenlikne med. Ser bare at andre liker denne veldig så godt. Men først alle bøkene jeg "må" lese etter Kapittel...

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre. Men du går glipp av mye historikk hvis du leser Guden før de andre. Ole Vik er jo temmelig perifer her..

      Slett
  4. Jeg likte Guden bedre enn deg men du peker på ting jeg egentlig tenkte mens jeg leste. Som det helikopteret :-) Jeg syntes boken var spennende, men jeg synes også det stemmer at handlingen er forviklende og at det er mange personer som kommer inn og går ut av historien. Igrunnen fikk du meg til å tenke over boken en gang til og jeg innrømmer at du har latt boken synke dypere enn det jeg har gjort :-) En fin omtale, Anita. (Jeg visste heller ikke det om Jan Erik Fjell.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jess.feks det helikopteret...
      Godt at reflekterer mer i ettertid.. En ting er å si at man likte boka, en annen ting er å si at dette er en veldig god krimroman, for det er det ikke, litterært sett.. OG det bør nok forlaget ta ansvar for først og fremst..

      Slett
    2. Ps: det med Jan Erik Fjell , skrev Jæger i etterordet..

      Slett
  5. Takk og amen! Er glad for alle som i det minste er litt lunkne til nye bøker- det gjør det SÅ mye enklere å velge dem bort! Det er jo så uhorvelig mye god litteratur at det synes unødvendig å bruke tid på bøker som ikke har potensiale til innertier.
    Jeg fikk litt motforestillinger allerede da jeg leste baksideteksten, hvor "Noen" hadde slurva med DA og NÅR... Rettskriving bør ha høy prioritet i trykte bøker...

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha- du er en våken leser, som registerer grammatikkfeil allerede på baksiden.:) Ære være.. Og er man en nogelunde kritisk leser, blir slike ting veldig fort ødeleggende for leseopplevelsen.
      Jeg registerer at mange liker denne boka og er begeistret , og det er greit, at man har forskjellig smak-og da kan man hoppe over mye..
      Så du må absolutt gjøre deg opp din egen mening, og ikke ta min for en fasit, for det er det ikke. Men boka har åpenbart mange svakheter..

      Slett
  6. Må si jeg ikke ble imponert av denne jeg heller, dessverre. Monster og Fortielsen, bøker jeg har lest av Jæger tidligere, er mye sterkere i forhold til denne. Så Guden var dessverre en nedtur. :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg. Håper det blir bedre neste gang. :)

      Slett