søndag 23. april 2017

Avgrunnsblikk av Jørgen Brekke. Helstøpt ny krim om Odd Singsaker.

I dag er det Verdens bokdag, og jeg vier den til bøkenes verden. Jeg har lest ferdig en bok, og skal blogge om den, samt Brekkes siste krim om Odd Singsaker, som jeg har vært så heldig å motta et forhåndseksemplar av. Avgrunnsblikk leste jeg ferdig i går. Jørgen Brekke er en av de krimforfatterne her til lands jeg setter aller størst pris på. Han svikter ikke denne gangen heller.




I Avgrunnsblikk vandrer vi frem og tilbake mellom Trondheim i 1997 og 2009 og Femundsmarka i 2016, pluss litt til. I 1997 forgifter en liten jente sin alkoholiserte og grusomme far med sovepiller i deres hjem på Møllenberg. Ingen mistenker at dette er et drap. Sine hemmeligheter deler jenta med Skyggenes bok, sin dagbok.

I bokas nåtid drar Odd Singsaker og fruen Felicia Stone på en etterlengtet hyttetur til Femundsmarka. Der henger det lik i taket. Freden varte ikke lenge, den rakk ikke å begynne. På grunn av at det er sent og mørkt og de ikke har mobildekning, må de overnatte i hytta. Singsaker kjenner også igjen liket som enken i en tidligere drapssak.

1 2009 befinner vi oss blant studenter fra NTNU Dragvoll. Den unge studenten og wiccautøveren Fredrikke Nilsen våkner i en villa på Singsaker med en kniv i hånden og blod overalt. På soverommet ligger hennes veileder, professor Bjørn Savage drept. Fredrikke husker absolutt ingenting. Hun blir vareteksfengslet, men slipper fri etter en stund. Begge hadde spor av både alkohol og det tunge medikamentet Rohypnol i blodet.

Fredrikke er venninne med Vera, som er leder av et wiccafellesskap i byen. Begge studerer religionsvitenskap på Dragvoll. Sauvage har fattet interesse for deres wiccautøvelse og får delta på en av deres seremonier i Brennebukta. Vera er en sterk jente, med bestemte meninger om utøvelsen av wicca og mye annet. Hun viser seg også å være temmelig skrudd og sprenger grenser som Fredrikke synes er fascinerende og spennende. Henriette lar seg rive med.

Odd Singsaker blir virvlet tilbake i tid til 2009, på grunn av den nye drapssaken, da den har forbindelser dit. Selv ble han alvorlig syk under etterforskningen av drapet på professoren, etter å ha skrantet og slitt med hodet lenge, noe som førte til mye merkelig oppførsel og brudd med kona. Det viste seg at han hadde hjernesvulst, noe vi vet fra tidligere bøker. Han ble lagt inn på St. Olavs hospital, og minner fra den gangen er visket bort. Han må begynne å grave på nytt.

Brekke har skrevet en mer avdempet krim denne gangen. Den er som tidligere velskrevet og spennende til siste slutt. Boka er stramt komponert, her er ingen dødsider. Samtidig er den ikke så grotesk og utbroderende i forhold til voldsproblematikk som vi har sett tidligere, og det setter jeg pris på. Det trenger ikke bli mindre spennende av den grunn. Vi får et godt bilde av beveggrunner.  Floker og løsninger som dukker opp er ikke helt slik vi kan tro ved første øyeblikk.  Avgrunnsblikk har et listig plott med flere overraskelser.  Brekke bruker også en interessant og spennende tematikk som wiccatroen; moderne hekser. Gamle heksemestre og mystikere som Gerald Gardner og Aleister Crowley nevnes. Det dras også linjer til filosofien og til heksebrenningen under inkvisisjonen, samt Ellen Alms bok om Finn-Kirsten, Trondheim siste heks. Uten at sistnevnte trenger å ha noen sentral plass i boka, men det hører liksom med når hekser bringes på banen.

Jeg har selv vært svært interessert i religionshistorie, hekseprosesser, og moderne hekser og andre grupper, så wicca vet jeg en del om. Det er et interessant område, og jeg synes Brekke behandler og bruker dette stoffet på en god og morsom måte i denne boka. Om Vera og sirkelen hennes er ekte wiccautøvere, og hva motivet deres er drevet av for å holde på med dette, er han også inne på.  Slike ting kan jo apellere sterkt til søkende ungdom, og særlig blant studenter på religionsvitenskap, kanskje.

Det er også et par tråder her jeg gjerne kan tenke meg å følge videre, når det gjelder et par av karakterene på slutten. Får vi en oppfølger om disse, mon tro? Skal Singsaker på en ny lang reise i neste bok? Det er lov å håpe.

Avgrunnsblikk  anbefales sterkt. Dette var en skikkelig godbit og jeg leste den nesten i et jafs.  Gled dere. Boka kommer i handelen 18.mai.

(Jeg leste at det skal bli lansering i Trondheim i mai. Hvor blir det mon tro?I Brennebukta, på Dragvoll, på Skysstasjonen, Dromedar, Rosenborg bakeri? Eller noe helt annet på Bakklandet eller Møllenberg? Lanseringen av Paradisplaneten var helt spektakulær, her er innlegg om den. Blir neste i samme sporet, kan vi vente oss litt av hvert.)



Åslaug og Min Kriminelle bokverden har også blogget om Avgrunnsblikk.

Tidligere bøker fra Jørgen Brekke som jeg har blogget om:
Paradisplaneten
Menneskets natur
Drømmeløs
Nådens omkrets


Fra bokbadet etter lanseringen av Paradisplaneten. Foto: Anita Ness


Jørgen Brekke: Avgrunnsblikk, 267 s
Juritzen Krim 2017
Kilde: Forhåndseksemplar






10 kommentarer:

  1. Takk for omtalen, denne visste jeg ikke om - Jørgen Brekke må man få med seg ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er et must for oss her i byen. Strinda videregående skole blir også nevnt, faktisk;) Vi må få med oss lanseringen når den enn blir!

      Slett
  2. Dette er min neste, så jeg har bare så vidt skummet gjennom omtalen din for hovedpunkter. Må ikke vite for mye :-)
    Uansett, jeg gleder meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, spent på hva du synes Bjørn.:)

      Slett
  3. Stramt komponert høres ut som noe jeg kan like. Har lest ham før, så jeg håper jeg får smette denne inn i lesebunken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er den. Ikke mye overflødig her. Tenker du leser denne kjapt Tine:)

      Slett
  4. Denne står på vent i bokhylla og må snart leses

    SvarSlett
  5. Skjønte at du kom til å like denne. Jeg syns også at Brekke er en av de liker best. Spent på lanseringen, kanskje jeg er i Trondheimsområdet når det skjer? Da blir jeg med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.:) Lanseringen er 18 mai ifølge Litteraturhuset, så hiv deg med. :) Tid og sted vites ikke enda.

      Slett