mandag 31. juli 2017

Oppsummering juli - 17

Kjapp, kjappere , kjappest.. innlegget skal krotes ned på en halvtime. Juli gikk som en røyk. Kan ikke huske å ha hatt en så travel sommer på jobb noen gang. Lite folk på jobb fordi over halvparten har hatt ferie, og ekstra mye å gjøre av mange årsaker. Været startet dårlig som juli i Trøndelag ofte gjør. Men de siste to ukene har det vært knallvær. Mildt, varmt, godt, mye sol, mange sommerdager over 20 grader. Om en uke går jeg endelig ut i ferie. Håper å få lest mer da, for lesemåneden juli var ikke noe å skryte av. Foruten jobb, har jeg vært en del sosial eller bare sovet, slumret foran skjermen, sett The Garden of Bronze på HBO  (argentinsk krim) , og ordnet med planter og krukker til verandaen.

Mange fine godværsstunder som borget for litt lesing på balkongen. Og særlig krim funket.



Bøker lest:
1. Svikna dagar av Elena Ferrante: Italia, leseeks, 221 s
2. Postkort fra Hellas av Victoria Hislop: Hellas, England, leseeks, 431 s
3. Krokodillevokteren av Katrine Engberg: krim, debutant, Danmark, leseeks, 379
4. Den tredje stemmen av Cilla & Rolf Børjlind: Sverige, Frankrike, krim, leseeks, frahylla,457 s
5. Svart daggry av Cilla & Rolf Børjlind: Krim, Sverige, kjøpt, 416 s
6. Biter av lykke av Anne Ch. Østby: Fiji, leseeks, 284 s

SUM: 6

Omtaler kommer på de tre jeg ikke har skrevet om. Jeg likte Hislops Postkort fra Hellas veldig godt. Det var skikkelig koselesing med mange små historier flettet sammen. Illustrert med bilder fra vakre Hellas.
Jeg likte også Svikne dagar av Ferrante godt. Om et rasende kvinnfolk da mannen forlater henne. Drivende godt.
Biter av lykke var også ok, fint skrevet, masse å humre av, men også å bli berørt av, men den berørte meg ikke på samme måte som de to andre over her.

Ellers har jeg lest tre stykker krim: Svenskt og dansk. Svart daggry var best av dem, men alle er absolutt godkjent. Må få lest Børjlinds siste også snart.

Da ble det:
3 krim
3 andre romaner
5 leseeks/1 kjøpt
1 fra-hylla

Land besøkt: Italia, Hellas, England, Danmark, Sverige (2), Frankrike, Polynesia(Fiji)

Ellers er det ikke noe annet å melde akkurat nå. Annet enn at min datter har termin i morgen den 1.august, og jeg venter spent. Drar nordover neste helg, og da håper jeg gutten har kommet uten videre strabaser.:) 



En del av min nyopprettede balkonghage.:) Det blir nok mer frodig etterhvert.


Da ønsker jeg dere alle en riktig god august med gode bøker og annen trivsel.:)

6 kommentarer:

  1. Fin oppsummering det, Anita.

    SvarSlett
  2. Ååå, skal du bli mormor! Så kjekt. Eg vart farmor for snart fire år sidan; vesle Adele fyller år om ei veke. Du har sikkert sett glimt av henne på ymse Instagrambilete. Og det er sant det som vert sagt, at barnebarn er "livets dessert". Eg hugsar med glede tilbake til mi eiga oppvekst og det bestemødrene mine lærte og fortalde meg - og det tenkjer eg på når eg er saman med Adele.

    Elles har me lest like mange bøker i juli - og eg har ikkje lest nokon av dine. Har hatt Springflo og Den tredje stemmen liggjande på vent lenge.

    Interessant med balkonghage. Sjølv har eg ein diger hage som eg ikkje bryr meg så mykje om; eg gjer kun det som er mest nødvendig. Kanskje interessa hadde blitt større om hagen var mindre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende. Og termin var i går 1.august........
      Ja, jeg har sett barnebanet ditt. Koselig:)
      Like lite bøker i juli altså? Blir vel mer utover høsten kanskje.. Du liker sikkert Børjlind, det tror jeg. Tipper de ligger på snitt en firer for deg;)

      Hage- er gøy! Godt å holde på med planter.. sikkert lettere hvis det er mindre å holde styr på, ja.. ellers kan man vente til man blir pensjonist?

      Slett
  3. Grattis med barnebarn. Han har vel kommet nå?
    Grattis også med balkonghage! Jeg liker å tro at jeg hadde puslet mer hadde jeg hatt noe lite og overkommelig, men sannheten er at jeg har beksvarte fingre, alt dør, og derfor sitter jeg her i Akershus største villnisshage (nissehage?) og lar alt gro igjen. Ikke kan jeg klippe gress heller pga allergi, så jeg er prisgitt resten av familien. Bysjel i urskogen. God August til deg - mormor!
    (eller skal du hete bæssmor? bæssa? gammelbæss?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, men barnet lar vente på seg. Har et vel så godt i magen:) Men det nærmer seg fullmåne, så det spørs om tidevannet drar ham ut..
      Balkonghage er ok, det, men man må jo passe på mer ang vanning og jordsmonn, og det er lett at plantene ikke overvintrer..

      For deg: Hva med å så blomstereng som klarer seg selv? Det er kjempefint.. da trenger du ikke tenke på plen, trimming av hage etc.. Men ugraset må jo bort før enga sås så ikke skvallerkålen tar livet av blomstene..

      (aner ikke... mange spør meg, har aldri tenkt over det.. Ikke gammelbæss hvertfall.. Kan jo hete mormor også, som blir til momo eller lignende-- eller bæstemor, bæssmor..? )

      Slett