søndag 1. oktober 2017

Oppsummering september -17

Jeg sitter i sofaen og hører på musikk av Kari Rueslåtten, som jeg var på konsert med sist helg. Hun har en vakker stemme og er en utrolig dyktig artist. Trondheims godt bevarte hemmelighet som muligens er mer kjent ute i verden enn her hjemme. I kveld var jeg på konsert med Susanne Sundfør i Olavshallen, et ganske mye større format enn Byscenen hvor Rueslåtten var, men med et helt annet type show. Sundfør fremførte et musikalsk verk med videoinstallasjoner og flere musikere på scenen. Helt fantastisk.  Jeg hadde tenkt å lese mer i Begynnelser av Carl Frode Tiller da jeg kom hjem i kveld, men begynte å lytte til musikken til disse damene istedet. Sundførs siste Music for people in trouble er et mektig verk som passer godt sammen med Begynnelser, men jeg greier ikke lese mens jeg hører musikk hjemme. Tematisk har de også noe til felles; undergang, klimakrise, det mørke, men det er også noe lyst der. Jeg har ikke utforsket lyset i Sundførs siste album enda, jeg må høre mer på tekstene, men jeg har lest at hun har sagt at låtene kom mens hun hadde en skikkelig nedtur etter Ten love songs, hennes siste album som gjorde stor suksess. Det ble for mye av mye og hun gikk inn i en depresjon. Men i det depressive vokste kreativiteten og musikken. Det kunne jeg merke sterkt da jeg hørte forestillingen i kveld. Men over til bøkene, tallene, det andre..


Et av septembers høydepunkt: Carl Frode Tiller snakker om Begynnelser på Litteraturhuset i Trondheim. Foto: Anita Ness





 Det er mye om natur og miljø i bøkene for tiden, som også i Rueslåttens og Sundfør musikk 


Det virker som jeg leser ca 60 prosent av det jeg leste før i tiden, for tiden. Etter at det ble veldig hektisk med ny jobb som  er veldig travel og tar mye av kapasiteten min. I tillegg er jeg med på en  del andre ting også. Da blir det unektelig mindre tid og ork til lesing. Nu vel, her er tallene.

Bøker lest:
1. Blå av Maja Lunde : norsk2017, Frankrike, dystopi, leseeks, 366 s
2. Verda er ein skandale av Agnes Ravatn: norsk2017, essay/sakprosa, leseeks, 95 s
3. Dam av Claire-Louise Bennet: England, kjøpt, 186 s
4. Lysår av Didrik Morits Hallstrøm: norsk2017, sci-fi/dystopi, leseks, 150 s
5. Guden av Jørgen Jæger: krim, norsk2017, leseks, 494 s
6. Pasienten av Trude Teige: krim, norsk 2017, psykiatri, leseeks, 380 s

SUM: 6 bøker

2 krim
1 essaysamling
2 sci-fi/dystopi
5 norske2017
1 kjøpt/5 leseks

Land besøkt: Frankrike, England



Kari Rueslåtten på Byscenen 23.10.17. (foto: Anita Ness) Mørkt, mystisk, melankolsk.




Biografikongen Ingar Sletten Kolloen på Litteraturhuset i Trondheim

Bøkmøter:
1. Cappelen Damm i Rådhussalen, Hovedbiblioteket  7.09
2. Kagge og Stenersen på Byscenen 11.09
3. Juritzen og Vega på Sellanraa 26.09.17

Andre litterære arrangement:
* Carl Frode Tiller om Begynnelser-  kjempeinteressant. Litteraturhuset
* Berre kjærleik og død, om Tor Jonsson. Ingar Sletten Kolloen snakker om biografiskriving og om Tor Jonsson, samt at det ble vist en snutt av teaterstykket basert på Tor Jonssons forhold til Ruth Alvsen. Veldig bra!  Litteraturhuset.

Teater:
* Panikk i kulissene, Trøndelag teater. Generalprøve sammen med Pål. (Sånn passe..)

Kino:
* Thelma Ganske så bra. Thriller om løsrivelse, klam oppvekst, sterke krefter ..(Husk Psykogene ikke-epileptiske anfall)

Fra bok til film/TV:
Outlander, sesong 3 episode 1-2, Viaplay



Susanne Sundfør i Olavshallen 30.09.17. Music for the people in trouble

Konserter:
* Kari Rueslåtten, Byscenen 23.09.17
* Susanne Sundfør, Olavshallen 30.09.17.

Alt i alt en måned med mange kulturelle høydepunkter! I tillegg var jeg på helgetur i Skorovatn til den ene søstra mi. Vi besøkte den kjente puben Skjenkestova eid av Inge Stallvik og var på tyttebærtur på dagtid. Jeg var også på soppkurs med Sopp-og nyttevekstforeningen ei helg noe som var kjempegøy. Forrige helg hadde jeg besøk av Randi. Ikke rart det har blitt mindre lesing, men så har jeg fått med så mye annet bra.

Med dette ønsker jeg dere en toppers oktober!



Leser nå..

16 kommentarer:

  1. Du har fått med deg mye kulturelt. Tiller driver jeg med akkurat nå også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en aktiv måned på kulturfronten.
      Spent på hva du synes om Tillers siste. Jeg er godt i gang og liker den godt. En del underfundig humor i den er det også, synes jeg.

      Slett
  2. For en innholdsrik og fin måned du har hatt,du har fått med deg mye kjekt ser det ut som. Har lest to av bøkene "dine" (2 og 3) Når det gjelder Tiller har jeg ikke lest noe av ham, men har lastet den nyeste boken ned på Kindle,men har en tendens til å glemme bøkene som ligger der og på nettbrettet(ebokbib)
    Thelma har jeg som du vet begynt på og det var uvant å lese et filmmanus på den måten menen artig vri, bakerst i boken er det også et fyldig intervju med de bak filmen som jeg naturligvis har planer om å se. Ønsker deg en fin oktober måned, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja , det har vært mye, nesten for mye, siden ting skal bearbeides også. Hehe, men noen ting må man bare ha med seg og siden mye skjedde her i september, så ble det slik::)
      Håper du leser Tiller, nynorsken hans er lett, og Begynnelser er en enkeltstående bok. Jeg så teaterstykket på Trøndelag teater tidligere, det var også veldig sterkt. Du kan sikkert lese det også, men romanen er annerledes, ikke helt den samme historien. Mye mer.
      Spennende å lese filmmanus av Thelma da. Hvordan fant du på det?
      BTW- ikke så mange dialoger i den filmen, men jeg antar at manuset har med så mye mer, anvisninger av ymse slag..
      En film man kan tenke mye om i ettertid, mange lag for å si det sånn..
      Takk og fin måned til deg også Beathe.:)

      Slett
    2. Ja til Tiller!Når det gjelder Thelma fikk jeg boken tilsendt fra forlaget etter etterspørsel. Ikke veldig mye dialog men de beskriver scenene men jeg vil tro at det manuset som skuespillerne er enda mer inngående enn boken er. Jeg hadde lest 60 sider før jeg visste ordet av det så den engasjerte meg så absolutt, så det blir artig å se filmen nå i etterkant. Sikkert mer likt enn å lese en roman før en eventuell filmatisering vil jeg tro.

      Ja, ting skjer av og til litt oppå hinannen det må man bare ta med.

      Slett
    3. Høres interessant ut. Kanskje jeg skal lese manuset også. Filmen rommer såpass mye interessant at det tror jeg det kan være verdt. Hvilket forlag?

      Slett
  3. Skal si du har hatt det travelt i september! Jeg var også på Susanne Sundfør sin konsert, men vi seks som gikk sammen var enig om at vi er ferdig med henne :) Ikke min type jazz, men videokunsten var kul :) Rueslåtten har jeg ikke hørt om en gang. Vi var heller ikke enig om Guden, men kjekt at du pratet med Jørgen Jæger da du var sammen med Juritzen.
    Ha en fin lesemåned i oktober Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble mye i september, som jeg skrev til Beathe,så er det en del ting man bare må ha med seg selv om det blir mye.
      Ferdig med Sundfør? Jau jau, ikke skjønner jeg det- eller jo, jeg kan skjønne det, for materialet hun presenterte i går er nok ikke av det enkleste, ikke for enhver smak, mener jeg. Men jeg synes det var helt fantastisk, rått, for en artist. Hun er av verdensformat, og så skal hun også videre på turne i våre naboland, England, Irland, Tyskland, Frankrike, USA, Canada med mer.. Forestillingen i går var helt magisk. Den slo rett inn.
      Men det er meg.

      Har vel skrevet og sagt nok om hva jeg mener om Guden, og det snakket jeg også med forfatteren om. Med bedre redaksjonell hjelp hadde nok boka blitt bedre også. Virker som forlaget hadde det for travelt her. Håper det blir bedre til neste gang.

      Takk og en fin lesemåned til deg også TIne.:)

      Slett
  4. Travelt ser ut til å være fornavnet!
    Egentlig et under at du får lest noe som helst. Under.
    Gleder meg til Tiller, men som hos Renberg, venter jeg på lydobka. Da spørs det om jeg blir ferdig i nomineringstide. Jo, det må jeg. Begge må høres. Renberg fordi dialekt og mannen selv er halve opplevelsen. Tiller pga dialogene. Regner med denne nye boka er like dialogdrevet som forgjengerne. Venter på rapport, men tør ikke lese dem. Får holde meg til gjettinga.
    Hiv deg rundt nå. Klokka tikker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at du sier det. Jeg tror jo det er noe galt med meg siden jeg ikke greier å holde samme lesetempo som før, men jeg skjønner jo med selvanalysering at det ikke stemmer. Det er nok av annet som tar tid og energi. Ikke at det er negativt, mer en forklaring.
      Tiller, jo mye dialog, men også mye monolog. Boka har bare fått toppkarakterer, så det skal noe til for å ikke like denne, tror jeg, hvis man liker Tiller vel og merke. ( de andre kan bare gå seg en tur)
      I år kan vi jo få Tiller på pallen til BBP, siden dette er en enkeltsående roman. Viktig roman. Natur, miljø og sånn. Det er ikke bare Maja Lunde som kommer med en roman med slik tematikk i år. Dessuten, Tiller slår henne langt ned i støvlene..litterært sett.
      Ang Renberg, så må jeg lese hele trilogien hvis jeg skal lese denne.. gosh, hadde jeg bare orker lydbok. Ser at Skada gods har fått gulle gode kritikker den også.
      Må lese mer Tiller nå, tok sin tid dette med blogging og sånt..Men hyggelig:)

      Slett
  5. For en flott kulturmåned, Anita. Føler behov for flere kulturopplevelser, men slik jeg bor er det ikke like lett å få med seg så mye. Men natur og barnebarn er flott! Jeg skal lese Tiller så snart jeg kan. Så Begynnelser på Trøndelag Teater sist år. Har en broket samling bøker som venter på meg, noen frister mer enn andre! Ønsker deg en fin oktober!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er fordelen med å bo en såpass stor by. Trondheim har virkelig fått mye å by på etterhvert. Vi trenger ikke lenger se til Oslo for å få med oss mye bra av konserter, teater og litteratur.
      Begynnelser var knakende god på teater:)
      Natur og barnebarn er absolutt flott.:)
      En fin oktober ønskes også deg:)

      Slett
  6. Interessant det du seier om musikk og lesing. Eg MÅ ha lydar/musikk i bakgrunnen når eg les. Eg trivst ikkje dersom det er heilt stille rundt meg.
    Men Susanne Sundfør kunne eg ikkje tenkt meg å ha som bakgrunnsstøy. Ho er sikkert flink, men det er langt frå min musikksmak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, der er vi forskjellige. Jeg trives best med stille. Men jeg kan lese med musikk i bakgrunn, ikke høyt, på kafe.

      Ja, Sundfør er flink, meget flink, men musikalsk smak er helt umulig å diskutere..det har man jo lært i årenes løp.;)

      Slett