torsdag 30. november 2017

Oppsummering november -17

Halla!
I morgen er det 1.desember og i dag får du oppsummering av november. Fort og gæli. Skal reise til Gran Canaria i natt, så dette blir kort. 9 bøker lest, bra det synes jeg.  Totalt 90 i år. Av dem 21 i Åpen klasse og 27 romaner.


Olaug Nilssen, Brageprisvinner for årets beste roman, Tung tids tale, t.h. Litteraturhuset Trondheim. (foto: Anita Ness)



Bøker lest:
1. Ankomst av Gøhril Gabrielsen: norsk2017, leseeks, 170 s
2. Leo av Bror Hagemann: norsk2017, leseks, 140 s
3. Lewismannen av Peter May: krim, Skottland, leseeks, 310 s
4. Fri vilje av Helga Hjorth: norsk2017, leseeks, debutant, 307 s
5. Fanny om mysteriet i den sørgende skogen av Rune Christiansen: norsk2017, leseeks, 213s
6. Nesten menneske av Alfred Fidjestøl: biografi, norsk2017, leseeks, 224 s
7. Opprinnelse av Dan Brown: thriller, Spania, Ungarn, leseeks, 489 s
8. Vigdis, del for del av Kaja Schjerven Mollerin: sakprosa, norsk2017, leseks, 233 s
9. Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar: norsk2017, debutant, leseeks, 430 s (omtale kommer)

SUM: 9 bøker

5 norske romaner 2017
2 sakprosa norsk 2017 (hvor en biografi)
2 krim
9 leseeksemplarer
2 debutanter

Land besøkt: Spania, Ungarn, Skottland

Beste roman:
Leo av Bror Hagemann

Beste krim:
Lewismannen

Beste sakprosa:
Julius-nesten menneske

Tante Ulrikkes vei var god. Spennende å lese om de to guttene fra Stovner som var så forskjellige, hadde så forskjellig utgangspunkt. den fenget meg ikke hele veien og jeg vurderte å legge den fra meg før 100 sider lest. Jeg er glad jeg leste den likevel. Tankvekkende roman som gir innsikt. Lurer på hvordan det går med Mo og Jamal i fortsettelsen. Kanskje vi får en fortsettelse?

Litterære arrangement:
Roet seg noe i november.

Det eneste jeg var på : Olaug Nilssen på Litteraturhuset i Trondheim, hvor jeg hjalp til.
Og så deltok jeg på et skrivekurs - Skriv deg innover-  med Kristin Flood og Merle Levin i Sarpsborg i starten av november. Det var veldig fint.

Film fra bok/serier:
*Outlander Sesong 3, episode 8-11, Viaplay (2 episoder igjen)
*Alias Grace av Margaret Atwood- Netflix

*Grenseland- norsk spenningserie, TV2


Jeg starter desember med en uke ferie og har med meg en bunke bøker, som vanlig. Skal lese Heksen av Camilla Lackberg og noen få til, det jeg rekker. Har begynt på Brageprisnominerte Cecilie Løveids diktsamling Vandreutstillinger på eBokBib.

Med dette ønsker jeg dere alle en riktig fin desember med kos og snø og gode bøker:)





Trondheim en vakker novemberdag 2017 (foto: Anita Ness)







20 kommentarer:

  1. Flott oppsummering, men nå må du gå og legge deg. Har begynt å pakke jeg - og å glede meg. God Tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Randi. Sitter på Værnes med frokost og kaffe nå. Kort natt, men får sove på flyet. Vi ses. God tur til deg og 😃

      Slett
  2. Var bra dette,Anita!Enig med deg ang Leo og godt å lese at du leste hele Tante Ulrikke og at du likte den til tross for at den ikke fenget like mye hele tiden. Slet mest med språket til Jamal til tider, samtidig var det greit at de hadde noe ulikt språk forskjellig som de var og med ulike prøvelser.

    Ønsker deg en fin desember og ikke minst god tur og nyt varmen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe. Er litt lei sånn kebabnorsk, men det illustrerte godt, tross alt. Han Jamal representerte 🤣

      Slett
  3. 48 norske nye i år, det er ikke verst! Jeg leser Familiesykdommen nå, en bok jeg håper mange vil finne frem til sånn på slutten, tror du vil like den. Ellers har jeg bare lest to av dine bøker denne måneden, Ankomst er nok den jeg har likt best av dem. Har Tante Ulrikke liggende, men det er det med kebabnorsken da... Har lest noen "innvandrerbøker", og har opplevd å sitte igjen med et negativt syn på innvandrere, noe jeg ikke har av erfaring, derfor kvier jeg meg til å lese flere bøker med dette tema/bakteppe.
    God tur til varmere strøk Anita, det høres ut som det eneste riktige å gjøre på denne tiden av året :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant det da, men mye krim blant romanene 😃 jeg håper ikke folk får negativt syn på innvandrere av Tante Ulrikke. Tvert i mot mener jeg at den åpner for en forståelse av hvordan det kan være for dem. De er også forskjellige, men å leve med det stigmaet mange av dem opplever, særlig på Stovner, kan ikke være lett. Gi den en sjans og drit i kebaben 😃 takk, nå sitter jeg på Playa og venter på mat. Alt ok, bortsett fra at det er utrolig plagsomt med folk som røyker tett rundt meg her, det er tak og vinduer, luftingen hjelper ikke..

      Slett
    2. PS, vurderte å ta med Familiesykdomner hit, men var usikker på om den ble rett bok her nede..

      Slett
    3. Så godt å høre at du har Familiesykdommen på lur. Kos deg på Playa, lider med deg ang. uterøyking (som er akkurat like plagsomt som hvis de hadde røykt inne)

      Slett
    4. Tusen takk Tine.:) Ja, når all røyken , ferdigsigaretter, kommer rett i fleisen, er det ikke ok, det er kjempeplagsomt, jeg får pustebesvær og tetner..

      Slett
  4. Mange bøker, kun nr 1 og nr 5 har jeg lest. God tur!

    SvarSlett
  5. Nå er du vel langt borte allerede. Kos deg på G C!
    Ser at jeg har lest fire av bøkene du har på lista. Jeg er ikke enig med de som slet med Tante Ulrikkes vei på grunn av kebabspråket. Det var nettopp dette som gjorde personene så ekte, så jeg likte den virkelig bra. Så det flotte intervjuet med Iram Haq i Torp, og der ble det nettopp tatt opp om våre reaksjoner på innvandrerlitteratur etc. Negativt syn kan føre til "videre syn" i neste omgang. Og ikke minst kamp for å gjøre ting bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det 😃 folk kan vel ikke for at de,sliter, ikke liker, det språket 😉
      Jeg synes det forsterker kontrastene mellom guttene, men jeg synes det er like lett å leve meg inn i Mo sitt korrekte skriftspråk son Jamas muntlige kebabnorsk. Men innimellom var det også ganske morsomt hvordan han satt sammen setningene. Enig i det blir veldig levende, altså.
      Hvis folk får negativt syn på innvandrere etter denne boka, er det muligens noe galt med innlevelsesevnen og viljen.
      Jeg synes den nyanserer godt, og viser hvordan det kan være, selv om de på mange måter er som ungdom flest. Pluss noen tilleggsutforinger. Men han Mikael fra Valdres hadde det nok heller ikke så lett.

      Slett
    2. OK, jeg er advart og nysgjerrig Tanta rykker opp i køen :)

      Slett
    3. Enig med aariho. Muligens er jeg immun mot såkalt kebabnorsk, men etter noen sider reagerte jeg ikke i det hele tatt. Er jo det samme når man leser andre fremmed språk, ikke alle ord man forstår på engelsk heller, noen ganger slår man opp, andre ganger sklir det bare gjennom eller man gjetter vha kontekst. Synes å husker at det bare er en 5-6 ord det er snakk om. Disse går igjen hele tiden, + litt ordstilling. Soo, ingen grunn til å være redd for tanta.

      Slett
  6. Jeg har bare lest en av dine denne måneden, Nesten menneske. Den likte jeg imidlertid overraskende godt, hadde ikke forventet å bli så engasjert i Julius' liv.

    Imponert over hvor mange norske du kommer gjennom på et år. Selv har jeg totalt lest flere bøker enn deg så langt i år (det må være første gang), men henger langt bak på norsk-fronten. Det er så mye jeg vil lese, og jeg trenger variasjonen for å holde på motivasjonen. Målet mitt er å ha greid 20 innen året er omme.

    Kos deg på ferie!

    SvarSlett
  7. Juliusboka var fin, enig med deg.
    Det blir en del norske, stadig noe som frister. Ønsker å å lese mer utenlandsk, får satse mer på det neste år.;)

    Variasjon er viktig.

    Takk, her er det fint, men overskyet i dag og regn i går. Håper vi får sol i morgen.:)

    SvarSlett
  8. Ja, også kos deg på ferie (igjen), selvfølgelig!!
    Pluss en applaus for omtaleraten. Imponerende!

    SvarSlett