søndag 18. mars 2018

Diktlesesirkel mars- 18: Les en diktsamling av en debutant

Heisan! Ute er marsria i gang her i Trondheim.  Snø, vind, mildere vær. Den siste krampen før våren kommer. Overganger er fine også poetisk sett. Man kan bli litt poetisk i sinnet, drømme om vår, lengte etter en siste skitur eller den første utepilsen, høre fugler kvitre og isen smelte. Men nå skal vi lese dikt. Noen har allerede lest og valgt. Dette innlegget er ment som en påminner til dere som trenger det eller som trenger tips om hva dere skal velge.


Debutbøker fra i fjor og tidligere. Her er debutsamlinger av Rebecca Wexelsen, Kristin Storrusten, Ida Lorien Ringdal, Anne Helene Guddal og Linda Tangen. Men hva gjør Andre Bjerke her? Joda, i samlede dikt finner man også en som var debutant en gang.



Jeg har enda ikke funnet den boka jeg vil lese. Debutant? Alle har vært debutanter en gang, man trenger ikke lese en bok av en fersk debutant, selv om jeg ønsker å lese det. Hvis man har en samlede verker, vil man finne en debutsamling også, som i Andre Bjerke sin over her.
Jeg har kikket over vårens forlagskataloger  og foreløbig finner jeg ikke mange debutanter der.
Med et hederlige unntak som fristet (det finnes noen ytterst få til, men ikke noe som appellerte til meg nå); den som Beathe og Ingun/Kleppanrova har lest:

Om nettene brukar mor dråpeteljar av Svanhild Amdal Telnes.

Den virker sterk og så interessant at jeg ønsker å lese den. Mulig jeg ikke får tak i den før påske, siden den ikke finnes verken på eBokBib eller biblioteket her.  Jeg kan selvsagt kjøpe den eller fri til forlaget. Vi får se..
Ellers virker Bendik Vada sin debut fra 2017 interessant. Den heter Vak, og er kort, men krevende, ifølge Beathe. Den finnes i alle fall på eBokBib og er lastet ned.  Det som er interessant med denne debuten er at dikteren er så ung, bare 22 år, og trønder. Jeg hadde en rektor på Verdal videregående skole som het Vada. Kanskje er de i slekt?

Jeg har vurdert å lese Melk og honning av Rupi Kaur også, visstnok en bestselger-debutant, men den hadde jeg egentlig tenkt å lese i den internasjonale runden.

Har dere andre gode tips, så del dem gjerne i kommentarfeltet.

Lykke til med valget og lesing. Legg gjerne inn linken i kommentarfeltet under, eller her i oppsummeringsfanen. Man trenger heller ikke blogg for å delta, men legg gjerne inn en liten kommentar i kommentarfeltet og valgt bok, litt om boka og hva du synes om den.





De som har lest en debutant i mars:
Ingun/Kleppanrova: Om nettene brukar mor dråpeteljar av Svanhild Amdal Telnes (2018)
Beathe: Om nettene brukar mor dråpeteljar av Svanhild Amdal Telnes (2018)
Marianne/Ebokhyllami: Noo gode gnu av Solveig Mette Tjeltveit (2015)
Tine: jonathan og sailor j av Jonathan August Lengali (2018)
Randi: Alene ut av Ketil Bjørnstad (1972)
BeritBok: Min fars kjole er rød som reven av Unni Lindell (1995)
Åslaug: Dette skje ikke av Ida Lorien Ringdal (2017)
Birthe: Melk og honning av Rupi Kaur (2015/2017)
Anita: Vak av Bendik Vada (2017)



24 kommentarer:

  1. Jeg hadde glatt fridd til forlaget om jeg var deg, da får du den sikkert før påske!Det er selvfølgelig spennende om du hadde valgt VAK også,alltid spennende å se hvordan andre tolker de diktsamlingene som kanskje ikke er av de enkleste å komme gjennom. Jeg må skaffe meg VAK for jeg lånte den på ebokbib jeg også og da blir det litt verre å plukke den frem igjen.

    Her i Bergen er det nydelig påskevær,sol og kaldt!Men det hindrer meg ikke i å være innepike denne helgen også for jeg måtte få med meg sesongavslutningen for langrennsfolka.

    Tusen takk for linker til innlegg! :-) Blir spennende å se hva du velger og hva andre eventuelt har lest etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg gjort nå, men det spørs om jeg rekker å lese den, siden jeg reiser nordover i påska. Dvs lese den får jeg nok gjort, men blogge om den, en annen sak.. men hvis jeg får den før neste helg, skal det gå fint.
      Og så synes jeg det er litt dumt å lese det samme som deg og Ingun, men jeg vil uansett lese den . Kanskje i en annen kategori; bok fra 2018.

      VAK- ja, den skal jeg uansett lese- ja, du hører, litt vinglete her, hehe.. Tror du ikke det blir lettere for meg å lese den som er trønder? Jeg forstår jo dialekten selv om det brukes en del gammelord her som ikke er i min "forfinede " dagligtale fra byen..

      I dag startet værskiftet her, men her jeg sitter merker jeg ikke så mye annet enn snøfiller som daler ned utenfor.

      Slett
  2. Her har du lenke til mitt spede forsøk på å lese dikt:
    https://tinesundal.blogspot.no/2018/03/jonathan-og-sailor-j-en-diktsamling-av.html
    Av diktsamlingene du har lagt frem har jeg lest tre stykker, så jeg er spent på om du velger en av dem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for link Tine. Gleder meg til å lese.
      Jeg har lest alle de bøkene jeg har lagt frem på bildet, men ikke hele Andre Bjerke sin samling. Uansett tenker jeg å velge noe annet enn en klassiker-debutant nå. Den var mest tatt med som tips, siden jeg har registrert at noen har ment det var litt vanskelig å finne en debutant..

      Slett
  3. Jeg repeterte i "inneværet" i dag Ketil Bjørnstads debut med dikt - Alene ut. Jeg har skrevet noe om den tidligere, så jeg skriver ikke en gang til om den - her er link til min lille omtale:
    http://reading-randi.blogspot.no/2016/08/tanker-om-bok-ketil-bjrnstad-alene-ut.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Da tolker jeg det som ditt bidrag til sirkelen i mars. Gleder meg til å lese:)

      Slett
  4. Jeg ser jeg må bli litt flinkere til å finne (mer begripelige) fortellende langdikt, eller - dikt i system - som jeg kaller det. Dråpertelleren har jeg notert meg. Den ser fin ut, og så skal jeg faktisk lese Rupi Kaur i den internasjonale runden selv. Jeg lærer så lenge jeg leser ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe- ja, men det er jo morsomt å lese noe helt utafor komfortsona også, er det ikke? Som et eksperiment. Men nå har du gjort det og da håper jeg du finner noe du liker bedre neste gang.:)

      Slett
    2. Lærer ikke noe nytt om jeg går i samme sporet, så jo - jeg liker godt å eksperimentere. Spesielt innenfor lyrikken, for der er det lettere å unngå mursteinene, om man tester utenfor komfortsonen. Jeg har rotet meg borti lyrikk jeg liker også, det er bare litt siden...

      Slett
    3. Sant nok! Man må jo ikke lese ferdig hele boka heller, hvis det er full krasj og en ikke finner noen mening.

      Slett
  5. Hjelpes, takk for påminnelsen! Dvs, jeg har tenkt, grublet, bestemt meg og ombestemt meg. Søkt på nettet og saumfart nb.no. Tenkte å finne en god gammel en og skrive litt rundt personen og dens diktning, men har enda ikke landet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det.:)
      Håper du lander- det er enda god tid. Spent på ditt valg.:)
      Jeg har lest Bendik Vada, men må lese den en gang til.

      Slett
  6. Heisann! Jeg har lest OG LIKT unni Lindells dikt-debut! Anbefales varmt og hjertlig, kanskje spesielt til de som liker krim-romanene hennes, man kan faktisk se at det er visse likhetstrekk/ fellesnevnere ;o)
    beritbok.blogspot.no/2018/03/min-fars-kriminelle-kjole-er-rd-som.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for bidraget Berit! Denne virker jo interessant. Gleder meg til å lese innlegget ditt:)

      Slett
  7. Jeg får litt dårlig samvittighet over ikke å ha lest diktene jeg skulle. Det var lesemengden til eksamen som gjorde at jeg kom skjevt ut. Nå er det oppgaveskriving på gang og heldigvis snart påske. Da, vet du :-D Det er alltid sånn at en tror en får bedre tid lenger frem, men ikke så ofte det faktisk skjer. I mellomtiden nyter jeg å lese OM diktene dere leser :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ofte sånn at man tror man rekker mer enn man faktisk gjør.
      Dårlig samvittighet skal du i alle fall ikke ha.
      Du deltar når du kan.
      Artig at du gleder deg med å lese innleggene i alle fall:)

      Slett
  8. Da har jeg funnet en debutant, en spennende diktsamling av Ida Lorien Ringdal.
    Her er min omtale av denne.https://medbokogpalett.blogspot.no/2018/03/ida-lorien-ringdal-dette-skjer-ikke.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott Åslaug. Boka har jeg lest og likte den ganske godt..:)

      Slett
  9. Så gøy med en diktlesesirkel! Er det for sent å være med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er absolutt ikke for sent å være med. Bare hiv deg på. :)
      Mer info her:
      https://artemisiasverden.blogspot.no/p/diktlesesirkel.html

      Slett
    2. Supert! Jeg har nemlig noen diktbøker liggende :)
      Takk for info, ha en fin søndag!

      Slett
    3. Du er hjertelig velkommen Birthe:) Takk i lige så!

      Slett
    4. Da har jeg lest en fin en: https://birtviko.blogspot.no/2018/03/melk-og-honning-rupi-kaur.html

      Slett
    5. Takk for bidrag Birthe! Da legger jeg det inn i innlegget her og i fanen. Ser frem til å lese det. God påske.:)

      Slett