onsdag 13. juni 2018

Når ingenting finnes av Rikard Sommer- spennende indiekrim

Jeg har lest en debutant, en indiebok, en krimdebut av Rikard Sommer, bosatt i Oslo. Den handler om vitenskap, data, en trussel som kan bli katastrofal. Sommer er åpenbart dyktig til å skrive og historien er spennende.


Kanskje du lurer på hva en indiebok er? Her er et eksempel. Indie betyr uavhengig, selvstendig. Indie kommer av independent og ble opprinnelig brukt i forbindelse med musikk og film.

I bøkenes verden betyr det å bli utgitt på eget forlag eller små uavhengige forlag.
Rikard Sommer har gitt ut debutromanen sin på forlaget Spell, mer på siden hans her

Det er stadig flere som gir ut på egne forlag og kvaliteten varierer naturlig nok.
Det gjør jo også kvaliteten på tradisjonelle forlag, men der bør man i alle fall forvente at manus gjennomgår både korrektur, runder med redaktør etc. Når det gjelder indiebøker er det opp til forfatteren selv hvor mye han vil koste på eksterne konsulenter.  Nok om det.

Om Når ingenting finnes:
Romanen blir markedsført som en nordic noir om cyber trafficking.
Den er mørk. Den er vond. Den er spennende og interessant.
Paul Bild er en mikrobiolog som for syv år siden overlevde en livstruende sykdom. Nå vil han bruke resten av livet sitt til kamp mot resistente bakterier. Han har utviklet Anybio Analytics som er en programvare som skal hjelpe forskere til å identifisere potensielle mikroorganismer.
Han driver firmaet sammen med datageniet Tom Avild. Firmaet har også en avdeling i Ukraina.
Firmaet har slitt økonomisk en god stund. Produktet er ikke så lett å selge inn. De er i ferd med å hale inn en stor kontrakt og Avild drar til kontoret Ukraina for å lose den i havn.
Han oppdager snart at noe er galt. Yulia som jobber der er forsvunnet og datamannen Vasili Romanov og Tom Avild kastes inn i noe de ikke aner utgangen av. De virvles inn i en kamp med forskjellige krefter og det er ikke lett å vite hvem som jakter hvem og hvilke hensikter som ligger bak.
Barnehjem, menneskehandel, kampen mot resistente bakterier med mer er sterke ingredienser i en kriminalroman som fyker avgårde.

Rikard Sommer skriver godt og overbevisende, men det tar en del tid før det blir fart i handlingen. Det er mange tråder, men de nøstes etterhvert sammen mens vi øyner en slags sammenheng, og når løsningen nærmer seg aner jeg hvem som står bak de grufulle handlingene, og det stemmer.
Det betyr ikke at det er forutsigbart, men at jeg som leser får være med å kaste ball med Avild og Romanov. Romanov stoler selvsagt ikke på politiet, korrupt som det er, så dette må de finne ut av selv. Det er livsfarlig uansett om de varsler politiet eller lar være.
Bild, Arild og Romanov er også godt skildret og interessante som karakterer.

På mange måter er dette en klassisk røverroman med tildels høyt tempo, men det er også en dystopisk kriminalroman med en skremmende medisinsk fremtidsscenarie med biter av aktuell samfunnstematikk. Sommer har skrevet en god debutroman, og det blir spennende å følge ham videre. At det kommer flere bøker, har han lovt på hjemmesiden sin her


Rikard Sommer er født i 1965. Han er forretningsmann og friluftsmenneske .

Rikard Sommer: Når ingenting finnes, 308 s
Spell forlag 2017
Leseeksemplar mottatt av forfatteren






8 kommentarer:

  1. Det er så fint å finne indiebøker man faller for. Jeg har lest flere, både krim og annet og man vet ikke på forhånd hvordan kvaliteten vil være. Noen ganger blir man likevel positivt overrasket og da liker jeg å anbefale boken videre. Denne krimmen fikk jeg lyst til å lese, så jeg skal se om den muligens kan finnes på et bibliotek. Takk for tips, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg leser nøye gjennom hva boka handler om før jeg sier ja, og litt om forfatteren. Det jeg finner. Temaet må fenge meg. Som regel har de indie-krimbøkene jeg har lest vært bedre kvalitetsmessig enn andre type bøker.
      Artig at du ble inspirert til å ønske å lese denne.:) Som debutanter flest har denne noe å gå på, men det tåles. Her er det mer å hente.:)

      Slett
  2. Temaet virker interessant, så jeg ser ikke bort fra at jeg finner boka en dag.Bra tips på en blåsfull dag!

    SvarSlett
  3. Jeg har hatt boken liggende en stund, og vet jeg begynte på den, men som du sier, det tok aldri av. Nå er den "vekke" ( jeg og ryddingen min...) Kjekt å høre at du har lest ferdig, og likte den. Artig å se alle Berlin-bøkene du leser om dagen, håper du koser deg masse i denne vakre, gøye byen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd at den ble vekk for deg. Håper den dukker opp igjen. Verdt å lese ferdig.
      Jeg kom litt sent i gang med Berlinlesingen, selv om jeg skaffet meg bøkene for lenge siden. La igjen 11 dager.. og Eggens bok hjemme, noe jeg angrer på , siden det er det bøkene jeg har lyst til å lese ferdig nå. Har lastet dem ned på ebokbib, men synes det er slitsom å lese på mobil, så det.. Blir mest lesing av Knut Hoems veiviser, kart, samt blader etc her.. Artig by, mye å se, men det krever jo en del å farte rundt, særlig med baner, busser etc - Det tar tid.. Fikk med meg det jeg tenkte i dag. Orker ikke rase over for mye på en dag. Ramlet innom et museum/kafe med Ramones i dag, kult. På andre siden av eleven for East side galleri. Måtte bare rusle over å se hva som fantes på den andre siden-- og da finner man ofte mye kult.. Masse vegetariske og veganske restauranter, mange asiatiske og mexicanske.. Skulpturer, og de artige Ramones-greia da, Eneste i verden.:) I morgen tar jeg Kreutzberg, tenker jeg.:) Ps- kikket innom Berlinblogginnleggene dine i går. Gir mer mening nå da jeg er her selv.:) Nyttig.:) Hvor bodde du da da du var i Berlin?

      Slett
  4. Så interessant å få vite om indiebøker! Hadde aldri hørt om det før. Denne virker å være en bok jeg kunne tenke meg å lese, så jeg setter den på listen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig at du synes det.:)
      Håper du får lest boka.:)

      Slett