fredag 29. juni 2018

Oppsummering juni -18 + reminder Samlesing av Grensen

Årest første sommermåned - juni- er straks over, selv om mai i realiteten var sommer her i Trøndelag. Vi har vel hatt litt sol og varme i juni, men mest av alt har gradestokken holdt seg nede rundt 10-15 grader. Jeg fikk meg fire dager i Berlin hvor det var varmt, sydenvarmt, så jeg skal ikke klage. Klage gjør jeg heller ikke, kun konstantere tingenes tilstand. I juni har jeg hatt mye familiebesøk, barn og barnebarn. Ellers har vi flyttet kontor på jobben, noe som betyr bedre kontorlandskap, men lengre arbeidsvei. Jeg har vært på noen utflukter med nyttevekstforeningen som har gitt positivt påfyll og jeg kjenner at det å være ute i naturen er et savn, det gjør så godt for kropp og sjel, og jeg som bor så urbant må passe på å komme meg mer ut i naturen.  Når det gjelder lesing og blogging har det vært ganske labert, men jeg har nok ikke hatt kapasitet/tid til mer. Det føles som om ting tar mer tid for tiden. Juni er også sommeravslutningenes tid, og jeg har vært på to. Glemmes må heller ikke Litteraturfestivalen på Lillehammer.


På kunstutstilling i Berlin, Kathe Kollwitz, ved siden av Literaturhaus. Kollwitz var en sterk dame og hun malte om krigen, om det å være mor, om folks levekår, om sorgen over å miste en sønn. Ingen av bøkene om henne var på engelsk, så da lot jeg være å kjøpe.






Bøker lest:
1. Når ingenting finnes av Rikard Sommer: Krim, Ukraina, USA, debutant, leseeks, frahylla, 308 s
2. Mannen som førstørde mitt liv. En bok om Leonard Cohen. av Peter Lindforss.: Sakprosa/bio, lesesirkel, frahylla, kjøpt, Hellas, Sverige, 150 s
3. Berlin En veiviser av Knut Hoem: sakprosa/reise, Tyskland/Berlin, kjøpt, 294 s
4. 16.07.41 av Dag Solstad: Berlin/Tyskland, roman, kjøpt, 224 s
5. Elleve dager i Berlin av Håkan Nesser: Berlin/Tyskland, Sverige, kjøpt, 351 s

SUM: 5 = 1327 sider

1 krim/2 sakprosa/2 romaner-ikke-krim
2 frahylla
4 kjøpt/1 leseeksemplar

Land besøkt: Ukraina, USA, Hellas, Sverige (2), Tyskland (3)


Dette tror jeg er det minste jeg har lest på en måned på år og dag. Jeg leste heller ikke noe særlig da jeg var i Berlin. Jeg er alltid mye ute og går når jeg er på nye steder, og leste aller mest i Hoems veiviser om Berlin, samt et par lokale guider jeg fikk på hotellet. Berlin er en stor by, det er krevende å være ny i store byer, da det er så mye nytt å orientere seg om. Kollektivsystemet blant annet.  Det er en grense for hva jeg greier å ta inn, og da blir det mindre plass til lesing. Jeg kunne lagt meg i Tiergarten og lest, men det gjør man ikke første gangen man er i Berlin, i alle fall ikke jeg. Skrittelleren på mobilen- lifelogen- viste sånn ca 25 000 skritt per dag. Mot normalt er det meget  og mye. Jeg leste i alle fall ut Biosirkelboka om Leonard Cohen, samt veiviseren (flere ganger) til Knut Hoem mens jeg var der. Hoems bok er veldig god, anbefales spesielt hvis du er interessert i kultur av ymse slag. (litteratur, musikk, kunst, film)

Før jeg dro og etter at jeg kom hjem leste jeg ut Elleve dager i Berlin av Håkan Nessar. Jeg synes det var en fin bok, en slags feelgoodbok hvor Arne som har en liten hjerneskade, drar til Berlin etter farens ønske på dødsleiet. Han skal finne sin mor. Han treffer to andre spesielle personer i Berlin, og mye av dette er fornøyelig lesing, og på slutten litt spennende også.  Solstads 16.07.41 var også en fornøyelig bok. Artig å lese boka etter at jeg var i Berlin, da jeg kjente igjen mange av de stedene han vandret rundt i. Innlegg om min Berlintur kommer senere, når jeg rekker det.

Leseplaner, samlesing av Grensen
Lesingen i juni dreide seg mye om Berlin. Jeg hadde også planer om å lese mer av Erika Fatland, siden det er samlesing av Grensen i juni, men det har jeg altså ikke rukket. Jeg har funnet frem Året uten sommer, så den får jeg lese i juli. (satser på det) Og Sovjetistan skal jeg skaffe meg.  Hvor mange har lest Grensen i juni? Husk å legge inn link til blogginnlegg her



Literaturhaus i Berlin, utekafeen hvor det var kø hele tiden i godværet. Bildet av bokbunken over: Hadde med meg fem bøker til Berlin; fire av disse, pluss en underholdningsroman som var litt lettere enn Øyas. Leste Hoem og Lindforss. Startet på Solstad på flyet hjem. Note to self: Ingen vits i å drasse med så mange bøker på en storbyferie/tur.


Litterære arrangementer: 
Litteraturfestivalen på Lillehammer.
Del 1- nettene, Tore Renberg, slampoesi
Del 2- om reiseskildringer i dag med Morten Strøksnes, Erika Fatland og Peter Idling

Ansvarlig for Samlesing Bokbloggerprisen av Erika Fatlands Grensen



Litteraturfestivalen på Lillehammer, storteltet, her med Erika Fatland, Morten Strøksnes m.fl.  De snakker om reiseskildringer. 

Sommeravslutninger:
*Litteraturhuset i Trondheim 14.juni- med deilig middag på Sellanrå bok&bar. Jeg fortsetter som frivillig til høsten også.
 * Lesesirkelen i Trondheim- på Jossa mat og drikke på Nye Lilleby. Trivelig, men mye tull med serveringen, noe vi fikk kompensert for heldigvis. Maten var god. Ragnhild har blogget om det her.
* Sommeravslutningen med jobben gikk jeg glipp av siden jeg var i Berlin den fredagen.


Film fra bok:

4.juni: Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai. Fin film, rørende. Jeg ble mer rørt av filmen enn av boka som jeg leste for ca 5 år siden. Film fra andre verdenskrig, og om en lesesirkel.


Meself /metoo, ved rester av Berlinmuren, East side gallery.

Under: På tur med nyttevekstforeningen, for å lære om og plukke strandvekster. Mye godt å finne.


Da ønsker jeg dere alle fortsatt en riktig god sommer og mye god sommerlesing.:) 

13 kommentarer:

  1. Skal si du har hatt det travelt den siste måneden. Misunner deg besøket i Berlin, og spesielt i Litteraturhusets hage, der har jeg også drukket noe leskende i solen en gang. Håper juli blir en fin måned, og en fin lesemåned for deg, god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, juni ble også en veldig hektisk måned, som mai. Juli blir nok roligere.. og antagelig mer tid til lesing. Berlin frister til gjentagelse. Takk Tine. Det samme til deg:)

      Slett
  2. Du har hatt en begivenhetsrik måned hvor du har fått med deg mye selv om det ikke ble mye lesing av det,eller 5 bøker er jo ikke lite sånn egentlig. Litteraturfestival ser veldig kjekt ut så det skal jeg få med meg en gang.
    Har ikke fått lest Grensen siden jeg har hatt litt lesestopp nå i juni og mange påbegynte bøker, men jeg får sikkert lest den om ikke så lenge.

    Hadde planer om å se den filmen du har sett, husker jeg likte boken godt den gangen jeg leste den og godt å høre at filmen er minst like bra(om ikke bedre)

    Blitt lite blogging her også denne måneden så nå har det hopet seg opp med bøker jeg skal skrive om, men satser på at jeg får gjort litt i juli.

    Ønsker deg en superfin sommer,Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at du synes det Beathe. Ja, når man oppsummerer, så ser man jo at det har skjedd mye, egentlig.
      Håper du leser Grensen, altså, selv om jeg har skjønt at det ikke er helt din type bok. Men ma må jo ikke lese ferdig, hvis den ikke fenger..

      Filmen var søt, tipper du liker den.:)

      Det har begynt å hope seg opp med ubloggede leste bøker hos meg også nå, og det liker jeg ikke. Håper å ta et jafs i løpet av snart..

      Takk og god sommer til deg også Beathe.:)

      Slett
  3. Du har virkelig fått luft under vingene til Berlin og lest bøker osv. Vi har hatt en fantastisk mnd.
    Grensen er ikke ferdig, måtte lever bibliotekboka, men kjøpe meg den. For jeg har en drøm om en dag å ta den transsibirske jernbanen, så jeg må lese den.
    Ha en flott sommermnd i juli!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den må du lese- før fristen for avstemning utgår, håper jeg.:)
      Å ta den togturen høres spennende ut. Har tenkt på det selv..
      Luft under vingene har det væt en del av i juni.:)
      Takk, i lige så Ingun.:)

      Slett
  4. Thanks, for such a great post. I have tried and found it really helpful. For more details to visit Protective gear for bikers India.

    SvarSlett
  5. Du store verden hvor mye du har fått med deg! Nå har jeg enda en gang prøvd å legge inn omtalen min av Grensen, men vet ikke om det lyktes. Skjønner ikke hva som er feil. Har strevd med de andre bøkene også. Håper du får en fin sommer fortsatt. Nå er det herlig her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, det blir da en del når man får oppsummert slik:) Det er det som er det fine med månedsoppsummeringer- egentlig.
      Synes det er veldig rart at du ikke får lagt inn innlegg. Hvis det ikke funker nå, kan jeg prøve å legge inn link for deg..
      Takk, og fortsatt god sommer:) Her skyet det over etter jobb...

      Slett
    2. Prøvde å legge inn link for deg, men er usikker på om det ble lagret eller om det må godkjennes av adm.. (kom ikke frem i kommentarfeltet)

      Slett
    3. https://medbokogpalett.blogspot.com/2018/04/erika-fatland-grensen-fakta-reise.html

      Slett
  6. God Sommer back at ya!
    Har ikke kommet lenger i Grensen siden sist, men ser den har kommet på storytel nå, hvis tiden glipper kan de siste 200s tas på farta. Synes dere globetrottere er svært flinke til å lese dere opp og under reisemålene. Best way. Berlin fascinerer meg. Må komme av alle bøkene (og blogginnleggene-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Danke schön Fräulein.:)
      Håper du får fart på Grensen gjennom Storytel. Pløtzlich est es stimmenzeit.
      Ja, det er artig å lese om og underveis og etter reisen. Jeg er ikke ferdig med Berlin og storkoser meg for tiden med Torgrim Eggens Berlin. Har vært helt oppslukt i dag og alt det andre jeg skule gjøre, gjør jeg en bit av nå.. Herregud så mye rart de drev med folka rundt Hitler, blant annet..tenker da ikke på det grusomme de gjorde, det vet vi alle- men så mye bisarre greier, som Himmlers flerkoneri, tro på Atlantis etterkommere i det rene Norge med mer..Goebbels var og en merkelig skrue. Men Berlin er så mye mye mer og har rommet så enormt mye forskjellige folk- kunstnere, arkitekter, vitenskapsfolk og greier og gjør det enda.
      Fascinerende, ja. :)

      Slett