mandag 12. november 2018

Bra godt av Berit Nordstrand og Klaus Sonstad - herlig og nyttig kokebok

Det er herlig med nye fristende kokebøker, og spesielt hvis de også har godt lesestoff man kan bli litt klokere av i tillegg. Berit Nordstrand, lege av utdanning, har skrevet flere kokebøker/konseptbøker som hun har hatt suksess med. Hun har reist land og strand rundt med foredrag om hva som er sunn og god mat og hva vi bør la være å ha i oss. Nylig laget hun en TV2-serie sammen med Klaus Sonstad som heter Bra godt og det har det nå blitt bok av. Klaus Sonstad er kjent som halvdelen til radioduoen Are og Odin.



Undertittelen er Hverdagsmat og byttetriks.
Og det er akkurat det boka handler om. Først så tenkte jeg at den var litt basic når det gjaldt oppskrifter, men etter å ha lest de mange sidene med tekst som boka starter med, så skjønte jeg poenget. Det skal være enkelt, hverdagslig og basic. Dette skal være inspirasjon til å lage lett og bra mat i hverdagen til familien eller for deg selv for den sags skyld.

Byttetriksene går på å bytte ut usunne matvarer med sunne som gir god næring og byggeklosser til kroppen. Alt blir forklart på en lettfattelig og morsom måte og i en dialog mellom Klaus og Berit.
Klaus har et eget forord hvor han forteller om da han kontaktet Berit for å få hjelp til å gå ned i vekt. Etter å ha fulgt hennes råd fra boka 12uker til en smalere midje og et sunnere liv gikk han ned 17 kilo. Han fikk være hennes forsøkskanin.

Det Berit lærer Klaus og seerne i programmet Bra godt er skildret på en artig måte i boka. Hun forklarer om hva vi trenger og hvorfor, om hvor viktig god næring til tarmene er, om temaskiftehormoner, proteiner og alt som er bra for kroppen og det som ikke er bra som den moderne hveten og raffinert sukker. Alt kan byttes ut med gode råvarer- alternativ søtning som honning og kokosblomstsukker som inneholder næring, andre kornsorter som bokhvete, spelt, urkorn, quinoa med mer. Om å spise mer grønnsaker og mer fisk.

Hun er også opptatt av at vi skal kose oss masse, og har med oppskrifter på desserter og gode drikker med naturlig rå kakao. Nam nam! Og glem ikke sjokoladen, den kan vi spise hver dag, men det må være den rene mørke over 70 prosent.


 Denne ostekaka ser veldig fristende ut. Den skal jeg lage en dag når jeg får gjester på besøk.


Bildene i boka er delikate, oppskriftene lett å følge, og har du ikke alt som står der kan du alltids lage din egen lille vri.

Supper og middager er det mange gode oppskrifter på. Jeg laget forleden denne kyllingssuppa etter Berits oppskrift (under). Den var veldig god.




Du kan lese mer om boka her på forlagets side

Berit har egen blogg og instagramkonto @bnordstrand

Anbefales!


Berit Nordstrand og Klaus Sonstad: Bra godt, 185 s
Gyldendal 2018
Leseeksemplar

8 kommentarer:

  1. Fristende omtale, tenker en av de voksne barna som lager mat selv skal få denne til jul. Takk for påminnelse, nå er jeg nesten i havn med julegavene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre det Tine. Håper barna dine vil like boka. God julegaveide.:)

      Slett
  2. Supert.Gleder meg til ostekake når vi kommer på besøk 😉 Har du sett tv-programmet?veldig underholdende synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, jepp, det skal bli, vet du.:) Håper det blir snart.:)
      Har ikke rukket å få med meg TV-serien. Tror jeg så noe av en episode.. Kan tenke meg at den var underholdende.

      Slett
  3. Kokebøker er en rar ting! Vi er mange som koser med å lese kokebøker, og til en viss grad finner inspirasjon når vi kommer over noe nytt, men når det kommer til stykket, henter vi som regen fram de gamlefavorittene. Sjøl har jeg ei gammal, fillete og flekkete bok som i si tid bli gitt ut med tanke på skolekjøkken for barneskoleelever, enkel og grunnleggende, men ikke av de aller mest inspirerende, kanskje... Når du skriver herlig OG NYTTIG blir jeg optimist! Liker forresten tanken om at man kan bytte ut de verste ingrediensene med sunnere varianter, at det ikke er nødvendig å revolusjonere hele kostholdet for å ha oppnå litt bedre helse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig ang kokebøker, altså. Det har vært en farsott i noen år nå. Når kokebøkene også har mye artig og interessant tekst, som i denne, blir de mer enn en ren kokebok, tenker jeg. Og det er jo fint. Mye helse i god og bra mat og god helse vil vi vel ha så fremt den er greit tilgjengelig.
      Med Berit Nordstands konsept, tenker jeg også at man bør være nøktern og ikke tenke at man skal endre alt på en gang. Får man ikke tak i alt økologisk, feks, så er det vel ingen krise om man ikke gjør det hver gang. Bare man har med seg i tankene at det er best hvis man får tak i det til en fornuftig penge. Og så kan man jo tenke gjennom hva er det man vinner mest på av å bytte ut.. (mye ferdigmat, sukker og vanlig hvete feks)
      Angående kyllingsuppa som jeg lagde, så kjøpte jeg ferdig kyllingkraft fra Rema (Stange kylling)- siden jeg ikke hadde tid til å koke kraft. Det kan man også gjøre, osv osv.. Poenget er prinsippene om ren og bra mat til hverdags. Og som du sier, man trenger ikke revolusjonere hele kostholdet for å få et bedre kosthold.

      Og så er det noe med de inspirerende bildene man finner i slike bøker som gir vann i munn- og man kan finne noen nye vrier og triks.
      Men enig i at det er veldig lett å falle tilbake til gamle vaner. Jeg må ta meg på tak sånn innimellom.
      Nå har jeg kjøpt ingredienser til å bake Berits fermenterte bokhvetebrød (oppskrift i bloggen hennes), feks. Men det er slikt jeg skal bruke helga på-

      Jeg har også en gammel Gyldendals kokebok som jeg har brukt mye..

      Slett
  4. Jeg er inne i en litt matlei periode og hadde kanskje trengt litt ny inspirasjon selv om jeg har mange kokebøker. Du frister med omtalen din🙂 Har ikke sett serien men kanskje den ligger på Sumo. Suppen ser god ut👌 og nå fikk jeg lyst på ostekake 😄 Jeg ELSKER sjokolade men dessverre kun den lyse varianten men det er sikkert bare en vanesak

    SvarSlett
    Svar
    1. Mulig serien ligger på Sumo, men jeg vet ikke.
      Ny inspirasjon er fint når man er matlei, altså. Bra at det frister..
      Vaner, ja- jeg spiser meget sjelden vanlig lys sjokolade lenger, stort sett bare litt mørk sjokolade over 70 prosent og helst med annet sukker enn vanlig hvitt.
      Englamark har bra sjokolade, og den er ganske rimelig.
      Berit Nordstrand har også sine sjokolader, men de er dyrere. Helsekosten har dessuten noen smekkgode Carnevale (tro de heter det) sjokolader med fyll og stevia som søtning.
      Det blir fort for søtt for meg med vanlig sukker, og magen tåler heller ikke mye vanlig hvitt sukker..
      Ta det gradvis, er saken.:)

      Slett