tirsdag 23. april 2019

MADEIRA 2. Botanisk hage, parker og blomster i Funchal

Madeira er frodig og grønn. En blomstrende øy. Derom ingen tvil. Funchal- hovedstaden på øya-  er en eneste stor botanisk hage, spør du meg. Den første hele dagen vår, etter ankomstdagen, valgte vi fire damene å dra til den kjente store botaniske hagen i Funchal. Vi tok lokalbuss til sentrum fra Lido der vi bodde, og en ny lokalbuss opp til hagen. Det var temmelig bratt opp gjennom og da bussen stoppet for å slippe av passasjerer underveis var det ikke fritt for at noen av reisefølget lurte på om bremsene holdt, og hva hvis ikke..  Vel, opp kom vi, men ned valgte vi å ta en taxi rett ned i gamlebyen. Det kostet oss 10 euro, mot bussen som kostet 2 euro pr pers. Ikke noe å si på det, og mer behagelig var det også, i alle fall for oss som satt i baksetet. Her kommer noen bilder fra botanisk hage i Funchal og litt fra noen andre parker og omgivelser.

Botanisk hage i Funchal. Klikk på bildene hvis du vil se dem klarere og eventuelt forstørre dem.

Her er vi ved veien foran inngangen til Botanical Garden/ Jardin Botanico da Madeira.  Randi, Trine, Veronica og meg, glade og trivelige blomsterelskere.

Innenfor var det et bra oversiktskart over den 80 000 m2 store hagen. Det er generelt kupert på Madeira og hagen befant seg på flere høyder, med et mangfoldig nettverk av stier rundt omkring som bandt de forskjellige temaområdene sammen.

Denne oasen er blikkfanget som også pryder en del postkort fra Madeira. Den er så flott, og man få forskjellig inntrykk alt etter hvilken vinkel man ser den fra.

Meg selv på den ene oversiden av hagen, vendt mot inngangen. Nedenfor til venstre finner vi en stor kaktus- og sukkulenthage,

Langsmed oasen prydes veggene av nydelige blomster.

Delvis inne i sukkulenthagen. Mange av kaktusene og agavene hadde store edderkopper som spant sitt nett. de prøvde jeg å ikke ta bilder av, men om noen er med, kan jeg ikke garantere.

Merksnodige planter fantes det en del av.

Kaktusfest!

Nede i oasen.

En av de hagene jeg ønsket å se var urtehagen med medisinske planter. Her er et oversiktskart.

Det var stort sett urter jeg kjenner fra før, men ganske mange varianter av mynte. Urtene smakte veldig sterkt, de var kraftige og fine.

Så nå er vi her igjen. Det er lett å gå litt i ring.

Bak treet her er det en artemisia absinthium. (malurt) Blant mine favoritter, så klart.

Ved toalettet og kafeen hvor vi spiste lunsj. Jeg spiste en quiche med salat.

Litt bortenfor var det et område med et lite vann og mye grønt slik at vi får en illusjon av en slags regnskog. Ved kafeen var det også flere så dammer med kvekkende frosk.

Bregnene og en del av plantene er utrolig store her. Gode vilkår.

Litt oppover i høyden igjen med den flotte utsikten over Funchal og omegn. Det er nesten til å bli svimmel av.

Mange fagre vakre blomster trives godt her.

Litt oppi lia var det mer som villniss, med masse liljer her og der. På toppen var det mulig å ta kabelbanen videre opp til Monte og ned til sentrum, men det gjorde vi ikke.

Søte lille salamandervennen. Det er mange slike å se, men ikke så mange så store som denne.

Her er vi vel nede igjen etter en flott tur i botanisk hage. Oppgjørets time er her.

Kabelbanen går jevnt og trutt opp og ned til Monte, men den fristet ikke meg. Tenk deg hvordan den dingler når det er litt ruskete vær. Lenger oppgjennom er det ganske langt ned til bakken.

Etterpå vandret vi litt i gamlebyen og tok oss en herlig Aperol Spritz før vi dro tilbake til hotellet. Det synes vi at vi hadde fortjent.  Her er vi ved kirken ved et lite torg på Banana Pub, hvor vi trivdes veldig godt og kom tilbake et par ganger.

Fakta:
Vi betalte 6 euro per pers for å komme inn i hagen. Det er busstopp like over for inngangen og flere drosjer sto utenfor. Sjekk åpningstidene da de varierer for hver sesong. Da vi var der, var det åpent til kl. 18.00.

Madeira har en drøss med hager, offentlige og private som er åpne for publikum. Bare i Funchal er det 35 hager åpne for offentligheten ifølge min guidebok. Det var flere jeg kunne tenke meg å se, men det ble litt overlatt til tilfeldigheter og hva som var tilgjengelig i den løypa jeg/vi gikk til sentrum fra Lido.

Noen glimt her:

Reid`s palace, et fasjonabelt hotell som vi gikk forbi da vi gikk til byen. Det har huset mange berømtheter, som bl.a. Churchill.  Det skal være en hage knyttet til hotellet med egen inngang og en butikk, men det var stengt da jeg gikk forbi der.

Lenger ned mot sentrum finner vi en stor hage/park, hvor den ene delen er åpent for publikum og brukes til rekreasjonsted blant annet, med en egen lekepark for barn og to kafeer og en fantastisk utsikt mot havna. Det er også en del som man må betale for å komme inn i, men der var jeg ikke.

Parken heter Parque de Santa Catarina og huser en liten svanedam og også en liten kirke.

Utsikten er fantastisk som så mye annet på Madeira.

Nydelige blomsteranretninger overalt.

Og noen menn på sokkel hører også med. Cristoffer Columbus var naturligvis også her.

Nå er vi nede på havnepromenadan midt i sentrum og jeg tenker å gå til borgen i enden av gamlebyen, for så å returnere til gamlebyen for å lese og spise litt.

Denne promenaden er også veldig flott, og det er mye artig å se.

Disse små kioskbilene var da ganske så hendige.

Tar med litt blomster fra markedet også. Jeg skal si litt mer om det i et senere innlegg.

Herlige engletrompeter ved en trapp opp til Parque de Santa Catalina på vei hjem fra byen.

Jeg var også i Jardin Municipal, en kommunal park hvor det var forskjellige brukskunstnere hadde små boder hvor de solgte tingene sine. Den parken ligger rett overfor Ritz og et par andre kafeer/restauranter.

Andre innlegg fra Madeira:
1. Levadavandringer
3. Funchal-Lido diverse

More to come..

Alle fotos er tatt av Anita Ness (copyright)

1. Du har sannelig vært produktiv i påska. Har nå både lest reiseinnlegg, Kleiva og Murakami. Fikk lyst til å lese Kleiva. Murakami not so much. Ingenting med innlegget ditt å gjøre, bare mitt generelle forhold til bøkene hans. Har lest en håndfull uten å bli fan. Pleide å si at det sikkert var meg, men undrer meg om det ikke likevel er hans skyld.

(Tenkte på dere Madeirafarere da jeg leste om den bussulykken)

1. Takk for det, mest _etter_ påska da, siden jeg mest leste i påska og lagde et par bokinnlegg, bare.. Kleiva ja. Håper du liker. Har du ikke likt Murakami før, er det vel tvilsomt at du liker denne. Sikker hans skyld, gammel gris som han er.;) (fy skam)

(Den bussulykken var fæl, stakkars folk. Takk for at du tenkte på oss, selv om det ikke var oss det gikk ut over. Rart med det..)

2. Madeira var langt fra så fargesprakende da jeg var der i desember, men de tok det igjen med julepynt. Kabelbanen var ikke farlig, den skulle du prøvd. Vi var heller ikke i botanisk hage, men en annen hage på Monte og JA, det er blomster over alt der.
    Herlig å se at du også legger ut masse bilder. Jeg klarer vist ikke å styre meg helt så det blir litt mye, nå tok jeg meg skikkelig på tak å kuttet mange, men pytt mye ble det!

1. Ja, og enda var ikke blomstringen i full gang, siden våren var sen i år.
      Kabelbanen er ikke noe for meg. Har tatt kabelbane før, og det har aldri vært noe hyggelig. Nei, må jeg ikke, så trenger jeg ikke...;)
      Ikke alt man må utfordre seg selv. på. Det gjør jeg nok likevel,-.
      Bra du liker at jeg legger ut masse bilder. Tenker som deg at det kan bli for mye, men så er jo også en minnebok for en selv, som du nevnte et sted.
      De andre som ikke synes det er like interessant får bare scrolle forbi hvis de synes det blir for mye..
      Husker innlegget ditt fra Monte. Det var sikkert flott å være er også:) Men man må jo velge ut noe når man reiser slik, ikke alt det er mulig å få med seg på en uke eller to.

3. Veldig fine bilder og fint reisebrev Anita. Jeg var selv i den botaniske hagen, og syntes den var superfin, men bussturen opp var skummel...

1. Tusen takk for det Gro.:)
      Flere som synes at den bussturen var skummel blant reisefølget..

4. Kjempebra referat og fargerike bilder. Du får med deg utrolig mye på turene.....