onsdag 18. oktober 2017

Aschehougs høstmøte på Dokkhuset i Trondheim 17.10.2017

Høstens siste forlagsmøte. Randi og meg var på plass i god tid. Bokhøsten er for lengst i gang. Denne kvelden kom Aschehoug til Trondheim med fem flotte forfattere og en mektig sterk katalog i bagasjen. Jeg har lest flere av Aschehougs bøker allerede og legger ved link til mine omtaler i løpet av presentasjonen under.


I år som i fjor ledet salgsavdelingen showet. Her med Vegard Bye t.v, Asbjørg Engebø Rystad i midten og Kjersti Myre t.h. En veldig proff og dedikert trio sørget for en godt gjennomført presentasjon av høstens bøker.

Før presentasjonen fikk vi deilig tapas fra Dokkhusets restaurant og noe å drikke til. Maten var nydelig, akkurat som jeg kan huske den fra i fjor. Randi og meg var skjønt så enige.


Første kvinne ut er Gudrun Skretting. Hun er ute med sin andre bok om Anton, Anton og andre flokkdyr. En bok for eldre barn og ungdom.
Hun  er i godt selskap i med andre forfattere som har skrevet barne- og ungdomsbøker som Jørgen Brekke, Jo Nesbø, Maja Lunde, Hans Jørgen Sandnes, David Williams, Johan B. Mjønes, med flere.


Aschehoug har også andre bøker enn romaner og lyrikk, blant annet en bok hvor artisten Moddi har skrevet ned historier om forbudte tekster fra mange land .  (les mer her) Den virker interessant, synes jeg.



Bjørg Thorhallsdottir var et friskt pust på scenen, så annerledes og spesiell med sitt budskap om å følge drømmer, gi håpet og lyset plass, å være god nok som en er, med mer. Kunstneren presenterte sin rykende ferske bok Du er sterkere enn du tror, basert på hennes dagbokskisser de siste to årene.
Nydelige tegninger og fin tekst. Jeg har allerede lest boken og blogget om den her.




Etter pausen var det Helga Flatlands tur til å snakke om sin nye roman En moderen familie. En roman om et voksent ektepar som skilles og hav det gjør med deres voksne barn. Jeg leste den for en god stund siden og har blogget om den her. Dette er en veldig god og velskrevet roman.


 Som sagt er høstkatalogen meget sterk. Jeg tar ikke med alle bøkene her, men jeg ønsker å trekke frem noen ekstra fristende bøker, som Berge av Jan Kjærstad. Den har jeg i hylla og den gleder jeg meg til å lese. Romanen har fått meget gode kritikker og handler om flere drap. Noen tror det er en terrorhandling. Dette skal være en roman bygget opp som en thriller/krim.

T. h: Randi får signert En moderne familie av Helga Flatland.


Aschehoug har noen av mine favoritt-krimforfattere på laget, blant annet Øystein Wiik. I år er han ute med Dødsrytteren, en utrolig underholdende og spennende krim fra Svalbard med Nord-Koreas regime i en sentral rolle. Aktuell, skremmende, fornøyelig. Her er mitt blogginnlegg om Dødsrytteren.



Maja Lunde hadde stor suksess med Bienes historie. Den lå 31 uker på bestselgerlistene i Tyskland. Det er helt spesielt og veldig stort for en norsk forfatter.  I Blå handler det om det livsviktige vannet. Om noen år blir det sannsynligvis mangel på rent vann. Stor klimaflukt fra rammede områder med tørke og vannmangel, særlig fra sør i Europa og Afrika kan bli resultatet. Dette er et et realistisk scenarie. Maja Lunde har rørt ved en bekymring mange deler med Bienes historie. Blå kan gjøre det samme og forhåpentligvis bli en like stor vekker som forgjengeren.
En bekjent av meg fortalte nettopp at hennes datter som forsker på alternativ energi mener at mangel på rent vann i årene fremover vil bli en større trussel for menneskeheten og klimaet enn global oppvarming. Den som lever får se..


Lunde forteller at Blå er en av fire i en tenkt klimakvartett . I bok tre vil vi se en sammenheng med Blå, i bok fire vil alle bøkene knyttes sammen på et vis, hvis det blir slik hun tenker nå.

Jeg har lest Blå, mitt innlegg er her

Maja Lunde har gjort mye research til Blå. Bakerst i boka er det en kildeliste, verdt å ta en titt på.  (foto t.v)




Jeg har også lest Carl Frode Tillers siste roman, Begynnelser. Den er veldig sterk og handler også om klimaet på et vis. Hovedpersonen Terje er miljøvernkonsulent hos Fylkesmannen og er lidenskaplig opptatt av artene som forsvinner. Han sliter også med et mørkt sinn noe som gjennomsyrer historien hans. Romanen har likevel mye rå humor i seg. Dette er en veldig sterk roman. Mitt innlegg er her



Roskva Koritzinsky har skrevet en novelllesamling som har høstet mange gode kritikker. Om kjærlighet. Jeg har enda ikke sett verden. 
Jeg har lyst til å lese denne.



Trude Teige er en dreven journalist og forfatter. I sin siste roman om Kajsa Koren drar hun til Dikemark psykiatriske sykehus. Teige forteller om arbeidet med Pasienten. At hun hørte om en pasient kalt Krøsus som bodde størsteparten av sitt liv på Dikemark. Han var sær, men ikke gal. Han skapte diamanter av stein, parfyme av urin, han samlet på skatter, og har en sentral rolle i den nye boka.



Her viser Teige frem noen av bildene hans som hun fant i kjelleren på Dikemark. Krøsus var en virkelig person, men handlingen i boka er et fiktivt kriminaldrama om psykiatri, grådige eksperimenter med syke mennesker, med mer.
Jeg har lest boka og likte den veldig godt. Dette er en interessant og lavmælt krim.
Her er mitt innlegg



Unni Lindell som var med på bokturneen i fjor med en ny kriminalroman har i år skrevet en bok om sin  katt Knut. Den virker søt. Den har jeg lyst til å lese. Lindell var i år med på en video.

Mange flere bøker ble presentert og flere finnes på nettsiden/ katalogen her

Jeg vil også nevne Gøhril Gabrielsen  med Ankomst. Den har jeg i hylla og ser frem til å lese. Jeg likte hennes forrige roman veldig godt, Din alltid. Den har jeg blogget om her.

Jeg ser også frem til Tom Egelands siste krim om albinoen Bjørn Beltø; Lasaruseffekten. Den har jeg også på vent.
 Det samme med Mudderhund av Inge Schilperood, en bok i Sidespor-serien. Den venter også .
Ketil Bjørnstad er ute med Åttitallet- nummer tre i serien om flere tiår. Skitten poesi er også verdt å nevne for den som liker lyrikk, en oppfølger av den populære Ren Poesi.
Johanne Hildebrandt er ute med en ny roman i serien om Valhall; Estrid. Jeg har falt av lasset på denne serien etter at jeg leste Frøya, Idun og Saga, men jeg har veldig lyst til å hekte meg på igjen. Hildebrandt skriver godt og levende om våre formødre.
Erik Bye er viet en biografi denne høsten, skrevet av Asbjørn Bakke.  Den tipper jeg blir å ligge under mange gavetrær til jul. Og Lars Petter Sveens nye kritikerroste roman Fem stjerner om flyktninger fra Somalia må heller ikke glemmes.
Tja, var det noe mer da?
Å jo, en bok om Huden. Og en krim om Sveriges kjente helkopterran; Helikopterranet av Jonas Bonnier. Den har jeg visst et forhåndseksemplar av også.
Og så skjønner jeg at noen vil bli fornærmet hvis jeg ikke nevner Aslak Nores Ulvefellen, i samme slengen. Den har også fått mye bra kritikk.
Herlighet, for en høstkatalog dette forlaget har i år.
La november komme. Les Les Les!



  Signert bok  fra Bjørg Thorhallsdottir



 Og Maja Lunde..



Jeg måtte bare be om en selfie av Maja Lunde og meg. Det er tatt av en dame i køen, så selfie er det vel strengt tatt ikke.  Jeg er stor fan av Maja Lundes prosjekt. Ser frem til de neste bøkene hennes.

Oppdatert 24.10: Her er Randis innlegg

Fotoene er tatt av meg. Copyright. Anita Ness






16 kommentarer:

  1. Ser ut som dere hadde en helt fortreffelig kveld i går og jeg gleder meg enda mer til det blir vår tur neste uke!Og for en fin hilsen du fikk av Thorallsdottir,herlig. Virker som det er mange bøker å se frem til og med så mange bra bøker er det nesten litt godt å tenke på at man har lest et par av dem. Ser frem til både Maja Lunde og mange flere fremover.

    All grunn til å ta klima på alvor,hjelper lite med lavere skatter om man ikke har en klode som er levelig, og godt at noen tar opp tema, både ved forskning og i bøker som Lunde sine.

    Nå skal jeg inn å kose meg med omtalen din før det blir natta her.
    Ha en fin kveld, Anita og tatt for titten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det Beathe. Rart å ha lest så mange av bøkene, men artig likevel. Kjempekos å få slik hilsen av Thorhallsdottir. Hun brukte god tid på hver enkelt, det synes jeg var flott. Og klemmer vi fikk alle.

      Helt enig ang det du sier om klima vs lavere skatter. Merkelig at ikke folk seg sammenhengen mellom høyt forbruk- bruk og kast, og klimaproblemer.. Jeg er pessimist med tanke på våre etterkommeres fremtidige levevilkår.

      Ha en fin kveld du også Beathe, gled deg til møtet:)

      Slett
  2. Veldig kjekt å få en sniktitt på høstmøtet Beathe og jeg skal på om en uke :)

    SvarSlett
  3. Godt jeg fikk detaljene. Tror det er ikveld de kommer til Oslo og jeg rekker det ikke. Kanskje liker greit, sliter med å få lest nok som det er. Noen ganger lønner det seg å lukke øyne og ører. Meen, jeg er her egentlig for å lese bioinnlegg. Off I go..

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd at du ikke får det med deg, men dere har jo så mye annet der nede; pressekonferanser etc..;)

      Slett
  4. Skal på dette i Oslo i kveld og gleder meg :) Kaaaaaaaaaaaaanskje kommer Tiller?

    Og ja, du må lese Ankomst! Det er bare å hoppe ut i det, den er så bra, så bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kan jo håpe! Var på et bokbad med Tiller ifb lanseringen i Trondheim tidligere; knallbra var det!
      Ja, Ankomst har stått lenge på vent, peilet meg ut den tidlig, men må ha rette modus for slik skjønn litteratur.:) Skal helt sikkert leses!

      Slett
  5. Flott referat Anita - og det var et meget vellykket arrangement. (Fint bilde av deg og Maja - beklager at jeg ikke kan ta mobil-bilder)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi, og for en hyggelig kveld.
      (skal ikke gi deg mobilen flere ganger uten at vi har tatt et lynkurs først;))

      Slett
    2. He.He. Får komplekser av det der jeg. Har jo en fin iPhone da. Men jeg vil si: Jeg er ganske bra fornøyd med min "skikkelige" fotografering - liker best kamera jeg, men det tar litt lengre tid med foto-redigering da, når man fotograferer i RAW-format.(Har da tatt noen bra bilder av deg med kamera da......)

      Slett
    3. Det trenger du ikke ha.;)
      Når det gjelder bloggbilder synes jeg det funker bra med mobilbilder og redigering på Macens bildeprogram. Men nå har jeg det som var verdens beste mobilkamera da jeg kjøpte det også:;) Like "skikkelig" fotografering med det , sjø..:) Enklere å dra med enn hybridkameraet.

      Slett
  6. Det er veldig mange gode bøker i høst og jeg har faktisk lest mange av dem, både Berger, Tiller og Koritzinsky sine bøker er knallbra. Holder på med Blå nå, spennende.
    Det er sjelden det har vært så mange bra bøker, som det er nå!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en veldig god bokhøst, så her må man være nøye med valgene. Leser Tove Nilsen sin siste nå, den er deilig å lese.:)

      Slett
  7. Sterk Aschehoug-høst dette her. Gleder meg til de kommer til Stavanger neste uke. Da er vi på plass. Jeg har også fått lest flere av bøkene deres allerede, mye fristende denne høsten. Veldig vanskelig å få lest noe annet enn norsk, ser jeg... Flott gjennomgang som alltid Anita! Kjekt å lese, for nå vet jeg hva jeg går til neste uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det absolutt. Tar fatt på Berge når jeg er ferdig med Tove Nilsen, tenker jeg.
      Har noe utenlandsk liggende som må leses også, som feks Dan Browns siste og Lewismannen av Peter May. Men det blir mest norsk, ja.
      Takk skal du ha og kos deg neste uke på møte. :)

      Slett